PDA

View Full Version : Marshall Jcm800 Combo's



Heusinkveld
24 mei 2011, 17:29
Hallo mensen gitaristen,

Sinds een poosje ben ik op zoek naar een 'nieuwe' versterker.
Mijn oog viel op een Jcm800 combo en ben hier een beetje aan het zoeken naar geweest.

Ondertussen gelezen dat er verschillende combo's zijn, maar kom er niet echt duidelijk achter
welke nou 'beter' is. De betreffende combo's waar ik nu tussen kijk zijn de 4104 (uit '83 met G12-65 speakers) en 4210 (g12m-70 speaker).

Eentje heeft twee kanalen en reverb, de ander één kanaal zonder reverb. Daarnaast heeft de
4210 1 12'' speaker en de 4104 2 12'' speakers.

Muziekstijl ligt vooral bij classic rock.

Hoor graag info/tips/opmerkingen van jullie :-)

Epii
24 mei 2011, 17:46
Er wordt veel gezegd dat de eenkanaals versie beter klinkt, zeker voor classic rock. Ik zeg alleen maar na wat al gezegd is, ervaring met jcm800's heb ik helaas nog niet.

PD1984
25 mei 2011, 12:53
ik heb een jcm 800 4211 combo verbouwd naar een top. Deze vind ik persoonlijk net iets te weinig gain hebben voor moderne metal. Daarom denk ik dat de laatste lijn jcm 800's (de lead uitvoeringen lees 2210 2205 tops) te veel van het goeie hebben voor classic rock.

als ik jou was zou ik gaan kijken naar de combo versie van de jcm 800 2204. uit mn hoofd gezegd is de 4010 de 1x12 versie hiervan. de 2203 is een hele populaire echter om hier een beetje fatsoenlijk geluid uit te kunnen krijgen moet je hem ongelofelijk hard zetten. en dat gaat hij al heeeeeel snel.

bij feedback rotterdam zag ik 2 weken geleden nog een jcm 800 4211 occasion staan. misschien is het t ritje wel waard om em even aan de tand te voelen.

succes!

reckless_life
25 mei 2011, 15:45
Ik heb een 4104 en ben er dik tevreden over :)

Het is moeilijk zeggen of een ander type beter/slecht klinkt, want ze zijn dikwijls niet in dezelfde staat, de ene verkoper staat de versterker in een klein slaapkamertje, terwijl de andere in een grote living staat....

Ik heb de mijne in de buurt gevonden én tegen en eerlijke prijs, ik ben gaan luisteren en hoorde dat het goed was :) gewoon kopen dan.

Hou er wel rekening mee dat je bij versterkers van >20 jaar er zeker van kan zijn dat je hem moet laten reviseren.
Dan heb ik het niet over de lampen, maar sommige dingen als elco's gaan gewoon niet langer mee dan 20j en moet je laten vervangen.

PS:
Vond deze site wel leuk : http://www.drtube.com/marshall.htm

Jasper.
25 mei 2011, 15:47
2203 of 2204 moet niet veel uitmaken. Gaan allebei retehard. 50 of 100 watt maakt voor het gehoor niet veel uit. Ik heb wel gehoord dat het middengebied vaak anders is.

En er is niet een beter, ze zijn anders. Voor classic rock zou een 2203/4 denk ik wel de voorkeur hebben.

Rinze
25 mei 2011, 17:06
De tweekanalers gaan een stuk minder hard. Met een 1*12 50 watt combo kom je dan nauwelijks boven een harde drummer uit. De eenkanalers gaan wel goed hard.

Heusinkveld
25 mei 2011, 18:08
Ik heb een 4104 en ben er dik tevreden over :)

Het is moeilijk zeggen of een ander type beter/slecht klinkt, want ze zijn dikwijls niet in dezelfde staat, de ene verkoper staat de versterker in een klein slaapkamertje, terwijl de andere in een grote living staat....

Ik heb de mijne in de buurt gevonden én tegen en eerlijke prijs, ik ben gaan luisteren en hoorde dat het goed was :) gewoon kopen dan.

Hou er wel rekening mee dat je bij versterkers van >20 jaar er zeker van kan zijn dat je hem moet laten reviseren.
Dan heb ik het niet over de lampen, maar sommige dingen als elco's gaan gewoon niet langer mee dan 20j en moet je laten vervangen.

PS:
Vond deze site wel leuk : http://www.drtube.com/marshall.htm

De 4104 is gereviseerd, waarbij de buizen zijn vervangen en is afgesteld. Elco's zijn? Prijs van die 4104 is €650, waarbij hij echt niet omlaag wil gaan.
Hoorde wel dat deze clean niet echt lekker is? Hoe is dat bij jou?
Wil hem wel gaan testen, maar moet hier wel anderhalf uur voor rijden en dat ben ik niet van plan voor elke versterker.
Wat voor muziek speel jij met name op je JCM?

Site is inderdaad leuk, staat zowaar mijn Marshall lead 100 mosfet van nu ook op :-)

Jan Buurman
25 mei 2011, 18:27
De tweekanalers gaan een stuk minder hard. Met een 1*12 50 watt combo kom je dan nauwelijks boven een harde drummer uit. De eenkanalers gaan wel goed hard.

Dan zou ik jouw tweekanaler maar eens goed na laten kijken!!! Ik heb o.a. een 4210 combo (1x12, 50Watt) en die kan jouw oren laten bloeden!!!! :soinnocent:

PD1984
25 mei 2011, 18:37
De 4104 is gereviseerd, waarbij de buizen zijn vervangen en is afgesteld. Elco's zijn? Prijs van die 4104 is €650, waarbij hij echt niet omlaag wil gaan.
Hoorde wel dat deze clean niet echt lekker is? Hoe is dat bij jou?
Wil hem wel gaan testen, maar moet hier wel anderhalf uur voor rijden en dat ben ik niet van plan voor elke versterker.
Wat voor muziek speel jij met name op je JCM?

Site is inderdaad leuk, staat zowaar mijn Marshall lead 100 mosfet van nu ook op :-)

Elco's (oftewel elektrolytische condensators) zijn die grote (als het goed is) blauwe 'tonnetjes' die net als de buizen recht overeind staan. het zijn soort van oplaadbare batterijen die na > 20 jaar een beetje uitgedroogd kunnen zijn waardoor ze hun werk niet zo goed meer kunnen doen.

Heusinkveld
25 mei 2011, 18:45
Ok thanks :-)

Andere versterker suggesties voor classic rock/blues <€900 mogen ook altijd gemaakt worden!

Rinze
25 mei 2011, 19:22
Dan zou ik jouw tweekanaler maar eens goed na laten kijken!!! Ik heb o.a. een 4210 combo (1x12, 50Watt) en die kan jouw oren laten bloeden!!!! :soinnocent:
Heb vroeger over diverse tweekanalers gespeeld en die gingen echt een stuk minder hard dan mijn 50 watt eenkanaler. Stond destijds (begin jaren 80) trouwens ook in de test van jouw tweekanaler in de Music Maker, dat ie niet zo hard ging. Maar het zou best kunnen dat ook hier weer verschillen in de versterkers uit bepaalde periodes zitten.

Fireburst
25 mei 2011, 19:50
Ok thanks :-)

Andere versterker suggesties voor classic rock/blues <€900 mogen ook altijd gemaakt worden!

Zo voor de vuist weg :
Mesa Stiletto
Orange Rocker30
Orange Rockerverb (iets moderner gevoiced)
H&K Statesman
Vox AC30

Elk merk heeft wel zo'n beetje een eigen smaak, en dat zal de jouwe dan maar moeten zijn... :cooler:

Jan Buurman
25 mei 2011, 21:41
Heb vroeger over diverse tweekanalers gespeeld en die gingen echt een stuk minder hard dan mijn 50 watt eenkanaler. Stond destijds (begin jaren 80) trouwens ook in de test van jouw tweekanaler in de Music Maker, dat ie niet zo hard ging. Maar het zou best kunnen dat ook hier weer verschillen in de versterkers uit bepaalde periodes zitten.

Er zou best verschil in kunnen zitten, dat geloof ik best. Maar dat je met een 1*12 50 watt combo nauwelijks boven een harde drummer uit zou komen..... :stop:
Die 4210, zeker op een 4x12 kan akelig hard! (Ik heb wel een '88-er)

Heusinkveld
25 mei 2011, 22:32
Zo voor de vuist weg :
Mesa Stiletto
Orange Rocker30
Orange Rockerverb (iets moderner gevoiced)
H&K Statesman
Vox AC30

Elk merk heeft wel zo'n beetje een eigen smaak, en dat zal de jouwe dan maar moeten zijn... :cooler:

Orange Rocker30 Combo staat bij Feedback in de aanbieding voor €700,- dus vind dat ook wel een serieuse optie om eens te bekijken. Zou je misschien voor mij de maten op kunnen meten? Lengte x breedte x hoogte? Alvast bedankt :-)

HaroldA
25 mei 2011, 23:29
Andere versterker suggesties voor classic rock/blues <€900 mogen ook altijd gemaakt worden!

De 4104 combo met 65'ers lijkt me perfect! :soinnocent:

Heel gaaf clean (gitaarvolume stukje terug) en samen met een lichte overdrive/boost (Dist+) echt een hele dikke, vette sound!

En als het echt dik moet zijn kun je er makkelijk een paar 4x12"-ers mee aansturen.

PD1984
26 mei 2011, 10:51
ik heb mijn 4211 een keer door een paartje 4x12's laten brullen. De drummer moet van goede huizen komen al wil hij daar bovenuit te komen.

munkie
26 mei 2011, 13:54
Heb ooit een 4010 gehad, 1 kanaals. Die Rola speaker vond ik niet zo geweldig maar met een V30 erin deed ie het wel, meer laag. Ik heb als leek het idee dat het in principe dezelfde amp is die ze in de tops bouwden. Die dus "gevoiced" waren voor 4X12 kasten. Ze zijn wel erg duur geworden op MP vind ik.

Net een 5010 gescoord, transistorbakje uit de JCM800 periode. Kost bijna nix en klinkt lekker, de bekende Marshall crunch. G12m-70 speaker. Alleen het volume is wat beperkt, 30 W. Je hebt ze ook in 50 en 75 watt met Celestion G12m-100 en Sidewinder(!!) speakers.

"Geheimtip" voor classic rock: Laney AOR uit de 80's. Vette UK bakken met dikke voedingen, stalen chassis etc. Gain niet verder opendraaien dan 5. Goed overdrive pedaal ervoor. Ik heb een 50 w 6 knops top met een Marshall 1922 2X12 kastje. Klinkt echt stevig.

Fireburst
26 mei 2011, 19:53
Orange Rocker30 Combo staat bij Feedback in de aanbieding voor €700,- dus vind dat ook wel een serieuse optie om eens te bekijken. Zou je misschien voor mij de maten op kunnen meten? Lengte x breedte x hoogte? Alvast bedankt :-)

Ik heb de headversie, sorry ! Maar moet toch wel te vinden zijn op het www ?

Dolf
26 mei 2011, 20:47
Gewoon die 4104 kopen!
Die 650 is ie waard, kost een head alleen al van die serie en het is dezelfde amp!
Weet je trouwens dat die 65' erg gegeerd zijn? Met reden...

Henri H
27 mei 2011, 23:21
De tweekanalers gaan een stuk minder hard. Met een 1*12 50 watt combo kom je dan nauwelijks boven een harde drummer uit. De eenkanalers gaan wel goed hard.Ik denk dat je een punt hebt. De één-kanaals gaan uiteindelijk harder, maar klinken ook goed op laag volume, i.t.t. de split channels, die erg lelijk gaan klinken op laag volume.


De 4104 combo met 65'ers lijkt me perfect! :soinnocent:

Heel gaaf clean (gitaarvolume stukje terug) en samen met een lichte overdrive/boost (Dist+) echt een hele dikke, vette sound!

En als het echt dik moet zijn kun je er makkelijk een paar 4x12"-ers mee aansturen.


Gewoon die 4104 kopen!
Die 650 is ie waard, kost een head alleen al van die serie en het is dezelfde amp!
Weet je trouwens dat die 65' erg gegeerd zijn? Met reden...Helemaal mee eens.
De split channels hebben meer gain, en zijn ook wel geschikt voor classic rock, maar ik vind toch de éénkanaals versie beter geschikt voor dat doeleinde. 't Is ook maar net waar je voorkeur ligt, en wat je onder classic rock verstaat.
Het cleane kanaal van een split channel is met humbuckers bovendien niet echt mooi, maar met single coils prima.
Dit valt met andere preamp buisjes trouwens op te lossen heb ik wel 's vernomen.

Heusinkveld
28 mei 2011, 12:57
Maandag even kijken naar de 4104. Is dus de eenkanaals, met 2x G12-65 speakers.
Heb op verschillende engelse fora gelezen dat dat van de Jcm 800's inderaad het
beste bij 'classic rock' past. Speel zelf in een Led zep band, dus die kant wil ik uiteindelijk
wel op met m'n geluid.

Thx voor de reacties, laat dinsdag wel even weten of het wat geworden is :)

the sure thing
28 mei 2011, 13:23
Ik heb meerdere JCM800 versterkers gehad: houd a.u.b. rekening met veel klankverschillen onderling, ook bij dezelfde types. Mijn 2010 klonk met gain voluit echt SUPER, ook op laag volume. Mijn 50W 1 kanaals (2203?) klonkt clean weer geweldig, maar ik krijg m bijna niet overstuurd (ook niet op vol volume). En verschillende speakers geven ook veel verschillen.

SUCCES!

Henri H
28 mei 2011, 18:46
Ik heb meerdere JCM800 versterkers gehad: houd a.u.b. rekening met veel klankverschillen onderling, ook bij dezelfde types. Mijn 2010 klonk met gain voluit echt SUPER, ook op laag volume. Mijn 50W 1 kanaals (2203?) klonkt clean weer geweldig, maar ik krijg m bijna niet overstuurd (ook niet op vol volume). En verschillende speakers geven ook veel verschillen.

SUCCES!Ik neem aan dat je met 2010 een 2210 (100W split channel head) bedoelt, en de 50 W éénkanaals is dan een 2204.
Ik heb de 50W split channel combo (4212) gehad, en heb nu nog de head (2205), en die klinken nagenoeg hetzelfde.
De éénkanaals JCM 800's hebben idd echt een flinke booster/overdrive nodig voor metal, en al helemaal voor modernere metal. Voor Led Zeppelin ben je in één keer klaar.... :hippie:

HaroldA
28 mei 2011, 19:01
Mijn 50W 1 kanaals (2203?) klonkt clean weer geweldig, maar ik krijg m bijna niet overstuurd (ook niet op vol volume).

Welke buizen zaten daar in?

the sure thing
28 mei 2011, 20:01
Welke buizen zaten daar in?... zou ik echt niet weten! De eindbuizen waren EL34 buizen, maar welk merk weet ik niet. Pre-amp buizen weet ik ook niet. Het is meer dan 10 jaar geleden en het was mijn 2e buizenversterker. Volgens mij heb ik die versterkertop toen voor fl. 500,- weer verkocht....

HaroldA
28 mei 2011, 20:02
... zou ik echt niet weten! De eindbuizen waren EL34 buizen, maar welk merk weet ik niet. Pre-amp buizen weet ik ook niet. Het is meer dan 10 jaar geleden en het was mijn 2e buizenversterker. Volgens mij heb ik die versterkertop toen voor fl. 500,- weer verkocht....

Als er bijvoorbeeld 12AT7's in zaten dan krijg je 'm inderdaad niet aan het oversturen.

Buizen maken een groot gedeelte van het geluid maar daar wordt vaak geen/niet genoeg aandacht aan besteed.

Rinze
28 mei 2011, 21:42
Buizen maken een groot gedeelte van het geluid maar daar wordt vaak geen/niet genoeg aandacht aan besteed.

Klopt. Mijn oude 2204 klonk geweldig. Op een gegeven moment dacht ik dat het wel goed zou zijn om de buizen te vervangen, de eindbuizen waren op en de voorversterkerbuisjes zaten er ook al 15 jaar in. Dus met een bevriende tech buisjes proberen, kwamen we er achter dat de versterker met alle nieuwe buisjes slechter klonken. Nog gekker was dat zelfs de volgorde wijzigen van de originele buisjes het geluid al merkbaar veranderde. Proberen is het devies.

HaroldA
28 mei 2011, 21:49
Klopt. Mijn oude 2204 klonk geweldig. Op een gegeven moment dacht ik dat het wel goed zou zijn om de buizen te vervangen, de eindbuizen waren op en de voorversterkerbuisjes zaten er ook al 15 jaar in. Dus met een bevriende tech buisjes proberen, kwamen we er achter dat de versterker met alle nieuwe buisjes slechter klonken. Nog gekker was dat zelfs de volgorde wijzigen van de originele buisjes het geluid al merkbaar veranderde. Proberen is het devies.

Mijn JMP 2204 klinkt ook geweldig, maar mede omdat ik per ongeluk de laatste X maanden de amp op 8 Ohm heb gehad op 16 Ohm cabs heb gespeeld zijn m'n eindbuizen volgens mij ook helemaal op.

Preamp buisjes durf ik gewoon niet te vervangen ;)

Rinze
28 mei 2011, 22:09
Mijn JMP 2204 klinkt ook geweldig, maar mede omdat ik per ongeluk de laatste X maanden de amp op 8 Ohm heb gehad op 16 Ohm cabs heb gespeeld zijn m'n eindbuizen volgens mij ook helemaal op.

Preamp buisjes durf ik gewoon niet te vervangen ;)
Ik vond het ook wel eng. Mijn 2204 klonk echt errug goed, maar dan denk je toch, wat moet ik als een van de 12AX7's het begeeft.

Heb het met een oude JMP ook eens gehad dat bij een bijna aanrijding met de bandbus de impedantieselector eruit was gevallen. Heb er zonder dat te weten nog een optreden mee gedaan maar toen was ie wel gaar.. Bij een 8 ohm instelling op een 16 ohm cab moeten je buizen gewoon iets harder werken, toch? Fenders kunnen er gewoon tegen, weet het van Marshalls eigenlijk niet zo.

reckless_life
30 mei 2011, 21:27
De 4104 is gereviseerd, waarbij de buizen zijn vervangen en is afgesteld. Elco's zijn? Prijs van die 4104 is €650, waarbij hij echt niet omlaag wil gaan.
Hoorde wel dat deze clean niet echt lekker is? Hoe is dat bij jou?
Wil hem wel gaan testen, maar moet hier wel anderhalf uur voor rijden en dat ben ik niet van plan voor elke versterker.
Wat voor muziek speel jij met name op je JCM?

Site is inderdaad leuk, staat zowaar mijn Marshall lead 100 mosfet van nu ook op :-)


Zoals eerderal gezegd, elco's zijn die groen of blauwe tonnetjes. Ik dacht dat het er 3 waren. Die dingen gaan gewoon maar 15 jaar mee ofzo. Die kunnen uitdrogen, maar op één van mijn elco's had ik een "puist". Dat kan niet goed zijn, ik heb ze laten vervangen en meteen al de rest laten nakijken. De input jacks kunnen ook slijtage hebben, etc...

Je moet een beetje weten waarvoor je de amp koopt. Het is een beetje een one-trick pony, het is geen amp met een resem geluiden en mogelijkheden, maar wat ie doet dat doet ie heel goed. Slechts zes knoppen, maar wat een tone :cooler:

Tijdens de revisering, heb ik wel mijn cleans een klein beetje opnieuw laten aanpassen, minder scherp in de hoge tonen en met wat meer "body".

Dat is echt een aanpassing van niks en een goed amp-tech kan je dat verschil ter plekke even laten horen alvorens het definitief te maken. Kan trouwens ook meteen weer ongedaan gemaakt worden zodat ie weer "origineel" is.

Ik gebruik de amp vooral voor wat blues op te tokkelen of wat ac/dc, gnr, santana, classic rock zeg maar,... voor harde metal heb je niet echt genoeg gain (dan moet je een andere reeks JCM800's nemen).

Ben wel van plan om nog een ibanez tubescreamer te kopen, ik denk dat die 2 elkaar wel mooi gaan aanvullen :) en dan (ooit) nog een Gibson LP er door jagen, owhyeah :)

Heusinkveld
30 mei 2011, 22:31
Jcm 800 meegenomen :)

Ben er echt tevreden over. Vind hem ook op lage volume nog best aardig klinken en als je hem wat open zet
is het inderdaad echt te gek. Had m'n eigen distortion ook mee, dus dat ook kunnen testen.

Al met al dik tevreden, donderdag ga ik hem op het podium maar eens testen! :D

Thx voor de info allemaal.

Henri H
30 mei 2011, 22:44
Cool man! :ok: Succes!