PDA

View Full Version : Rocktron Prophesy 2



BazZzz
22 mei 2011, 18:36
Hi,

Ik ben al een flink aantal weken reviews, fimpjes en info aan het bekijken van de Rocktron Prophesy 2. Met rack, foot controller, rack case, kabels, etc. erbij kost het een hoop centen! Er lijkt niet heel veel echt praktische info over de Prophesy te zijn. Wel allemaal enthousiaste reviews.

Heb jij ervaring, kennis, praktische tips?

- Welke foot controller gebruik je? Heb je een prijzig exemplaar nodig, of kan je het ook af met die Behringer FCB1010 van ca. 100 euri?

- Als er ingebouwde expressiepedalen op je foot controller zitten, kun je daar dan wat mee in combinatie met de Prophesy, bijv. wah?

- Waarom heeft Rocktron's eigen Midi Mate dan geen expressiepedaal?

- Rocktron lijkt gericht te zijn op metal spelers. Ik ben dat niet; is de Prophesy dan nog steeds aan te raden?

- Waar haal ik een Prophesy 1 (want die schijnt op de patches na hetzelfde te zijn als de 2)

Johannes
24 mei 2011, 17:55
Wat antwoorden, hoop dat je er wat aan hebt.

- Heb jij ervaring, kennis, praktische tips?

Ik heb wel eens met een Prophecy gespeeld, vond het niet zo’n best ding. Hij kan “alles” maar klinkt niet zo lekker en is op sommige vlakken onmogelijk uitgebreid en ingewikkeld. Er bestaan betere alleskunners. (AxeFx, 11rack, line6, digitech). Waar ben je naar op zoek en wat zijn je eisen?

- Welke foot controller gebruik je? Heb je een prijzig exemplaar nodig, of kan je het ook af met die Behringer FCB1010 van ca. 100 euri?

Het kan zeker ook met een FBC1010, dat is een vrij uitgebreide controller die veel verschillende functies van de Prophecy tegelijk kan aansturen.

- Als er ingebouwde expressiepedalen op je foot controller zitten, kun je daar dan wat mee in combinatie met de Prophesy, bijv. wah?
Ja. Je kun wah of volume aansturen, dat zijn de meest gebruikte expressie pedaal functies. Maar je kun ook vrij wel ieder ander effect manipuleren met een expressie pedaal, bijvoorbeeld: snelheid van de tremolo, lengte van delay, volume van de octaver, álles dat maar te linken is aan een CC nummertje.

- Waarom heeft Rocktron's eigen Midi Mate dan geen expressiepedaal?

Hebben ze wel, alleen moet je m los aansluiten. Juist handig toch? Kun je zelf je pedaal kiezen… of juist niet (Ernie ball, Boss, Rocktron, of whatever je voorkeur is) Mijn Lexicon board heeft bijvoorbeeld een ingebouwd expressie pedaal dat echt ^&@# aanvoelt, die hadden ze er van mij af mogen laten.

- Rocktron lijkt gericht te zijn op metal spelers. Ik ben dat niet; is de Prophesy dan nog steeds aan te raden?

Die reputatie hebben ze, maar er zijn zat Rocktron producten die voor elke stijl geschikt zijn (pedaaltjes, switcher, midi boards). De Prophecy is daar wel een uitzondering op moet ik zeggen. Puristen lopen er met boog omheen, naar mijn idee zeer terecht, het is een klinisch klinkend ding dat door veel andere apparaten overtroffen wordt. Voor metal kan ie wel goed werken, zeker als je op zoek bent naar meer geproceste “onnatuurlijkere” geluiden.

- Waar haal ik een Prophesy 1 (want die schijnt op de patches na hetzelfde te zijn als de 2)[/QUOTE]

Op Marktplaats, Ebay, 2dehands.nl, etc.

Ik zou nog wat verder zoeken naar andere opties. (andere apparaten dus)

etemm
24 mei 2011, 20:53
Het is misschien makkelijker als je even aangeeft waar je de prophesy voor wilt gaan gebruiken, bijv. thuis repeteren met hoofdtelefoon, wat opnamens maken gaat prima met dit ding, alleen zijn er mijn inziens wel hiervoor wat betere, makkelijkere en goedkopere opties bijv. podxt, digitech gsp1101, boss gt-10 etc.

Als je deze wilt gaan gebruiken in de oefenruimte, of de prophesy thuis goed wilt uitversterken heb je ook een poweramp nodig en een speakercabinet, maar misschien heb je dit al...

Wat voor een genre muziek wil je spelen en wat is je budget?
Wat voor een eisen stel je aan je set uiteindelijk?

Kortom, als we wat meer weten waar je precies naar op zoek bent kunnen we je wat beter advies geven.

Persoonlijk zou ik niet voor de prophesy gaan, om dezelfde reden als wat Johannes al aangaf, maar misschien vind jij het zelf wel helemaal te gek.
De FCB1010 is een prima apparaat, heb ik jaren gehad en veel plezier van gehad en zou je de prophesy prima mee aan kunnen sturen.

BazZzz
25 mei 2011, 17:18
Hi,

Johannes en Etemm alvast bedankt voor de reactie!


Het is misschien makkelijker als je even aangeeft waar je de prophesy voor wilt gaan gebruiken [snip]

Goed punt:

Doel: optredens, opnames maken, en ik zal 't ding waarschijnlijk ook meeslepen naar repetities. Thuis oefen ik meestal akoestisch.

Budget: had zo'n 1000,- in gedachten, maar ja, budgetten zijn er om overschreden te worden, zeker als het een hobby betreft. :) 'Tis wel een stuiter geld uiteindelijk...:-/

Genre: pop/rock/reggae/blues/top40 jaren 70,80,90, 2000, voornamelijk covers.

Ik heb een Mesa Boogie mark IV reissue combo, een koffer Boss stompboxen en een Boss PW-10 V-Wah Pedal die ik niet heel handig vind werken.

Wat me aanspreekt aan de Prophesy is dat je snel eigenschappen (EQ, gain, etc, afhankelijk van het gekozen effect) kunt bijregelen met de knoppen die erop zitten. Ik ben een koffer met Boss stompboxen gewend, daar kan je dat natuurlijk ook, alleen je zit vast aan die 5 effecten.

Waarom dan verder een Prophesy?
- Bediening voor tijdens het spelen ziet er handig uit, makkelijker dan bijv. de Boss GT-10. Zal een kwestie van smaak zijn.
- De Pluck detection, ADSR, HUSH leek me wel wat, maar ja, ik kan de Prophesy nergens uitproberen...
- Veel enthousiaste reviews
- Algehele cool-factor :)
- 19" in plaats van een vloer-apparaat, dus met een rack case erbij kan ik mijn wireless setje daarin kwijt en rack powersupply, dus heb je je apparatuur van de vloer af en bier-veilig.
- Met een foot controller met pedalen, kan ik wellicht mijn tas met volume pedaal, wah en snoeren thuislaten.

Ik heb de Boss GT-10 ook uitgebreid bekeken, evenals de Rocktron Utopia. Ziet er goed uit, maar leken me minder uitgebreid dan de Prophesy. Van Digitech lees ik vaak dat het geluid electronisch zou klinken. Zal ook een kwestie van smaak zijn.

Groet,
Bas

etemm
25 mei 2011, 20:10
ah, zoals ik het begrijp wil je de prophesy voornamelijk gaan gebruiken voor de effecten en niet voor de amp/cab simulaties (misschien alleen voor de opnames dan).

Je hebt een Mark IV, ik zou hier de clean en de crunch van gaan gebruiken voor de muziek die je wilt gaan spelen en dan een goede effect processor gaan gebruiken zoals bijv. de TC electronic G-Force of een andere goede effect processor met een midi-foot controller.
Ben je goedkoper uit en is makkelijker te vinden tweedehands dan de prophesy.
Ik denk dat je zo meer waar voor je geld hebt, maar dat is mijn bescheiden mening.

Er zit een line-out op de mark-iv, dan kan je deze misschien gebruiken voor je opnames.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt...

Liquid_Metal
26 mei 2011, 09:08
ah, zoals ik het begrijp wil je de prophesy voornamelijk gaan gebruiken voor de effecten en niet voor de amp/cab simulaties (misschien alleen voor de opnames dan).

Je hebt een Mark IV, ik zou hier de clean en de crunch van gaan gebruiken voor de muziek die je wilt gaan spelen en dan een goede effect processor gaan gebruiken zoals bijv. de TC electronic G-Force of een andere goede effect processor met een midi-foot controller.
Ben je goedkoper uit en is makkelijker te vinden tweedehands dan de prophesy.
Ik denk dat je zo meer waar voor je geld hebt, maar dat is mijn bescheiden mening.

Er zit een line-out op de mark-iv, dan kan je deze misschien gebruiken voor je opnames.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt...

+1 de G-Force is ontzettend goed en ook nog eens verkrijgbaar. Als je minder geld uit wilt geven kun je ook een G-Major 2 proberen, daar ben ik al 1˝ jaar zeer tevreden mee.