PDA

View Full Version : Een vraag over microfoons, reparatie en levensduur



guitarnijboer
22 mei 2011, 22:11
Hallo,

Ik ben op zoek naar een goede microfoon (of 2) voor opname (van gitaar) en zang en kijk daarvoor wel eens op MP. Ik vraag me eigenlijk af hoe verstandig het is een tweedehands microfoon te kopen. Ik heb wel eens gehoord dat het membraan van een dynamische microfoon na verloop van jaren verhard en hierdoor de klank anders wordt. Klopt dat?

Verder heb ik nog een oude D310 van AKG waar ik vroeger het schuim onder het rooster uitgepeuterd heb omdat dit helemaal vies was. Er zit een soort plastic mandje in waar dat schuim/foam omheen kan. Ik heb er wel weer wat anders omheen geprutst, maar dat past niet goed en klinkt niet hetzelfde. Ik vroeg mij af of dit originele schuim/foam spul ergens te krijgen is, want zonder klinkt dat ding dus heel anders. Of is zoiets de moeite niet?

Wellicht wat rare vragen op een gitaar forum, maar er zitten hier wel wat leden met een studio die misschien antwoorden hebben.

guitaraddict
24 mei 2011, 21:13
Die verharding van het diaphragm zou ik me iets bij voor kunnen stellen.
Maar mijn ervaring met mijn 2 microfoons die ik al dertig jaar heb is anders.

Het zijn een Beyer 201 en een Senheisser 441 en beide klinken nog heel goed. Ik kan geen veroudering vaststellen maar om echt objectief te zijn zou je een a/b vergelijking moeten doen met nieuwe exemplaren. En dan is het ook nog de vraag of tegenwoordig dezelfde materialen gebruikt worden.

Een oude buizenmicrofoon bv Neuman kan imho ook alleen maar even goed blijven klinken als je dezelfde kwaliteit (NOS) buis plaats bij evt vervanging.

Guitarleon
24 mei 2011, 21:58
ik heb bij een P.A. bedrijf gewerkt, waar veel oude microfoons gebruikt werden. sommige werkten nog erg goed, maar er zaten er ook een aantal tussen die afgeleefd en helemaal volgerocheld waren in de loop der tijd. deze gingen mat en dof klinken, helemaal zielloos. als je daar een nieuwere van hetzelfde type tegenover zet, dan hoor je het verschil direct..

guitarnijboer
25 mei 2011, 10:22
Ik denk dat het dof en zielloos klinken inderdaad ligt aan het versmeerde gril screen of hoe dat ook heet. Dat is het vilt onder het metalen rooster dat ik bij mijn AKG verwijderd heb. Nu heeft ie alleen wel erg veel hoog... Ik heb overigens al twee microfoons gekocht waarvan er eentje een wasbaar vilt heeft, ben ik meteen van dat gedoe af.

flo123
26 mei 2011, 12:33
Welke heb je gekocht?

guitarnijboer
26 mei 2011, 13:09
Een Electrovoice D967 en een D767a van het zelfde merk. De D967 heeft een wasbaar grilscreen. http://www.electrovoice.com/sitefiles/downloads/Performing_Musician_Review_ND767a_ND967.pdf

Ik ben benieuwd!

The Bertman
26 mei 2011, 14:00
Standaard onderhoud voor zangmics, kapje eraf en uitkoken, eventueel met wat soda. Daar komt me een berg soep uit, niet te geloven.

guitarnijboer
27 mei 2011, 14:10
Gister de microfoontjes even geprobeert in de oefenruimte en ik ben zeer tevreden. Een mooi helder geluid en belangrijk: geen last van rondzingen bij (erg) hoog volume en dat terwijl de zanger op nog geen 1,5 meter naast de speaker stond. (speaker ook nog ter hoogte van de microfoon) De SM58 of AKG D880 die daar ook liggen hadden het dan allang opgegeven. Mooi werk!