PDA

View Full Version : Standaard Elementen LP Studio vervangen.



BobvanKempen
24 mei 2011, 23:55
Hallo Allemaal,

Zoals gewoonlijk vind ik de standaard elementen die in de LP studio zitten die ik laatst gekocht heb eigenlijk erg ruk (vooral het halselement vind ik eigenlijk een drama want bij het iets snellere werk wordt het een grote brij van geluid).

Na wat luisteren wil ik een Gibson P-94 in de neck en een Gibson 57 PAF (of een Burstbucker 3 maar dat schijnt nagenoeg het zelfde te zijn dus dat ligt een beetje aan welke ik het goedkoopst kan vinden) in de brug. Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben. Is dit geschikt voor om van de LP een allround rock gitaar te maken?

Weer bedankt voor jullie input!

Pepe
25 mei 2011, 01:28
Misschien zou je wat specifieker moeten wat je precies ruk vindt en wat volgens jou allround is.

Ik krijg het idee dat je voor je neck een helderder geluid zoekt en voor je neck iets met minder agressiever mids?
Daarnaast heb je nog de frequenties van je gitaar en idealiter finetune je die twee met elkaar maar goed, dat wordt te ingewikkeld misschien.
Maar een '57 en een burstbucker klinken niet echt hetzelfde in mijn oren trouwens.

Oranjeaap
25 mei 2011, 01:49
57 classic en burstbucker 3 zijn heel verschillend.

P-94 in de hals vind ik sowieso een goed idee.

Oranjeaap
25 mei 2011, 01:53
Je hebt verder nog verschil tussen 57 classic en 57+
57+ heeft wat meer output en wordt normaal voor in de hals gekozen. Die komt nog het dichts in de buurt van een burstbucker

Oranjeaap
25 mei 2011, 01:58
Ik vind de burstbuckers enzo een beetje te vintage achtig klinken. Beetje te dun, vooral in de neck positie. Je zou kunnen proberen die 490R die nu in de hals zit in de brug positie te zetten, en dan die p90 in de hals. Die 490R heeft een weerstand van rond de 8/9 kOhm
Ietwat voller en meer output dan de burstbucker etc. Als dat niet bevalt kun je altijd nog kijken naar een burstbucker of 57+

Oranjeaap
25 mei 2011, 02:01
Dat is mijn oordeel en daar zul je het mee moeten doen. :sssh:

BobvanKempen
25 mei 2011, 03:16
Ik vind de burstbuckers enzo een beetje te vintage achtig klinken. Beetje te dun, vooral in de neck positie. Je zou kunnen proberen die 490R die nu in de hals zit in de brug positie te zetten, en dan die p90 in de hals. Die 490R heeft een weerstand van rond de 8/9 kOhm
Ietwat voller en meer output dan de burstbucker etc. Als dat niet bevalt kun je altijd nog kijken naar een burstbucker of 57+

Thanx, dat ga ik eerst eens proberen!!!

Orpheo
25 mei 2011, 10:47
je gaat van 'gibson' element naar 'gibson' element. gibson maakt imho echt je reinste bagger. GFS maakt beter spul. ik zou gaan voor een JB in de brug (al dan niet met een alnico2 voor een wat meer vintage feel, iets meer spongy, maar wel dat lekkere mid, of alnico4 om die vintage sag te houden, maar het output niveau te houden van de 5), en in de hals zou ik een duncan jazz brug-versie nemen, maar dan met een alnico8 magneet. dat is enorm veelzijdig voor rock, jazz, funk, blues.

en als je het aandurft zou ik een '59/custom hybrid maken. dat is dus een spoel van een 59 en een spoel van een custom op 1 baseplate (en omdat je 2 spoelen per pickup hebt, maak je er gelijk een set van, doh). en dan kan je nog goochelen met magneten. alnico5 in brug en alnico2 in hals is een geweldige start (dus je neemt de customcustom!). het laat je gitaar ademen, en je denkt dan alleen 'potverdikkie waarom heb ik dit setje nog nooit eerder geprobeerd'.

geert1976
25 mei 2011, 12:48
Ik vind het weer makkelijk om zomaar de standaard elementen van Gibson weer oeverloos af te branden.

Een beetje vreemd, ik heb weinig problemen met deze elementen.
Stel de boel eerst eens een beetje af (daar zitten de schroefjes er immers voor op)

Ten tweede, welke versterker en/of effectpedalen gebruik je, want daarin zit natuurlijk ook een verschil.
Qua geluid, doet een versterker en effectpedalen ook heel veel.

Check ook de settings op je versterker en je pedalen.

Ik gebruik zelf het laatste jaar een Roland Bolt 60, Fender Champ en een Peavey Classic 30 en ik heb geen last van brei, dunnigheid etc., met geen van mijn gitaren.
En vergeet niet je effectpedalen, daar is qua geluid een hoop winst in te halen.

Orpheo
25 mei 2011, 13:04
@geert: Ik heb alle gibson-pickups geprobeerd, en ik vind ze stuk voor stuk beroerd. mag dat?

Dank je.

BobvanKempen
25 mei 2011, 13:05
Ik vind het weer makkelijk om zomaar de standaard elementen van Gibson weer oeverloos af te branden.

Een beetje vreemd, ik heb weinig problemen met deze elementen.
Stel de boel eerst eens een beetje af (daar zitten de schroefjes er immers voor op)

Ten tweede, welke versterker en/of effectpedalen gebruik je, want daarin zit natuurlijk ook een verschil.
Qua geluid, doet een versterker en effectpedalen ook heel veel.

Check ook de settings op je versterker en je pedalen.

Ik gebruik zelf het laatste jaar een Roland Bolt 60, Fender Champ en een Peavey Classic 30 en ik heb geen last van brei, dunnigheid etc., met geen van mijn gitaren.
En vergeet niet je effectpedalen, daar is qua geluid een hoop winst in te halen.

Ik gebruikt een Fender DeVille met Blackstar Pedalen. De gitaar heb ik ook uitgebreid uitgeprobeerd op de Mesa Road King van een vriend van me en ook daar het zelfde probleem. Overigens zit mijn probleem vooral in het element in de hals positie.

geert1976
25 mei 2011, 13:08
Ik gebruikt een Fender DeVille met Blackstar Pedalen. De gitaar heb ik ook uitgebreid uitgeprobeerd op de Mesa Road King van een vriend van me en ook daar het zelfde probleem. Overigens zit mijn probleem vooral in het element in de hals positie.

Als die te bassig gaat klinken, draai de humbucker aan de baszijde een fractie lager.

Die pedalen die je gebruikt, ben ik niet wild van, zet er eens een blackcat tussen, knapt die stukken van op... (bij mij wel tenminste)

Tristan
25 mei 2011, 13:16
Een bekend euvel, maar een euvel dat net zo goed ook aan je potmeters kan liggen, heb je die al eens laten doormeten?
Ze zouden minimaal 450/500k moeten zijn, liever 500k als je 'm wat helderder hebben wil.
De gewone Classic 57 kan in brugpositie wel werken, maar de Classic 57 Plus vind ik zelf een schreeuwerig, schel en dun klinkend element, zou ik dus niet doen, dan eerder nog de Burstbucker 2 of 3 voor de brugpositie.
Of probeer anders eens iets van Seymour Duncan zoals de Seth Lover, '59, Pearly Gates, Phat Cat (neck), Jazz (neck), JB (brug) ofzo, die zijn ook redelijk makkelijk tweedehands te vinden.

Oranjeaap
25 mei 2011, 13:57
Ik heb in mijn beide Gibson Les Pauls nog de standaard elementen zitten. Beide 490R / 498T
Ik ben er tevreden met beide brug elementen. Alleen in 1 van mij les pauls is de hals humbucker heel erg modderig. Ik heb naar nu een Gibson T-top met een keramische magneet in gedaan en het is al beter.
Een p-90 /p-94 is dan wel een single coil element, maar hij heeft meer output en meer mid. Theoretisch zou dat goed moeten werken in de hals positie.

Wat Orpheo zegt zit een kern van waarheid in. Veel mensen zeggen dat de stock elementen van Gibson waardeloos zijn. Ik zelf zie dat probleem niet zo. Het is volgens mij een beetje hip om een gibson te kopen en vervolgens alle onderdelen te vervangen. Ik vind de standaar elementen gewoon goed.

Je zou ook een phat cat kunnen proberen. Is een p-94 maar dan van Seymour Duncan(weet niet zeker?)

Oranjeaap
25 mei 2011, 13:59
Ik heb trouwens een 545K potmeter in de hals maar hij blijft modderig. Ik had een tijdje terug een goede paf-kloon er in zitten en dan klonk wel erg goed. Maar had te weinig output en daar kan ik niet echt mee overweg.

Tristan
25 mei 2011, 14:24
Met drive bedoel je dan zeker?
Een halshumbucker met drive blijft altijd wel een moeilijk iets denk ik, zeker voor rhythm werk, uit een goede PAF clone valt een mooie 'woman tone' nog wel te halen.
Het probleem met Gibson elementen is volgens mij dat de kwaliteit vrij wisselend is, waarschijnlijk worden ze daarom zo vaak vervangen.

BobvanKempen
25 mei 2011, 21:02
Na alle advies hier, en veel luisteren bij wat vrienden er van mij in hebben zitten wordt het toch: P94 in de neck, SD Pearly Gates in de brug. Volgens mij moet tie dan iig een stuk strakker gaan klinken en zo niet is het terug bij af.

Muchachooo
25 mei 2011, 23:23
Laat je bevindingen weten of post misschien een opname van die nieuwe pups als je ze hebt, ik ben namelijk ook aan het rondkijken naar nieuwe elementen voor in mijn studio.

BobvanKempen
25 mei 2011, 23:26
Laat je bevindingen weten of post misschien een opname van die nieuwe pups als je ze hebt, ik ben namelijk ook aan het rondkijken naar nieuwe elementen voor in mijn studio.

Je woont in brabant dus kan je net zo goed ff komen proberen.

Oranjeaap
25 mei 2011, 23:32
Ik hoor normaal alleen goede dingen over de P-94 en pearly gates. Alleen de combinatie heb ik nog nooit gehoord. Ben ook benieuwd

Orpheo
26 mei 2011, 01:51
de pearly gates brug is heel erg tof. ik vind de halsversie wat minder. de phat cat (ik hoop dat je die neemt ipv de 94, maar ok) vind ik ook te gek. je kan lekker met magneten spelen bij de phat cat om 'm nog beter te schuiven naar jou smaak.

BobvanKempen
26 mei 2011, 11:44
de pearly gates brug is heel erg tof. ik vind de halsversie wat minder. de phat cat (ik hoop dat je die neemt ipv de 94, maar ok) vind ik ook te gek. je kan lekker met magneten spelen bij de phat cat om 'm nog beter te schuiven naar jou smaak.

Nee sorry, het is echt de Gibson P94 geworden.

Orpheo
26 mei 2011, 12:34
Nee sorry, het is echt de Gibson P94 geworden.

als 't jou blij maakt. zou nooit, van m'n langzalzeleven een gibson element vrijwillig in een gitaar zetten.

BobvanKempen
26 mei 2011, 13:05
als 't jou blij maakt. zou nooit, van m'n langzalzeleven een gibson element vrijwillig in een gitaar zetten.

Nou er stond een P-94 op marktplaats maar die jongen verkoopt die toch maar niet want hij heeft er 130 voor betaald. Dus als een Phat Cat zoveel beter is gaan we maar eens zoeken op MP of die er toevallig een staat.

Giovanni1996
28 mei 2011, 11:41
Hallo allemaal,

Ook ik wil graag mijn elementen uit mijn Les Paul vervangen.
Ik heb een Vintage V100 Les Paul met hoge output Willkinson
humbuckers. Nu ik steeds meer muziek zoals Metallica, Iron Maiden,
Black Sabbath etc. aan het spelen ben, was ik aan het twijfelen tussen
een EMG 60/81 combinatie of een Dimarzio Air Norton/ Super Distortion combinatie. Welke combinatie zal het beste geschikt zijn?

Alvast hartstikke bedankt,

Giovanni

Orpheo
28 mei 2011, 12:04
om heel eerlijk te zijn, ik denk niet dat zulke dure pickups echt tot hun recht komen in een vintage ;) de air norton/superD combi is heel klassiek. denk jaren 70 Kiss style. de emg's zijn heel strak en (imho) kil en klinisch, en je moet echt van goede huize komen wil je met die pickups een heerlijk geluid krijgen (denk knopfler en gilmour).

sure, ze zijn strak, maar ik denk dat je met een betere amp meer rendement haalt dan met andere pickups.

Muchachooo
29 mei 2011, 14:20
Hallo allemaal,

Ook ik wil graag mijn elementen uit mijn Les Paul vervangen.
Ik heb een Vintage V100 Les Paul met hoge output Willkinson
humbuckers. Nu ik steeds meer muziek zoals Metallica, Iron Maiden,
Black Sabbath etc. aan het spelen ben, was ik aan het twijfelen tussen
een EMG 60/81 combinatie of een Dimarzio Air Norton/ Super Distortion combinatie. Welke combinatie zal het beste geschikt zijn?

Alvast hartstikke bedankt,

Giovanni


vergeet niet dat je bij die EMG's ook nog plek moet gaan maken voor de batterijen van die dingen.

Oranjeaap
29 mei 2011, 18:45
vergeet niet dat je bij die EMG's ook nog plek moet gaan maken voor de batterijen van die dingen.

Batterij past gewoon achter het plastic deksel van waar je potmeters zitten. Bij een Les Paul passen er zelfs 2 in.