PDA

View Full Version : Goeie Gibson kopiën, gaat me vooral om het geluid



Les Paul 95
22 mei 2011, 15:19
Hallo, ik ben nieuw op dit forum dus sorry als dit al eens eerder besproken werd.

Ik heb nu een Stagg L400-BK en ik wil over een jaar ofzo een nieuwe gitaar als bij-gitaar gaan kopen (dit jaar nog een nieuwe buizenversterker). Het moet niet veel duurder zijn dan € 350,-. Ik ben zelf een Les Paul fan, het mooist vind ik de Standaard versies van Gibson in de (Cherry) Sunburst kleur.

Heeft iemand hier toevallig verstand van? Ik heb een tijdje naar Vintage zitten kijken, maar zijn er voor dat geld betere verkrijgbaar?

Alvast bedankt!

Groeten, Jeroen (Les Paul 95).

peter_l
22 mei 2011, 15:26
Zoek 's naar de Koreaanse Tokai modellen. Qua afwerking steken ze alle andere Korea Paultjes naar de kroon, en qua geluid zijn ze ook zeker zeer goed voor het geld te noemen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Epi géén veel te dof en donker klinkende humbuckers.

NB Tokai schijnt nu ook gitaren te produceren onder de naam Faber, maar dat weet ik niet helegaar zeker. Die zijn op details weer anders, zo heb je daar weer geen 'open book' headstock.

Les Paul 95
22 mei 2011, 16:45
Waar zijn deze dan te krijgen? Ik heb net ff zitten googlen, maar ik kan ze niet zomaar vinden. Ik kan me ook niet zo snel voorstellen dat ze nog nieuw verkrijgbaar zijn vanwege dat bijna alles tegenwoordig in China of Japan wordt gemaakt behalve bij de echte dure merken natuurlijk.

Gr.Les Paul 95 :lp:

LesPaul1612
22 mei 2011, 16:55
er zijn echt veel merken die Les Paul(achtige) kopieën maken. ik zou zeggen: stap gewoon een gitaarwinkel in en probeer alle les paul achtigen. Er zit in jouw prijsklasse veel verschillen tussen de exemplaren onderling, dus ik zal vooral goed testen en niet blindstaren op merknamen!

muziekschuur
22 mei 2011, 17:02
Heb ook een Stagg 400 Les Paul en in vergelijking met mijn Ibanez Roadster II met echte Gibson Les Paul elementen klinkt de Stagg prima...

Vergeet niet de neck met imbus aan te draaien (1 slag onder spanning) en te intoneren. Ik heb van de week de polepieces van de humbuckers 1 slag omhoog gedraaid. Klinkt prima in mijn oren.

Mijn Stagg heeft een bronzen plaatje in de kop.

peter_l
22 mei 2011, 17:06
Mijn Stagg heeft een bronzen plaatje in de kop.
Mijn opa had eentje van staal, maar dat had weer iets te maken met Duiters, granaatscherven en meer van dat soort onhebbelijkheden ;)

Mitch
22 mei 2011, 17:54
Het is een beetje een contradictio in terminis. De kopieën rond die prijsklasse proberen juist vooral qua uiterlijk in de buurt te komen. Meestal zit je met totaal andere houtsoorten. De lak en de frets kunnen allemaal prima zijn hoor, de sound is meestal bruikbaar maar erg lastig om voor dat budget dichtbij de sound van een echte komen.

Fireburst
22 mei 2011, 18:02
Qua vorm zijn het geen copies, maar als je waar voor je geld wil mag je ESP/LTD niet overslaan. Alles vanaf serie 400 is goed te noemen, deze bv :
http://www.thomann.de/be/esp_ltd_ec401vf_faded_cherry_sb.htm

Les Paul 95
22 mei 2011, 18:14
Bedankt voor alle reacties ten éérste!

@Fireburst: Die ESP Ltd's zijn me net iets te duur, de series in de 200, zijn die goed?

muziekschuur
23 mei 2011, 00:38
Dean Soltero Standard;

http://www.thomann.de/be/dean_guitars_soltero_standard_tab.htm

Vind ik in Wit erg mooi. Heeft net als de ESP de juiste houtsoorten. Mahonie body en hals. Esdoorn top (Maple in Engels). M.a.w. beide gitaren zullen in de buurt van het les Paul geluid komen vermoed ik.

De Soltero is er in het wit ook. Vind ik zelf de mooiste kleur voor die gitaar. Wel effe zoeken. Zag hem al voor 499 euro.

Duhsjaak
23 mei 2011, 03:04
Hi
Heb zelf een zeer bruikbare Vintage Advance AV1H van rond de €320,00.
Bijzonder fijne PAF-imitatie humbuckers die traploos naar single coil zijn te draaien. Dus Humbucker en singele coil en alle standen er tussen in. De mijne is werkelijk fabelachtig afgewerkt voor het geld.

Ibanex heeft de ART 80 voor €250,00 en de ART 120 voor rond de €300,00. Bijvoorbeeld bij de Sound Shop in Amstelveen. Klinken goed en zijn behoorlijk afgewerkt voor het geld.

Ook de Hagstrom Ultra Swede van ca €370,00 is naar mijn smaak behoorlijk waar voor zijn geld. Alhoewel Uke (mede forummer Ukeloeder) laatst een puntje van kritiek had op het gebied van de gebruikte elementen. Misschien is een PMmetje aan hem een idee. Ook bij de Sound Shop te proberen.

Lekker gaan testen hier of daar. Persoonlijk doe ik dat liever dan shopen voor pumps. Om maar eens iets te noemen.
In die prijsklasse moet je behoorlijk kritisch testen omdat de eind controle niet altijd optimaal is, maar de ervaring is wel dat je voor dit geld een heel behoorlijke hoeveelheid waar voor je geld kunt krijgen.

Veel plezier.
Gus

E-J
23 mei 2011, 10:25
De Vintage Icon Lemon Drop is ook een hele leuke. Ze zijn niet te zwaar en hebben een lekker helder geluid. Van de looks (nep afgeragd) moet je houden maar voor het geld (< 400 euro) is het een goede gitaar. Epiphone Les Pauls en ook die goedkopere Tokai's vind ik over het algemeen helemaal niet zo verkeerd klinken maar ze wegen mij veel te veel en ze hebben bovendien vaak zo'n plastic uiterlijk...

guitarkid
23 mei 2011, 10:44
Heb ook een Stagg 400 Les Paul en in vergelijking met mijn Ibanez Roadster II met echte Gibson Les Paul elementen klinkt de Stagg prima...

Vergeet niet de neck met imbus aan te draaien (1 slag onder spanning) en te intoneren. Ik heb van de week de polepieces van de humbuckers 1 slag omhoog gedraaid. Klinkt prima in mijn oren.

Mijn Stagg heeft een bronzen plaatje in de kop.

Waarom adviseer je dit terwijl je niet eens weet over welke gitaar het gaat?
Of doe je dit standaard, ook als de hals goed is.... :???:
@TS: ik sluit me aan bij de post van Duhsjaak. Da's een goed advies!

Fiendish
23 mei 2011, 10:56
Ik zeg, doorsparen voor een Tuscany of een Agile AL3000.

Trecion
23 mei 2011, 11:05
Waarom niet gewoon kijke voor een Epiphone les Paul standard. ik ben enorm tevreden over die van mij en hij is ook goed afgewerkt.

snaarplukker
23 mei 2011, 12:29
Ik zou eerst eens in een goede buizenversterker investeren. Daarna kan je je nog bedenken of je een flutgitaar wilt vervangen voor een andere flutgitaar.

reckless_life
23 mei 2011, 12:49
Iemand ervaring met de LP kopieën van Ibanez uit de jaren '70?

Hoe verhouden deze zich met de nieuwe modellen/merken van tegenwooordig?

munkie
23 mei 2011, 12:51
Tevens alsmede: Richwood RE-125 oude serie. London City Dakota. Vintage (het merk dus) idd. Oude 70s Jappen al zijn die niet allemaal goed. Morris is leuk.

Als het nu eens NIET een namaak GLP hoeft te zijn: Yamaha, Cort, Schecter, ESP LTD. 2 HB vaste brug dus.

Les Paul 95
23 mei 2011, 17:22
Ik zou eerst eens in een goede buizenversterker investeren. Daarna kan je je nog bedenken of je een flutgitaar wilt vervangen voor een andere flutgitaar.

Ik ben over kleine 2 weken jarig en mijn planning was om dan geld bij elkaar te sparen voor een buizenversterker.

@Trecion; die Epiphones heb ik vaker uitgeprobeerd maar die zijn iets te zwaar voor mij, net als mijn Stagg eigenlijk. En die vind ik niet zo mooi klinken. Volgensmij licht dat vooral aan de humbuckers en een beetje aan de hardware.




Wat vinden jullie van andere Vintage V100's i.p.v. de lemon drop van de icon series of een VS6?

Groeten.

Sanderltd
23 mei 2011, 17:32
Als je de échte LP sound zoekt, zou ik best wegblijven bij Esp Ltd. Het zijn te gekke gitaren, maar wel meer voor het metalwerk. Een Eclipse zal nooit als een echte LP klinken, maar eerder als een superstrat.

Epiphone maakt redelijk goeie kopieën. En de eerder genoemde Tokai ook.

arnoldtims
23 mei 2011, 18:04
Iemand ervaring met de LP kopieën van Ibanez uit de jaren '70?

Hoe verhouden deze zich met de nieuwe modellen/merken van tegenwooordig?

Ik heb altijd begrepen dat die erg goed zijn like the real deal of beter/anders

Maar voordat iedereen mij nu verbeterd of aanvalt, ik heb geen verstand van LP's.:makeup:

R.J
23 mei 2011, 18:21
Ik heb toevallig zo'n 1975 ibanez les paul, erg fijn dingetje en imo superieur aan nieuw(er)e gibson studio's en sommige standards.
Voor 360 euro, ipv 3600 euro.

Dat de frets dan niet meer 100 zijn en dat er her en der wat optische schade op zit neem ik voor lief, speelt en klinkt heerlijk.

En as always: beauty is in the ear of the player.

macwilliams
23 mei 2011, 18:37
Iemand ervaring met de LP kopieën van Ibanez uit de jaren '70?

Hoe verhouden deze zich met de nieuwe modellen/merken van tegenwooordig?

Het zijn aardige gitaren maar halen het niet bij the real deal ook niet bij de studio's. Een beetje als epiphone zeg maar. Niet slecht hoor maar bij lange geen Gibson.

Jay75
23 mei 2011, 18:40
Gewoon een Epi kopen!

Venlonaer
23 mei 2011, 18:48
Of msschien wel Orville?

marco v
23 mei 2011, 19:46
Ik zou eerst eens in een goede buizenversterker investeren. Daarna kan je je nog bedenken of je een flutgitaar wilt vervangen voor een andere flutgitaar.

Wat een decadente flutopmerking!

HaroldA
23 mei 2011, 20:18
Wat een decadente flutopmerking!

Ja maar het klopt wel ;)

70's jappannertjes: hele gave en bespeelbare gitaren, maar echt geen Gibsons!

Een 2e hands Gibson LP Studio kun je al vanaf €450,- op marktplaats vinden, maar dan moet je er wel snel bij zijn!

macwilliams
23 mei 2011, 20:58
Ja maar het klopt wel ;)

70's jappannertjes: hele gave en bespeelbare gitaren, maar echt geen Gibsons!

Een 2e hands Gibson LP Studio kun je al vanaf €450,- op marktplaats vinden, maar dan moet je er wel snel bij zijn!

Heel soms, maar dan moet je echt heel snel zijn.
Ik zou mijn studio's nooit voor maar €450,- verkopen.

2350
23 mei 2011, 21:34
Het zijn aardige gitaren maar halen het niet bij the real deal ook niet bij de studio's. Een beetje als epiphone zeg maar. Niet slecht hoor maar bij lange geen Gibson.

Dat ligt er maar net aan wat je in je handen hebt. De hi end Ibanez Les Paul kopieën zijn ook echt kopieën. Dat zijn geen goedkope look-a-likes gemaakt van houtblokjes. Ze hebben dezelfde constructie, dezelfde gebruikte materialen en dezelfde sound. De hi end Ibanez (265X) en de Ibanez waar er een miljoen van zijn (235X) zijn echt niet met elkaar te vergelijken. De Ibanez 265X serie en "the real deal" zijn wel te vegelijken.

macwilliams
23 mei 2011, 22:09
Dat ligt er maar net aan wat je in je handen hebt. De hi end Ibanez Les Paul kopieën zijn ook echt kopieën. Dat zijn geen goedkope look-a-likes gemaakt van houtblokjes. Ze hebben dezelfde constructie, dezelfde gebruikte materialen en dezelfde sound. De hi end Ibanez (265X) en de Ibanez waar er een miljoen van zijn (235X) zijn echt niet met elkaar te vergelijken. De Ibanez 265X serie en "the real deal" zijn wel te vegelijken.

Maar de gitaren uit de 265x serie zijn toch niet meer voor dat soort bedragen te koop toch?

Mitch
23 mei 2011, 23:04
Nee precies. Er zijn inderdaad ongelofelijk verschillen tussen de twee types die uit stukjes resthout mestonden met een holle top met de latere, massieve exemplaren. Vaak is het typenummer niet meer bekend, reken dan maar op; hoe later, hoe beter.

En nee, die "flutgitaar voor een flutgitaar ruilen" opmerking is niet zo decadent als -ie lijkt hoor. Van laag- naar laagmiddensegment was misschien wat accurater geweest. Ik ben het er tot op zeker hoogte ook wel mee eens, vandaar mijn opmerking dat de topic starter een moeilijke vraag stelt. Hij wil in een segment gaan kopen waar uiterlijk vaak belangrijker is dan sound, maar verwacht het tegenovergestelde.
Dat kan dus niet, maar ik geloof niet dat die boodschap gaat aankomen of als goedbedoeld gaat worden opgevat.

2350
23 mei 2011, 23:35
Maar de gitaren uit de 265x serie zijn toch niet meer voor dat soort bedragen te koop toch?

Ze zijn onbekend en daardoor is het maar net waar, wanneer en in welke conditie en omschrijving je er een vind. Ze gaan op eBay het laatste half jaar voor alles tussen de 300 en 1300 €.

JGD
23 mei 2011, 23:53
wat irritant zeg, dat iedereen het er hier direct over eens is dat hij, ongeacht de gitaar, "NATUURLIJK" een buizenversterker moet kopen.

als je het wil doen, vooral doen, maar ik wil alleen maar zeggen:
er is meer, besef dat.
er zijn ook veel gitaristen waaronder ik, die zweren bij solid state (BB King, Dimebag Darrell)

ik bedoel, je ZOU ook een LAB L5 kunnen scoren, 100w, loedhard & helder, fantatsische clean, PERFECT voor rock blues en metal (of voor eigenlijk alles wat je er zelf maar doorheen wil laten blazen) en dan heb je ineens honderen over.

en een GOEDE gitaar door een dikke solid state amp, klinkt beter dan een plankie van 200 euro's over een buizen bakkie hoor.



off topic, I know, maar ik wilde het gewoon eens gezegd hebben.
(ik hoef verder niet 100 buizen verdedigers over me heen te krijgen hoor)

macwilliams
24 mei 2011, 06:24
wat irritant zeg, *blaat*

(ik hoef verder niet 100 buizen verdedigers over me heen te krijgen hoor)

Dat is natuurlijk allemaal lief en aardig dat je het opneemt voor de SS amps en ja daar zitten hele goede tussen. Neemt niet weg dat je zelf irritatie ondervind, dit uitspreekt maar vervolgens niet er op aangesproken wenst te worden?
Dan lijkt mij een dergelijk forum als dit weinig zin hebben want het zou vol staan met losse opmerkingen en dus geen discussie vormen. En dat zou pas irritant zijn. 1.965.734.187 losse monologen op een site.

Dus buizenverdedigers,

Grijp'm!!!:cheerup:


:D

Venlonaer
24 mei 2011, 07:19
Buizen zijn gewoon de shit. ;)

Of gooi ik nu olie of het vuur?:soinnocent:

munkie
24 mei 2011, 10:26
Het loopt weer heerlijk uit de hand :ok:

Net een SS Marshall combootje uit de 80s gescoord, kostte geen drol. Echt made in England nog met een UK Celestion G12M-70 erin. Er komt maar 1 geluid uit maar dat is wel het goede geluid: de enige echte Marshall jaren 70/80 CRUNCH :rockon:

Ik heb enkele jaren geleden een JCM800 buizencombo gehad met een niet eens zo denderende Rola 65 watter. Ja dat is dynamischer met meer boventonen enzo. Maar die doen op MP bijna 10 X zoveel :dontgeti:

Is de versterker/speaker belangrijker dan de gitaar? Pijnlijk maar waar vrees ik...

HaroldA
24 mei 2011, 10:37
Is de versterker/speaker belangrijker dan de gitaar? Pijnlijk maar waar vrees ik...

Heel erg waar ja. Met je $$$$ PRS/Gibson/etc door een Marshall MG klint gewoon ruk.

Met je Stagg door een dikke pro stack klinkt dan vele malen beter! :ok:

rijsberman
24 mei 2011, 11:44
@TS: Niet om het een of ander, maar als ik dit zo lees gaat het je vooral om het budget en is het geluid daar ondergeschikt aan.

Les Paul 95
24 mei 2011, 18:39
Ik zat te denken aan een Bugera BC15, 15 watt versterker met één buis in de voorsversterking. Iemand toevallig hier ervaring mee?

Sanderltd
24 mei 2011, 19:07
Heb je eigenlijk überhaupt wel de tips overwogen die er de afgelopen 4 pagina's werden aangegeven?
Je lijkt telkens opnieuw met een ander "ideetje" te komen, zonder in te gaan op wat we je verteld hebben...

(Als ik heel eerlijk ben denk ik dat je de zoveelste persoon bent die omwille van de zomergekte allemaal gekke dingen denkt te willen doen met zijn geld, maar uiteindelijk toch gewoon niets ermee doet. Maar correct me if I'm wrong, ik hoop het. :))

Les Paul 95
24 mei 2011, 22:14
Bedankt voor alle reacties trouwens.


Is die Ibanez echt goeie kwaliteit? Ik heb zelf nog een akoestische van mijn moeder maar dat was een gitaar van toen 750 gulden volgens haar. Die klinkt geweldig, maar is dat ook bij goedkope elektrische?

@Sanderltd; Sorry als ik zo over kom:S maar die combo had ik al langer op het oog.

In ieder geval alvast bedankt.

marco v
24 mei 2011, 23:37
Nee precies. Er zijn inderdaad ongelofelijk verschillen tussen de twee types die uit stukjes resthout mestonden met een holle top met de latere, massieve exemplaren. Vaak is het typenummer niet meer bekend, reken dan maar op; hoe later, hoe beter.

En nee, die "flutgitaar voor een flutgitaar ruilen" opmerking is niet zo decadent als -ie lijkt hoor. Van laag- naar laagmiddensegment was misschien wat accurater geweest. Ik ben het er tot op zeker hoogte ook wel mee eens, vandaar mijn opmerking dat de topic starter een moeilijke vraag stelt. Hij wil in een segment gaan kopen waar uiterlijk vaak belangrijker is dan sound, maar verwacht het tegenovergestelde.
Dat kan dus niet, maar ik geloof niet dat die boodschap gaat aankomen of als goedbedoeld gaat worden opgevat.

Mitch, met je eens, behalve dat ik nergens lees dat de TS voor 350 euro exact hetzelfde geluid wil hebben als van een Gibson les paul. (of heb ik eroverheen gelezen? Ik citeer nu even niemand, enkel interpretatie) Hij zoekt een goeie gibson kopie met een goed geluid en daar zijn er nogal wat van. Om gitaren van 350 euro nu direct als een flutgitaar te bestempelen, dat vind ik dan nogal decadent. De eeuwenoude discussie vrees ik, gibson owners die neerkijken op budget spelers, terwijl zij er wellicht een, voor hen, prima en acceptabel geluid uit kunnen halen, een geluid en een feel die voor hun "voldoende" is.
Dus, uitproberen, Tokai, Epi, Vintage, Tanglewood(mahonie), 2ehands ibanezjes uit de 70´s, ga zo maar door, keuze genoeg.

geert1976
24 mei 2011, 23:48
Mitch, met je eens, behalve dat ik nergens lees dat de TS voor 350 euro exact hetzelfde geluid wil hebben als van een Gibson les paul. (of heb ik eroverheen gelezen? Ik citeer nu even niemand, enkel interpretatie) Hij zoekt een goeie gibson kopie met een goed geluid en daar zijn er nogal wat van. Om gitaren van 350 euro nu direct als een flutgitaar te bestempelen, dat vind ik dan nogal decadent. De eeuwenoude discussie vrees ik, gibson owners die neerkijken op budget spelers, terwijl zij er wellicht een, voor hen, prima en acceptabel geluid uit kunnen halen, een geluid en een feel die voor hun "voldoende" is.
Dus, uitproberen, Tokai, Epi, Vintage, Tanglewood(mahonie), 2ehands ibanezjes uit de 70´s, ga zo maar door, keuze genoeg.


uhh marco, in zijn topictitel heeft hij toch echt vermeld dat het hem om het geluid gaat:makeup:

En als hij naar het LP geluid op zoek is, dan is de spoeling, in de prijsklasse waarin hij zoekt, toch erg dun.

marco v
25 mei 2011, 23:35
Dat klopt, maar er zijn voldoende gibson clonen met een redelijk geluid, niet te vergelijken met het origineel, maar al met al goed genoeg voor menigeen.
Als hij op zoek is naar een kopie met hetzelfde geluid, feel en coolness, dan inderdaad wens ik hem heel veel succes met de zoektocht en sterkte met de teleurstelling.
Trouwens Geert, er zijn genoeg Gibbys die ook teleurstellen, ik heb er voldoende in mijn handen gehad en helaas ook een aantal gekocht toen ik nog niet beter wist...

muziekschuur
25 mei 2011, 23:56
Waarom adviseer je dit terwijl je niet eens weet over welke gitaar het gaat?
Of doe je dit standaard, ook als de hals goed is.... :???:
@TS: ik sluit me aan bij de post van Duhsjaak. Da's een goed advies!

Ik heb dezelfde STAGG zei ik toch.... Volgens mij kun jij niet lezen. En vind je het leuk anderen te beschuldigen ofzo?

geert1976
26 mei 2011, 00:27
Ik heb dezelfde STAGG zei ik toch.... Volgens mij kun jij niet lezen. En vind je het leuk anderen te beschuldigen ofzo?

Met alle respect, maar Staggs zijn over het algemeen de grootste boutgitaren die je maar kunt kopen.
Zo'n ding wil ik mijn ergste vijand nog niet cadeau doen:makeup:

geert1976
26 mei 2011, 00:29
Dat klopt, maar er zijn voldoende gibson clonen met een redelijk geluid, niet te vergelijken met het origineel, maar al met al goed genoeg voor menigeen.
Als hij op zoek is naar een kopie met hetzelfde geluid, feel en coolness, dan inderdaad wens ik hem heel veel succes met de zoektocht en sterkte met de teleurstelling.
Trouwens Geert, er zijn genoeg Gibbys die ook teleurstellen, ik heb er voldoende in mijn handen gehad en helaas ook een aantal gekocht toen ik nog niet beter wist...

Tja, wat de één geweldig vind, vind de ander maar niets, qua geluid is alles smaakgerelateerd.

Maar gezien zijn budget, zal het een moeilijke zoektocht worden, zeker omdat hij persee nieuw wil kopen.

muziekschuur
26 mei 2011, 01:04
Mijn Stagg is prima. En ik heb de nodige gitaren in mijn handen gehad. O.a. een echte black Beauty uit de 70'er jaren. En de mijne is prima. De hals is recht, de bindingen mooi, fretwerk is netjes en het lakwerk smetteloos. Als ik een Gibson had willen hebben had ik die gekocht. Uitteraard was mijn gitaar zo goed als niet afgesteld. En dat heb ik zelf gedaan. Speelt nu als een klokje.

Dus; INTONEREN, Hals afstellen en misschien de polepieces iets opdraaien. (Werkte toch net iets anders dan de elementen opdraaien voor mij.

Op mijn Ibanez heb ik ooit originele Gibson elementen gezet. Aangeschaft in 1991. Inclusief originele potmeters, schakelaars en originele bedrading. Uitteraard is mijn Ibanez Roadster II een Stratocaster modelletje maar ik kan wel de klankkleur van de originele PAF's vergelijken met wat er in de Stagg zit. En dat werkt goed genoeg voor mij.

Mijn Fender The Twin doet meer voor het geluid dan andere elementen... Ik heb ook nog een Floyd top (vol buizen) effectenpedalenbak met o.a. Mesa Boogie V-TWIN pedal en diverse andere versterkers en gadgets...

Voor Piens in Belgie heb ik een container Stagg gitaren uitgezocht en daar waren exemplaren bij waar flinke problemen mee waren. Die gingen retour importeur. Maar er zitten dus ook goede exemplaren tussen. En dan is het goed afstellen iets wat de hele gitaar ten goede kan draaien.

Braddie
26 mei 2011, 20:13
Epiphone maakt voor 300-350 leuke Les Paul`s, en anders kan je Motion of Doodat proberen, Doodat raad ik je wel aan!

marco v
26 mei 2011, 21:44
Ja, doodad, dat is ook weer zo´n nieuw merk.
Je raadt hem aan, heb je er zelf eentje?
Zo ja, dan kun je er vast meer over vertellen.
Is dat er nu echt eentje van Nederlandse bodem?

Rock Bottom
26 mei 2011, 21:58
Doodad is gewoon standard import uit het verre oosten naampje erop en klaar is Harald.

Braddie
27 mei 2011, 02:06
Het is overigens wel een aardige/sympathieke man die Harold!

Braddie
27 mei 2011, 02:08
Ja, doodad, dat is ook weer zo´n nieuw merk.
Je raadt hem aan, heb je er zelf eentje?
Zo ja, dan kun je er vast meer over vertellen.
Is dat er nu echt eentje van Nederlandse bodem?

De winkel waar ik werk in Hilversum heeft er soms wat staan!, het zijn fijne gitaartjes, met een goed afstelling al, klankmatig zijn ze erg goed moet ik zeggen... ze zijn niet origineel van Hollandse bodem, maar we denken dat onze Harold het oude London City heeft opgekocht!(Dit dachten we omdat de Strats en Tele`s van doodat heel veel vergelijking toonden met de tele`s en strats van LC)

Mitch
27 mei 2011, 16:56
Een prachtig verhaal hoor, over die Staggs, maar zoals wel vaker gaat het dan vooral over de lak die goed is, de frets, de knopjes vallen er niet vanaf etc. Daar gaat het alleen niet om. De topic starter wilde zo dicht mogelijkij de sound komen. "De humbuckers zijn voor mij genoeg" is wat er dan over de sound gezegd wordt. En daar zit 'm nou net de kneep.
Eerlijk gezegd krijg ik steeds meer de neiging om überhaupt niet meer te reageren op dit soort topics. Dat bedoel ik niet negatief, maar het zit zo: het ligt allemaal veel te genuanceerd. En daardoor kun je er eigenlijk nooit iets zinnigs over zeggen. Wat is voor iemand "de" Gibson sound? De één heeft een 70s black beauty in hoog aanzien, de ander haalt zijn schouders op bij een Norlin pannekoek. De één wil juist een beukende 500T in de brugpositie, de ander vindt dat maar een schel kreng. De één is reuze content met zijn '08 Standard, de ander spuugt op chambered bodies. De één beweegt hemel en aarde om low output pickups te zoeken die dichtbij de echte PAFs komen, de ander lacht erom omdat die er zowel in low als high output waren door de grote individuele verschillen.
Kortom: het is eigenlijk ondoenlijk om iemand van advies te dienen met een vraag die nog zoveel vragen opwerpt. Zonder verduidelijking of voorbeelden wordt het hypothetisch geneuzel en met een beetje pech een halve bitchfight.

muziekschuur
27 mei 2011, 17:20
O.a. de Dean die genoemd is zijn van de juiste houtsoorten. Dat is de Stagg niet (volgens kenners). De elementen klinken aardig in de buurt van originele (maar dan niet in een juiste gitaar). M.a.w. de verschillen o.b.v. objectieve eigenschappen zijn genoemd.

De OP was tevreden over zijn gitaar. M.a.w. e.e.a. hebben we zo behandeld. OK? OP kan zo de afweging maken tussen het kopen van een kopie of doorsparen naar een echte Les Paul. Zij het een studio van rond de 700 euro of vanaf zo'n 1100 euro voor de mooiere exemplaren.

OP gaf al aan dat een echte buiten zijn bereik ligt.

arjanb01
27 mei 2011, 17:27
Doorsparen en dan voor 2750 euro een Gibson LP 1958 VOS Plaintop kopen. Ik denk dat die het dichtste in de buurt komt van de real deal. Erg lekkere gitaren.

guitarkid
27 mei 2011, 17:43
Een prachtig verhaal hoor, over die Staggs, maar zoals wel vaker gaat het dan vooral over de lak die goed is, de frets, de knopjes vallen er niet vanaf etc. Daar gaat het alleen niet om. De topic starter wilde zo dicht mogelijkij de sound komen. "De humbuckers zijn voor mij genoeg" is wat er dan over de sound gezegd wordt. En daar zit 'm nou net de kneep.
Eerlijk gezegd krijg ik steeds meer de neiging om überhaupt niet meer te reageren op dit soort topics. Dat bedoel ik niet negatief, maar het zit zo: het ligt allemaal veel te genuanceerd. En daardoor kun je er eigenlijk nooit iets zinnigs over zeggen. Wat is voor iemand "de" Gibson sound? De één heeft een 70s black beauty in hoog aanzien, de ander haalt zijn schouders op bij een Norlin pannekoek. De één wil juist een beukende 500T in de brugpositie, de ander vindt dat maar een schel kreng. De één is reuze content met zijn '08 Standard, de ander spuugt op chambered bodies. De één beweegt hemel en aarde om low output pickups te zoeken die dichtbij de echte PAFs komen, de ander lacht erom omdat die er zowel in low als high output waren door de grote individuele verschillen.
Kortom: het is eigenlijk ondoenlijk om iemand van advies te dienen met een vraag die nog zoveel vragen opwerpt. Zonder verduidelijking of voorbeelden wordt het hypothetisch geneuzel en met een beetje pech een halve bitchfight.

Ik ben het voor 99% met je eens, Mitch! Een goed verhaal!
Alleen: met een beetje pech een halve bitchfight? Met een beetje mazzel....:)

Gr. Coos

Tupelo
27 mei 2011, 17:47
Niet alles is kennis of onkunde, 't is gewoon gitaar gekwebbel (eigenlijk net wijven onder elkaar) en uiteindelijk pikt een topicstarter er wel iets van op, of uit dat 'ie belangrijk vindt; of dat keiharde relevantie is doet er niet veel toe, 't is een andere functionaliteit.

Mitch
27 mei 2011, 19:26
Zeg Tuup, ik weet niet hoe geert erover denkt, maar ik zit niet zo te wachten op een on-line karakterschets via het forum. Of -ie nou klopt of niet, laat je waarde oordelen voor je kennissenkring of zo. Niet in een inhoudelijk subforum.

Tupelo
27 mei 2011, 19:28
Goed, edit. :ok:

macwilliams
27 mei 2011, 19:41
Ik heb toevallig ook een stagg LP gehad en die was niet eens zo beroerd als het om het geluid ging of bespeelbaarheid. De elementen waren wel microfonisch maar als je gewoon doorjengelt dan is dat nog wel te doen. Clean had je er nagenoeg geen last van en het geluid was mooi helder. De hals was niet krom of getordeerd. Het was een uit de eerste serie dus met een logo opdruk op de headstock en niet met een opgeschroefd plaatje. Of die beter was weet ik niet. Ik heb hem ook alleen maar weggedaan om meer geld bijeen te brengen voor the real deal.

Let wel, voor het geld dat ik ervoor betaald had was het een heel leuk ding maar het is geen top of the bill.

guitarkid
27 mei 2011, 20:26
Ik heb dezelfde STAGG zei ik toch.... Volgens mij kun jij niet lezen. En vind je het leuk anderen te beschuldigen ofzo?

Nee, maar ik vind het wat vreemd dat je er dan van uit gaat dat bij iedere Stagg de hals per definitie gesteld moet worden als bij de jouwe. Dat is toch geen vreemde veronderstelling van me? Je schreef n.l. het volgende:


Heb ook een Stagg 400 Les Paul en in vergelijking met mijn Ibanez Roadster II met echte Gibson Les Paul elementen klinkt de Stagg prima...
Vergeet niet de neck met imbus aan te draaien (1 slag onder spanning) en te intoneren. Ik heb van de week de polepieces van de humbuckers 1 slag omhoog gedraaid. Klinkt prima in mijn oren.


Dat is net als er van uit gaan dat als jouw Volvo (of wat dan ook) wat trekt in het stuur, dan alle Volvo's dat ook doen.
Verder "beschuldig" ik je nergens van, maar ik probeer te voorkomen dat iemand maar een beetje aan de hals gaat draaien omdat het een Stagg is.
Niet meer en niet minder.
Ergo, ik kan prima lezen en vind het niet leuk anderen te beschuldigen...

Gr. Coos

Mitch
27 mei 2011, 22:53
Ik begrijp wel dat die Roadstar met Gibson pups (57s? 490/498? 496/500? Burstbuckers?) prima vergelijkbaar is met een Stagg. Lindehouten bodies, esdoorn halzen, da's wel redelijk vergelijkbaar, ja. Wat dat te maken heeft met gitaren met mahonie body, esdoorn top en mahonie halzen ontgaat me een beetje, maar die twee vergelijkbaar zijn: logisch.

geert1976
28 mei 2011, 19:37
Nou LesPaulP95, hier is je kans:

http://link.marktplaats.nl/453077505

En nu als de sodemieter E 250,00 bieden en dat ding mee naar huis nemen.
Dit betreft een Matsumoku plank, mahonie body, maple top en goede humbuckers

muziekschuur
28 mei 2011, 19:49
Als je tevreden bent over je Stagg...... Wat kun je dan checken c.q. verbeteren voordat je de Stagg wegdoet, zo heb ik de topic gelezen en daarin heb ik geantwoord.... Uitteraard is doorsparen voor "the real deal" gewoon een goed advies.

Maar voor al die mensen zoals ik die gitaar gingen spelen en hun pa en ma vonden die acoustische gitaar wel genoeg zo...... (en dat zijn er veel meer dan de ouders van Roelsmoel (top man, dat je ouders hebt die meedenken) dan kun je van een Stagg, als de hals niet getordeerd is, de halspen niet los is, de stemmechanieken goed zijn e.d. heel wat halen. Goed genoeg om er leuk mee de buhne op te kunnen. Check altijd even de afstelling e.d. Want mijn halspen stond los en op het podium begon die te ontstemmen, terwijl die dat thuis niet deed. Gewoon even een momentsleutel erop en de juiste waarden op het net zoeken....

En voor de rest...... Ohja, er zijn veel mensen die willen pronken met een echte Les Paul. Wil ook nog es. Maar ondertussen ben ik tevreden met mijn twee electrische gitaren.

muziekschuur
29 mei 2011, 22:51
http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/05/29/1306684627-740.jpg

Hierbij een foto van de holte voor de potmeters in mijn Stagg Les Paul. Ik dacht toch dat dit iets van Mahonie hout is. Gezien de rode kleur. Zal nog es wat zwarte verf wegschrapen. Misschien wel multiplex...

geert1976
29 mei 2011, 23:30
http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/05/29/1306684627-740.jpg

Hierbij een foto van de holte voor de potmeters in mijn Stagg Les Paul. Ik dacht toch dat dit iets van Mahonie hout is. Gezien de rode kleur. Zal nog es wat zwarte verf wegschrapen. Misschien wel multiplex...

mwah, kan ook linde zijn hoor, die kans zit er redelijk in, vooral van gitaren in deze prijsklasse, crappy minipots heeft die ook al.....

De top ademt gelamineerd hout.....

Bernardduur
30 mei 2011, 08:20
Al een B&CH overwogen? Heb er nu 2 (had er 3); 1 bas en 1 gitaar.

Het zijn erg goed afgewerkte instrumenten, prima hout en een goede klank 'right-out-of-the-box'. Ze zetten in hun nieuwe modellen ook CTS potmeters. Pickups voornamelijk van Artec.

Het ES335 model dat ik heb is echt geniaal.......... alleen een iets te dikke laklaag over de gitaar heen......... wil ik binnenkort eens gaan wegschuren om te zien of de gitaar dan nog beter wordt!

muziekschuur
30 mei 2011, 09:13
Gelukkig heb ik meer potmeters dan wijsheid. Dus die kan ik wel vervangen. Vandaag nog effe wat verf wegschrapen...

Maarja, verder boeit het me niet zoveel. Mijn Ibanez is mijn "main" gitaar. Op het podium, als een snaar breekt is die gitaar, vanwege een zwevende tremolo, meteen onbruikbaar. Deze Stagg Les Paul is een backup. En hij speelt gewoon lekker. Dus die gaat niet meer zo snel van baasje wisselen.

Ik ben nu aan het sparen zodat mijn 3 kinderen allemaal een fatsoenlijk instrument krijgen om mee te beginnen. Pappa is wel even voorzien.

Maar een beetje sleutelen aan zo'n gitaar vind ik dan weer wel leuk. En nogmaals. Deze gitaar is heel netjes afgewerkt. Leuk om em dan naar een iets hoger niveau te tillen. Zodat het een leuk speelbaar gitaartje is.

Kakihara
30 mei 2011, 10:31
mwah, kan ook linde zijn hoor, die kans zit er redelijk in, vooral van gitaren in deze prijsklasse, crappy minipots heeft die ook al.....

De top ademt gelamineerd hout.....

Zou ook elzen kunnen zijn : Stagg gebruikt dat ook wel vaker in hun LP-modellen.

Ik heb ook ooit eens een Stagg LP in mijn handen gehad, om te zien of al dat gebash wel terecht was. Ik was verrast, de gitaar was niet half zo slecht als beweerd werd. Neemt niet weg dat ik ze te duur vond voor wat ze te bieden had : ik had geen vertrouwen in de hardware die erop zat, die voelde me te plastiekerig aan, en het lakwerk had flink wat schoonheidsfoutjes. Maar overall, met een degelijke afstelling, absoluut niet beroerd.

Mike999999999
30 mei 2011, 12:10
Mahonie is het iig niet volgensmij, dat is veel donkerder.

Mitch
30 mei 2011, 22:29
Ongelakt? Nou nee, niet bepaald. Maar ik ga met Geert mee, het lijkt wel verdacht veel op een triplex tekening.

Les Paul 95
1 juni 2011, 22:35
Hallo,

Ik ben niet opzoek naar een echte Lp sound maar ik speel in een band, dus Ik wil toch redelijk geluid krijgen. Maar wát kan er qua hardware etc. Wát snel te vervangen is beter volgens jullie? Aan mijn Stagg l400 bk bedoel ik dan.

Heb ook nog een ibanez akoestisch ding van mijn moeder die volgens haar toen 750 gulden kostte. Dat geluid is werkelijk geweldig. Maar daar moet ik nog een keer een mic inbouwen...

LesPaul1612
1 juni 2011, 22:55
Hallo,

Ik ben niet opzoek naar een echte Lp sound maar ik speel in een band, dus Ik wil toch redelijk geluid krijgen. Maar wát kan er qua hardware etc. Wát snel te vervangen is beter volgens jullie? Aan mijn Stagg l400 bk bedoel ik dan.



Dit is echt heel moeilijk te zeggen. Wat bevalt je er precies niet aan? Luister eerst eens goed naar je gitaar, onversterkt. Als het geluid niet ok is, raad ik je een nieuwe gitaar aan. Als het onversterkt goed klinkt, maar versterkt niet, dan kun je gaan experimenteren met andere elementen. Misschien zijn GFS pickups wel wat voor jou, goedkoop en goed. Kun je mooi mee experimenteren.

Maar als je je geluid fijn vind moet je geen nieuwe gitaar kopen. Stagg is heus geen rommel hoor. Als jij er tevreden mee bent, is het gewoon een goede gitaar. Nieuwer/duurder is lang niet altijd beter hoor.

Les Paul 95
2 juni 2011, 08:56
Dit is echt heel moeilijk te zeggen. Wat bevalt je er precies niet aan? Luister eerst eens goed naar je gitaar, onversterkt. Als het geluid niet ok is, raad ik je een nieuwe gitaar aan. Als het onversterkt goed klinkt, maar versterkt niet, dan kun je gaan experimenteren met andere elementen. Misschien zijn GFS pickups wel wat voor jou, goedkoop en goed. Kun je mooi mee experimenteren.

Maar als je je geluid fijn vind moet je geen nieuwe gitaar kopen. Stagg is heus geen rommel hoor. Als jij er tevreden mee bent, is het gewoon een goede gitaar. Nieuwer/duurder is lang niet altijd beter hoor.

Bedankt.

Het geluid klinkt zo prima dacht ik. Maar met de halspen, daar lees ik veel over bij Stagg
Die heb ik laatst geprobeerd aan te draaien maar zat muurvast...

En wilkinson humbuckers, zijn die ook goed voor het geld? Of zij die GFS beter?

INOXROX
2 juni 2011, 09:12
Dit is echt heel moeilijk te zeggen. Wat bevalt je er precies niet aan? Luister eerst eens goed naar je gitaar, onversterkt. Als het geluid niet ok is, raad ik je een nieuwe gitaar aan. Als het onversterkt goed klinkt, maar versterkt niet, dan kun je gaan experimenteren met andere elementen. Misschien zijn GFS pickups wel wat voor jou, goedkoop en goed. Kun je mooi mee experimenteren.

Maar als je je geluid fijn vind moet je geen nieuwe gitaar kopen. Stagg is heus geen rommel hoor. Als jij er tevreden mee bent, is het gewoon een goede gitaar. Nieuwer/duurder is lang niet altijd beter hoor.

Ik kan me alleen maar bij LesPaul1612 aansluiten . Daar waar jij het prettigst op speelt is waar het uiteindelijk om draait . Dat kan in heel veel gevallen best een gitaar zijn die in het lagere prijssegment zit .

mastermind
2 juni 2011, 11:08
Even back to topic, ik mis de Tanglewood TSB58 serie gitaren. Die zijn echt ongelooflijk goed voor het geld. Massief mahonie body, mooi topje, Entwistle elementen (heerlijk smooth), goed fretwerk, hals niet te (lomp) dik, mooi gevormde kop.

De prijzen zitten rond de € 400,-, ik moet zelf zeggen dat ik het persoonlijk beter vind dan een Epiphone Custom model.

mattihafler
18 augustus 2011, 14:34
Ik ben helemaal verkocht van Hagstrom...heerlijk geluid wat echt wel kan wedijveren met Gibson..

Cinaed666
18 augustus 2011, 15:33
Als je vintage zoekt en een El Maya kan vinden...
Ik heb er zelf een en die is qua geluid en afwerking op quasi hetzelfde niveau als gibson :)

oigun
18 augustus 2011, 15:43
Faber heeft goeie specs en zien er goed uit!
BODY TOP: Canadian Maple top
BODY BACK: African Mahogany
NECK: African Mahogany, Set-Neck, Long Tenon
FINGERBOARD: Rosewood
INLAY: ’59 Celluloid
FRETS: 22, Medium Jumbo, polished
SCALE: 24,75"/628 mm
HARDWARE: Nickel
PICKUPS: PAF-Vintage AlNico V
ELECTRONIC: ’50 wirings
POTS: ALPS

Kosten rond de 500 eur.

RS-Rik
18 augustus 2011, 16:49
Tokai, Ouwe Ibanez, ennnn als je ze vind Orville

Rock Bottom
18 augustus 2011, 18:48
Tokai, Ouwe Ibanez, ennnn als je ze vind Orville

Oude ibanezzen vind ik ech helemaal niet als een LP klinken.

Mitch
18 augustus 2011, 19:29
God, wat een nutteloze bump. Nou gaat iedereen weer on topic posten terwijl topic starter misschien al lang voorzien is??