Inloggen

View Full Version : Op-ampje in gitaar: hoe en wat?



peter_l
23 mei 2011, 00:26
Hallo allen. Ik heb onlangs een EvH replica gebouwd, mét zo'n specifiek element, in dit geval van GFS. Prima geluid, maar de output is dermate laag lijkt het, dat er maximaal 'slechts' een EvH scheurgeluid mee te behalen valt. Een rándje vervorming derhalve. Het element doet dus precies wat de bedoeling is, maar ik wil graag wat meer, mét behoud van het karakter.

Nu wil ik graag een op-ampje inbouwen, en wel op zo'n manier dat ik op stand 5 of 6 van de volumepot het normale geluid heb, en op stand 10 (of 11) de versterker echt kan laten gillen. Verder zou ik het wel fijn vinden als de op-amp werkt op een wat kleinere batterij dan 9V, zo'n 3V fotobatterij is bijvoorbeeld makkelijk weg te werken onder de output jack.

Is er een bestaand op-ampje (IC-tje) wat ik hiervoor kan gebruiken, en zoja: hoe sluit ik die aan? En moet ik ook een lineaire pot gebruiken of kan het ook met een logaritmische potmeter?

SEAL
23 mei 2011, 00:32
boosterpedaal? of is dat teveel moeite?

peter_l
23 mei 2011, 01:22
Heb ik al, maar ik vind het gewoon fijner als het op-ampje in de gitaar zelf zit, vandaar.

Heynis
23 mei 2011, 01:42
Je kunt gewoon een simpel gaintrapje bouwen met een opamp zoals de TL071 of een halve NE5532. Een booster met een mosfet is echter veel kleiner te bouwen. Zoiets als dit (http://www.muzique.com/schem/mosfet.htm) heeft als grootste onderdeel een 100uF condensator, en het hele ding past met een beetje passen en meten op een bordje van 15 bij 30 mm. Een SHO kan ook, maar dan heb je met een beetje pech/geluk (doorhalen wat niet van toepassing is) een swing van zo'n 8 volt op je uitgang van je gitaar. Daarmee krijg je zelfs een Fender over z'n nek.

espike
23 mei 2011, 15:18
Als t geluid van je element erg zacht is, kan t ook gewoon kortsluiting zijn in je gitaar. Je zou dit kunnen testen door zonder volume en tone regelingen, t element eens rechtstreeks aan de output jack te koppelen (en dan daar ook even de overige verbindingen los halen) Als t element dan ineens stukken harder gaat, dan heb je een leuk klusje voor de boeg.

HaroldA
23 mei 2011, 15:26
Het element doet dus precies wat de bedoeling is, maar ik wil graag wat meer, mét behoud van het karakter.


Een SHO kan ook

Een SHO kan dus niet ;)

Op 3v zul je geen dikke boost kunnen halen. Die kleine batterijtjes heb je trouwens ook in 12v. In de afstandsbediening van onze poort zit zo'n halve AAA die 12v levert.

Arvoitus
23 mei 2011, 15:30
Nu wil ik graag een op-ampje inbouwen, en wel op zo'n manier dat ik op stand 5 of 6 van de volumepot het normale geluid heb, en op stand 10 (of 11) de versterker echt kan laten gillen. Verder zou ik het wel fijn vinden als de op-amp werkt op een wat kleinere batterij dan 9V, zo'n 3V fotobatterij is bijvoorbeeld makkelijk weg te werken onder de output jack.

Volgensmij werken veel op-amps op een hoger voltage dan 3V.

peter_l
23 mei 2011, 17:18
Als t geluid van je element erg zacht is, kan t ook gewoon kortsluiting zijn in je gitaar.
Deze week zet ik nog een andere gitaar inelkaar met eenzelfde pickup, dus dan weet ik het. Maar zo 1 2 3 doet het ding precies wat de bedoeling is: een EvH geluid geven, en hijzelf haalt nou eenmaal ook errug weinig vervorming uit zijn eigen kreupele PAFje.

Laat me de vraag dan simpeler stellen: is er ergens een volgens jullie (naar ervaring) geschikt simpel kant-en-klaar pre-ampje op de markt die niets anders doet dan een vooraf in te stellen boost geven?

Harold, bedankt voor de batterijtip. Met wat mazzel is zo'n ding dan onder de output jack weg te moffelen.

JER00N
23 mei 2011, 18:03
Volgensmij werken veel op-amps op een hoger voltage dan 3V.

Veel opamps werken ook al vanaf 2,7 V of bijv 1.8 V hoor :)

Als je een simpele boost zoekt, ik heb wat op m'n site staan: http://www.jer00n.nl/2010/07/28/clean-boost-for-guitar-or-bass/

Eigenlijk bedoeld om in een pedaal te bouwen maar je kan hem ook in je gitaar steken natuurlijk. Weet niet of hij met deze opamp (TL071) te gebruiken is op een 3V-batterij, op de een of andere manier kan ik nergens de minimale supplyspanning van dat kreng vinden. Maar goed dat is een kwestie van even zoeken.

peter_l
23 mei 2011, 18:27
Dank voor het schema Jer00n. Die 10K is zo'n minipotmeter die ik op een vooraf in te stellen waarde kan zetten?

Het is uiteindelijk de bedoeling dat ik het volume nog wel met de gewone 500K pot regel. Mijn idee is op stand 6 bijvoorbeeld de normale output/drive te hebben, en met de knop op 11 de gemiddelde leeftijd onder het publiek ineens drastisch te kunnen verlagen.
Is het dan zinniger om een lineaire pot te gebruiken? Zoja, dan wordt het ff zoeken, ik gebruik het ding namelijk ook als push-push serie/parallel switch.

Plant
24 mei 2011, 00:53
Weet niet of hij met deze opamp (TL071) te gebruiken is op een 3V-batterij, op de een of andere manier kan ik nergens de minimale supplyspanning van dat kreng vinden. Maar goed dat is een kwestie van even zoeken.

http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/SGSThomsonMicroelectronics/mXrtszt.pdf

Het grafiekje van "MAXIMUM PEAK-TO-PEAK OUTPUT
VOLTAGE VERSUS SUPPLY VOLTAGE" stopt bij ongeveer bij ±3,5V voedingsspanning. LET WEL: dit is symmetrisch gevoed met + en - 3,5V. Single supply moet er dus minimaal 7V op.