PDA

View Full Version : O jee, hoe ga ik dit repareren?



Don Olivier
24 mei 2011, 16:53
Had nog geen beschermhoes en dan krijg je dit dus:

http://www.mijnalbum.nl/Album=73MJEUUS

Hoe ga ik dit fixen?

Weet iemand de waardes van de potmeters en waar ik die kan krijgen???

Alvast bedankt voor de hulp

cluseau
24 mei 2011, 17:02
Hoe ga ik dit fixen?

Gwoon, printje lichten en vier pots vervangen, eitje hoor! Wat is het exacte type en welke pots zijn er gebroken?

Frans.

Don Olivier
24 mei 2011, 17:05
Marshall 8240 stereo chorus combo.

Het gaat om de Gain, Bass en Middle van kanaal I

en de Gain potmeter van kanaal 2

cluseau
24 mei 2011, 17:13
Marshall 8240 stereo chorus combo.

Het gaat om de Gain, Bass en Middle van kanaal I

en de Gain potmeter van kanaal 2

Volgens mijn schema 220k, 22k, 1M en 1M.

Om helemaal zeker te zijn kun je hem beter eerst openmaken en kijken wat er op staat en dan nog ook ff nameten.

Johannes
24 mei 2011, 17:19
Volgens mijn schema 220k, 22k, 1M en 1M.

Om helemaal zeker te zijn kun je hem beter eerst openmaken en kijken wat er op staat en dan nog ook ff nameten.

Doormeten is handig om te doen, dan weet je het zeker. Nieuwe (direct passende) pots kun je wel ergens online vinden. (newtone, tonefactory, banzai, enz)

Enige vaardigheid met elektronica en soldeerbout is wel aan te raden.

Toaster
25 mei 2011, 12:21
haha typisch is mij ooit overkomen bij mijn valvestate! Zo te zien is jouw amp ook een valvestate!

Hebben ze in de valavestates chocolade potmeters geplaatst?

cluseau
25 mei 2011, 12:32
Hebben ze in de valavestates chocolade potmeters geplaatst?

Asjes zijn van kunststof of aluminium, niet zo sterk helaas.

Bijl
26 mei 2011, 00:46
Je hebt kans dat je versterker nog beter gaat klinken ook met een goede kwaliteit potmeter erin.

Wat het solderen betreft, gebruik een kleine soldeerbout en soldeerspul met harskern. Als je het niet helemaal beheerst kan je eerst oefenen op een kapotte potmeter, daar heb je er genoeg van zo te zien :)

Ik heb pas in mijn gitaar voor het eerst een potmeter en een output jack gesoldeerd, het is niet zo moeilijk hoor. Laten doen door iemand anders kan altijd nog dus ik zou het zeker zelf proberen, dat scheelt weer een bak geld.

nico verduin
26 mei 2011, 07:13
het zijn 16mm Alpha potmeters, Knurled (geribbelde) as, PCB mount (dus met soldeer pennen) en split shaft (gleufje in het midden).

http://www.tubeampdoctor.com/images/products/thumbs/Z-MS_Alpha_grob_TAD%281%29---x_640-y_480.jpg