PDA

View Full Version : Pick-up systeem laten inbouwen



Merelvh
22 mei 2011, 15:32
Hallo,
wist niet goed of ik dit bij live-muziek of hier moest zetten.
Ik heb een Taylor GC4 en ik wil er een pick-up systeem laten inbouwen.
Zelf dacht ik aan een Fishman Matrix Ellipse Blend maar ik ben bang dat ik gezeur krijg met dat microfoontje aangezien ik het puur voor op het podium ga gebruiken. Iemand had mij ook de K&K Pure Western aanbevolen, hij was er helemaal weg van. Ik kom er zelf niet uit, mede doordat het niet uit te testen is. Mijn budget ligt zo rond de 300€. En ik speel (waarschijnlijk, moet ik nog kopen) door een AER Compact 60.
Dankjewel,
Merel

Cue Zephyr
22 mei 2011, 16:02
Als ik ooit een tweede gitaar ga halen gaat er sowieso een K&K Pure Mini of Trinity Mini (Pure + int. mic) in.

Op het moment wordt er echter wel een K&K Mandolin Twin Internal ingebouwd in mijn Kentucky KM-550 mandoline. Ik heb voor de K&K gekozen omdat mensen er zó ontzettend over te spreken zijn (zowel voor gitaar als mandoline en waarschijnlijk meerdere instrumenten) en ik er praktisch geen slechte woorden over heb gehoord/gelezen.
Ik was sowieso al naar K&K geneigd, twee van mijn favoriete gitaristen gebruiken allebei het Trinity Mini systeem in hun gitaren en ze krijgen een zeer goed geluid ermee.

LaurentB
22 mei 2011, 17:04
Waarom ben je bang voor gedoe met dat microfoontje? Zolang je niet op vol volume in een band hoeft mee te blazen zal dat toch wel meevallen?

Merelvh
22 mei 2011, 17:51
Dat had ik een paar keer voorbij zien komen op t internet. Maar als dat niet het geval is is het wel een goede optie lijkt me. Ik hoef niet op vol volume nee, ik speel of solo of in een gitaarduo.

@ Cue Ja, Andy McKee gebruikt de K&K ook toch? Ben alleen bang om iets halfzachts te kopen als ik toch meer geld te besteden heb.
En die Trinity Mini heeft toch zo'n kastje? Had gehoord dat dat een vreselijk gedoe was. (Verbeter me als ik het fout heb)

Cue Zephyr
22 mei 2011, 21:41
Andy McKee is de ene ja, ik geloof dat Antoine Dufour hetzelfde systeem gebruikt.
Ik denk dat je de pre-amp bedoelt (kastje), maar het ligt er maar net aan wat je keuze wordt. Als je voor de actieve optie kiest zit je inderdaat met een kastje in/om/aan je gitaar. Maar je hebt ook de passieve optie, wat je dan kunt doen is een externe pre-amp kopen (zoals bijvoorbeeld een DTAR Solstice als wat Andy volgens mij heeft), of direct in een versterker steken (zoals Antoine volgens mij doet).

Maar hier zit je sowieso mee, of je nu wel of niet voor een K&K systeem gaat. Actief heeft als voordeel dat je ook direct de PA in kunt, of de mixer van de venue. Met een passief systeem heb je toch altijd een DI-box/pre-amp nodig (en dán pas kan het naar de mixer/PA etc).

Harald
23 mei 2011, 10:34
In combi met een piezo hoeft de mic sowieso niet vol uit, maar het kleurt je geluid al snel wat bij zodat de piezo niet de boventoon voert. Tommy speelde ook zijn akoestische gigs soms op oorlogssterkte, zonder dat dat al te veel problemen opleverde. Zo'n Maton is wel wat minder responsief dan jouw Taylor, waardoor hij wat minder last van feedback zal hebben. Maar uit angst voor feedback ellende zou ik de microfoon zeker niet achterwege laten. Moet het eens echt heel hard kun je die nl. altijd nog uitzetten.

Vind zelf (als het goed werkt, heb er wel eens een geprobeerd met erg veel ruis) het ES van Taylor echt niet verkeerd. Zou ik zelf eerder kiezen dan een Fishmann, als je dat achteraf kunt laten inbouwen. Maar ook het ES is niet echt een puur akoestisch gitaargeluid.

En een preamp in de zijkant van je gitaar... voor op het podium toch wel erg handig. De invloed op de akoestische klank van de gitaar viel mij bij mijn Alhambra niet echt op nadat het ingebouwd was. Een setje snaren vervangen doet vaak al meer. De zijkant van je gitaar hoort sowieso stijf te zijn. Achterblad doet wel iets meer voor de klank.

Harald
23 mei 2011, 10:43
Je hebt inmiddels trouwens wat meer gitaren? Je zou ook kunnen overwegen (vooropgesteld dat die oudere gitaar wel lekker speelt, en je erop goed uit de voeten kunt) daar een pickup met preamp in te zetten, en die gitaar te gebruiken voor optredens waar je versterkt speelt. Zogauw je versterkt speelt hoor je toch vooral je pickup, ipv je gitaar. Dan kun je een gitaar die je akoestisch niet wilt beinvloeden ongemoeid laten.

Het plaatsen van een piezo onder de kam heeft natuurlijk ook iets invloed op de onversterkte klank. Wat dat betreft zijn van die plakdingetjes die onder het bovenblad komen al iets beter, maar dat is ook weer feedbackgevoeliger.

peter_heijnen
23 mei 2011, 10:59
Hey Harald, ik heb je trouwens nooit meer gehoord over de miniflex, how about it?

Flipkoos
23 mei 2011, 12:36
Ik ben al een poosje heel tevreden over de Fishman Ellipse Matrix Blend.
Voordeel is dat je geen lelijke preamps in de zijbladen van je gitaar hoeft te zagen. De sound is met een heel klein beetje microfoon toegevoegd al heel acceptabel en je kunt dat zelf blenderen... Dus mocht je toch een keer het gevoel krijgen te gaan fietbekken dan kun je eenvoudig een beetje schuiven. En de plek van de volume/mix vind ik erg handig, want je rechterhand is sowieso dichtbij het klankgat.
Ik gebruik 'm in mijn Simon & Patrick Showcase Flame Maple en door een Marshall AS100D of Ashdown Acoustic Radiator. De Ashdown geeft 'm zeer natuurlijk weer, de Marshall geeft 'm een tikje meer ballen. Ik vind de klank zeer overtuigend.
Een ander systeem waar ik erg over te spreken ben is de Headway HE2. Gewoon een dingetje onder de brug (niet echt een piezo, meer een soort ijzerdraad met een sokje om...) en een preamp in de plug. Vind ik qua sound overtuigender dan pure piezosystemen van de meeste andere merken die ik heb geprobeerd (van Fishman, B-band). Heeft niet dat neuzelige zeg maar... Ik snap echt niet dat dat merk niet bekender is (ik had in ieder geval voordat ik er voor de probeer één kocht nog niet vaak van het merk gehoord).
Grtz, Peter

Harald
23 mei 2011, 12:37
Aiaiai.. ben de laatste tijd niet echt aan opnemen gekomen, en dan te bedenken dat op een paar stukken die ik opnieuw wil opnemen er genoeg spul ligt voor een complete cd. Deze had ik al gepost hier al weet ik niet of ik het toen in dat topic over pickups heb vermeld


http://www.youtube.com/watch?v=9jSe24HDKM0

is met het signaal rechtstreeks van de Miniflex, en wat galm en lichte EQ.
De midhump ligt ook een beetje aan de harpgitaar. Al die bassnaren resoneren mee, dat maakt het al snel wat druk in het geluid. En continu alles dempen is ook bijna niet te doen.

Vergeleken met een echt goede externe microfoon klinkt het wat minder, maar je komt een heel eind, en de inbouw is echt behoorlijk simpel. Qua volume werkt het live ook goed, voor soloconcerten. Binnen een band wordt het denk ik wel tricky.

peter_heijnen
23 mei 2011, 13:57
Mooi arrangement, ik vind het wel nogal donker klinken. Zou voor mij -zo te horen- waarschijnlijk niet al te geschikt zijn al zal het spelplezier veel groter zijn dan met de gemiddelde ust oplossing.

Harald
23 mei 2011, 14:21
Dat donkere komt deels door de gitaar, al die bassnaren zingen vrolijk mee, en dat is bijna chromatisch... Dat hoor je ook op de opname die ik met mijn Rode microfoons heb gemaakt. Mijn speakers hier kunnen ook een rol spelen trouwens.

Heb al eens overwogen om hem ook eens in mijn klassieke gitaar te zetten om te kijken hoe dat klinkt. Als de maat van het gat in het staartblok goed is zou dat vrij vlot moeten kunnen. Maar dan moeten vrouw en kinderen denk ik een weekje kamperen. Tegen het eind van de week heb ik dan misschien weer de rust om dat eens te doen.

Maar aangezien jij normaal met band speelt krijg je toch net iets te snel gedoe met feedback vermoed ik.

peter_heijnen
23 mei 2011, 14:24
Ik vrees van wel...

Merelvh
23 mei 2011, 20:51
@ Harald Ja dat kan natuurlijk, ben alleen bang dat de piezo alleen gewoon niet zo mooi klinkt. Misschien helpt het wel dat ik door een AER speel, klinkt natuurlijk heel mooi. Ik speel veel liever met mn Taylor live dan mijn eastman. Die staat ook te koop trouwens. Het ES-systeem had ik al getest toen ik mijn Taylor kocht maar was er niet weg van. Ja de Fishman matrix infinity had ik ook gezien, leek me wel simpel. Probleem is nog steeds dat je er niet achter komt hoe het klinkt :)

@ Flipkoos Ik vind het wel een vrij duur systeem als het alleen maar acceptabel klinkt. Lastig, lastig.

Ik zoek eigenlijk (is denk ik niet mogelijk) het versterkte geluid van een Maton/Cole Clark. Ik weet dat die hele andere versterkingssystemen hebben maar dat zijn de enige waar ik het akoestische geluid mooi vond.

Harald
23 mei 2011, 21:17
Maton systeem kan alleen in Maton ivm brugconstructie, en voor Coleclark heb je een coleclark nodig. Dan kom je toch bij die gitaren uit. Akoestisch hebben die weer een heel eigen geluid, totaal anders dan bv. Martin of Taylor etc.

Triggy
23 mei 2011, 21:18
Ik heb een Furch SJV-62 (mini jumbo) met hierin een L.R. baggs-dual source (piezo en condensatormic) system. Via m'n Laney heb ik een zeer getrouw acoustisch geluid.

Merelvh
24 mei 2011, 17:02
Klopt, maar dat is geluid wat ik zoek versterkt. Onversterkt vond ik die ColeClarks maar niks.

Is de LR Baggs Dual Source niet vergelijkbaar met de Fishman Ellipse blend?

Cue Zephyr
24 mei 2011, 21:33
Ik weet alleen van Cole Clark dat het pick-up systeem in de bracing gebouwd zit. Ik dacht dat Cort ook zoiets had, maar dat weet ik niet precies meer.

Het L.R. Baggs Dual-Source systeem is zover ik weet piezo + microfoon, maar ik weet zo vlug niet waar het Fishman systeem uit bestaat.
Verder heeft Baggs ook nog het Anthem systeem, heb je daar al eens voor gekeken?
Verder is er ook nog het AER AK15 of AK30 (?) systeem (piezo + microfoon met soort-van blend), ooit aangeraden door een lokale luthier.

Het zijn maar ideeën hoor. ;)

-Martijn-
24 mei 2011, 22:17
De AER AK30 schijnt wat weg te hebben van de Maton APmic, maar ikzelf heb hem nog nooit in het echt gehoord.
Ik zou voor een Miniflex kiezen, moet je maar eens naar Martin Tallstrom zoeken op Youtube. Die heeft een aantal sound samples gemaakt, ik vind hem erg goed klinken.

apekop
25 mei 2011, 00:48
Ik heb een AER 15+ in 2 van mijn 12-snarige gitaren laten bouwen. Het is een combinatie van piezo en microfoon. Ik ben er zeer tevreden mee. Werd mij ook aangeraden door Luthiers in Den Bosch, volgens hem de beste keus voor een pickup. Hij bouwt alleen nog maar deze pickups in en geen andere.
Het blijft altijd een lastige keus.

Harald
25 mei 2011, 08:38
Die eerste zin kan ik zo herhalen. AER 15 zit ook in mijn Bozo 12 string. Werkt live prima. Enige wat jammer is is dat je het maximale volume van de microfoon als ik het me goed herinner op de jack instelt. (3 standen dacht ik, je hebt wel weer een balans regelaar voor mic/pickup) Wil je dat aanpassen moet je dus de jack weer loshalen. Ander puntje is dat je, doordat er van die regelwieltjes in je klankgat zitten, geen feedback buster kunt gebruiken. Zolang je niet snoeihard hoeft is dat ook weer geen probleem trouwens.

Eko
25 mei 2011, 08:51
Ik heb al jaren een ColeClark en gebruik hem alleen maar live met band. Ik heb nog niets beters gevonden eerlijk gezegd. De combinatie van de piezo met een facebrace is waanzinnig goed gedaan. Ik denk mede vanwege de hoge output van de preamp. Dit zorgt voor weinig tot geen ruis, andere bijgeluiden en geen feedback. Tot zover prima dus , alleen klinkt de gitaar onversterkt minder luid. Ik zoek al tijden een 2e acoustische er naast met een betere acoustische eigenschap. Het mag niet ten koste gaan van de versterkte geluiden en daar zit de bottleneck.
Ik heb al een Taylor gehad en die vond ik acoustisch veel beter klinken maar daar had ik versterkt niets aan. De daar ingebouwde piezo met preamp ( B Band ) klonk veel te eenzijdig.
Ik heb bij Kees Dee een paar keer op beter Taylors gespeeld met het ES ingebouwd. Die klonken echt heel erg goed ( met een Schertler ) maar daar was de prijs ook naar. Prijzen van 4000+ liggen nogal zwaar op de maag , maar geven wel te denken.
Het Taylor systeem is trouwens net zoiets als het ColeClark system. Het is een combinatie van diverse pick-ups in de gitaar. Ze zijn , bij de nieuwste versies ) ook gewoon apart aan en uit te zetten. Het vraagt wel een compleet andere instelling op de amp. Daar zitten niet voor niets al die knoppen voor op.
Ik gebruik de ColeClark trouwens alleen maar voor strummen en samen met een AER Domino.

apekop
25 mei 2011, 09:01
Die eerste zin kan ik zo herhalen. AER 15 zit ook in mijn Bozo 12 string. Werkt live prima. Enige wat jammer is is dat je het maximale volume van de microfoon als ik het me goed herinner op de jack instelt. (3 standen dacht ik, je hebt wel weer een balans regelaar voor mic/pickup) Wil je dat aanpassen moet je dus de jack weer loshalen. Ander puntje is dat je, doordat er van die regelwieltjes in je klankgat zitten, geen feedback buster kunt gebruiken. Zolang je niet snoeihard hoeft is dat ook weer geen probleem trouwens.

mmm, nooit gemerkt van dat maximale volume, misschien dat het bij mij al automatisch goed stond ingesteld (ik heb hem laten inbouwen).
Ik vind het geluid alleen met de piezo trouwens ook al erg mooi, veel mooier dan andere piezos die ik heb gehoord.

En een feedbackbuster past wel. Wat je kan doen is een heel klein stukje van zo'n ding afsnijden (waar die wieltjes zitten), en voila het past.

Voordeel van de AER is ook dat je bijna geen aanpassingen aan de gitaar hoeft te doen, behalve een groter gat maken bij de input.

Merelvh
25 mei 2011, 10:40
Dankjewel voor de tips! Komen steeds meer opties bij :) Die LR Baggs Anthem klinkt echt waanzinnig op YouTube! Super natuurlijk. Die AER had ik ook gezien, ook weer een mooie optie. Maar die Anthem klinkt wel erg mooi zeg. Jammer dat hij 370 euro kost. De Anthem SL versie kost dat weer 270, scheelt toch weer mooi 100 euro. Er is dan alleen al een preset gemaakt en je kan zelf dus niks regelen. Maar kun je op de versterker al niet heel veel regelen?

Cue Zephyr
25 mei 2011, 14:56
Ik denk dat de afstelmogelijkheid in de Anthem 'm zit in de blend tussen piezo en microfoon (of wat 't ook was). Op je versterker kan je die balans eigenlijk niet bijstellen.
Oh trouwens, als je die Anthem (niet-SL) op eBay koopt, kom je met een béétje geluk net op of over de 300 uit incl. verzending en invoer/belasting. Alleen is dat wel een gokje.

Merelvh
25 mei 2011, 15:11
Ja dat las ik net ook en ik wil die mogelijkheid wel graag hebben. Ik heb hem in Nederland ook al voor 345 gezien dus ik denk dat ik hem gewoon in de winkel koop. Ik begrijp ook niet zoveel van ebay :soinnocent:

Cue Zephyr
25 mei 2011, 15:21
Dat lijkt me heel verstandig - ik zou 't ook niet doen zonder die afstelmogelijkheid.
En in de winkel kopen is altijd verstandig - mocht er wat aan mankeren kun je gewoon terug. Laat je 'm daar ook inbouwen of doe je het zelf? Of neem je zelf een luthier in de arm?
Anyhow, goede keus, en wel laten weten/horen als 't ding in je gitaar zit, hè?

muziekschuur
25 mei 2011, 16:37
Merel,

Ik heb een Mesa Boogie V-twin (buizenpedaal). Als je daar een (piezo) element doorheen haalt krijg je een heel mooi warm geluid. In jouw geval kun je dan waarschijnlijk kijken naar een Tube DI. Groove Tubes The BRICK of een RED-DI. Beiden heel goede keuzes.

Mooie fenders (die witte strat & die (buizen) versterker) trouwens.

Kijk eens naar (als je met microfoontechnieken bezig bent), MID-SIDE. Ook kan ik een DPA 4090 of 91 aanraden voor jouw opnames. Dat geeft een sprankel die je anders maar moeilijk opgenomen krijgt.

Opname met DPA microfoons (Martin D45)
http://www.youtube.com/watch?v=sA4M1b-5uhM&NR=1&feature=fvwp
Suc6.

Cue Zephyr
25 mei 2011, 19:22
Gaaf die DPA microfoons, zal ze onthouden. Bedankt.

Merelvh
26 mei 2011, 16:09
Dankjewel voor de tips, handig! Ja mooi hè mijn Fendertjes :)