PDA

View Full Version : Verkopen, of wachten op vintage waarde...?



Geoff
25 mei 2011, 13:09
Hey forumleden,

Een jaar of 6 geleden heb ik een amp gekocht voornamelijk uit snobisme/ merkengeilheid, maar omdat de klank toch niet helemaal beviel heb ik hem weinig gebruikt, maar door de voorvernoemde merkgeilheid heb ik er ook nooit aan gedacht hem te verkopen.

Nu heb ik geld ook niet direct nodig, en ik zou niet weten wat ik in de plaats wil kopen, maar de versterker blijft werkloos staan, en dat is ook ergens zonde.

In dit geval gaat het om een ampgeg v4bh, (100 watt fulltube bashead), deze is al een tijdje uit productie.

Nu hoop ik stiekem dat deze amp binnen 20 jaar een vintage verzamelwaarde zou kunnen hebben die hoger is dan wat ik er nu voor zou kunnen krijgen, of het is sowiso wel een leuke nalatenschap voor de kinderen later...

Wat zouden jullie doen? Verkopen, of houden... .

Hebben jullie zelf ervaringen met versterkers die in de periode dat ze bij jullie stonden vintage geworden zijn?

Greetz
Geoff

Saf
25 mei 2011, 18:04
ik vraag me af of dit soort ampegs echt ooit heftige vintage waardes zullen gaan opleveren.

Geoff
25 mei 2011, 18:57
Dat vraag ik me natuurlijk ook af... Maar er heeft niemand een glazen bol natuurlijk.

Zelf vind ik een tube amp voor bas een beetje overkill, ik vind de amp ook erg zwaar van gewicht en groot om mee naar shows te zeulen, en voor mij zit er te weinig vermogen in om de lage tonen strak weer te geven.

Andere meningen zijn er ook natuurlijk, en er zijn ook mensen die deze 100 watter verkiezen boven de 300 watt omdat die juist sneller een korrel geeft.

Greetz

guitarnijboer
25 mei 2011, 19:16
Tja, 20 jaar is dan nog een beetje weinig denk ik. Voor dit soort dingen moet je wachten todat het een leeftijd heeft bereikt waarbij alles uit die tijdsperiode als beter wordt beschouwd. Zoiets als nu met de 60's en 70's:

Draken van versterkers waar je 10 - 15 - 20 jaar geleden nog niet dood naast wilde liggen op een podium ( oude Dynacord, Schaller, Herald en dat soort spul) zijn nu, nou ja geen fortuin, maar wel meer waard dan ze waard zijn.

Kon je vroeger als beginnend gitaristje nog wel eens een leuk oud versterkertje op de kop tikken voor weinig. Tegenwoordig is oud niet meer oud, maar 'vintage' en willen mensen bij tweedehands verkoop van vrijwel alles wat met muziekspullen te maken heeft minimaal de nieuwwaarde terug. "ik heb er toen en toen ook zus en zoveel voor betaald' Ja... so what?
Je hebt hem toch ook gebruikt en er plezier van gehad?

Bij auto's vindt iedereen het logisch dat je afschrijft, maar met muziekinstrumenten ligt dat op een of andere manier anders. Misschien is het daarom een beter investering om je auto de komende 30 jaar in de garage te laten staan en te kijken wat die dan nog wil opbrengen. Als je er in blijft rijden ben je het geld sowieso kwijt. Ik geloof dat oldtimers nog best wat opbrengen en over 30 jaar is je Prius helemaal vintage en misschien wel goud geld waard!!

Geoff
25 mei 2011, 20:54
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook geen fan ben van vintage gear, zeker niet als er een nieuwer alternatief is, maar ik ben voor die mening ook al verschillende keren afgeschoten geweest door de vintage lover (figuurlijk dan), waarschijnlijk straks hier op het forum nog eens...

Ik denk ook niet echt dat de waarde ervan spectaculair zal dalen door de amp 20 jaar te laten staan, dus daarom eventueel wel het risico waard... (tenzij hij natuurlijk stuk gaat, en er hoge herstellingskosten aan zijn...)

Men amp is ook nog made in the usa, nog zo'n verkoopsargument waar ik normaal gesproken haarerrecties van krijg, alsof ze in Amerika enkel goede amps bouwen, en in china enkel crap... .

Greetz

GretschGuy
25 mei 2011, 21:21
Er zijn weinig basversterkers die, als zodanig, legendarisch en dus waardevol zijn geworden. Aan de andere kant, de enkelingen die 't wel werden, waren wel van Ampeg (SVT, buizenversies van B15 en B18 ). Maar die amps worden sterk geassociëerd met 'de sound' die bepaalde periodes kenmerkt (seventies rock, Motown).

Deze lijkt me toch wat minder iconisch. Zelf ben ik 'n groot voorstander van 'low power tube amps' voor alles. Maar ik speel gitaar. In de baswereld is dat niet zo'n gangbare opvatting, geloof ik. Kan natuurlijk veranderen in de toekomst. En dan zit je goed.

Ik heb zelf wel wat amps (van Marshall en Sovtek) verkocht die, na vele jaren non-gebruik, veel meer waard bleken dan ik er destijds voor betaalde. Maar dat had niets te maken met briljante inzichten over toekomstige prijsontwikkelingen. En rijk ben ik er nou ook niet bepaald van geworden. Op Tweed Bassman-achtige prijsstijgingen zou ik in elk geval niet rekenen.

Geoff
25 mei 2011, 22:41
Rijk wil ik er niet van worden hoor, ik denk trouwens dat ik hem nu al met winst zou kunnen verkopen, de vraagprijzen bij zoekertjes nu als je hem vindt liggen al een stuk hoger dan wat ik er 2de hands voor betaald heb.

Ik zou het gewoon zonde vinden moest mijn zoon er later spijt van zou hebben dat ik deze amp verkocht heb, zo heeft mijn grootmoeder zaliger enkele senheizer md421's verkocht van mijn grootvader toen die gestorven was (ik heb hem nooit gekend) voor een appel en en ei, deze zijn momenteel wel fortuintjes waard naar't schijnt, en ik zou ze nu wel kunnen gebruiken in de homestudio...

Eric van Esch
25 mei 2011, 23:15
Achteraf is het altijd gemakkelijk om miljonair te worden ;) maar om nu te wachten....tja ik ben zelf meer zo van als ik het niet gebruik kan ik er ook afscheid van nemen. Of iemand er ooit spijt van krijgt, ach je kan alles wel willen blijven verzamelen, maar dan kan je straks geen poot meer in huis verrekken. Voor beleggen zijn er wel andere manieren te bedenken die een hoger rendement opleveren.

Toaster
25 mei 2011, 23:18
Stel in het beste geval dat het over 20 jaar het dubbele waard is. Als je dan toch geld wil verdienen kan je beter aandelen gaan kopen ofzo.

Een aantal redenen waarom hij trouwens niet die waarde gaat halen:
De inflatie die we de afgelopen jaren met de euro hebben meegemaakt zullen we niet snel nog een keer zien.
Op dit moment zien we correcties van de waarde van goederen. Eigenlijk is het meeste vintage spul gelijk gebleven of gezakt. Enkele uitzonderingen daar gelaten.
De economie is de afgelopen 20 jaar aangejaagd door een groeiende bevolking in het westen. Deze kon zich laveloos consumeren aan spullen omdat ze al het geld mochten lenen, de productiekosten, laag bleven omdat alles door goedkope aziaten werd geproduceerd, die daarna weer kapitaalkrachtiger werden en onze economie nog een keer aanjaagden, die wij daarna vrolijk opbliezen door nog meer te lenen. Die leningen werden onderbouwd op de speculatie dat al die waardestijging die we de afgelopen tijd hadden gezien nog wel eens langer door kon gaan.

Ziehier een bubbel. Mede in stand gehouden door de naive gedachte dat de prijs van geld (rente) nooit meer zou stijgen. ( we zouden immers nooit een tekort krijgen)

Dus...
Nee ik denk niet dat het de moeite is. Verkoop hem nu. Koop aandelen Apple en facebook. Laat twee jaar op rij dividend uitkeren. Verkoop dan met winst of gelijk of (verlies als er nog een keer een bedrijfsongeluk in de Apple fabriek ontstaat, als steve jobs afzwaait, als Nokia op wonderbaarlijke manier een smartphone uitvindt die wel werkt) En koop weer iets nieuws. Dan heb je meer resultaat.
De kans dat jij zeg maar een Fender uit 1962, in de vorm van jouw ampeg, in de koffer onder je bed hebt liggen is erg klein.

Dit verhaal is een beetje onsamenhangend maar er zit een kern van waarheid in ;)

Geoff
25 mei 2011, 23:41
Hey,

Jullie hebben allemaal gelijk, voor het geld moet ik het niet doen, daar zijn andere manieren voor...

MAAR

Hoe zouden jullie reageren als je vader doodleuk zou vertellen dat hij in de jaren 80 zijn us fender strat, en vox tube amp verkocht heeft omdat hij er toch niets meer mee deed, en om de fictieve casus nog completer te maken had hij ook nog een korg ms20 op de kop kunnen tikken, maar die heeft hij geruild voor een ticket voor de halve finale van het WK voetbal in 86 in mexico waar de belgen verloren tegen argentinie...

Je zal het maar voorhebben...

Eric van Esch
26 mei 2011, 00:04
Nou dat is in de trant van wat mijn grootmoeder ooit heeft meegemaakt, verhaal speelt vlak voor de oorlog:

Zij zat bij een gezin in huis en die hadden een mooie Friese staartklok hangen, maar vonden dat getikt en gebeier maar niets. Mijn grootmoeder mocht de klok hebben als zij voor een elektricsche klok zorgde. Zij heeft toen (en zeker voor die tijd) een nogal prijzige elektrische klok gekocht voor het gezin en de Friese staartklok meegenomen. Achteraf was deze deal dus briljant.

Moraal: je kan nooit in het voren kijken, maar je moet leren leven met de beslissingen die neemt en vanaf dat punt verder gaan.

In jouw geval, ik zou me er niets van aantrekken, je kan ook het verwijt krijgen dat je die VW Kever nooit had moeten verkopen (ja die hadden wij ook tot de Golf kwam) omdat dat nu een gewilde klassieker is. En bovendien wie zegt dat je zoon er interesse in heeft over die jaren heen? Ik vind het een beetje vals sentiment........

GretschGuy
26 mei 2011, 00:10
Ik zou het gewoon zonde vinden moest mijn zoon er later spijt van zou hebben dat ik deze amp verkocht heb...

Je laat je zoon toch geen bassist worden? Wat ben je voor ontaarde vader? Laat die jongen toch 'n blije, tevreden, echte musicus worden. Gitarist bijvoorbeeld. Om maar eens wat te noemen.

Eric van Esch
26 mei 2011, 00:16
Ik vraag me overigens nog wat af, want ik heb het gevoel dat er meer mee speelt. Wil je eigenlijk zelf wel van de versterker af of wordt er toe aangezet (vrouw:soinnocent:)? Ik krijg namelijk het gevoel dat je redenen zoekt om de versterker niet weg te hoeven te doen? Of zit ik helemaal verkeerd????:???:

lefthandstrat
26 mei 2011, 01:40
Hey,

Jullie hebben allemaal gelijk, voor het geld moet ik het niet doen, daar zijn andere manieren voor...

MAAR

Hoe zouden jullie reageren als je vader doodleuk zou vertellen dat hij in de jaren 80 zijn us fender strat, en vox tube amp verkocht heeft omdat hij er toch niets meer mee deed, en om de fictieve casus nog completer te maken had hij ook nog een korg ms20 op de kop kunnen tikken, maar die heeft hij geruild voor een ticket voor de halve finale van het WK voetbal in 86 in mexico waar de belgen verloren tegen argentinie...

Je zal het maar voorhebben...

Hahaha, ik lach me rot zo midden in de nacht. Volgens mij is er iets waar jij echt rijk mee kan worden........met dramatisch toneel :seriousf::seriousf: wat een voorbeeld geef jij hier zeg, een mens zou zich ter plekke verhangen als hem dit overkwam......dus: bass amp lekker voor goed geld verkopen en het toneel op :seriousf::seriousf: sorry voor deze off topic reactie........zal me er verder niet meer mee bemoeien :soinnocent::seriousf:

Geoff
26 mei 2011, 01:44
Haha, mijn schoonvader heeft zijn kever weggedaan om een familiewagen te kopen, zijn zoon en mijn vrouw hebben daar wel stiekem spijt van, en ik ook wel een beetje...

Of mijn zoon nu bas of gitaar gaat spelen maakt niet zo veel uit, zolang hij maar geen drummer wordt, overigens voor gitaar klinkt de ampeg ook lang niet slecht, in ieder geval beter als het versterkertje dat me meeste gitaristen kopen bij hun eerste electrische gitaar.

Het is trouwens echt voor mezelf dat ik redenen zoek om hem te houden, ik vind mezelf behoorlijk cool als ampeg tube amp bezitter (en ja zoals in het begin gezegd, ik ben merkengeil, en een snob.), mijn vrouw heeft hier niets mee te maken. Ze heeft al wel gezegd dat als ik haar ooit zou bedriegen, dat ze dan al mijn gerief naar de kringloopwinkel zou brengen.

Geoff
26 mei 2011, 01:52
Hi lefthandstrat, ja mag je gerust moeien hoor,

Mijn voorbeeld was idd mss wat extreem.

Punt is gewoon dat ik de ampeg niet gebruik, maar dat ik ook niets anders cool op het oog heb momenteel, en als ik er niet snel iets anders van koop gaat het geld waarschijnlijk gewoon het huishoud budget in, of op de spaarboek, en ik denk toch dat ik gelukkiger ben met een ampeg fulltube, dan met 800 euro extra op de spaarboek.

Pepe
26 mei 2011, 02:02
Ik zou hem in ieder geval niet NU verkopen, de 2e hands prijzen in Nederland zitten in een dip.
Wat glazen bol betreft, je kan er weinig over zeggen, er spelen zoveel factoren mee. Het zou bijvoorbeeld zomaar kunnen dat opkomende economieen zich ineens met money to burn op ebay begeven en dan kan vintage gear zomaar sky rocketten. Maar een woord als zomaar biedt weinig garantie.

Geoff
26 mei 2011, 02:12
Hey pepe,

Da's echt nuchter advies, ik had ook al gemerkt dat de 2de hands markt wat stroever loopt, ik verwacht wel dat dat zich zal herstellen.

DaveItUp
26 mei 2011, 09:47
Gaat niets waard worden in de nabije toekomst. 70's V4's zijn al niet eens duur, dus waarom zou je deze dan kopen. Erg fijne versterkers iig, die oudjes dan.

reckless_life
26 mei 2011, 09:59
Hey,

Jullie hebben allemaal gelijk, voor het geld moet ik het niet doen, daar zijn andere manieren voor...

MAAR

Hoe zouden jullie reageren als je vader doodleuk zou vertellen dat hij in de jaren 80 zijn us fender strat, en vox tube amp verkocht heeft omdat hij er toch niets meer mee deed, en om de fictieve casus nog completer te maken had hij ook nog een korg ms20 op de kop kunnen tikken, maar die heeft hij geruild voor een ticket voor de halve finale van het WK voetbal in 86 in mexico waar de belgen verloren tegen argentinie...

Je zal het maar voorhebben...


Jazeg, dan kan je meteen alles wat je hebt bijhouden en niks weggooien.
Kan je ook zeggen van je ouders en alles wat zij ooit hebben weggedaan, hadden ze destijds hun bvb al hun auto's maar niet weggedaan, dan had ik er nu een mooie reeks oldtimers erbij! :)

Als je amp niet in de weg staat en je hebt het geld niet nodig, dan kan je hem toch gewoon laten staan, dan kan je zoon later toch nog zien wat ie ermee doet? Staat ie in de weg of heb je geld nodig of moet je zoon hem gewoon niet hebben, dan verkoop je die handel. :)

lefthandstrat
26 mei 2011, 13:45
Hoi Geoff, weet je......geef het maar toe.............eigenliik ben je verliefd op je Amp en zoek je mogelijkheden de verkering aan te houden. Als ik jou was zou ik hem houden, je bent nog niet toe aan afscheid nemen. Waarom koop je voor je centen niet gewoon een bas erbij of een leuk versterkertje voor thuis of een mooi multi effectpedaal. Dan kan je jezelf daarin vastbijten en krijg je weer nieuwe impulsen. Koop een fretloze bas of zo, goed voor je fingersetting en het andere geluid kan weer tot inspiratie voor iets anders leiden. Zomaar een idee hoor.....die eventuele vintage waarde kan je nu toch nog niet overzien en eigenlijk is het natuurlijk puur speculatief. Die 800 euro kan je beter nu uitgeven, straks vergaat de wereld en heb je nog geen plezier van je centen gehad :seriousf: toch?

Geoff
26 mei 2011, 13:56
Als we toch gaan vergelijken met de auto's van onze ouders...

Ik zou er persoonlijk niet veel om geven moesten mijn ouders een 70's volkswagen passat, of een opel kadett in de garage opzij hebben staan voor mij.

Geoff
26 mei 2011, 14:03
Hi lefthandstrat,

Je hebt helemaal gelijk, ik ben er nog steeds verliefd op, we zien mekaar niet erg veel, maar ik weet dat ze er altijd voor me zal zijn...

Ik hou hem nog voorlopig.

Bert Gitaar
26 mei 2011, 14:10
Grappige discussie over het bewaren voor de toekomst.
Als ik alles had gehouden waarvan ik ooit gedacht had, dit wordt vast wel iets waard in de loop der jaren, dan had ik nou geen voet meer in me huis kunnen zetten zo vol als het dan nu zou zijn.
Er zijn altijd wel dingetjes waarvan je denkt, had ik dit maar niet weg gedaan. Zoals een Korg 770 b.v. en een paar gitaren.
Maar je kan niet alles bewaren.
En niemand heeft een glazen bol voor in de toekomst te kunnen kijken.

Misery Signals
26 mei 2011, 14:31
Het is trouwens echt voor mezelf dat ik redenen zoek om hem te houden, ik vind mezelf behoorlijk cool als ampeg tube amp bezitter (en ja zoals in het begin gezegd, ik ben merkengeil, en een snob.)

Waarom koop je dan geen 300 watt buizenbak uit de jaren 70 ipv dit bakje, snob on a budget? :) Deze versterker kostte bij Music Store nog geen 1000 Euro op 't einde van de productie...

Ampeg was vroeger het van het, nu zijn er merken genoeg als Mesa Boogie, EBS en Aguilar die de vloer aanvegen met Ampeg, zeker hoe ze nu gebouwd worden.

Houden of verkopen... Nu krijg je er pakweg 700-750 voor als je wat geluk hebt.
Alles wat je oud laat worden en in goeie staat laat, kan wel eens geld waard worden. Ik zou hem houden als je er soms nog op speelt, en anders gewoon door verkopen.

MS

Eko
26 mei 2011, 15:38
Geoff, Ik verzamel zelf ( gitaren en versterkers) en kan je in ieder geval zeggen dat je , alsjeblieft , niet nu met verkopen. De economische periode zit niet mee en :.......... nooit verkopen als mensen vakanties boeken e.d. Je kunt wel leuk spullen kopen van mensen die direct met vakantie willen en geld nodig hebben.
Beter is het te wachten tot mensen 13e maanden krijgen en/of winstuitkeringen.
Afgezien daarvan zullen bassamps altijd moeilijker blijken te zijn dan gitaarversterkers alleen alomdat de markt kleiner is.
Als over 20 jaar landen als India en China gegroeid zijn willen de beter verdienenden ook een oude amp of gitaar hebben van dat grote merk. Dus markt is er dan best wel. Zo ging het ook met Japanners.
Ondertussen gewoon laten staan en af en toe eens gebruiken.

Geoff
26 mei 2011, 18:36
Inderdaad, snob on a budget.

Hij staat op 2de hands, maar voor nogal een belachelijk hoge prijs, en zolang er geen hoog genoeg bod komt blijft hij gewoon staan.

Greetz
Geoff

even
26 mei 2011, 22:59
Ik heb ik 1992 een Ibanez Jem Flower patern gekocht voor 2700 gulden. Deze in 2005 verkocht voor 1250 euro. 13 jaar op gespeeld en dus bijna geen cent op verloren. (inflatie niet meegerekend) Misschien is het ding nu wel veel meer waard, maar ik speelde er nauwelijks nog op de laatste jaren. Dus had ik 'm in 2005 niet moeten verkopen? Ik weet het niet. Veel oude versterkers worden toch door de jaren heen steeds minder waard met uitzondering van een heel enkel model. Ik speel nu op een Mesa 22+ en die is al zeker 10 jaar occasion te koop voor rond de 600 euro. Als ik 'm nog 25 jaar hou dan is het ding misschien 1000 euro waard maar dan ben ik 75.