PDA

View Full Version : Advies speakers Bogner OS212 / HOOK Captain combi!



rammybully
21 mei 2011, 12:22
Ik heb Hook Captain V2 met daaronder een Bogner OS212. Leuke combi, maar qua sound kan het nog beter.
Voor mijn gevoel zit er wat te veel mid en-of mid/hoog in.

Momenteel zitten er in de Bogner een Celestion G12-65 en een G12 70th anny.
Ik twijfel om de G12 70th anny eruit te halen en er een ander voor in de plaats te zetten. Maar wat?

Een 2e G12-65 wordt misschien wat teveel in de hoog en laag frequentie...(??)
Wat zou een goede combi met de G12-65? Een Greenback?
Of gewoon toch een 2e '65??

Iemand ervaringen, tips etc??

the sure thing
21 mei 2011, 12:32
Ik heb Hook Captain V2 met daaronder een Bogner OS212. Leuke combi, maar qua sound kan het nog beter.
Voor mijn gevoel zit er wat te veel mid en-of mid/hoog in.

Momenteel zitten er in de Bogner een Celestion G12-65 en een G12 70th anny.
Ik twijfel om de G12 70th anny eruit te halen en er een ander voor in de plaats te zetten. Maar wat?

Een 2e G12-65 wordt misschien wat teveel in de hoog en laag frequentie...(??)
Wat zou een goede combi met de G12-65? Een Greenback?
Of gewoon toch een 2e '65??

Iemand ervaringen, tips etc??

Ik heb VEEEL ervaring met allerlei speakerconfiguraties in de Bogner OS.

Mijn (kort door de bocht) advies:

V30 voor als je metal (hardrock) speelt en goed "door de mix" wilt komen bij een band; je hebt dan veel hoog en veel laag maar "weinig mid". Klinkt wat agressief zonder band, maar met band ben je zeer goed hoorbaar!

Greenbacks icm G12-65 voor clean/blues/rock.

G12-65 geven een heerlijke compressie, klinken wat "donker" en geven veel mid en laag en wat minder hoog. Als ik alleen clean zou spelen, gaat mijn voorkeur uit naar de G12-65. Maar: de G12-65 prikt ook "wat minder" door de mix.

Greenback: mijn voorkeur gaat uit naar rola/pre rola G12M-25 speakers, of: de G12M-20H(eritage). Ik speel 50% clean en 50% blues/rock. Ik vind de G12M-20H DE ideale speaker vooe clean t/m rock. Maar: samen zijn ze belastbaar tot 40W en je top is volgens mij 80W.

Dus mijn vraag aan jou is:

1- welke stijl speel je?
2- speel je in een band?

rammybully
21 mei 2011, 12:50
Dank voor je reactie!

Ja! ik speel in een band, maar ik gebruik de Bogner cab maar weinig.
Tegenwoordig gaat de Hook rechtstreeks via mijn rack-gear (o.a. speaker sim) de mengtafel in.
Voor wat projectjes wil ik gewoon de Bogner gaan gebruiken zonder al te veel "poes pas".

Qua stijl zullen we dicht bij elkaar zitten. 50/50 denk ik.
De amp is 100W!! Maar ik zie wel veel Hook speakercabs met de combi '65 en Greenback?
Is een G12H niet beter omdat deze 30W is? (wel de heritage)
Ik heb nooit gespeeld met andere speakers uit de Heritage-serie, dus geen ervaring mee...

Hell's Engl
21 mei 2011, 17:46
Speelde met HOOK + Bogner 2x12 en/of 4x12 V30's. Erg fijne combinatie.

Joost

the sure thing
21 mei 2011, 18:48
Dank voor je reactie!

Ja! ik speel in een band, maar ik gebruik de Bogner cab maar weinig.
Tegenwoordig gaat de Hook rechtstreeks via mijn rack-gear (o.a. speaker sim) de mengtafel in.
Voor wat projectjes wil ik gewoon de Bogner gaan gebruiken zonder al te veel "poes pas".

Qua stijl zullen we dicht bij elkaar zitten. 50/50 denk ik.
De amp is 100W!! Maar ik zie wel veel Hook speakercabs met de combi '65 en Greenback?
Is een G12H niet beter omdat deze 30W is? (wel de heritage)
Ik heb nooit gespeeld met andere speakers uit de Heritage-serie, dus geen ervaring mee...

De Heritage serie vind ik een zeer goede "vervanging" van het origineel, maar ze moeten echt goed en veel ingespeeld worden (>40uur). Ze zijn wel erg duur.

De G12H vind ik snel wat "pinnig" klinken, de G12H Heritage ken ik niet. De G12H 30 anniversery vind ik niet mooi klinken (te hard/blikkerig).

Lexvandoef
21 mei 2011, 23:01
Ik speel zelf met een HOOK Captain 34 en een HOOK 2x12 met een 65 en een H30, beide oud en ingespeeld. Lekkere combi vind ik zelf uiteindelijk toch wel, klinkt erg vet en open/dynamisch.

rammybully
22 mei 2011, 13:03
Oke bedankt allemaal!!
Ik ga de 70th anny maar eens vervangen voor een G12H Heritage...
Ben benieuwd wat het oplevert!

rammybully
22 mei 2011, 13:05
Wat is trouwens het verschil tussen de G12h (55) en G12h (75)??
Welke zou het best naast de G12-65 passen??

the sure thing
22 mei 2011, 14:13
Wat is trouwens het verschil tussen de G12h (55) en G12h (75)??
Welke zou het best naast de G12-65 passen??

De 55 Hz is van oorsprong de bas-versie, de 75Hz is de gitaarversie. In KLANK zou ik het verschil niet weten: ik heb gehoord dat veel mensen hun gitaar-Fender-amp expres met de 55Hz loaden. Ik zou (omdat je al voor de G12H gaat) voor de 75Hz versie kiezen. Maar dat is nergens op gebaseerd dan gevoel.

Lexvandoef
22 mei 2011, 14:29
De H30 in mijn HOOK 2x12 is trouwens een 75 hz versie. Schijnt iets minder laag te hebben dan de 55 Hz versie, maar zeker icm de 65 lijkt me dat wel wenselijk, dat is sowieso al een redelijk lompe speaker qua klank. Ik heb echter nooit de 55Hz H30 naast de de 65 in die cab gehad.

In mijn HOOK inspired combo zit dan weer wel een 55HZ heritage H30, eigenlijk alleen maar omdat de heritage H30 in de 55 Hz versie gemaakt wordt.

Mitch
22 mei 2011, 18:03
Zijn allemaal wel toffe speakers, maar in een OS212 gelden toch andere wetten in mijn ervaring. Sowieso verbaas ik me wel een beetje dat juist deze speakerkast gebruikt gaat worden voor rpojectjes e.d., 't is nou niet het meest makkelijk te verplaatsen kastje :D