PDA

View Full Version : 7 jaar en linkshandig...



urezna
23 mei 2011, 15:27
Hoi!

mijn dochter van 7 jaar wil ook gitaar leren spelen. waar ik alleen mee worstel is: vanaf welke leeftijd zou je een volwassen afmeting gitaar kunnen spelen?
ze is linkshandig dus dat beperkt de boel nogal.

het aanbod linkshandig en 3/4 mensuur is zeer beperkt, maar ik vraag me dus af of ik mezelf teveel beperk, of dat ze al een gitaar zou kunnen bespelen met "volwassen" afmeting?

alle advies is welkom! :-)

arcane
23 mei 2011, 15:35
als je linkshandig bent en nog geen gitaar speelt, dan zou ik zeker overwegen om rechtshandig te gaan spelen.

Ik ben zelf ook linkshandig, en heb altijd rechtshandig gespeeld. volgens mij maakt het echt helemaal niets uit, het is maar net wat je jezelf aanleert. Misschien is het zelfs beter, mijn linker hand is preciezer dan mijn rechter hand, en juist de linker hand moet het lastigere werk doen op een gitaar. maar dat is mijn ervaring.

Ik heb er zelfs toen ik begon met spelen nooit over nagedacht dat ik linkshandig was. We hadden op school alleen rechtshandige gitaren en bassen. (Daar was het allemaal mee begonnen). Dus die heb ik toen gebruikt. dat de gitaren voor rechtshandigen waren en ik linkshandig was kam toen niet eens in mij op.

-Martijn-
23 mei 2011, 15:36
Hoi,

Vanaf wanneer je een volwassen afmeting gitaar kan spelen is afhankelijk van hoe groot je ben, niet van de leeftijd. ;)
Ik ben was 11 toen ik begon met gitaar spelen, en gewoon op een 4/4 mensuur. Maar voor iemand van 7 kan ik me voorstellen dat je beter op een kleiner gitaartje kan beginnen.

Linkshandig moet je niet aan beginnen. Zoals je al hebt gemerkt is het aanbod van gitaren dan veel kleiner. Daarnaast kan je dochter dan bijvoorbeeld op school of op alle andere plekken waar een gitaar staat nooit wat er mee doen, behalve balen dat ze het niet rechtshandig aangeleerd heeft.

urezna
23 mei 2011, 15:38
tja, ze geeft wel heel duidelijk aan dat de linkshandige houding voor haar het prettigste voelt, dus wat is wijsheid he...?
ik zal dit in elk geval in overweging nemen, maar vrees dat ik toch zal moeten zoeken naar iets dat linkshandig is.

arcane
23 mei 2011, 15:40
tja, ze geeft wel heel duidelijk aan dat de linkshandige houding voor haar het prettigste voelt, dus wat is wijsheid he...?
ik zal dit in elk geval in overweging nemen, maar vrees dat ik toch zal moeten zoeken naar iets dat linkshandig is.

Dat went vanzelf. Airguitar speel ik ook altijd nog linkshandig;) Maar rechtshandig echt spelen voelt heel natuurlijk.

Bert Gitaar
23 mei 2011, 15:44
Ik ben het volledig met Arcane eens hierover.
Ik ben zelf links met echt alles. Ik kan nog geen spijker in de muur slaan met me rechterhand zonder me linker te raken.
Maar het heeft voordelen w.b. je motoriek in het pakken van grepen en loopjes.
Er zijn toch ook geen linkshandige piano's.
En je keus in gitaren is een stuk groter. Je kan overal spelen want er zijn veel meer rechtshandige gitaren in omloop. Ik ken niemand waar een linkse gitaar staat.
Links of rechts, nog nooit over nagedacht. Wat is het handigst.
Als je niet beter weet, maakt het niks uit. Volgens mij.

Gretsch 5120
23 mei 2011, 15:57
Ditto hier: ik ben linkshandig en speel een rechtshandige gitaar; Went snel en ik heb mijn "sterkste" hand op hals om de noten pakken.

-Martijn-
23 mei 2011, 16:04
Linkshandig spelen is iets waar je alleen maar spijt van kan krijgen als je het mij vraagt. Je hebt allebei je handen nodig, mensen die zeggen enkel linkshandig te kunnen spelen hebben dat zichzelf aangepraat.

Zeker omdat ze nog maar 7 is en nog haar schooltijd voor zich heeft zou ik heb je echt afraden, mijn ervaring is dat linkshandigen altijd beteuterd staan te kijken als ze ergens zijn waar mensen gitaar zitten te spelen.

Liquid_Metal
23 mei 2011, 16:05
Hehe same here. Als je nog kan kiezen zou ik zeker gewoon voor rechtshandig gaan want de keuze is veel groter. Bovendien kun je dan ook nog eens bij andere mensen de gitaar pakken.

urezna
23 mei 2011, 16:13
dank voor deze reacties, duidelijk verhaal!

ik vermoed dat het tijd wordt om mijn overtuigingskracht op de proef te stellen :-)

maar mocht er nog iemand aanvullende adviezen hebben, altijd welkom!!!! ;-)

Bert Gitaar
23 mei 2011, 16:14
Voor wat betreft de afmeting van de gitaar inderdaad een kleinere scale nemen. Ik zie een 7 jarige niet op een 4/4 hals spelen.
Er zijn hele leuke modelen zoals,
http://www.feedback.nl/shop/product/gitaar/squier-strat-mini-bkrw/100005482/104271
Ga zoiets dan maar zoeken in een linkshandige uitvoering. Weinig kans.

denis.hermans
23 mei 2011, 16:15
Hier nog een "linkse poot" die rechtshandig speelt. Ik wist toen ik begon ook niet dat er gitaren voor linkshandigen bestonden en denk niet dat ik door op een rechtse gitaar te spelen word afgeremd.

(Ik ben sowieso slecht:seriousf:)

lefthandstrat
23 mei 2011, 16:20
Ik ben het volstrekt oneens met de meeste reacties. Als je linkshandig bent, dan ben je dat. Voor ons echte linkshandigen is rechtshandig spelen hetzelfde als een echte rechtshandige die links moet gaan spelen. Dan is het zeker onnantuurlijk? Argumenten dat je dan niet op de gitaar van een ander kan spelen zijn best aardig, maar volgens mij wil je toch het maximale uit jezelf halen als je serieus met gitaarspelen bezig wilt zijn en dan is het niet kunnen spelen op de gitaar van een ander bijzaak. Dat je minder keuze hebt klopt, maar dat wil niet zeggen dat je geen keuze hebt. Er is voldoende te koop, zowel nieuw als 2ehands.
Als linkshandig spelen het meest natuurlijk voelt, dan so what? Fijn linkshandig gaan spelen.
Enfin, er zijn al zoveel topics geweest over dit onderwerp. Gebruik je zoek functie even. Bij deze alvast een link, maar er is nog veel meer over te vinden, hier op gitaarnet.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?140190-Linkshandig-en-2-mnd-op-rechtshandige.&highlight=linkshandig

urezna
23 mei 2011, 16:30
ha, prettig ook geluid uit de linkshandig spelenden te horen, dank je! :-)

-Martijn-
23 mei 2011, 16:33
@lefthandstrat
Je hebt allebei je handen toch even hard nodig?
Stel dat ze linkshandige gitaren rechtshandig hadden genoemd en omgedraaid... Afijn, denk er maar even over na. Er zijn al talloze topics over dit onderwerp geweest, dus heeft niet zo veel zin. ;)

synapse
23 mei 2011, 16:36
Ik ben rechtshandig en speel rechtshandig. Toen ik pas begonnen was vroeg ik mezelf regelmatig af waarom gitaren rechtshandig gebouwd waren; ik had veel meer moeite de dingen met mijn linkerhand goed te doen dan met mijn rechterhand.
Ook nu nog: als er iets mis gaat dan is het bij mijn linkerhand (slecht aandrukken van een snaar bijvoorbeeld, of te langzaamzijn met de linkerhand)
Volgens mij is het dus een groot voordeel om als linkshandige op een rechtshandige gitaar te spelen.
Bovendieen heb je veeeeeeeeeeeeel meer keuze al je een gitaar gaat kopen.

urezna
23 mei 2011, 16:38
tja, het is feitelijk een keuze tussen wat op het eerste gezicht natuurlijk voelt, en praktische overweging: keuze op de markt, uitruilen met anderen, jammen etc, overigens niet echt argumenten waar een 7-jarige zich nu al druk om maakt ;-)

Buzzel
23 mei 2011, 16:53
Ik zou geval gewoon een rechtshandige gitaar kopen. Je snijd je zelf in de vingers als je dat in het begin niet doet. Opeens word je keuze ongelofelijk beperkt (je kan de gitaar vast wel linkshandig bestellen, maar vaak niet meteen testen in een winkel). Ik ben zelf ook linkshandig, maar speel van af het begin op een rechtshandige gitaar. Het gaat uiteindelijk toch hoe je iets aanleert. Ik kan dingen met me linker hand die met me rechterhand niet lukken en andersom net zo. Het is maar net hoe je iets aanleert.

En als een 4/4 gitaar te groot is neem je toch een 3/4 gitaar. Kan je mooi even kijken in de gitaarwinkel wat het best past. Als een 4/4 gitaar al een beetje past dan gewoon die nemen. Scheelt in de toekomst ook weer uitgaven ;)

Pirate
23 mei 2011, 17:06
leuk dat ze gitaar wil gaat spelen :)
toen ik zelf begon met gitaar spelen heb ik geprobeerd op een rechthandige en op een linkshandige te spelen en de linkshandige voelde een stuk natuurlijker aan. (ik ben zelf ook links)
je hebt wel dat er minder gitaren zijn voor linkshandige spelers maar toch zijn ze er genoeg. boeiend dat er minder linkse staan in de muziek winkel!
en wat ook een voordeel is: bijna niemand kan op jou gitaar spelen, dus geen halvezool die met je gitaar gaan klooien!

succes :ok:

Epiphoneee
23 mei 2011, 17:44
Op Thomann zijn ze vast wel te vinden, linkshandige 3/4tjes. Is het elektrisch of acoustisch?

En nee sorry, het is absoluut niet mogelijk om al een 4/4 gitaar te bespelen.

Succes!

barno
23 mei 2011, 17:59
leuk dat ze gitaar wil gaat spelen :)
toen ik zelf begon met gitaar spelen heb ik geprobeerd op een rechthandige en op een linkshandige te spelen en de linkshandige voelde een stuk natuurlijker aan. (ik ben zelf ook links)
je hebt wel dat er minder gitaren zijn voor linkshandige spelers maar toch zijn ze er genoeg. boeiend dat er minder linkse staan in de muziek winkel!
en wat ook een voordeel is: bijna niemand kan op jou gitaar spelen, dus geen halvezool die met je gitaar gaan klooien!

succes :ok:

en jij kunt op geen andere gitaren spelen, ook niet de gitaar van pablo waarmee je zeker die ene moordgriet op vakantie zou kunnen binnendoen. (okee mss is dit geen doorslaggevend argument voor daddy TS :) mij maakt het trouwenss niet uit als anderen op mijn gitaren willen spelen, als ik het niet wil, zeg ik: mag niet

goed dat je links speelt, maar het argument van "natuurlijker" is een achteraf verhaal. je gebruikt je beide handen. ik moet wel toegeven dat ik de slaghand mss net iets belangrijker vind, want daar wordt de groove mee gemaakt. but then again, bij piano speelt iedereen de groove met links...

instrument leren bespelen is echt een kwestie van oefenen, het uitgebreide takenpakket van handelingen goed uitbesteden aan ledematen. Als rechtschandige moet mijn linkerhand ook complexe dingen doen, okee fretten is eenvoudig, maar voor bendings en zeker voor slide moet linkerhand heel gecontroleerde acties uitvoeren.

Duhsjaak
23 mei 2011, 18:42
Hi
De keuzemogelijkheden zijn voor een rechtshandige gitaar oneindig veel groter.

Toch zou ik mijn kinderen never nooit rechts laten spelen als zij uitgesproken links zijn. Als iemand bi main is, dan zou je het kunnen overwegen.

Probeer door middels van de zoekfunctie mijn zeer uitgebreide toelichting hierop op het forum boven water te krijgen.
Probeer je in te lezen in de bevindingen van A.J van de Lee van de VU in Amsterdam.
Als rechtshandig schrijven terwijl je links bent al oorzaak kan zijn van het ontwikkelen van dyslexie, dan geldt dat naar alle waarschijnlijkheid ook voor verkeerd gitaarspelen.

Als je er niet uitkomt, mag je altijd even PMmen.
Als je haar eens op een paar linkshandige gitaren wilt laten spelen en je local store kan dat niet bieden, neem dan eens contact op met forummer Ukeloeder (Haarlemmermeer).

Succes met zo'n leuk kind!
Vriendelijke groet, Gus

JGD
23 mei 2011, 19:15
eens met zo'n beetje bijna iedereen:
ze speelt nog helemaal niets dus het maakt nu geen fluit uit wat ze aanleert.
en als linkshandige gitarist heb je verder je levenlang een streepje achter.

barno
23 mei 2011, 19:33
Hi
De keuzemogelijkheden zijn voor een rechtshandige gitaar oneindig veel groter.

Toch zou ik mijn kinderen never nooit rechts laten spelen als zij uitgesproken links zijn. Als iemand bi main is, dan zou je het kunnen overwegen.

Probeer door middels van de zoekfunctie mijn zeer uitgebreide toelichting hierop op het forum boven water te krijgen.
Probeer je in te lezen in de bevindingen van A.J van de Lee van de VU in Amsterdam.
Als rechtshandig schrijven terwijl je links bent al oorzaak kan zijn van het ontwikkelen van dyslexie, dan geldt dat naar alle waarschijnlijkheid ook voor verkeerd gitaarspelen.

Als je er niet uitkomt, mag je altijd even PMmen.
Als je haar eens op een paar linkshandige gitaren wilt laten spelen en je local store kan dat niet bieden, neem dan eens contact op met forummer Ukeloeder (Haarlemmermeer).

Succes met zo'n leuk kind!
Vriendelijke groet, Gus

gus,
ik weet op welke problematiek je doelt en ken ook de wetenschappelijke motiveringen enz...
Maar again: muziek spelen is niet zoiets als schrijven, waarbij de dominante hersenhelft enz....

Het is zoals schrijven met een pen in elke hand.

Een linkshandige gitaar promoten wil zeggen dat je een hand belangrijk vindt dan de andere... geen goede benadering imo

AgileGhost
23 mei 2011, 19:33
Deze discussie is al minstens 10x gevoerd, telkens met als enige resultaat verhitte gezichten :) . Tegenwoordig zijn lefty gitaren beter te krijgen, dus zo'n groot probleem is het niet meer. Volgens mij kan het allebei prima.

Epiphoneee
23 mei 2011, 19:45
Deze discussie is al minstens 10x gevoerd, telkens met als enige resultaat verhitte gezichten :) . Tegenwoordig zijn lefty gitaren beter te krijgen, dus zo'n groot probleem is het niet meer. Volgens mij kan het allebei prima.

Ja maar de ergernis dat je een mooie gitaar ziet, maar dat die niet in lefty verkrijgbaar is, komt vaak voorbij. En als die er is, kost die vaak wat centen meer.

Maar inderdaad, uw dochter is links, het is beter om haar linkshandig te laten spelen :). Genoeg opties.

The Bertman
23 mei 2011, 19:53
Nee hoor, ik ben er ook voor om haar rechtshandig te laten spelen. De meeste lefties die op een linkshandige gitaar spelen, hebben het zichzelf aangeleerd. Dan is het niet zo gek om de gitaar omgekeerd beet te pakken.
De argumenten voor rechtshandig: Als je net gaat spelen is je rechterhand het moeilijkst. Je zet één voor één de vingers van je linkerhand neer, en dan concentreer je je op je rechterhand, het aanslaan. Als je iets verder bent, ga je pas merken dat de motoriek van de linkerhand veel moeilijker is. Maar als je eenmaal je eerste akkoordjes andersom hebt geleerd, is he erg moeilijk over te schakelen.
Een goeie gitarist heeft het gewoon met beide handen even druk, dus het maakt geen bal uit hoe je het leert. Maar aangezien de keuze in rechtshandige gitaren het grootst is, zou ik voor rechts gaan.

The Bertman
23 mei 2011, 19:54
O ja, en de maat. 7 Jaar is tamelijk jong voor een full size. Misschien met een driekwart gitaar beginnen, daar kan ze een aantal jaren op leren.

Epiphoneee
23 mei 2011, 20:00
O ja, en de maat. 7 Jaar is tamelijk jong voor een full size. Misschien met een driekwart gitaar beginnen, daar kan ze een aantal jaren op leren.

Maak daar maar een 2/4 van, een 4/4 is even groot als het meisje zelf! 3/4 is dus ook al te groot :P

marhoog
23 mei 2011, 20:06
Ik ben zelf ook links handig en ben toch op een rechtshandige gitaar gaan spelen.. geen moment spijt van.. Het is in het begin even wennen maar na een tijdje weet je niet beter. En inderdaad de keuze is voor rechtshandige gitaren oneindig al kan je het in het uiterste geval het op de Jimmy Hendrix manier oplossen.

Moet wel bekennen dat ik air-guitar nog wel links bespeel.. :sssh::cooler:

Bolder
23 mei 2011, 20:13
De snaren omwisselen :)

HalfBlindLefty
23 mei 2011, 20:42
En ik kom uit de tijd dat je op school straf of een onvoldoende kreeg als je linkshandig schreef.
Je moest en zou rechtshandig schrijven, want dat.... euhm..... was beter... toch ?

Deze discussie begint ook op een dergelijke houding te lijken.

Kijk of het kind het rechtshandig kan en wil, zo ja prima. Gaat het niet goed of wil ze perse linkshandig ? Ook al goed.

Liquid_Metal
23 mei 2011, 20:46
Ik ben het volstrekt oneens met de meeste reacties. Als je linkshandig bent, dan ben je dat. Voor ons echte linkshandigen is rechtshandig spelen hetzelfde als een echte rechtshandige die links moet gaan spelen. Dan is het zeker onnantuurlijk? Argumenten dat je dan niet op de gitaar van een ander kan spelen zijn best aardig, maar volgens mij wil je toch het maximale uit jezelf halen als je serieus met gitaarspelen bezig wilt zijn en dan is het niet kunnen spelen op de gitaar van een ander bijzaak. Dat je minder keuze hebt klopt, maar dat wil niet zeggen dat je geen keuze hebt. Er is voldoende te koop, zowel nieuw als 2ehands.
Als linkshandig spelen het meest natuurlijk voelt, dan so what? Fijn linkshandig gaan spelen.
Enfin, er zijn al zoveel topics geweest over dit onderwerp. Gebruik je zoek functie even. Bij deze alvast een link, maar er is nog veel meer over te vinden, hier op gitaarnet.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?140190-Linkshandig-en-2-mnd-op-rechtshandige.&highlight=linkshandig

Die discussie hebben we inderdaad al eerder gehad. Ik blijf erbij dat mensen omni zijn en daarbij een maatschappelijke/geleerde voorkeurshand hebben, of rechtshandig. Puur linkshandig bestaat volgens mijn bronnen niet (vraag me niet waar ik ze heb want het is lang geleden).
Maar net als bij bijvoorbeeld snowboarden kan er uiteraard een voorkeur voor een bepaalde kant zijn. De meeste mensen zijn rechtsvoetig en zullen met hun rechtervoet achter willen staan, terwijl er ook rechtsvoetige mensen zijn die het andersom willen.

Bij mijn keuze om gitaar te spelen was een van de redenen dat de linkerhand veel lastigere dingen moet doen (ik ben linkshandig). Ik snapte niet waarom rechtshandige mensen graag rechtshandig gitaar willen spelen.



En ik kom uit de tijd dat je op school straf of een onvoldoende kreeg als je linkshandig schreef.
Je moest en zou rechtshandig schrijven, want dat.... euhm..... was beter... toch ?

Deze discussie begint ook op een dergelijke houding te lijken.

Kijk of het kind het rechtshandig kan en wil, zo ja prima. Gaat het niet goed of wil ze perse linkshandig ? Ook al goed.

Met het huidige paradigma van 'zelfontplooiing' klinkt dat als een goeie oplossing.

The Bertman
23 mei 2011, 21:27
Maak daar maar een 2/4 van, een 4/4 is even groot als het meisje zelf! 3/4 is dus ook al te groot :P

Dat valt wel mee, hoor. Ik verhuur veel gitaren aan kinderen (akoestische, maar dat verschilt niet) en ik geef 7- en 8-jarigen meestal een driekwart, dat gaat goed. Vanaf een jaar of 9 geef ik een hele mee. Ik let natuurlijk meer op de lengte van het kind dan op de leeftijd, maar als het kind geen dwergje of een Chinees is (niet grappig bedoeld, Chinezen zijn erg klein.) dan lukt het best wel op een 3/4.

The Bertman
23 mei 2011, 21:29
En ik kom uit de tijd dat je op school straf of een onvoldoende kreeg als je linkshandig schreef.
Je moest en zou rechtshandig schrijven, want dat.... euhm..... was beter... toch ?

Ja, maar jij schrijft toch niet met beide handen tegelijk?




Kijk of het kind het rechtshandig kan en wil, zo ja prima. Gaat het niet goed of wil ze perse linkshandig ? Ook al goed.
Ja, dat kan ik alleen maar met je eens zijn. Een rechtse gitaar biedt wat voordelen, maar het is allang niet meer zo dat je met een linkse gitaar een buitenbeentje bent.

HalfBlindLefty
23 mei 2011, 21:55
Ja, maar jij schrijft toch niet met beide handen tegelijk?

Nee hoor als de juf niet keek wisselde ik gauw van hand.
Wel een paar keer een onvoldoende, zelfs een nul gehad. Ik schreef met de hand van de duivel.

...dwazen..

Elpasion
23 mei 2011, 22:08
Als linkshandige heb je vaak wat meer aanpassingsproblemen, dat kom ik bijvoorbeeld ook tegen bij controllers van game consoles, waar je soms de 2 sticks als linkshandige kan besturen, en bij andere games weer niet, en de extra knoppen altijd rechts zitten en niet links. Dat is soms ook erg lastig. Maar als in de ene hand meer gevoel zit dan in de ander wil het soms niet anders, alhoewel je het dus soms ook tot op bepaalde hoogte wel aan kan leren.

Ik ben zelf ook een echte linkshandige, maar de muis van de computer bestuur ik dan wel weer met rechts, omdat ik dat van kleins af aan zo geleerd heb en daar zit nu veel gevoel in en met links kan ik de muis echt niet goed besturen, maar wie weet was het met links nog beter geweest als ik dat van begin af aan gedaan had.

Gitaarspelen doe ik lekker links, vond rechtshandig echt niet prettig aanvoelen, maar ik kan me ook voorstellen dat sommige rechtshandig gaan spelen. Ik speel eigenlijk nooit ergens zomaar dus dat ik dan niet op die gitaar kan spelen die daar dan mss beschikbaar is is dan voor die ene keer jammer, het is vooral jammer dat je minder keus hebt qua design en vaak wat meer betaald, maar ook dat valt wel mee.

Wat ik er mee wil aangeven is dat beide opties goed mogelijk zijn en dat het gewoon per persoon verschillend is. En vergeet niet, dat "de beste gitarist ooit" Jimi Hendrix ook links was en linkshandig speelde, hij draaide zelfs de rechtshandige gitaar om en wisselde de snaren om en speelde zo op de gitaar, met de knoppen en tremolo aan de bovenkant en de stemknoppen aan de onderkant ;)

@UltimaPro: Vreselijk dat beleid wat er toen was, dat bestond ook nog op de creche waar ik als kind opzat, maar daar heeft mn moeder (ook een lefty ;)) een stokje voor gestoken. Ik heb een keer mn linkerpols gebroken op de middelbare school en toen moest ik een tijd met rechts schrijven, vreselijk!

JGD
23 mei 2011, 23:22
Ik schreef met de hand van de duivel.


Ja en daar had je juf ook groot gelijk in.
Linkshandigen moeten branden in de hel :)

FruscianteFan
24 mei 2011, 00:06
Ik ben rechtshandig en ik heb nog nooit serieuze pogingen gedaan het linkshandig te proberen. Wel meen ik me herinneren dat toen ik nog heel klein was en gitaar speelde op een oud tennisracket, ik hem in eerste instantie linkshandig vasthield.

Jeff Buckley speelde rechtshandig maar schreef linkshandig, en was een uitmuntend gitarist. Kurt Cobain was volgens mij rechtshandig maar wilde per se linkshandig spelen. Lukte ook wel aardig...

Niettemin: als je linkshandig bent en daardoor veel makkelijker en natuurlijker linkshandig leert spelen, dan moet je dat vooral doen. De argumenten om het andersom te proberen vallen in het niet bij dat als het gewoon niet lukt, het einde hobby is. Het is handiger als je op 98% van alle gitaren uit de voeten kunt, maar als dat niet zo is... tsjah.

De meeste akoestische gitaren zijn relatief makkelijk om te bouwen: veel meer dan een kwestie van kam en topkam vervangen en snaren omdraaien hoeft het niet te zijn...

Plant
24 mei 2011, 00:30
De meeste akoestische gitaren zijn relatief makkelijk om te bouwen: veel meer dan een kwestie van kam en topkam vervangen en snaren omdraaien hoeft het niet te zijn...

Niet helemaal, al zijn er zat mensen die het doen.
Maar het brugzadel (de kam) staat ook altijd schuin, bij de hoge E iets verder richting hals dan bij de lage E. Die moet bij omdraaien ook schuin de andere kant op (even een nieuwe sleuf frezen en de oude opvullen), anders klopt de intonatie niet meer en is de gitaar vals.

http://www.dreamguitars.com/products/moreira/moreira_classical_2004/images/bridge.jpg

barno
24 mei 2011, 00:48
Je kan als lefty ook een rechtshandige gitaar gebruiken en gewoon omdraaien, niks snaren wisselen:

o.a. Albert King, Otis Rush en Dick Dale : toch niet de minsten - deden het niet slecht op die manier ...

maar ik geef toe, waarschijnlijk kan een 7jarige starter niet veel met die drie heren als eerste voorbeeld :)

Epiphoneee
24 mei 2011, 00:52
Oke, dat kind IS linkshandig, waarom zou ze dan in godsnaam rechtshandig gitaar spelen? Omdat er wat meer keus is? Kom op, het is niet meer 1970. Er is genoeg keus in zowel rechts- als linkshandige gitaren.

Plant
24 mei 2011, 00:58
Misschien is het beter als hier verder alleen nog linkshandige spelers reageren. Die zullen de TS het beste kunnen helpen lijkt me.

lefthandstrat
24 mei 2011, 01:30
Je kan als lefty ook een rechtshandige gitaar gebruiken en gewoon omdraaien, niks snaren wisselen:

o.a. Albert King, Otis Rush en Dick Dale : toch niet de minsten - deden het niet slecht op die manier ...

maar ik geef toe, waarschijnlijk kan een 7jarige starter niet veel met die drie heren als eerste voorbeeld :)

Ja, grappig om te lezen. Dat heb ik ook gedaan. Ik was een jaar of 13 toen ik voor het eerst een gitaar vasthield (en dat is laaaaaaaaang geleden, ergens rond 1972). In eerste instantie rechtshandig en een vriend leerde mij een bluesje (ADE was het geloof ik) en dan kon hij erover soleren. Rottige was dat ik met mijn rechterhand totaal geen maat kon houden. Vervolgens de gitaar maar "op z'n kop" vastgehouden en toen ging het wel en klonk het mooi strak (dat ik allemaal upstrokes speelde om mijn maatje na te doen die het met downstrokes voordeed viel niemand op). Met een akkoordenboekje de basis akkoorden geleerd.........op z'n kop. Wist ik veel. Pas toen ik bij de F uitkwam, kwam ik in de problemen. Geen nood, die speelde ik dan wel in barré in de eerste positie (op z'n kop). Een klasgenoot die in de schoolband speelde en ook linkshandig was had, de uitslover :seriousf: , een echte (rechtshandige) Gibson SG waar de snaren waren omgezet naar linkshandig. Ik mocht er een keer op spelen en strak dat het klonk en die F kon ik ook zomaar pakken....vervolgens een linkshandige Japanse imitatie stratocaster gekocht die ik nog steeds heb (door weer en wind de krant rondbrengen om hem te kunnen kopen) en het rechtshandige akkoordenboekje in spiegelbeeld leren lezen. Later als linkshandige op les gegaan en nooit problemen gehad met rechtshandige leraren (en zij niet met mij). Voor notenschrift en tabs maakt het niet uit of je rechtshandig of linkshandig bent (mits je de snaren hebt omgezet of een echte linkshandige gitaar hebt).
Kortom, het zal voor iedereen persoonlijk zijn, maar ik kan met mijn rechterhand absoluut niet strak en/of ritmisch spelen en funkslagjes komen er al helemaal niet uit. Dit gevoel zit toch echt in mijn linkerhand. Ik speel inmiddels al heel wat jaren op linkshandige gitaren en voor mij is dat waarschijnlijk hetzelfde als voor u, rechtshandige op een rechtshandige gitaar.

Wat links voor linkshandige gitaren (electrisch en acoustisch):
http://www.leftyguitars.be/home.htm
http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Gitaren/Linkshandig/cat-GITARRE-GITEGLEFT
http://www.thomann.de/nl/linkshandigen_modellen.html
http://www.dwmusicstore.com/linkshandige-instrumenten-elektrische-gitaren-c-16_144_356.html?sort=3a
http://www.peterverspuy.nl/categorie/gitaren-versterkers-en-effecten/gitaren/electrisch-lh/3012.html

urezna
24 mei 2011, 09:26
super, al deze reacties, bedankt!

denk dat ik gewoon eens even ga kijken hoe sterk haar voorkeur voor links is, uit praktische overweging, linkshandige gitaren zijn op zich wel redelijk verkrijgbaar volgens mij, hoewel een kindermaatje wel wat lastiger wordt.

enne, ik zag ergens iemand "u" zeggen, niet meer doen he? :-)

kryzus
24 mei 2011, 09:39
Mijn (eerste) 2 cent :

1.Mijn zoon was 7 jaar toen hij begon met spelen.
Geprobeerd met een 3/4,dat zag er niet uit (grote vent op een kinderfiets idee)
dus is het een "normale" strat geworden.
Overigens heeft mijn zoon " de maten" van een kind wat gemiddeld 2 jaar ouder is.

2.Ikzelf ben een lefty.ik heb geprobeerd om rechtshandig te spelen.
het voelde voor mij niet natuurlijk aan,het voelde vreemd (linkerschoen aan rechtervoet......)
mijn mening : Gitaarspelen gaat over gevoel en is voor mij linkshandig.

Een rechtshandige heeft wel veel meer keus dan een lefty,dat is wel zo.
Een linkshandige gitaar raak je altijd ook weer kwijt via bijv.mp,ze komen zelfs uit Friesland op je advertentie af,dat mag dus geen issue zijn om voor RH te kiezen

suc6,

Chris

Harry
24 mei 2011, 10:22
ik ben linkshandig, vraag me niet om iets serieus met mijn rechterhand te doen want dat gaat geheid mis. Maar toen ik, op 14- of 15-arige leeftijd, mijn eerste gitaar vastpakte deed ik dat in reflex rechtshandig, en wist er zelfs wat noten aan te ontlokken. Linkshandig spelen werd ook niet echt aangemoedigd in die tijd, bovendien waren er geen linkshandige gitaren.
Kortom, ik wist niet beter, en ik heb niet het idee dat ik er last van heb gehad.

Dat ik speel zoals ik speel heeft er sowieso mee te maken dat ik niet echt fanatiek oefen of geoefend heb. Dus mijn advies is gewoon een rechtshandige gitaar te kopen.

Liquid_Metal
24 mei 2011, 11:00
ik ben linkshandig, vraag me niet om iets serieus met mijn rechterhand te doen want dat gaat geheid mis. Maar toen ik, op 14- of 15-arige leeftijd, mijn eerste gitaar vastpakte deed ik dat in reflex rechtshandig, en wist er zelfs wat noten aan te ontlokken. Linkshandig spelen werd ook niet echt aangemoedigd in die tijd, bovendien waren er geen linkshandige gitaren.
Kortom, ik wist niet beter, en ik heb niet het idee dat ik er last van heb gehad.

Dat ik speel zoals ik speel heeft er sowieso mee te maken dat ik niet echt fanatiek oefen of geoefend heb. Dus mijn advies is gewoon een rechtshandige gitaar te kopen.

Gebruik jij de muis dan ook met je linkerhand? En krijg je blikken niet open met een blikopener? Dat laatste schijnt echt te bestaan maar ik kan het me echt niet voorstellen.

Buzzel
24 mei 2011, 11:16
Gebruik jij de muis dan ook met je linkerhand? En krijg je blikken niet open met een blikopener? Dat laatste schijnt echt te bestaan maar ik kan het me echt niet voorstellen.

eeuuh waarom zou je je blikken niet open krijgen met een blikopener?

pueblo
24 mei 2011, 11:21
ik ben linkshandig en speel gewoon rechthandig gitaar, bas,...
ik zou ook aanraden om rechthandig te nemen

Liquid_Metal
24 mei 2011, 11:26
eeuuh waarom zou je je blikken niet open krijgen met een blikopener?

Het zou kunnen dat ik het alleen van een aflevering van the Simpsons heb, maar volgens mij omdat je op een bepaalde manier kracht moet zetten. Een blikopener is niet met de andere hand te gebruiken.
Ik heb er zelf nooit problemen mee gehad, daarom vond ik het ook altijd een beetje ongeloofwaardig.

Buzzel
24 mei 2011, 11:28
Het zou kunnen dat ik het alleen van een aflevering van the Simpsons heb, maar volgens mij omdat je op een bepaalde manier kracht moet zetten. Een blikopener is niet met de andere hand te gebruiken.
Ik heb er zelf nooit problemen mee gehad, daarom vond ik het ook altijd een beetje ongeloofwaardig.

oooh dacht waar heeft die kerel het over. Maak zelf ook al me hele leven vrolijk me blikjes met links open. Pinautomaten die zijn pas irritant die hebben zo gleufje waar je alleen met je rechterhand je pasje weer uit kunt halen :angry:

Liquid_Metal
24 mei 2011, 11:55
oooh dacht waar heeft die kerel het over. Maak zelf ook al me hele leven vrolijk me blikjes met links open. Pinautomaten die zijn pas irritant die hebben zo gleufje waar je alleen met je rechterhand je pasje weer uit kunt halen :angry:

Ik gebruik blikopeners op de 'normale' manier hoor :).

Sorry voor offtopic, maar ik denk dat de topicstarter zijn antwoord wel heeft :).

urezna
24 mei 2011, 12:15
tja, je hebt toch ook scharen voor linkshandigen he...

maar terug on topic, ik denk dat ik een heel behoorlijk antwoord heb, deze discussie geeft me in elk geval goed inzicht hoe linkshandigen wel of niet rechtshandig zijn gaan spelen (meer dan ik dacht!) en hoe anderen toch links zijn "blijven" spelen, en hoe ze dat af gaat.
:-)

Harry
24 mei 2011, 12:19
Gebruik jij de muis dan ook met je linkerhand? En krijg je blikken niet open met een blikopener? Dat laatste schijnt echt te bestaan maar ik kan het me echt niet voorstellen.

muis gebruik ik met de linkerhand, knippen doe ik (ook met rechtshandige scharen) met links, snijden, meten, blikken openen, schrijven uiteraard, noem maar op!

lefthandstrat
24 mei 2011, 13:04
tja, je hebt toch ook scharen voor linkshandigen he...

maar terug on topic, ik denk dat ik een heel behoorlijk antwoord heb, deze discussie geeft me in elk geval goed inzicht hoe linkshandigen wel of niet rechtshandig zijn gaan spelen (meer dan ik dacht!) en hoe anderen toch links zijn "blijven" spelen, en hoe ze dat af gaat.
:-)

Hoi, misschien een idee om vlug te checken wat je dochtertje het makkelijkst afgaat.....zoals ik erachter gekomen ben wat mij het makkelijkst afgaat (zie mijn eerdere commentaar). Geef je dochtertje een gitaar(-tje) in de handen en laat haar een open e of a akkoord pakken. Speel zelf een ritme en pas een ritmewijziging toe en kom dan terug op je eerste ritme en zij moet het dan naspelen of met jou meespelen. Eerst het ritme met haar rechterhand laten spelen en daarna de gitaar op de kop (vandaar het simpele akkoord dat makkelijk op de kop te spelen is) en dan dus met haar linkerhand het ritme laten spelen. Als ze beiden goed kan, dan ben je al een eind op weg om te beslissen wat je gaat doen. Vermoedelijk zal ze toch aangeven dat de ene manier beter gaat dan de andere manier en bovendien hoor je dat vlug genoeg. Akkoorden leren pakken (links of rechts) zal vermoedelijk het probleem niet zijn. Het ritme is vaak een probleem als je met je "foute" slaghand ritme partijen moet spelen. Het zal vast niet voor iedereen gelden, ik spreek nu gewoon over mijn persoonlijke ervaringen.

Nou, succes ermee!

Liquid_Metal
24 mei 2011, 13:18
tja, je hebt toch ook scharen voor linkshandigen he...

maar terug on topic, ik denk dat ik een heel behoorlijk antwoord heb, deze discussie geeft me in elk geval goed inzicht hoe linkshandigen wel of niet rechtshandig zijn gaan spelen (meer dan ik dacht!) en hoe anderen toch links zijn "blijven" spelen, en hoe ze dat af gaat.
:-)

Rechtshandige scharen zijn ook echt klote met de linkerhand. En met rechts knippen gaat bij mij altijd scheef :soinnocent:.
Overigens zijn het vooral linkshandigen die weten wat er anders is aan zo'n schaar, de meeste rechtshandigen hebben geen idee omdat het voor hen niet uitmaakt.
Dochter van de TS zal al die leuke dingen ook tegenkomen :).

Dootch
24 mei 2011, 13:48
Hoi, misschien een idee om vlug te checken wat je dochtertje het makkelijkst afgaat.....zoals ik erachter gekomen ben wat mij het makkelijkst afgaat (zie mijn eerdere commentaar). Geef je dochtertje een gitaar(-tje) in de handen en laat haar een open e of a akkoord pakken. Speel zelf een ritme en pas een ritmewijziging toe en kom dan terug op je eerste ritme en zij moet het dan naspelen of met jou meespelen. Eerst het ritme met haar rechterhand laten spelen en daarna de gitaar op de kop (vandaar het simpele akkoord dat makkelijk op de kop te spelen is) en dan dus met haar linkerhand het ritme laten spelen. Als ze beiden goed kan, dan ben je al een eind op weg om te beslissen wat je gaat doen. Vermoedelijk zal ze toch aangeven dat de ene manier beter gaat dan de andere manier en bovendien hoor je dat vlug genoeg. Akkoorden leren pakken (links of rechts) zal vermoedelijk het probleem niet zijn. Het ritme is vaak een probleem als je met je "foute" slaghand ritme partijen moet spelen. Het zal vast niet voor iedereen gelden, ik spreek nu gewoon over mijn persoonlijke ervaringen.

Nou, succes ermee!


Tja, Uiteraard zal ze een beter ritme kunnen aanhouden bij het aanslaan met de linkerhand. Die hand is oneindig veel meer geoefend in fijne motoriek. terwijl de akkoordgreephand niks moet doen.

In het begin heeft de aanslaghand steeds het meest werk. Je verandert maar om de zoveel maten van akkoord. En dan is het gemakkelijker dus als linkshandige op een linkse gitaar.

Maar hopelijk vroeger dan later ontgroei je het 1 akkoord per vier maten liedje en dan worden beide handen even zwaar op de proef gesteld.

Mijn leraar (geeft ook les aan het conservatorium) is ook een lefty op een rechtse gitaar.

Drummers spelen met 2 voeten en 2 handen. Die moeten niet komen aanzetten dat de L of R hand minder ritme vast is.

Ik denk dat je tegen een 7-jarige gewoon niet moet zeggen dat er links of rechtshandige gitaren bestaan :sssh:

Recent volgde ik nog een creativiteitstraining waarin me werd aangeraden als rechtshandige zo veel mogelijk links te doen. Dit zou de hersenen een enorme "boost" geven. Weet niet of het klopt maar lijkt me niet onlogisch

lefthandstrat
24 mei 2011, 14:04
Drummers spelen met 2 voeten en 2 handen. Die moeten niet komen aanzetten dat de L of R hand minder ritme vast is.

Ik denk dat je tegen een 7-jarige gewoon niet moet zeggen dat er links of rechtshandige gitaren bestaan :sssh:



Ja, dat kan..........gewoon niets zeggen. Je hebt vermoedelijk zelf geen kinderen.

Ik ben 51, speel vanaf mijn 13e of 14e en al die jaren linkshandig. Mijn eerste kennismaking was rechtshandig op een rechtshandige, daarna linkshandig op een omgebouwde rechtshandige, daarna op een echte linkshandige. Ik snap niet dat het zo'n issue is of iemand rechtshandig of linkshandig speelt. Wat maakt het nou uit? Laat het persoonlijk zijn en laat iedereen daar zijn eigen keuzes in maken, zolang het een keuze is waar je kind je later dankbaar voor is. Kortom, laat het kind zijn gang gaan, het kiest zelf wel uiteindelijk wat het beste gaat. Ik ben mijn Pa dankbaar dat hij mij linkshandig liet spelen in een tijd dat je als linkshandige als gehandicapt werd gezien. En zelf speelde mijn Pa rechtshandig.

Overigens, ik ken een drummer die linkshandig is en zijn drumkit in spiegelbeeld heeft staan. Bij deze een filmpje van een linkshandige drummer. Er zijn er wel meer hoor, die hun drumkit op "linkshandig" zetten.


http://www.youtube.com/watch?v=nXzl86sEfnk&feature=related

-Martijn-
24 mei 2011, 14:29
Het blijft altijd een beetje een welles-nietes discussie natuurlijk. Uiteindelijk maakt het inderdaad weinig uit of je nou links of rechts speelt, maar je moet je wel goed bewust zijn van de voor- en nadelen. En daar kan je je als beginner nog niet zo veel bij voorstellen.

Ik heb nog nooit het idee gehad dat de ene hand meer coordinatie vergt dan de andere. En om de keuze linkshandige/rechthandige gitaar af te laten hangen van hoe je de eerste keer dat je een gitaar aanraakt comfortabel zit; speel een kwartiertje andersom en dan is dat weer comfortabeler.

Tel daarbij op dat linkshandig spelen praktisch gezien geen voordelen heeft en wel nadelen. Wat ben ik blij dat niemand mij vroeger heeft geprobeerd wijs te maken dat je als linkshandige ook linkshandig gitaar moet spelen, of er nog maar over na moest denken dat te doen...

lefthandstrat
24 mei 2011, 14:54
Het "grappige" aan dit soort discussies is dat je er nooit uitkomt. Winnaars of verliezers van dit soort discussies kunnen er niet zijn. Iedereen praat vanuit zijn eigen ervaring en eigen visie (al dan niet met een wetenschappelijke onderbouwing). Vandaar dat ik adviseer het persoonlijk te laten zijn (links- of rechtshandig spelen) en het zijn natuurlijke weg te laten bewandelen. Sturen en adviseren kan, dwingen heeft geen zin. Dan is het snel over met de lol in het leren bespelen van een instrument.

Bert Gitaar
24 mei 2011, 15:25
Zo heb ik na lang zoeken en googlen eindelijk een linkshandige microfoon gevonden. Je moet er wat voor over hebben.
Nou nog een linkshandige piano.

Links of rechts, daar komen we nooit uit.
Wat was het nou ook alweer. Ieder nadeel heeft ze voordeel of andersom.

guitarkid
24 mei 2011, 15:57
Zo heb ik na lang zoeken en googlen eindelijk een linkshandige microfoon gevonden. Je moet er wat voor over hebben.


:):):)

Maar serieus, mijn linkshandige zoon van inmiddels 15 begon op zijn 10e met gitaar spelen en probeerde het op één van mijn rechtshandige gitaren, maar dat voelde helemaal nergens naar en op een linkshandige in de winkel ging het eigenlijk gelijk goed. Kortom: linkshandige gitaar dus en die zijn er anno nu gelukkig genoeg. Een ander voordeel (voor mij) is dat ik mijn eigen gitaren mag houden... :seriousf:
BTW: er zijn dus wel plectra die alleen rechtshandig zijn. Ik kocht een speciaal Pickboy plectrum voor hem en dat bleek een profiel te hebben dat rechtshandig wel prettig voelde, maar linkshandig niet!
http://i681.photobucket.com/albums/vv178/UCS/Pickboybone.jpg
Aan de ander kant zit een kleinere groef voor je vingers die van boven schuin loopt, deze kant is voor de duim.

urezna
24 mei 2011, 16:03
Het "grappige" aan dit soort discussies is dat je er nooit uitkomt. Winnaars of verliezers van dit soort discussies kunnen er niet zijn. Iedereen praat vanuit zijn eigen ervaring en eigen visie (al dan niet met een wetenschappelijke onderbouwing). Vandaar dat ik adviseer het persoonlijk te laten zijn (links- of rechtshandig spelen) en het zijn natuurlijke weg te laten bewandelen. Sturen en adviseren kan, dwingen heeft geen zin. Dan is het snel over met de lol in het leren bespelen van een instrument.

klopt, helemaal mee eens :-)
het enige waar ik dus een beetje tegenaan loop zijn de praktische kanten: beperkte beschikbaarheid van 3/4 linkse gitaren, en het uitwisselen van gitaren later met vrienden of bij jamsessies... maar dat is nog later, eerst maar es zien of ze het BLIJFT leuk vinden ;-) of dat nou links- of rechtshandig is.

lefthandstrat
24 mei 2011, 16:04
Zo heb ik na lang zoeken en googlen eindelijk een linkshandige microfoon gevonden. Je moet er wat voor over hebben.
Nou nog een linkshandige piano.

Links of rechts, daar komen we nooit uit.
Wat was het nou ook alweer. Ieder nadeel heeft ze voordeel of andersom.

Bron: http://nl.wikiquote.org/wiki/Johan_Cruijff

:seriousf::seriousf::seriousf::seriousf:
Het is:
"Elk nadeel heb z'n voordeel."

Ook wel toepasselijk in de context van de "discussie":

"Je kunt beter ten onder gaan met je eigen visie dan met de visie van een ander."

"Ik denk het niet, daarvoor ken ik de spelregels niet goed genoeg. Ik maak altijd m'n eigen regels"

"Volgens mij komt in mijn werkwijze de kern van het spel tot uiting."

"Ik ben er nog steeds van overtuigd dat zoals ik het doe je het moet doen want anders zou ik het niet doen."

En dit zal ik mijn opdrachtgevers eens vertellen als ze weer spatjes hebben en het weer eens niet vlug genoeg gaat:

"Uitersten, daar hou ik niet van. Elk uiterste is iets waanzinnigs." :seriousf::seriousf::seriousf::seriousf:

Bert Gitaar
24 mei 2011, 16:09
Als mensen maar lang genoeg tegen je zeggen, maar je bent toch links, gaat dat wel met een rechtse gitaar,vind je het niet onnatuurlijk zo met een rechtse gitaar, moet je niet eerst een linkse gitaar proberen, je schrijft toch ook links, ik heb je nog nooit iets rechts zien doen, dat gaat vast beter want je bent toch links enz, enz....

Uiteindelijk ga je het nog geloven ook. Wat weet een kind nou.
Geen kind die volgens mij denkt, dit moet ik linkshandig doen.

Ik ben links en op me 14de begonnen. Ik ben blij tot de dag van vandaag dat ik die mensen niet om me heen had met vast vreselijke goede bedoelingen.

Maar ook dit is al gezegd.

lefthandstrat
24 mei 2011, 16:12
klopt, helemaal mee eens :-)
het enige waar ik dus een beetje tegenaan loop zijn de praktische kanten: beperkte beschikbaarheid van 3/4 linkse gitaren, en het uitwisselen van gitaren later met vrienden of bij jamsessies... maar dat is nog later, eerst maar es zien of ze het BLIJFT leuk vinden ;-) of dat nou links- of rechtshandig is.

Heel goed, +10!

Ik zou me trouwens niet zo druk maken om die 3/4 linkshandige gitaren. Gewoon een rechtshandig model kopen (ze gaat vermoedelijk eerst acoustisch spelen?) en de snaren omzetten. Het intonatie probleem krijg je pas als ze hoger op de hals gaat spelen maar dan is ze wellicht al aan een normaal formaat gitaar toe en dan kan je volop linkshandige acoustische (nylon en staal) gitaren kopen en/of een electrische.

Uitlenen en op elkaars gitaren spelen zit er dan inderdaad niet in en tijdens jamsessies zal ze haar eigen gitaar mee moeten nemen. Of je er echt rouwig om moet zijn weet ik niet.

Maar nogmaals: Veel succes en laat eens weten wat het nou uiteindelijk geworden is!

Dirk_Hendrik
24 mei 2011, 19:20
Wat een mooi draadje.

Stel jezelf de vraag opnieuw:
Mijn dochter is 7 en wil piano leren spelen.

Linkshandige piano's bestaan maar wss ga je aan een halve custombouw en dure import om er eentje in huis te krijgen. Da's al eeuwen zo dus spelen eigenlijk alle pianisten op "standaardpiano's". Ook betekent dat dat jij, als top-papa, elke keer als je dochter ergens wil spelen die piano in je, speciaal voor dit doel aangeschafte, bus staat te sjouwen.... etc... snap je het uitvergrootte plaatje?

Juist het feit dat je hier praat over een nieuw te leren motoriek betekent dat je een keuze hebt en dus kies je voor de optie die je het meeste gemak oplevert. Nu, over 3 maanden, maar ook na de puberteit als ze die gitaar weer eens oppakt.

Er dus ook geen piano.nl/forum forummers die "lefthandsteinway" heten.:sssh:

guitarkid
24 mei 2011, 20:32
Wat een mooi draadje.

Stel jezelf de vraag opnieuw:
Mijn dochter is 7 en wil piano leren spelen.

Linkshandige piano's bestaan maar wss ga je aan een halve custombouw en dure import om er eentje in huis te krijgen. Da's al eeuwen zo dus spelen eigenlijk alle pianisten op "standaardpiano's". Ook betekent dat dat jij, als top-papa, elke keer als je dochter ergens wil spelen die piano in je, speciaal voor dit doel aangeschafte, bus staat te sjouwen.... etc... snap je het uitvergrootte plaatje?

Juist het feit dat je hier praat over een nieuw te leren motoriek betekent dat je een keuze hebt en dus kies je voor de optie die je het meeste gemak oplevert. Nu, over 3 maanden, maar ook na de puberteit als ze die gitaar weer eens oppakt.

Er dus ook geen piano.nl/forum forummers die "lefthandsteinway" heten.:sssh:

Ik kan het niet wetenschappelijk staven, maar er m.i. wel verschil in het spelen op een piano of op een gitaar en misschien gaat jouw vergelijking daarom niet helemaal op.....;)
Ik vraag me af of er wel eens onderzoek gedaan is naar dit soort dingen. Het is alleen moeilijk, want iemand moet dan links- en rechtshandig leren spelen en dan maar kijken wat het beste is gelukt.....
Overigens, het is een relatief fluitje van een cent om een digitale "linkshandige" piano te maken en het feit dat die er (nog) niet zijn zegt volgens mij ook al genoeg! Er is geen vraag naar!

jze
24 mei 2011, 20:38
Herkenbaar, over een paar jaar zit ik met hetzelfde dilemma.
Mijn zoontje van twee is duidelijk links. Hij heeft een speelgoedgitaartje die hij (nu al) automatisch linkshandig vastpakt...
Toch denk ik dat ik hem aan rechtshandig gitaarspelen wil laten wennen (als ie over een tijd nog gitaar wil spelen), maakt het allemaal net wat makkelijker. (En papa kan ook eens op de gitaar van zoon spelen natuurlijk ;))

beruk
24 mei 2011, 21:01
Ik vraag me af of er wel eens onderzoek gedaan is naar dit soort dingen
Tuurlijk!
Een paar voorbeelden.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2100211/?tool=pubmed
http://www.informaworld.com/smpp/content~db=all?content=10.1080/13576500902885975
toen ik de gitaar van mijn zus pakte was het eerste wat ik deed, de snaren goed draaien. Rechts leren spelen voor mij was geen optie.
Dr zijn ook lefty viool spelers (een paar maar), maar natuurlijk niet in de klassieke muziek, rigide als die cultuur is...

http://www.youtube.com/watch?v=A4mCyiDLJj8

Dirk_Hendrik
24 mei 2011, 21:05
wel verschil in het spelen op een piano of op een gitaar en misschien gaat jouw vergelijking daarom niet helemaal op.....;)
Ik vraag me af of er wel eens onderzoek gedaan is naar dit soort dingen. Het is alleen moeilijk, want iemand moet dan links- en rechtshandig leren spelen en dan maar kijken wat het beste is gelukt.....
Overigens, het is een relatief fluitje van een cent om een digitale "linkshandige" piano te maken en het feit dat die er (nog) niet zijn zegt volgens mij ook al genoeg! Er is geen vraag naar!


Leg mij dan het verschil eens uit. Noem me sowieso meer gangbare muziekinstrumenten waarvan een linkshandige variant bestaat. Ik weet er eigenlijk vrij weinig.

Zo ook je kromme redenering dat er geen vraag naar linkshandige piano's bestaat.. hoe denk je dat dat komt? Omdat iedere aspirant pianist rechtshandig leert spelen. hoge "duh" factor.

En nee. Een softwarematige spiegeling van je toetsen op een digitale piano gaat niet op. Een pianoklavier is niet symmetrisch.

The Bertman
24 mei 2011, 21:14
Wel waar, je kan dat zo spiegelen. Alleen zit de C dan waar nu de E zit.
Verder ben ik het met je eens.
Mijn theorie voor het 'automatische' omdraaien wat beginnende lefties doen: als je voor het eerst speelt, of voor het eerst iemand ziet spelen, denk je dat de rechterhand (bij een rechtshandige gitarist) het belangrijkste is. Die hand maakr de meeste bewegingen, die mept op en neer, terwijl de linkerhand stil lijkt te staan, en maar af en toe een beweginkje maakt. Kleine kinderen die op een speelgoedgitaartje spelen, beginnen altijd met rechterhandbewegingen.
Later blijkt pas dat de andere hand het net zo druk heeft, en dan is het te laat. :)

Lesmethode, ook voor lefties: (Juist voor lefties, ben erg benieuwd.) Zet de gitaar rechtshandig op het kind. Leer haar een akkoord en zet de vingers goed. Speel nu zelf de rechterhand (slag) en werk aan dat akkoord, en een tweede. Wedden dat een leftie dat sneller kan dan een rechtshandige beginner>

barno
24 mei 2011, 21:14
Ik kan het niet wetenschappelijk staven, maar er m.i. wel verschil in het spelen op een piano of op een gitaar en misschien gaat jouw vergelijking daarom niet helemaal op.....;)
Ik vraag me af of er wel eens onderzoek gedaan is naar dit soort dingen. Het is alleen moeilijk, want iemand moet dan links- en rechtshandig leren spelen en dan maar kijken wat het beste is gelukt.....
Overigens, het is een relatief fluitje van een cent om een digitale "linkshandige" piano te maken en het feit dat die er (nog) niet zijn zegt volgens mij ook al genoeg! Er is geen vraag naar!


Het is echt wel zoals hier wordt gezegd: je leert een nieuwe motoriek en vermits beide handen even belangrijk zijn maakt het geen ene reet uit

ik heb leren drummen op een rechtshandig stel. Speel nu al jaren met een links spelende drummer (die overigens rechtshandig is maar links is gaan spelen omdat ie op het drumstel van zijn linkspoot broer begon...) Vermits ik drummen leuk vind, ga ik vaak wat vroeger naar de repetitie en speel dan op die linkse set. En dat lukt aardig. en was heel zeker nog makkelijker geweest als ik niet al een rechtshandige blueprint had. Ik speel nu al langer links dan ik ooit rechts speelde.
Als ik in een bandje zou moeten drummen zou ik dat wel rechts doen, maar ik ben er tamelijk zekr van dat dat komt omdat ik de basis rechtshandig heb geleerd (dat is mijn moedertaal... en zoals gekend, moedertaal is iets dat wordt aangeleerd en niet is aangeboren )

Paulusstrat
25 mei 2011, 00:31
Ik zou gewoon een linkshandige gitaar kopen als deze het beste voelt. Er is minder keuze maar een goede beginners gitaar is zeker linkshandig te krijgen. Pas als je later naar speciale modellen opzoek gaat is de keuze een stuk beperkter voor de lefty. Zo verdomd Fender het bijvoorbeeld om een LH American/mexican std. telecaster met rosewood neck te maken.
Met goed zoekwerk is het zeker mogelijk om als lefty wat speciale gitaren in de wacht te slepen in de latere gitaarcarriere. Zo heb ik het voorrecht om in het bezit te zijn van een lefty Fender stratocaster uit 1978 en een lefty Fender Jazzmaster CIJ.
Daarnaast is linkshandig zijn naar mijn idee ook een speciaal gevoel van identiteit. Zo zijn grootheden als Dick Dale, Jimi Hendrix en Paul McCartney linkshandig!
voor de TS en andere linkshandigen: www.leftyguitars.be

guitarkid
25 mei 2011, 07:56
Leg mij dan het verschil eens uit. Noem me sowieso meer gangbare muziekinstrumenten waarvan een linkshandige variant bestaat. Ik weet er eigenlijk vrij weinig.

Zo ook je kromme redenering dat er geen vraag naar linkshandige piano's bestaat.. hoe denk je dat dat komt? Omdat iedere aspirant pianist rechtshandig leert spelen. hoge "duh" factor.

En nee. Een softwarematige spiegeling van je toetsen op een digitale piano gaat niet op. Een pianoklavier is niet symmetrisch.

A: Dirk Hendrik: even de humor van mijn antwoord in zien. Het lijkt me nogal duidelijk dat je op een gitaar anders speelt dan op een piano, ondanks dat ze beiden snaren hebben..... Nog hogere "duh-factor" dus... :)
B. Een (digitale) linkshandige piano is een makkie om te maken, heeft niets met symmetrie o.i.d. te maken.
C. misschien is het zo dat bij een piano (en een hoop ander instrumenten) beide handen technisch vergelijkbare dingen doen, terwijl bij bijv. gitaarspelen de ene hand een wezenlijk andere techniek gebruikt dan de andere. Maar ik denk nu gewoon even hardop.

Gr. Coos

Mike999999999
25 mei 2011, 14:28
[QUOTE=
C. misschien is het zo dat bij een piano (en een hoop ander instrumenten) beide handen technisch vergelijkbare dingen doen, terwijl bij bijv. gitaarspelen de ene hand een wezenlijk andere techniek gebruikt dan de andere. Maar ik denk nu gewoon even hardop.

Gr. Coos[/QUOTE]

Dat klopt wel, je moet andere technieke gebruiken, Maar ik denk dat het geen verschil maakt welke hand je voorkeur heeft. Het is namelijk zo dat beide handen iets moeilijks moeten doen.

Het is wel weer zo dat je linker hand misschien een rare greep moet pakken, maar ik denk dat dat bij beide handen net zo moeilijk is in het begin. Alleen de rechter hand doet ook zeer gerichte bewegingen, zonder er ooit naar te kijken. Ik denk dat het meer een kwestie is van een eigenwijs mens dat ooit de lefthand gitaar bedacht heeft, en nu ze er zijn denken mensen dat zo zo gitaar moeten leren spelen omdat ze links zijn. Onzin denk ik, ik zie geen vergelijking met mijn rechts zijn en het spelen van gitaar.

FruscianteFan
25 mei 2011, 14:36
Dat klopt wel, je moet andere technieke gebruiken, Maar ik denk dat het geen verschil maakt welke hand je voorkeur heeft. Het is namelijk zo dat beide handen iets moeilijks moeten doen.

Het is wel weer zo dat je linker hand misschien een rare greep moet pakken, maar ik denk dat dat bij beide handen net zo moeilijk is in het begin. Alleen de rechter hand doet ook zeer gerichte bewegingen, zonder er ooit naar te kijken. Ik denk dat het meer een kwestie is van een eigenwijs mens dat ooit de lefthand gitaar bedacht heeft, en nu ze er zijn denken mensen dat zo zo gitaar moeten leren spelen omdat ze links zijn. Onzin denk ik, ik zie geen vergelijking met mijn rechts zijn en het spelen van gitaar.
Dan daag ik je uit om het ook linkhandig te leren. Als het je aardig lukt, heb je misschien wel gelijk...

-Martijn-
25 mei 2011, 14:40
Het is wel weer zo dat je linker hand misschien een rare greep moet pakken, maar ik denk dat dat bij beide handen net zo moeilijk is in het begin. Alleen de rechter hand doet ook zeer gerichte bewegingen, zonder er ooit naar te kijken. Ik denk dat het meer een kwestie is van een eigenwijs mens dat ooit de lefthand gitaar bedacht heeft, en nu ze er zijn denken mensen dat zo zo gitaar moeten leren spelen omdat ze links zijn. Onzin denk ik, ik zie geen vergelijking met mijn rechts zijn en het spelen van gitaar.

Helemaal mee eens. :D
Het idee dat de ene hand moeilijker zou zijn dan de andere was nog nooit in me opgekomen totdat ik dit topic las.

Mike999999999
25 mei 2011, 14:42
Dan zou ik dat eerst 7 jaar moeten doen en dan kijken of ik net zo goed ben als nu. En dan is het ook nog zo dat dat niet hetzelfde is als beginnen, ik heb nu al een voorkeur. Maar zoals al gezegd, het is natuurlijk allemaal moeilijk te bewijzen. Maar ik ken ook genoeg mensen die ''rechtshandig'' spelen en linkshandig zijn, en ze lijken er geen moeite mee te hebben.

Hendrix moest er trouwens wel van overtuigd zijn, hij draaide zijn gitaar er gewoon voor om om toch linkshandig te kunnen spelen.

lefthandstrat
25 mei 2011, 16:04
Hendrix moest er trouwens wel van overtuigd zijn, hij draaide zijn gitaar er gewoon voor om om toch linkshandig te kunnen spelen.

Ter info....niet alleen Hendrix en ondergetekende (:seriousf:) zijn linkshandig:
http://www.philbrodieband.com/music_left-handed-guitarists.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_musicians_who_play_left-handed

En nog wat leesvoer:
http://www.psychologistworld.com/influence_personality/famous_lefters.php
http://www.guitarnoise.com/lesson/lefties-anonymous/

HalfBlindLefty
25 mei 2011, 21:43
Rechtshandige scharen zijn ook echt klote met de linkerhand. En met rechts knippen gaat bij mij altijd scheef :soinnocent:.
Overigens zijn het vooral linkshandigen die weten wat er anders is aan zo'n schaar, de meeste rechtshandigen hebben geen idee omdat het voor hen niet uitmaakt.
Dochter van de TS zal al die leuke dingen ook tegenkomen :).


Er zijn zelf linkshandige messen te krijgen, met de schuine gelepen zijde aan de andere kant.
Schijnt het voor een southpaw makkelijker te maken iets recht af te snijden. Nooit geprobeerd echter.

Heb wel ooit eens linkshandige duimplectrums besteld bij een webshop voor linkshandigen.
Kreeg er gratis een linkshandige potloot ( ja echt, opgedrukte text dus niet op de kop als je schrijft) met een noteblock voor lefties... Dat was erg vreemd trouwens.

HalfBlindLefty
25 mei 2011, 22:01
Herkenbaar, over een paar jaar zit ik met hetzelfde dilemma.
Mijn zoontje van twee is duidelijk links. Hij heeft een speelgoedgitaartje die hij (nu al) automatisch linkshandig vastpakt...
Toch denk ik dat ik hem aan rechtshandig gitaarspelen wil laten wennen (als ie over een tijd nog gitaar wil spelen), maakt het allemaal net wat makkelijker. (En papa kan ook eens op de gitaar van zoon spelen natuurlijk ;))

Ja, dat probeerden ze mij op school vroeger ook op te dringen.....
Wat maak het dan allemaal makkelijker... ?
Gitaren kopen / vinden : Ja, mee eens.
Licks / akkoorden afkijken van een rechtshandige gitarist : Geen verschil. Tegen over je, wijst zelfs de hals de goede kant uit :)
Tabs, notenschrift of akkoorden : Ik vindt het niets uitmaken
Pappa kan de gitaar ook gebruiken. Mhh Wat zal ik daar eens op zeggen... nee ik doe het niet ;)

Ik ben voor veel dingen twee-handig, maar de controle die ik met mijn linkerhand op de snaren en plectrum heb zou ik rechts nooit hebben bereikt.

Als linkshandigheid echt dominant is en dus linkshandig gitaarspelen ook, het zij zo.

Rockabilly
25 mei 2011, 22:13
Ik ben zelf rechtshandig, heb een kennis die regelmatig langskomt om "af te kijken".
Deze speelt nu 2 jaar als linkspoot rechtshandig en dat gaat toch moeizaam, want hoewel hij riffs, solo's etc. bloedsnel oppikt loopt zijn aanslaghand redelijk achter. De wil is er wel maar de finesse gaat moeizaam.

Gitaarspelen is met de ene hand de noten maken en met je (favoriete) hand er muziek van maken.

Mijn zoon is 6, rechtshandig en speelt een 3/4 met 5 snaren (Keef stemming) hij is er gek van want het klinkt al als heel wat met 1.5 akkoord...maarja vandaag is het gitaarspelen, vorige week was het nog voetbal....:(

lefty71
28 mei 2011, 19:30
als je linkshandig bent en nog geen gitaar speelt, dan zou ik zeker overwegen om rechtshandig te gaan spelen.

Ik ben zelf ook linkshandig, en heb altijd rechtshandig gespeeld. volgens mij maakt het echt helemaal niets uit, het is maar net wat je jezelf aanleert. Misschien is het zelfs beter, mijn linker hand is preciezer dan mijn rechter hand, en juist de linker hand moet het lastigere werk doen op een gitaar. maar dat is mijn ervaring.

Ik heb er zelfs toen ik begon met spelen nooit over nagedacht dat ik linkshandig was. We hadden op school alleen rechtshandige gitaren en bassen. (Daar was het allemaal mee begonnen). Dus die heb ik toen gebruikt. dat de gitaren voor rechtshandigen waren en ik linkshandig was kam toen niet eens in mij op.

Dus met andere woorden... Alle rechtshandigen moeten dus eigenlijk linkshandig spelen?

Vaak zijn mensen meer ambidexer (2 handig) dan ze beseffen. Zij denken linkshandig te zijn maar onbewust kunnen zij veel dingen ook rechtshandig.
Voor die mensen adviseer ik om het rechtshandig te leren.
Diegene die echt alles maar dan ook echt alles linkshandig doen. Doe je zelf een plezier en gewoon linkshandig gaan leren spelen. scheelt je een hoop gedoe

FruscianteFan
28 mei 2011, 20:32
Schiet me net te binnen:

Toen ik zo'n anderhalf jaar geleden ofzo een flinke blessure in mijn rechterpols opliep kon ik tijdelijk behoorlijk weinig met mijn rechterhand. Het is even heel onwennig, maar na 3 keer kon ik prima met links tandenpoetsen, muis bedienen, etc. Schrijven lukte echt voor geen meter, dat dan weer niet. Maar best veel dingen die je normaal gesproken met je 'goede' hand doet, lukte me uiteindelijk ook prima met de andere hand.

Daarnaast is mijn linkerhand natuurlijk in andere dingen weer goed ontwikkeld. Bijvoorbeeld het opsteken van de ringvinger zonder de pink mee te nemen, dat kan ik met links beter dan met rechts. Zal met het gitaarspelen te maken hebben...