PDA

View Full Version : Wah wah-pedaal maakt geluid scherper



haye
21 mei 2011, 15:31
Hallo,
Ik heb een Vox V847 wah wah-pedaal. Wanneer ik dat tussen mijn gitaar en versterker plaats (vóór de Overdrive) en hem inschakel wordt het geluid een stuk scherper. Weet iemand of het mogelijk is dat bij te stellen?
Dank!
Haye

Buzzel
21 mei 2011, 16:13
Dat is een beetje het ding van de wah. als je hem open doet word je geluid hoger en als je je pedaal naar achteren doet word ie doffer.

Of bedoel je dat hij in alle standen schel is?

haye
22 mei 2011, 16:37
Dank voor je reactie, Buzzel.
Ik snap wat je zegt, en dat de wahwah zo werkt. Maar ik vind, zogauw ik de wah ingeschakeld heb en ik beweeg het pedaal van laag naar hoog, geen stand waarbij het geluid aansluit bij het geluid vóórdat de wah was ingeschakeld. Hoop dat ik geen wartaal spreek? Ik bedoel dus bijvoorbeeld dat als je live speelt en je wilt tijdens een nummer de wah inschakelen je geluid ineens veel scherper wordt, de overgang is nogal abrupt...
Ja, hij is dus eigenlijk in alle standen schel.

TimS
22 mei 2011, 16:40
Het is normaal dat je wah op alle standen anders klinkt dan wanneer je hem uitgeschakeld hebt.

Buzzel
22 mei 2011, 17:29
Je wah die boost in elke stand een bepaalde frequentie, hij zal dus in geen enkele stand het zelfde klinken als het droge signaal. En er zit in de dunlop wahs halverwege wel een soort van omslag van de laag naar hoog.

Mitch
22 mei 2011, 18:09
Een wah boost geen frequenties en het ging om een Vox, geen Dunlop.
Maar goed, 't is een filter, dus ja, hij klinkt nergens precies zo alsof je 'm niet aan hebt staan. Er bestaan wel wahs die een deel van je droge geluid kunnen bijmengen zodat het effect wat milder wordt maar dat doet nu even niet terzake.
Je kan eventueel de as een tandje terugdraaien. Dan verplaats je dus de sweep van de wah een beetje naar de 'bas' kant.

McKaren
22 mei 2011, 23:02
Ik wilde het eerst ook niet geloven.. Maar uiteindelijk heb ik een Dunlop Bass wah gekocht. Werd ik heeeel blij van. Laat heel veel van je signaal intact omdat ie veel lage tonen doorlaat. De Q is regelbaar van een hele milde wah tot een over-the-top vocaal-achtig geluid. Erg gaaf..

:punk:

Tias
23 mei 2011, 09:24
Je moet even proberen of je hem ook na je overdrive kan neerzetten en kieken wat voor geluid het dan geeft.

Je overdrive/distortion verbouwt het geluid nogal en dan kan het zijn dat je wah wah daardoor veel scheller gaat klinken.

Just some randomly thinking.

the sure thing
23 mei 2011, 09:56
+1. Ik geloofde nooit de verhalen over dat pedalen anders gaan klinken als je ze op een andere plek in de keten zet, maar voor de WAH geldt dat zeker wel: het maakt veel uit.

Buzzel
23 mei 2011, 11:12
+1. Ik geloofde nooit de verhalen over dat pedalen anders gaan klinken als je ze op een andere plek in de keten zet, maar voor de WAH geldt dat zeker wel: het maakt veel uit.

Inderdaad voor de keten en daar na maakt veel uit. Ik heb er zelf ook een keer mee geëxperimenteerd en het maakt een groot verschil.

bat
23 mei 2011, 13:25
Bovenstaande is overigens alleen van toepassing als het geluid vooral met de overdrive ingeschakeld te schel klinkt. De wah na de OD zetten maakt het effect vooral een stuk minder dramatisch en kan precies het verschil maken tussen te schel klinken en lekker klinken.

Als de wah ook zonder overdrive te schel klinkt, zou je de tip van mitch kunnen proberen of moet je wellicht op zoek naar en wah met een bereik dat beter bij je past.

EuroCinema
23 mei 2011, 16:22
Je kan ook je toonknop op je gitaar wat terugdraaien als je de wah aanzet. Zelf gebruik ik het wat doffe "rhytm" circuit op m'n jazzmaster als ik met de wah speel.

Tias
23 mei 2011, 19:03
Je kan ook je toonknop op je gitaar wat terugdraaien als je de wah aanzet. Zelf gebruik ik het wat doffe "rhytm" circuit op m'n jazzmaster als ik met de wah speel.

Maar dat moet je wel willen.
Bij mij is ie gewoon compleet dicht of open.
Niet ertussen, want dan kan het eventueel verschuifen tijdens het spelen.

apekop
24 mei 2011, 12:01
Bovenstaande is overigens alleen van toepassing als het geluid vooral met de overdrive ingeschakeld te schel klinkt. De wah na de OD zetten maakt het effect vooral een stuk minder dramatisch en kan precies het verschil maken tussen te schel klinken en lekker klinken.


een wah na een OD is juist meer dramatisch en meer overdreven wah effect, meer verschil tussen laag en hoog. Wah voor de OD klinkt wat traditioneler/bluesier.

Wat mij soms stoort bij wah pedalen is dat de sweep range zo kort is in het hoog, ik zou graag wat langere 'wah swells' hebben.

driftkop
24 mei 2011, 14:04
Wat mij soms stoort bij wah pedalen is dat de sweep range zo kort is in het hoog, ik zou graag wat langere 'wah swells' hebben.

Je kunt dat eventueel bijstellen door het mechaniek wat anders af te stellen. Zie bijvoorbeeld hier: http://stinkfoot.se/archives/549, onder "Simple range adjustment".

bat
24 mei 2011, 15:20
een wah na een OD is juist meer dramatisch en meer overdreven wah effect, meer verschil tussen laag en hoog. Wah voor de OD klinkt wat traditioneler/bluesier.
Hmm, dan is mijn herinnering behoorlijk vervaagd, blijkbaar. Had juist het idee dat het andersom was. Maar goed, ik heb m'n wah's eigenlijk al dik tien jaar voor m'n OD staan en dat bevalt nog steeds goed.

Neemt niet weg dat als TS het wahgeluid in cleane toestand al niet fijn vindt, het weinig uitmaakt of ie de wah voor of na de OD zet...

EuroCinema
24 mei 2011, 16:03
Maar dat moet je wel willen.
Bij mij is ie gewoon compleet dicht of open.
Niet ertussen, want dan kan het eventueel verschuifen tijdens het spelen.

Dat is inderdaad zo handig aan dat circuit op de jazzmaster, met 1 schuifknop "klik" je naar de andere sound.

haye
24 mei 2011, 20:46
Dank voor alle reacties - 't is duidelijk een herkenbaar iets :-)
Ik heb 'm na de OD gezet, dat scheelt al. Verder ga ik voorlopig maar niet aan 't apparaat modden, eerst hier maar eens aan wennen en mee experimenteren.