PDA

View Full Version : 800,- te besteden voor een Western / Steelstring... Maar wat?



groovieguitarguus
24 mei 2011, 23:46
Wie kan mij advies geven... zelf speel ik fanatiek electrisch gitaar.

Maar mijn broer wil voor zijn dochter heel graag dat ik een hele goeie acoustische gitaar uitzoek / koop:

Eisen:
- Een Nieuwe gitaar!
- Cutaway
- Geen (zeker niet persé) pick up systeem
- Geen mega grote body
- Speelstijl / Genre - Ilse de Lange / Anouk / 3 J's
- Liefst een Merkgitaar (Taylor / Martin / Takamine)
- Geen over the top inleg... dots en een mooie inleg rond klankgat voldoende
- Het is geen 'kleine meid'... groeit nog en krijgt voor een dame flinke handen.
- Moet echt een 'blijver' en unieke gitaar zijn...

BobvanKempen
25 mei 2011, 00:02
Blueridge heeft hele goede ooo modellen (weet niet heel zeker of ze met CE komen alleen) die je voor dat geld makkelijk hebt (heb je nog geld over als je goed zoekt). Dan heb je een topgitaar voor (relatief) weinig geld.

Niet zo mijn favoriet maar, een Yamaha APX heb je ook zeker voor dat geld maar dan zit er wel standaard een element in. Zeker geen slechte gitaar maar ... gewoon niet mijn ding.

De Taylors en Martins die je rond die prijsklasse nieuw koopt zijn (volgens mijn bescheiden mening) nogal slecht voor het geld maar goed ... daarmee breng ik misschien een discussie opgang waar niemand veel wijzer van wordt.

Triggy
25 mei 2011, 00:10
Onder de 800,- koop je niet echt een goede Martin of Taylor.
Wel gewoon een goed gebouwde gitaar waar dat merk dan op staat, maar niet zeker niet eentje die uniek in soort en klank is.

Zou ook maar eens de Seagull of een Furch meenemen in de zoektocht.

northernlake
25 mei 2011, 00:14
Als ik nu zou moeten kiezen in dat budget zou het eerste zijn dat ik zou proberen de Eastman E-10 (mahonie) en E-20 (rosewood). Verkrijgbaar in zowel OM als dreadnought uitvoeringen en dus Martin D/OM-18V en HD/OM-28V kopieen met adirondack tops, nitro finish. De specs zijn geweldig voor het geld.

Ik heb er nog geen in mijn handen gehad maar de recensies zijn alom zeer lovend. Ik ga binnenkort eens kijken om te zien hou ze zich meten tegen mijn Martins.

Serieus, ik zou voor dat geld geen Martin of Taylor overwegen zoals Bob al aangaf. Wel misschien nog de Chinese Guilds uit de GAD-series.

(edit: zag niet dat er een wens voor kleinere gitaren was. OM van Eastman of de F-modellen van Guild zijn opties zonder cutaway... maar dat is toch lelijk ;) )

Muzieknono
25 mei 2011, 07:42
Eastman, Yamaha, Parkwood, Takamine, Tanglewood, Guild, Lag.
Hou er wel rekening mee dat een cutaway vaak ten koste gaat van de klankkleur, ik zou inderdaad ook niet beginnen aan een Taylor of Martin uit die prijsklasse, heb laatst een Guild van rond de 600 euro bespeeld en die klonk als een klok, wel zonder cutaway.
Als het meisje zelf al speelt, kan ze het beste zelf kiezen wat haar bevalt qua looks, bespeelbaarheid en feel, ik zou nooit een gitaar voor iemand anders uitzoeken omdat het een heel persoonlijk instrument is, veel succes.
Mvgr. Dirk Jan :B

BobvanKempen
25 mei 2011, 08:57
Als ik nu zou moeten kiezen in dat budget zou het eerste zijn dat ik zou proberen de Eastman E-10 (mahonie) en E-20 (rosewood). Verkrijgbaar in zowel OM als dreadnought uitvoeringen en dus Martin D/OM-18V en HD/OM-28V kopieen met adirondack tops, nitro finish. De specs zijn geweldig voor het geld.

Ik heb er nog geen in mijn handen gehad maar de recensies zijn alom zeer lovend. Ik ga binnenkort eens kijken om te zien hou ze zich meten tegen mijn Martins.

Serieus, ik zou voor dat geld geen Martin of Taylor overwegen zoals Bob al aangaf. Wel misschien nog de Chinese Guilds uit de GAD-series.

(edit: zag niet dat er een wens voor kleinere gitaren was. OM van Eastman of de F-modellen van Guild zijn opties zonder cutaway... maar dat is toch lelijk ;) )

Overigens, hier geeft iemand de tip van de eeuw: Guild GAD 30PCA, heb die zelf ook en die is helemaal wat je zoekt en precies 800 euro incl koffer.

-Martijn-
25 mei 2011, 10:43
Ik zou zeker eens naar Furch kijken.
Maar moet het een verassing blijven? Een gitaar is niet echt iets wat iemand anders voor je kan kiezen vind ik, haar zelf wat gitaren laten proberen is het beste.

groovieguitarguus
25 mei 2011, 11:03
Alvast dank voor jullie adviezen... ik ga en ben er mee aan de slag.

Wat betreft het 'kiezen van een gitaar voor iemand anders'.
Ik snap zeker jullie punt... misschien bedenk ik daar nog een tussenoplossing voor.
Dat ik b.v. de voor-selectie doe...

De dochter van mijn broer speelt nu 1,5 jaar gitaar... heeft echt nog veel te weinig kennis om een goede keuze te kunnen maken.
Zou misschien nu gaan voor een mooie inleg op de hals, maar wat (i.m.o.) alleen kan gaan tegen staan...
De gitaar moet een blijver zijn en aandenken aan haar vader...
Vraag blijft of ik idd de goede keuze kan maken... maar die kans lijkt me groter dan iemand van 13 die nog maar net begint.

Merelvh
25 mei 2011, 12:03
Ik heb je een PM gestuurd!

Thyrif
25 mei 2011, 14:20
Ik heb laatst op leuke blueridge en faith modellen gespeeld, beide erg lekker! Zeker de faith (venus), maar het was close. Beide niet al te grote bodies (gewoon een auditorium geloof ik).

Denk dat het voor mij de faith venus wordt, maar de blueridge was ook wel fijn! Alleen vond ik de hals daarvan minder lekker aanvoelen, maar dat is ieder voor zich.

Succes!

Triggy
25 mei 2011, 17:44
Alvast dank voor jullie adviezen... ik ga en ben er mee aan de slag.

Wat betreft het 'kiezen van een gitaar voor iemand anders'.
Ik snap zeker jullie punt... misschien bedenk ik daar nog een tussenoplossing voor.
Dat ik b.v. de voor-selectie doe...

De dochter van mijn broer speelt nu 1,5 jaar gitaar... heeft echt nog veel te weinig kennis om een goede keuze te kunnen maken.
Zou misschien nu gaan voor een mooie inleg op de hals, maar wat (i.m.o.) alleen kan gaan tegen staan...
De gitaar moet een blijver zijn en aandenken aan haar vader...
Vraag blijft of ik idd de goede keuze kan maken... maar die kans lijkt me groter dan iemand van 13 die nog maar net begint.

Dan laat je haar toch met een blinddoek voor , een aantal gegadigden bespelen. Lijkt me de uiltime test. Welke klinkt en speelt het lekkerst....

groovieguitarguus
28 mei 2011, 12:40
Het is toch een Taylor geworden....

Met een flink verhoogd budget... dus dat wierp een ander licht op de zaak.

Gekocht bij 'De Snaar' in Heerenveen... € 1420,-
Een 312 CE... Mooie massieve gitaar... sprankelend...
Prettige hals en actie.
En klinkt zeker versterkt ook heeeel goed...
Een Allround gitaar waar mijn nichtje heeeeeeeeeel lang en veel plezier mee kan beleven.
Heel gaaf!

Mede bepalend, dat de neck makelijk is te verwijderen en kan worden bijgesteld met vulplaatjes wanneer het bovenblad omhoog komt.
En 12 jaar garantie... Wat kan er mis gaan? Maar als er toch iets mis gaat... een prettig idee!

Bedankt voor alle tips en trics.

gr. Guus

JohnLord
28 mei 2011, 13:20
Gefeiliciteerd. En nu: FOTO'S!!

mastermind
30 mei 2011, 12:30
Het is toch een Taylor geworden....

Met een flink verhoogd budget... dus dat wierp een ander licht op de zaak.

Gekocht bij 'De Snaar' in Heerenveen... € 1420,-
Een 312 CE... Mooie massieve gitaar... sprankelend...
Prettige hals en actie.
En klinkt zeker versterkt ook heeeel goed...
Een Allround gitaar waar mijn nichtje heeeeeeeeeel lang en veel plezier mee kan beleven.
Heel gaaf!

Mede bepalend, dat de neck makelijk is te verwijderen en kan worden bijgesteld met vulplaatjes wanneer het bovenblad omhoog komt.
En 12 jaar garantie... Wat kan er mis gaan? Maar als er toch iets mis gaat... een prettig idee!

Bedankt voor alle tips en trics.

gr. Guus

Ok, dat moet mij even uitgelegd worden, nek makkelijk te verwijderen? Bijstellen met "vulplaatjes" als het bovenblad omhoog komt? En 12 jaar garantie.

Mijn weten is:
- 12 jaar of 30 jaar of levenslang (mag in EU niet, levenslang). Garantie op gitaren stellen niks voor. Alleen fabrieksgarantie, dus zangbalk zit los, stemmechaniek valt eraf, hals breekt zomaar, brug laat zomaar los. Maar geen garantie wanneer gitaar is gevallen, (lak)schade door slecht onderhoud (lage luchtvochtigheid of te hoge, moet tussen 50 en 70 % zitten), snaren, fretwerk, stemmechanieken, etc.

Als bovenblad omhoog gaat, is dit voor mij een teken dat de luchtvochtigheid in de omgeving niet goed is. Is misschien mooi dat je de gitaar snel kan afstellen, maar ik denk dat je wel snel lakschade zult gaan ondervinden (is cosmetisch).

Ben benieuwd wat er mee bedoelt word, kan niet op de Taylor site als die van De Snaar vinden. Iemand?

-Martijn-
30 mei 2011, 13:34
Als je meer wilt weten over die nek en vulplaatjes e.d. moet je even naar 'Taylor NT neck' googlen.

Garantie stelt inderdaad niet zoveel voor. Als er iets aan je gitaar gaat mankeren ligt dat hoogstwaarschijnlijk aan de luchtvochtigheid of is het slijtage, en dat is nooit inbegrepen.

northernlake
30 mei 2011, 17:25
Mijn weten is:
- 12 jaar of 30 jaar of levenslang (mag in EU niet, levenslang). Garantie op gitaren stellen niks voor. Alleen fabrieksgarantie, dus zangbalk zit los, stemmechaniek valt eraf, hals breekt zomaar, brug laat zomaar los. Maar geen garantie wanneer gitaar is gevallen, (lak)schade door slecht onderhoud (lage luchtvochtigheid of te hoge, moet tussen 50 en 70 % zitten), snaren, fretwerk, stemmechanieken, etc.

Niet helemaal waar dat het niets voorstelt: Martin's krijgen in de US gewoon een neck reset onder garantie wanneer de oorspronkelijke eigenaar daar recht op heeft, ook na 20, 30 of 50 jaar. Dat vind ik toch wel mooi. En natuurlijk vergoeden ze geen gebroken halzen o.i.d.

Mijn recente ervaring met 'levenslange garantie' (neit van een gitaar maar van mechanieken): ik stuur deze week een paar Grover Sta-Tite open back tuners op naar de US en krijg gewoon twee nieuwe na een paar mailtjes en foto's via de mail. Ik vind het lang niet slecht...

mastermind
31 mei 2011, 08:51
Als je meer wilt weten over die nek en vulplaatjes e.d. moet je even naar 'Taylor NT neck' googlen.

Garantie stelt inderdaad niet zoveel voor. Als er iets aan je gitaar gaat mankeren ligt dat hoogstwaarschijnlijk aan de luchtvochtigheid of is het slijtage, en dat is nooit inbegrepen.

Oee, ga ik gelijk even doen. Ben er erg benieuwd naar. Zit er trouwens in de garantie ook lakschade door vochtigheid? (te lage bijvoorbeeld).

mastermind
31 mei 2011, 09:21
Interessant filmpje maar doet wel veel vragen opkomen. Ik twijfel zelf aan dit systeem, met name wanneer het hout gaat werken (is hygroscopisch). Er zitten namelijk "luchtgaten" tussen oftewel het zit niet vastgelijmd maar geschroefd. Ik denk dat dat ook een van de redenen zijn waarom de Taylor's gitaren wat feller klinken.

Verder uiteraard het cosmetisch aspect, een voorbeeld van iemand die daar ook "problemen" mee heeft (tja waar kies je voor, geluid of cosmetisch):

http://acapella.harmony-central.com/archive/index.php/t-2719672.html
http://i637.photobucket.com/albums/uu98/skdmrklcy/Taylor/IMGP2302.jpg