PDA

View Full Version : niet-dierlijke lijm



Bartcore
25 mei 2011, 11:27
Beste bouwers,

ik ben zinnens voor de eerste keer een gitaar 'in elkaar te flansen', gelukkig met behulp van een vriend. Ik heb hout maar dat moet nog aan elkaar gelijmd worden. Nu is het zo dat ik probeer zo weinig mogelijk gebruik te maken van dierlijke producten. Qua eten en drinken is dat geen probleem, maar in lijm kan nog wel eens dierenbeenderen zitten.

Weet iemand hoe dat zit met 'standaard' houtlijm?

Alvast bedankt!

ps. aangezien er ook nog gelakt moet gaan worden: weet iemand of er plantaardige of synthetische lak is?

beruk
25 mei 2011, 11:39
Even goegelen en dan dit:
Weldbond (http://store.veganessentials.com/weldbond-vegan-all-purpose-glue-p1511.aspx)
Bij veganistenwinkels zoeken dus.

Dootch
25 mei 2011, 16:02
Eindelijk iemand met een hart voor de chemische industrie!

De klassieke titebond is volgens mij ook puur chemisch (alifatische emulsie)
http://www.titebond.com/IntroPageTB.ASP?UserType=1&ProdSel=ProductCategoryTB.asp?prodcat=1

Klik dan op: original woodglue


Deze lijm is prima voor gitaarbouw. Of de groene lijm van hierboven sterk genoeg is om een brug te lijmen weet ik niet

Heynis
25 mei 2011, 16:12
Die witte houtlijm van Pattex bevat bij mijn weten ook geen dierlijke producten, maar gewoon een enorme massa polyvinylacetaat (PVAc).

Bartcore
30 mei 2011, 10:20
Eindelijk iemand met een hart voor de chemische industrie!

Ik weet niet of dit als compliment bedoeld is, maar zo vat ik het wel op ;).

Bedankt voor de tips! Ik zal proberen een verslag te maken van het project...

Orpheo
30 mei 2011, 13:13
en die zielige bomen die omgekapt worden dan?!








:seriousf:

Johannes
30 mei 2011, 13:29
Geen antwoord op je vraag, maar ik zou zeggen: gebruik juist lijm waar botten in zitten, dat scheelt weer wat chemische niet-afbreekbare troep. Dieren botten zijn een afvalproduct van de vlees industrie, het nuttig gebruiken hiervan lijkt mij iets positiefs.

Bartcore
30 mei 2011, 13:45
en die zielige bomen die omgekapt worden dan?!

:seriousf:

Tja, ieder z'n ideaal. Als jij het kappen van bomen zielig vindt, zul je van die 'kunststof' gitaren moeten kopen (ben het merk kwijt). Ik houd 't bij hout!



Geen antwoord op je vraag, maar ik zou zeggen: gebruik juist lijm waar botten in zitten, dat scheelt weer wat chemische niet-afbreekbare troep. Dieren botten zijn een afvalproduct van de vlees industrie, het nuttig gebruiken hiervan lijkt mij iets positiefs.

Als het aan mij ligt zou er überhaupt geen vleesindustrie bestaan, dus als ik er dan toch gebruik van zou maken zou ik dat hypocriet vinden.
Niet dat ik 100% consequent ben, maar ik doe m'n best...

Johannes
30 mei 2011, 14:02
Als het aan mij ligt zou er überhaupt geen vleesindustrie bestaan, dus als ik er dan toch gebruik van zou maken zou ik dat hypocriet vinden.
Niet dat ik 100% consequent ben, maar ik doe m'n best...

[tree hugging hippie mode]Als het aan mij ligt ook! Maar de bio-industrie is er en het gebruik van de botten van dieren draagt op geen manier bij aan het bestaan van die industrie. Het zorgt wel voor minder (vervuilende) chemische industrie die de componenten voor synthetische lijm maken. Just a thought.[/tree hugging hippie mode]

Jeroen_K
30 mei 2011, 15:05
Als het aan mij ligt zou er überhaupt geen vleesindustrie bestaan, dus als ik er dan toch gebruik van zou maken zou ik dat hypocriet vinden.
Niet dat ik 100% consequent ben, maar ik doe m'n best...

Je kan het ook zo zien:

Is het ook hypocriet als je tegen onafbreekbare verpakkingen bent, er 1 op de grond ziet liggen die niet van jou is en het in de prullenbak gooit?


Het wordt gemaakt van slachtafval, er worden geen dieren geslacht om lijm van te maken. Het is juist optimaal gebruik maken van het dier, en dat is naar mijn mening alleen maar goed.

(niet aanvallend bedoeld, ik ben gewoon benieuwd hoe je hierover denkt)

PS. Er zijn trouwens ook soja-lijmen (ik had even gegoogled voor je)

Bartcore
30 mei 2011, 15:45
Ik weet niet of de moderators blij zijn met deze overdenkingen, dus hierbij mijn laatste bijdrage aan het off topic gedeelte.

Ik denk dat het gebruik van dierenbeenderen de bio-industrie wel meer rendabel maakt voor de financiële profiteurs. Het financiërt dus wel datgene wat in mijn ogen moreel verwerpelijk is en daar wens ik niet aan bij te dragen. Ik doe dat al ongewild middels alle subsidies die er heen gaan en de maatschappelijke kosten die middels belastingen worden betaald, en dat is al erg genoeg. En om het cirkeltje dan maar even rond te maken: ik betaal dus voor vervuiling waar ik niet aan bijdraag, dus vervuil ik ter compensatie met synthetische lijm ;).

Ik wil best een verdergaande discussie over veganisme, dierenrechten, dierenwelzijn en dergelijk voeren, maar dat zal dan in het off topic subforum moeten gebeuren, gok ik zo...:soinnocent:

Orpheo
31 mei 2011, 00:51
ik heb genoten van m'n niet-biologisch verantwoord gevangen vis op plastic kuipstoeltjes, en reed erheen in een diezelauto, de hele 992 meter.

heerlijk, niet biologisch!

het moet beginnen bij de industrie; wat wij consumenten uitvreten maakt de facto geen snars uit. en wat de mods denken? zolang er geen gevloek is over en weer, mag hier off topic behoorlijk off topic gaan.

en, soja-lijm? seriously?!

Jeroen_K
31 mei 2011, 11:00
en, soja-lijm? seriously?!

ja ech briljant xD voor straight edge hippie gitaren denk ik, het nadeel is dat daarvoor weer bossen gekapt worden, wat ook slecht is.. It's a circle..