PDA

View Full Version : Wat zijn de meest legendarische effectpedalen ooit?



Angel
22 mei 2011, 21:59
Shoot, zoals de titel aangeeft ben ik op zoek naar een lijst van de meest legendarische effectpedalen ooit. Laat maar komen!

Don Olivier
22 mei 2011, 22:11
Electro Harmonix Memory Man de Luxe

Dirk_Hendrik
22 mei 2011, 22:13
Electro Harmonix Memory Man de Luxe

Dirk_Hendrik
22 mei 2011, 22:17
Maar verder, je vraagt naar de bekende weg

Tubescreamer
Fuzzface
Vox Wah
Univibe
phase90
Boss CE1
Digitech WH1
deluxe memory man
ADA Flanger
EH Mistress

Zo. Hoofdcategorieen gehad. Daarna kun je uitdiepen in subcategorieen en daarna gaan gissen wat misschien later nog classics gaan worden.

Mr. Dynamite
22 mei 2011, 22:23
Crybaby & Tubescreamer voor mij :ok:

Mr. Dynamite
22 mei 2011, 22:24
Ohja, misschien niet voor de hand liggend, maar een Fulltone OCD kun je volgens mij ook haast wel legendarisch noemen :crazyhappy:

Nee. niet echt. Dan mag ie zich eerst bewijzen door een standaard te worden en dat over 20 jaar nog steeds te zijn.

Henri H
22 mei 2011, 22:50
BOSS DS-1. :hide:

Robdop
22 mei 2011, 23:17
wah-chickichicky-wahwah

Mitch
22 mei 2011, 23:33
Er zijn een paar pedalen die ik héél goed vind, maar als we het over legendarisch hebben:
-Thomas Organ Clyde McCoy wah
-Electro Harmonix Deluxe Memory Man
en ondanks dat ik 'm zelf nooit gebruik
-Dallas Rangemaster

the sure thing
23 mei 2011, 09:59
VOOR MIJ was destijds legendarisch de H&K tubeman (1e versie). Ik heb daar veel plezier aan gehad en de "rock" stand had lekker veel gain, zonder dichtgesmeerd te raken. Ik heb er zelfs mijn eerste opnames mee gemaakt in een professionele studio...

Dreverhaven
23 mei 2011, 10:13
EHX Big Muff

Kim Wilson
23 mei 2011, 10:19
Boss Metalzone. Al jaren de standaard voor elke beginnend gitarist.

Tankman
23 mei 2011, 10:25
Dunlop Original Crybaby. Ik gebruik hem nu al een jaar met heel veel plezier en het is, of je het leuk vindt of niet, een legendarisch pedaal.

rijsberman
23 mei 2011, 11:20
+1 voor de Tubescreamer, Fuzzface, Vox Wah en EH deluxe memory man.

Verder mag hier de ProCo RAT ook wel genoemd worden.

dml
23 mei 2011, 18:22
Maar verder, je vraagt naar de bekende weg

Tubescreamer
Fuzzface
Vox Wah
Univibe
phase90
Boss CE1
Digitech WH1
deluxe memory man
ADA Flanger
EH Mistress

Zo. Hoofdcategorieen gehad. Daarna kun je uitdiepen in subcategorieen en daarna gaan gissen wat misschien later nog classics gaan worden.

Ho ho, nog eentje vergeten, weet alleen niet welke er eerder was: TU-2 of DT-10. Okay, is geen effect, maar toch ;)

En verder natuurlijk de DS-1.

Hallie
23 mei 2011, 18:30
wat legendarisch gaat worden;

TC-electronics tone print delay.

driftkop
23 mei 2011, 22:27
Wat bedoel je precies met 'legendarisch'? Een heel nieuw concept, of voor het eerst gebruikt door die en die artiest, of bekend geworden door een bepaald nummer? In het laatste geval wil ik het fuzz pedaal nomineren, gebruikt door Keith Richards in Satisfaction, de Gibson Maestro Fuzz-Tone.

Ik geef er maar even wat uitleg bij, anders wordt het weer zo'n droge opsomming van effectpedalen. :ok:

Shaggy
24 mei 2011, 00:20
ross compressor

mxr dynacomp

boss ds1

vox king wah

vox v846


Had ik er maar 1 :(

Pepe
24 mei 2011, 01:06
De Colorsound power booster mag wat mij betreft er ook wel bij hoewel ie ergens tussen de Rangemaster en Fuzz Face in zit.
Kwa subcategorieen draag ik de Chandler Tube driver voor alleen al om het stigmatiserende beeld dat ik dat ding te pas en te onpas noem in stand te houden.
Voor de volgende kandidaten valt iets voor en ook iets tegen te zeggen:
Dod 250, Dan Armstrong Orange Squeezer, Big Muff (of eigenlijk bijna alles van EH), Zendrive, Klon, Fulldrive, Mu-tron, Sola tone bender en iets van Maestro wegens uber coolness maar de Most Funky Award gaat naar de Echoplex Oil can dinges.

http://www.modd3d.com/articles/media/2/20070811-morley-pedal-side.jpg

Ik heb deze net gekocht, als een terzijde. Eindelijk een treble booster die eens gewoon op een normale 9 volt voeding werkt.
http://www.dorianguitars.com/img/throbak-strange-master.jpg
.. die deze mag vervangen. Ja Barend, hij doet het nog steeds..

http://www.pedalgeek.com/images/product_pics/tm/tmrm_big.jpg

titzenpitzer
24 mei 2011, 09:32
Proco whiteface RAT!

EuroCinema
24 mei 2011, 10:03
Vox Tonebender lijkt me vanwege alle classic rock platen waar-ie op te horen is (plus de latere Motown classics) wel legendarisch te noemen.

DemolitionColorScheme
24 mei 2011, 10:27
maar de Most Funky Award gaat naar de Echoplex Oil can dinges.
Maestro maakte toch geen Oil Can delays? Tel-Ray en Fender sowieso wel.
Voor mij zijn de klassiekers wel benoemd:
- Deluxe Memory Man
- Electric Mistress
- Dyna Comp
- etc. / etc.

Rick trodat
24 mei 2011, 11:12
Voor mij de tubescreamer.

Maar ik denk ook de Zendrive

Dirk_Hendrik
24 mei 2011, 12:22
Tel-Ray en Fender sowieso wel.


Fender ook niet. Alle Fenders hebben een Tel Ray binnenwerk.

DemolitionColorScheme
24 mei 2011, 12:39
Fender ook niet. Alle Fenders hebben een Tel Ray binnenwerk.
Dat zou best kunnen, maar ik bedoelde dat ze dus Oil Can delays hebben uitgebracht, buiten wat er dan in zou zitten qua circuit.

Pepe
24 mei 2011, 12:58
Maestro maakte toch geen Oil Can delays? .

Zei ik Maestro? Ik bedoel Morley natuurlijk.

http://i136.photobucket.com/albums/q170/the_sugarrush/Morley1.jpg

peter_heijnen
24 mei 2011, 13:12
In de categorie legendarisch ondanks sporadisch: de mouthtube, van EH toch?

Buzzel
24 mei 2011, 16:58
De.......(trommelgeroffel)

http://www.dv247.com/assets/products/61818_l.jpg

:seriousf: Het houd ons nu al mooi bezig;)

Even serieus:
Tubescreamer en eerste wah's

zoon van Piet
24 mei 2011, 16:59
ik probeer me echt niet met deze discussie te bemoeien..
Als jullie graag obscure of nieuwe dingen legendarisch willen noemen - ga je gang! Of zelfs dingen waar ik als grootpedaalbezitter nooit van gehoord heb..
Ik ga gewoon op mn vingers zitten en zeg niks..

maar dat er geen plaatjes bij gepost worden.. dat kan dus echt niet!
http://img403.imageshack.us/img403/7672/img0121ty.jpg

onrust nv
24 mei 2011, 17:24
MS-20 filter*
EMS synthi A filter*
Wasp filter*
Sem filter*
Polivoks filter* *(zitten helaas origineel in synthesizers)
Sennheiser VSM 201 vocoder (19"top)
Roland space delay (tape)
Binson echorec
Gitaarspul:
Mu-tron Bi-phase
Ibanez PT-909
Sovtek big muff (de groene)
EHX MMDlx
Ibanez AD-80
WMD Geigercounter
Maxon AD-999
Malekko Ekko 919 analog delay
Malekko B'assmaster
Death by audio Supersonic fuzzgun

Adro
24 mei 2011, 18:08
TC.Electronic Nova delay..ay..ay..ay..ay..ay & Way Huge Fat Sandwich.... echte toppers!
die gaan voorlopig niet van m'n plank af....

Mitch
24 mei 2011, 19:21
De vraag was "Legendarisch", niet wat je zelf tof vindt.

Pepe
24 mei 2011, 19:32
Ja, voor legendarisch lijkt mij 1 decennium produktie minimaal, een rij clones achterlatend een must en aanwezigheid op legendarische albums vanzelfsprekend.
Maar dan nog.

Buzzel
24 mei 2011, 19:38
Ja, voor legendarisch lijkt mij 1 decennium produktie minimaal, een rij clones achterlatend een must en aanwezigheid op legendarische albums vanzelfsprekend.
Maar dan nog.

of gewoon heel heel heel heel heel goed

Pepe
24 mei 2011, 19:45
Goed in de zin dat het daarom minimaal 1 decennium in produktie is, dat er daarom andere pedalen op gebaseerd zijn en, omdat ze zo goed zijn, gebruikt zijn door belangrijke gitaristen, ja, daar heb je gelijk in.

Adro
24 mei 2011, 22:45
ok: "Wat is voor jou één van de meest legendarische effectpedalen ooit?"

ok, ik heb er twee genoemd!! dan is voor mij de TC Nova Delay echt het meest legendarische pedaal ooit!!....zo is de vraag toch keurig beantwoord zoals die gesteld is???? als ik kijk naar prijs, kwaliteit en gebruiksgemak is deze voor mij al legendarisch..

Mitch
24 mei 2011, 23:24
Misschien moet je legendarisch wat letterlijker nemen. Tenminste, ik neem aan dat de topic starter het zo bedoeld heeft. Niet de populaire, inhoudsloze betekenis. Zoals 'geniaal' ook voor alles en nog wat wordt gebruikt, behalve dat wat het echt betekent.
Maar goed, ik wil wel wat feedback van de topic starter, ik heb weinig zin in kommaneuken enerzijds maar ook niet in een "deze pedalen vind ik te gek" inhoudsloos topic anderzijds. Anders ga ik naar inzicht wieden om het on-topic te houden.

DemolitionColorScheme
25 mei 2011, 08:28
Roland space delay (tape)
Binson echorec
Deze wilde ik ook noemen, maar zijn geen pedalen, vandaar dat ik ze maar liet. Maar als we zo spelen, dan ja, zeker duidelijk alle tube Binsons en bepaalde Rolands, zoals de RE-201, de RE-301 en RE-501. Daarnaast natuurlijk ook de Maestro Echoplexes.


Maxon AD-999
Malekko Ekko 919 analog delay
Malekko B'assmaster
Death by audio Supersonic fuzzgun
Hardly legendary, really. ;)

onrust nv
25 mei 2011, 11:23
Deze wilde ik ook noemen, maar zijn geen pedalen, vandaar dat ik ze maar liet. Maar als we zo spelen, dan ja, zeker duidelijk alle tube Binsons en bepaalde Rolands, zoals de RE-201, de RE-301 en RE-501. Daarnaast natuurlijk ook de Maestro Echoplexes.


Hardly legendary, really. ;)

Ik kijk naar wat de effecten doen, voordat ik ze legendaries noem.
En de maxon AD delays zijn kwa kwaliteit in mijn ogen idd legendaries. En de death by audio FX ook, en malekko zeker. Die maken van hun FX ook synthmodules voor in je modulaire set-up.

Ik ga binnekort ook 2 polivoks filters in een trapkast bouwen. Met de mogelijkheid om hem seriëel of paralel te schakelen.
Dan kan je lowpass/bandpass filteren.

jero
25 mei 2011, 11:27
klon?


:hide:

DemolitionColorScheme
25 mei 2011, 11:51
Ik kijk naar wat de effecten doen, voordat ik ze legendaries noem.
En de maxon AD delays zijn kwa kwaliteit in mijn ogen idd legendaries.
Ik denk dat de betekenis van 'legendarisch' dan voor ieder verschilt. Die Malekko 919 is nog niet eens officieel uit ........ ? Die is dan legendarisch door het feit dat 'ie net zo legendarisch is als Loch Ness. Er zijn foto's van, maar je weet niet of hij bestaat. :D

Voor mij is legendarisch simpelweg dat een effect sowieso al lang bestaat, door velen is gebruikt en door velen wordt gezocht.

bat
25 mei 2011, 11:52
Ik ga binnekort ook 2 polivoks filters in een trapkast bouwen. Met de mogelijkheid om hem seriëel of paralel te schakelen.
Dan kan je lowpass/bandpass filteren.
Nou, dat moet ruimschoots passen, lijkt mij:

http://www.soesenzo.com/images/Trapkast%201.jpg

;)

Wat mij legendarisch:
- Sovtek Big Muff (de eerste groene): wat kreeg je veel voor weinig! Ik meen dat dat ding mij toen 50 gulden heeft gekost of zoiets.

- Cry Baby, wat dat ding niet teweeg heeft gebracht, van geroemd tot verguisd. Hoort bij het basispakket gitarist, al heb je hem na 1 keer proberen direct terzijde geschoven.

Liquid_Metal
25 mei 2011, 12:37
Ik denk dat de betekenis van 'legendarisch' dan voor ieder verschilt. Die Malekko 919 is nog niet eens officieel uit ........ ? Die is dan legendarisch door het feit dat 'ie net zo legendarisch is als Loch Ness. Er zijn foto's van, maar je weet niet of hij bestaat. :D

Voor mij is legendarisch simpelweg dat een effect sowieso al lang bestaat, door velen is gebruikt en door velen wordt gezocht.

Legendarisch: Bijvoeglijk naamwoord die of dat zo beroemd is dat er nog steeds over gesproken wordt `een legendarisch concert op dvd uitbrengen`

Ik ben het dus helemaal met je eens.

Ik ga ook voor de Crybaby :).

zoon van Piet
25 mei 2011, 13:39
Legendarisch: Bijvoeglijk naamwoord die of dat zo beroemd is dat er nog steeds over gesproken wordt.

waarbij 'beroemd' dan staat voor algemeen bekend en 'nog steeds' voor een geschiedenis met enige looptijd.

Dan blijft alleen omstreden of die legende oorspronkelijk moet zijn of niet: de cry baby is zeker legendarisch, het aftreksel de dunlop cry baby niet. Evenzo de Big Muff wel, de groene Sovtek niet.

Fuhgawz
25 mei 2011, 14:51
Pedalen die voldoen aan de volgende criteria:
1) lang lopend, veel op voortgeborduurd of veel gekloond,
2) veel gebruikt, waaronder door beroemde mensen op beroemde opnamen en
3) originelen zijn veel gezocht en brengen meer geld op dan nieuwe
zijn volgens mij:

EHX Big Muff
Ibanez TS808 en TS9
ProCo RAT
Colorsound Tonebender MKII
Dallas Arbiter Fuzz Face
Tycobrahe Octavia
EHX Deluxe Memory Man
MXR Phase 90
MXR Dyna Comp
Crybaby/Vox wah
Colorsound wah
ADA Flanger
Digitech Whammy
Boss CE1
Dallas Rangemaster
Mutron III Envelope Filter

Het is een beetje een saai lijstje geworden natuurlijk, omdat iedereen wel ooit van deze pedalen gehoord heeft.

Dan zijn er nog een aantal pedalen die volgens mij vallen onder de categorie 'moderne klassiekers' (dus nog niet legendarisch zijn, maar dat in potentie wel kunnen worden) en dat zijn o.a.:
Klon Centaur
Fulltone OCD
Zvex SHO en Fuzz Factory
Way Huge spul

Dan heb je nog pedalen als de Boss DS1 en SD1 die in principe wel voldoen aan de criteria, maar ook een reputatie als beginnersapparaten hebben, waardoor ik niet zeker weet waar ik ze moet plaatsen.

onrust nv
25 mei 2011, 16:12
Evenzo de Big Muff wel, de groene Sovtek niet.

Dit zal wel vloeken i/d kerk zijn, maar ik heb liever een groene sovtek dan een ramshead big muff.

:hide:

zoon van Piet
25 mei 2011, 16:31
Dit zal wel vloeken i/d kerk zijn, maar ik heb liever een groene sovtek dan een ramshead big muff.

:hide:

Da's je goed recht. ik hou wel van eigenzinnigheid, ik prefereer zelf mijn TS 9 boven mijn TS 808. Maar dat doet niks af aan wat legendarisch is en dat is niet de groene muff..

Dirk_Hendrik
25 mei 2011, 18:32
Dit gaat een draadje van discussie blijven daar sommigen de definitie van legendarisch interpreteren en anderen juist het stukje "voor jou" letterlijk nemen en dus de pedalen posten waar ze de hardste plasser van krijgen.

In het perspectief van bruut mod-machtsmisbruik pur-sang ga ik dus lekker de topictitel aanpassen en ga dat ook nog eens doen naar eigen inzicht, interpretatie en mening. Maar in elk geval zo dat dit draadje een leesbaar topic wordt en geen eindeloze discussie over reputatie vs persoonlijk harde tepels.

Ook omdat het matcht met de eerste post van de TS.

peter_heijnen
25 mei 2011, 18:47
Macht he, kijk je wel uit voor het kamermeisje? ;)

vinni
25 mei 2011, 19:13
Vergeten we die Mu-tron "rommel" niet?

Vinni

muziekschuur
25 mei 2011, 19:15
Uni-vibe.
Dumble pedalen (o.a. dumbleator)
Leslie voor gitaar
Lexicon PCM70
Watkins banddelay/echo
Fulltone tape delay/echo
"Het beste FUZZ pedaal"

En voor nu. De looper. Ik heb diverse loopers gezien. En wat de muzikanten van nu met zo'n ding kunnen, chapeau.
Lexicon mpx gitaarbox (exacte naam is me ontschoten)
BSIAB pedalen. Waaronder de Brownie van CMATMODS. Vind het ongeloofelijk hoe dicht dat pedaal bij het originele Eddie van Halen Plexi geluid icm een buizenversterker.

JeroenP
26 mei 2011, 20:22
Pedalen die voldoen aan de volgende criteria:


Dan zijn er nog een aantal pedalen die volgens mij vallen onder de categorie 'moderne klassiekers' (dus nog niet legendarisch zijn, maar dat in potentie wel kunnen worden) en dat zijn o.a.:
Klon Centaur
Fulltone OCD
Zvex SHO en Fuzz Factory
Way Huge spul

Dan heb je nog pedalen als de Boss DS1 en SD1 die in principe wel voldoen aan de criteria, maar ook een reputatie als beginnersapparaten hebben, waardoor ik niet zeker weet waar ik ze moet plaatsen.

Daar mist de Zendrive, toch echt een zeer gewilde "moderne klassieker".

Nog een echte klassieker: Ibanez WH-10.

Dirk_Hendrik
26 mei 2011, 22:28
Nog een echte klassieker: Ibanez WH-10.

hmmm..
vind ik een moellukke. Klassieker of legendarisch.. weet ik niet. Feit is wel dat het ding door meneer Frusciante eigenhandig tot verzamelaarsobject is gemaakt en, maar da's eigen mening, de waarderingkrijgt die hij verdient.

Dirk_Hendrik
26 mei 2011, 22:31
BSIAB pedalen.

Mooie suggestie in de categorie legendarisch geworden DIY concepten!

Henri H
26 mei 2011, 22:56
Ik weet ook niet of de WH10 nou daadwerkelijk zo legendarisch is, maar wel heel lekker, in tegenstelling tot de reissue, wat een zwak aftreksel is met een mega-tonesuck, waar een Dunlop GCB95 nog een puntje aan kan (toon)zuigen.

De reissue is trouwens prima te gebruiken als behuizing voor een originele, waarvan de behuizing het heeft begeven. Ik spreek uit ervaring. :)