PDA

View Full Version : favoriete 'crunch' pedaal



larsje
21 mei 2011, 20:08
in mijn zoektocht naar het 'beste' crunchpedaal, ben ik wel eens benieuwd wat jullie ideeen daarover zijn.
Het beste bestaat natuurlijk niet aangezien smaken verschillen. Ik speel zelf blues, bluesrock achtige muziek.
Voor de blueskant heb ik een mi audio blue boy deluxe. Voor de bluesrock een fulltone ocd clone. Over die eerste ben ik supertevreden, die twee gaat. Wat ik heb gehad:
- boss sd-1 gemodificeerd
- ds1 - gemodificieerd
- carl martin mk2
- boss bd2 gemodificeerd (fijn pedaal!)
- butler real tube overdrive
- ??

Wat vinden jullie een fijn pedaal voor die ultieme rock crunch sound?

the sure thing
21 mei 2011, 21:22
Fulltone Fulldrive 2. MITS je deze als 1 kanaalspedaal behandelt, is de instelbaarheid veelzijdig. Op een kille amp blijft ie kil klinken, maar op een warm klinkende amp klinkt de FTFD2 heerlijk romig warm.

lollol
21 mei 2011, 21:27
Een Fuzz Face met het gitaarvolume iets teruggedraaid:mmmm:

Mitch
21 mei 2011, 21:36
Voor bluesrock moet je ook absoluut eens bij Catalinbread kijken. Zowel de Formula no5 als de Dirty Little Secret (hoewel totaal anders) zijn beide erg prettige, dynamische pedalen die het goed doen in de blues rock. De Formula zit duidelijk meer in de oversturende Fenderhoek, de DLS in de Marshall hoek. Maar ook die kan prima low/medium gain en kan prima voor blues, afhankelijk van je gitaar en amp.
MI Audio BLues Pro is ook een uitstekend pedaal, maar zit ook wel in de TS hoek, dus misschien niet handig als je juist iets anders wil. Carl Martin heeft een paar heel interessante (onderbelichte) pedalen. De HDnB is aardig, maar bijvoorbeeld de Heavy Drive kan uitstekend voor medium gain gebruikt worden. Ze schijnen binnenkort ook met éénkanaals versies van de AC- en Plexitone te komen, zijn ook uitstekende pedalen met een eigen sound.

mario88
21 mei 2011, 21:49
t-rex mudhoney heerlijk gewoon

groovieguitarguus
21 mei 2011, 21:54
Mijn fulldrive vind ik ook heel gaaf.
Maar ook de Zendrive 2 die ik sids kort heb.
Ben ook heel benieuwd naar een Okko drive. Gregor hilden met tientallen You Tube filmpjes gebruikt dit pedaal heel vaak.... Gave sound.

larsje
22 mei 2011, 13:07
effe gecheckt op youtube en er zitten een paar fijne pedalen bij. die T-rex steekt er wel bovenuit zeg!

nb. ik heb ook nog een fulltone '69 clone hier liggen, ga die ook eens uitproberen met het volume iets dicht.

Mitch
22 mei 2011, 13:34
Die mudhoney is echt zo'n "je houdt ervan of niet" pedaal. Ik heb hem nu een paar keer gehoord en was er in levenden lijven nooit van onder de indruk, maar er zijn genoeg mensen die er juist bij zweren.

larsje
22 mei 2011, 13:36
oke, en wat vind je van de t-rex dr. swamp....

http://www.youtube.com/watch?v=_xwAgtpFuHI

ik zag er nu een op marktplaats staan.

Mitch
22 mei 2011, 14:13
Ik heb het eerlijk gezegd helemaal niet zo op T Rex, dus op mijn advies moet je niet afgaan :seriousf:

Daniël-san
25 mei 2011, 10:35
oke, en wat vind je van de t-rex dr. swamp....

http://www.youtube.com/watch?v=_xwAgtpFuHI

ik zag er nu een op marktplaats staan.

Ik heb een dr Swamp... =)
Wat ik vooral op prijs stel is dat hij aanslag gevoellig is. Houd je tone redelijk vast en add alleen wat extra gain.
Dus... It does the job properly. Kan er verder niet echt veel over zeggen :P

EuroCinema
25 mei 2011, 11:00
Hier nog een tevreden Fulldrive 2 gebruiker.
Eerder heb ik o.a. gehad: Ibanez TS-9, TS-5, TS-10, Maxon OD-8-8, Boss BD-2, MI Audio Blues Pro, Maxon OD-820, Xotic RC Booster, Fuzz face, Proco Rat en ik vergeet er vast nog een paar. Sinds de Fulldrive niet meer de neiging gehad om te shoppen. Eigenlijk heeft dat ding 2 voordelen voor mij:
1) je kan de mate van oversturing echt tot nul draaien, zodat je ook met luide pick-ups het "randje" heel precies kan instellen.
2) er zitten zoveel standen op dat je voor elke amp, setting*én voor elke bui die je zelf hebt wel een fijne sound kan krijgen. Soms gebruik ik hem zelfs als clean boost en laat ik de amp het vuile werk doen. Niets zo veranderlijk als de gitarist, dus een flexibel pedaaltje is wel zo prettig :seriousf:

Ijselrobo 07
25 mei 2011, 13:47
één van de pedalen op mijn pedaalboard is een Blackstar HT-Dual (http://www.blackstaramps.co.uk/products/ht/htdual.html).
die heeft 2 kanalen, waarvan kanaal 1 een clean switch heeft.. en er zit een buis in :)
Dus zeker eens naar die HT-Dual kijken.

Kim Wilson
25 mei 2011, 14:17
Als aanvulling op je andere pedalen zou de Blackstar idd een optie kunnen zijn. Ik heb zelf de HT-Drive, de OCD en de BD-2, en het zijn alledrie behoorlijk verschillende beestjes. Maar ik moet wel bekennen dat ik de HT-Drive niet voor blues gebruik, daar is ie IMO niet transparant genoeg voor. Natuurlijk kun je er wel blues mee spelen, maar dat kan met een Fuzz Factory ook...

Oh ja, de Blackstar heeft idd een buis, maar dat zegt natuurlijk niet zoveel. Kwaliteit hangt niet af van een buisje ja of nee. :)

the sure thing
25 mei 2011, 17:27
(...) Oh ja, de Blackstar heeft idd een buis, maar dat zegt natuurlijk niet zoveel. Kwaliteit hangt niet af van een buisje ja of nee. :) +1

Je zou ook eens voor de Ibanez Metal screamer kunnen kijken. Het klinkt niet als crunch, maar destijds in de studio als crunchpedaal gebruikt, op aanraden van de studio technicus, en klonk zeer goed.

Mitch
25 mei 2011, 19:44
Da's gewoon een tubescreamer, dus als je daar van houdt klinkt dat prima :listen:

humbucker
25 mei 2011, 19:56
Ik heb ook een bluespro icm een t-rex mudhoney. We spelen ook blues/rock en met die blues-pro gaat dat prima. De mudhoney gebruik ik eigenlijk als distortion/fuzz, voor als het wat zwaarder mag. Ik ben wel enige gitarist, dus het mag best wat fuzzy klinken, het valt niet weg in de mix ;)

the sure thing
26 mei 2011, 09:35
Hier nog een tevreden Fulldrive 2 gebruiker.
Eerder heb ik o.a. gehad: Ibanez TS-9, TS-5, TS-10, Maxon OD-8-8, Boss BD-2, MI Audio Blues Pro, Maxon OD-820, Xotic RC Booster, Fuzz face, Proco Rat en ik vergeet er vast nog een paar. Sinds de Fulldrive niet meer de neiging gehad om te shoppen. Eigenlijk heeft dat ding 2 voordelen voor mij:
1) je kan de mate van oversturing echt tot nul draaien, zodat je ook met luide pick-ups het "randje" heel precies kan instellen.
2) er zitten zoveel standen op dat je voor elke amp, setting*én voor elke bui die je zelf hebt wel een fijne sound kan krijgen. Soms gebruik ik hem zelfs als clean boost en laat ik de amp het vuile werk doen. Niets zo veranderlijk als de gitarist, dus een flexibel pedaaltje is wel zo prettig :seriousf:Prachtig verwoord! Amen :)

humbucker
26 mei 2011, 09:53
Ik heb die fulldrive 2 toch weer snel de deur uit gedaan. Op m'n vox klonk die echt niet lekker. De blues pro daarentegen doet wel precies wat ik wil!