PDA

View Full Version : En ze zitten niet alleen in PC's



nico verduin
21 mei 2011, 07:42
Geconfronteerd met een defect adapter voor een Linksys router ben ik maar eens wat gaan zoeken. Blijkt dat er nogal wat rotte elco's rondzwerven in de markt uit Taiwan. Zo ook deze adapter. Het is niet uitgesloten dat dergelijke onderdelen ook in versterkers zitten en de oorzaak kunnen zijn/worden voor verstoringen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague#cite_note-Feb2003Spectrum-6

Reden voor paniek? Nee, maar kan wel een richting geven bij storingen. Hier nog wat meer info over "bagger merken ".

http://www.badcaps.net/pages.php?vid=2

Agent_Smith
21 mei 2011, 08:36
Ja, idd. Ik heb al heel wat mobo's, tft's en wat audio apparatuur kunnen redden door de ontplofte elco's te vervangen.
Vaak is een warmtebron in de buurt ook wel killing voor die dingen hoor. Dus ik denk dat de kwaliteit van de elco's in die gevallen maar net volgens de norm is (niet best dus).

nico verduin
21 mei 2011, 08:43
Ja, idd. Ik heb al heel wat mobo's, tft's en wat audio apparatuur kunnen redden door de ontplofte elco's te vervangen.
Vaak is een warmtebron in de buurt ook wel killing voor die dingen hoor. Dus ik denk dat de kwaliteit van de elco's in die gevallen maar net volgens de norm is (niet best dus).Wat wel interessant is dat blijkt dat de Taiwanezen met name eind vorige/begin deze eeuw nogal wat slechte partijen (miljoenen?) elco's hebben geleverd. En datgene wat uit de handel is gehaald, kom je nu ongetwijfeld tegen op ebay's van deze wereld. Want ga er vanuit dat ze niet vernietigd zijn....

tommus42
21 mei 2011, 09:56
Tja, maar wat zou je er aan doen. Die dingen zijn trouwens chemisch afval, slecht voor het milieu.

nico verduin
21 mei 2011, 10:18
Tja, maar wat zou je er aan doen. Die dingen zijn trouwens chemisch afval, slecht voor het milieu.Dat geldt zo ongeveer voor elk elektronisch onderdeel. Het is niet een kwestie van of je er wat aan kan doen, maar de links kunnen helpen bij een defect (pedaal, solidstate versterker, mag niet zoveel kosten buizenversterker etc) herkennen.

tommus42
21 mei 2011, 10:28
Als zodanig een nuttige post.

Dirk_Hendrik
21 mei 2011, 13:31
Wat wel interessant is dat blijkt dat de Taiwanezen met name eind vorige/begin deze eeuw nogal wat slechte partijen (miljoenen?) elco's hebben geleverd. En datgene wat uit de handel is gehaald, kom je nu ongetwijfeld tegen op ebay's van deze wereld. Want ga er vanuit dat ze niet vernietigd zijn....

Aantekening bij het bovenstaande, wat overigens geheel waar is.
Ik vervang al jaren elko's in pedalen die niet aan bovenstaand criterium voldoen. Slechte elko's zijn van alle tijden. Een klassiek voorbeeld zijn de Boss DD2's en eerste serie dd3's. Slecht functioneren? trek eerst elle 10uF elko's er uit, maak daarna alle lektrope schoon, en recap em. Probleem opgelost.

muziekschuur
21 mei 2011, 13:49
E.e.a. draait om een gestolen chemische formule om capacitors te maken. En zo rond de Pentium 3 Pentium 4 tijd kwamen deze op de markt en hebben ze menig moederboard om zeep geholpen. Maar e.a. is wel oude informatie.

Plant
21 mei 2011, 14:53
Wat wel interessant is dat blijkt dat de Taiwanezen met name eind vorige/begin deze eeuw nogal wat slechte partijen (miljoenen?) elco's hebben geleverd.

Oud nieuws. Bovendien vallen die niet nu pas (na ≥ 10 jaar) door de mand, maar kwamen die (met een beetje geluk) in de garantietermijn van de toestellen waarin ze toegepast waren al aan het licht.

Bedenk dat een gemiddelde elco sowieso maar een levensduur van 10 jaar heeft en dat dat heel erg temperatuur-afhankelijk is. Een hoop goede elco's gaan echt wel langer mee, er bestaan immers nog veel apparaten van 20 jaar of ouder waar niks aan mankeert.

Een misverstand is dat als op een elco 85˚C of 105˚C staat de volledige levensduur bij die temperatuur geld. De elco gaat bij die temperatuur niet meteen stuk, maar de levenduur is al drastisch lager. Het verschil tussen goede en slechte elco's is in levensduur dan wel een faktor 10, maar verwacht ook van goede elco's geen wonderen.

Binnen apparaten waar in de buurt van elco's de temperatuur best wel oploopt (pal naast dissiperende weerstanden of halfgeleiders) hebben alle elco's het te verduren. Daarmee rekening houden bij het ontwerp kan ook veel voorkomen.

Ik heb hier b.v. wel modems gehad waar groepjes elco's gewoon tegen heet wordende koelplaatjes aan zaten gemonteerd. Dan is het ook bij kwaliteitselco's relatief snel uit met de pret. Blind elco's vervangen door betere zal zeker schelen, maar check meteen waar de warmtebronnen zitten en pas indien mogelijk wat aan.

nico verduin
21 mei 2011, 15:37
Oud nieuws. Bovendien vallen die niet nu pas (na ≥ 10 jaar) door de mand, maar kwamen die (met een beetje geluk) in de garantietermijn van de toestellen waarin ze toegepast waren al aan het licht.

Bedenk dat een gemiddelde elco sowieso maar een levensduur van 10 jaar heeft en dat dat heel erg temperatuur-afhankelijk is. Een hoop goede elco's gaan echt wel langer mee, er bestaan immers nog veel apparaten van 20 jaar of ouder waar niks aan mankeert.

Een misverstand is dat als op een elco 85˚C of 105˚C staat de volledige levensduur bij die temperatuur geld. De elco gaat bij die temperatuur niet meteen stuk, maar de levenduur is al drastisch lager. Het verschil tussen goede en slechte elco's is in levensduur dan wel een faktor 10, maar verwacht ook van goede elco's geen wonderen.

Binnen apparaten waar in de buurt van elco's de temperatuur best wel oploopt (pal naast dissiperende weerstanden of halfgeleiders) hebben alle elco's het te verduren. Daarmee rekening houden bij het ontwerp kan ook veel voorkomen.

Ik heb hier b.v. wel modems gehad waar groepjes elco's gewoon tegen heet wordende koelplaatjes aan zaten gemonteerd. Dan is het ook bij kwaliteitselco's relatief snel uit met de pret. Blind elco's vervangen door betere zal zeker schelen, maar check meteen waar de warmtebronnen zitten en pas indien mogelijk wat aan.En zo zit de wereld gelukkig nog vol met Prutsers. Jammer van dat adaptertje is dat ie net 2 jaar oud was. Denk je wat nieuws te kopen... ligt het jaren in het magazijn. Maar goed. Maandag 2 nieuwe elco's erin draaien met dat ding.

Dirk_Hendrik
21 mei 2011, 16:57
En zo zit de wereld gelukkig nog vol met Prutsers.

Jammer dat veel van die gevallen, zeker met muzikantenspul, daarna terecht komen op reparatieafdelingen die ook weer bemand worden door prutsers die , vaak, op de klok, reparaties ,moeten doen. Sneller betekent dus alleen de fout localiseren en repareren maar niet de oorzaak analyseren en elimineren.

En nou kap ik met ...eren:seriousf:

Nog storender wordt het wanneer je de fout keer op keer voorbij ziet komen, er de oorzaak van kent, maar deze niet mag corrigeren (toch weer) door regelgeving. Ik loop er in m'n werk dagelijks tegenaan.

nico verduin
21 mei 2011, 19:00
Jammer dat veel van die gevallen, zeker met muzikantenspul, daarna terecht komen op reparatieafdelingen die ook weer bemand worden door prutsers die , vaak, op de klok, reparaties ,moeten doen. Sneller betekent dus alleen de fout localiseren en repareren maar niet de oorzaak analyseren en elimineren.

En nou kap ik met ...eren:seriousf:

Nog storender wordt het wanneer je de fout keer op keer voorbij ziet komen, er de oorzaak van kent, maar deze niet mag corrigeren (toch weer) door regelgeving. Ik loop er in m'n werk dagelijks tegenaan.En als het dan echt fout gaat gaan we allemaal janken met "hoe heeft het toch zo kunnen gebeuren".. Het HBO onderwijs is daar een prachtig voorbeeld van... Plotseling voldoen de scholen niet meer. Dat ze (lees overheid) die omstandigheden zelf zo hebben gecreeerd zijn ze ff vergeten. Ik maak dit zo'n 5 weken per jaar weer mee als gecommitteerde:(

Dirk_Hendrik
21 mei 2011, 19:23
Da's een ander discussie en, puur OT, ga ik daar even op in.

Ja. Nico, je hebt gelijk met je schuldwijzende vinger naar de overheid. Maar om de overheid alleen de schuld te geven is m.i. te kort door de bocht.

Ook in m'n eigen HBO tijd, nu een jaar of 12 geleden afgerond, zag ik te veel medestudenten die alleen maar focus hadden om vakken zo snel mogelijk te halen. De kwaliteit daarvan werd niet bediscussieerd. Binnen is binnen. Kritisch kijken naar hetgeen wat je leerde, alsmede de toepasbaarheid van het geleerde was de meesten vreemd. Diploma, diploma!! En toch heeft juist die manier van benaderen, die me uiteindelijk een dik half jaar extra kostte, heeft me uiteindelijk geen windeieren gelegd.

Maar samengevat, je kunt naar de overheid (leverancier) wijzen maar uiteindelijk zijn het toch de studenten (consument) die besluiten voor goedkoop te gaan. Medeforumlid Aad heeft daar op dit moment een schittrende sig over.

nico verduin
21 mei 2011, 20:55
Da's een ander discussie en, puur OT, ga ik daar even op in.

Ja. Nico, je hebt gelijk met je schuldwijzende vinger naar de overheid. Maar om de overheid alleen de schuld te geven is m.i. te kort door de bocht.

Ook in m'n eigen HBO tijd, nu een jaar of 12 geleden afgerond, zag ik te veel medestudenten die alleen maar focus hadden om vakken zo snel mogelijk te halen. De kwaliteit daarvan werd niet bediscussieerd. Binnen is binnen. Kritisch kijken naar hetgeen wat je leerde, alsmede de toepasbaarheid van het geleerde was de meesten vreemd. Diploma, diploma!! En toch heeft juist die manier van benaderen, die me uiteindelijk een dik half jaar extra kostte, heeft me uiteindelijk geen windeieren gelegd.

Maar samengevat, je kunt naar de overheid (leverancier) wijzen maar uiteindelijk zijn het toch de studenten (consument) die besluiten voor goedkoop te gaan. Medeforumlid Aad heeft daar op dit moment een schittrende sig over.Deels mee eens. Ik mag nu 25 jaar later aan de andere kant van die tafel zitten. Als ik zie wat tegenwoordig wordt doorgelaten is dat toch wel een heel verschil. Toen waren er ook zat die met een minimale 6 (en dit was dan de avondschool) tevreden waren. Maar toen kwamen ze er niet door. Nu verlies ik het regelmatige met de stemming met 2 tegen 1. De school vindt van wel. Ik niet. Nou dan mag je een aantekening zetten. Maar de student is wel geslaagd (met mijns inziens een MBO nivo). En de school wordt toch wel degelijk gestuurd door de overheid. Maar goed het zij zo. En nu komt het aan het licht terwijl dit proces toch wel zo'n jaartje of 15 aan de gang is.

Terug naar de elco's:seriousf::seriousf:

tommus42
21 mei 2011, 21:35
Ja, die elco's, wat is nu de conclusie van deze toestand:D?

Plant
21 mei 2011, 21:55
Jammer van dat adaptertje is dat ie net 2 jaar oud was.

Da's nou ook toevallig! Precies de wettelijke garantietermijn ;)
De meeste mensen kopen dan maar meteen een nieuwe, zoals de producent hoopt. Van hetzelfde merk hoeft nog niet eens, want een hoop van dat spul komt toch uit 1 fabriek.

tommus42
21 mei 2011, 22:57
Ik geloof niet meer in toeval, is vast een complot:hide:

nico verduin
22 mei 2011, 10:31
Da's nou ook toevallig! Precies de wettelijke garantietermijn ;)
De meeste mensen kopen dan maar meteen een nieuwe, zoals de producent hoopt. Van hetzelfde merk hoeft nog niet eens, want een hoop van dat spul komt toch uit 1 fabriek.
Ach ja, morgen komen die nieuwe elco's binnen die dezelfde maat hebben. En als het een beetje meezit, ben ik daar ook weer van af :seriousf:. 't is voor familie dus je bent toch al voor spek-en-bonen bezig.

cluseau
22 mei 2011, 17:07
.......... die dezelfde maat hebben......
Daar zeg je wat, tegenwoordig is een elko van 10uF/10V kleiner dan een 1 mm. Vroegah had je daar toch een cilindertje van rond 8 mm bij 20 mm lang voor nodig. Zou dat soms ook een rol spelen :sssh:.

nico verduin
22 mei 2011, 17:40
Daar zeg je wat, tegenwoordig is een elko van 10uF/10V kleiner dan een 1 mm. Vroegah had je daar toch een cilindertje van rond 8 mm bij 20 mm lang voor nodig. Zou dat soms ook een rol spelen :sssh:.Nou eh 't zijn 1000 uFértjes. Maar die kan je in verschillende diameters krijgen. Die ik had liggen waren te breed.. 't is natuurlijk allemaal op elkaar gepropt....

cluseau
22 mei 2011, 17:43
Ik bedoel dat waar ze vroeger een hele donderbus nodig hadden kunnen ze het tegenwoordig af met een speldeknop. Het moet uit de lengte of de breedte komen toch? Met al dat verkleinen is het er blijkbaar niet beter op geworden.

nico verduin
22 mei 2011, 18:37
Ik bedoel dat waar ze vroeger een hele donderbus nodig hadden kunnen ze het tegenwoordig af met een speldeknop. Het moet uit de lengte of de breedte komen toch? Met al dat verkleinen is het er blijkbaar niet beter op geworden.Nou dat wil ik nog niet direct zeggen. De kwaliteit van de meeste elco's is op zich wel verbeterd. Alleen zal je dat op audio gebied misschien wat minder meemaken. Voor het HF gebied (denk aan elke PC ed), is er wel duidelijk een verbetering. Wat alleen jammer is, is dat door de hebzucht de kwaliteit minder speelt. Produceren.... produceren.... en gelijk afzetten. Ik heb zelf wel eens het idee dat dit een beetje het gevolg is van de JIT (just in time) productie technieken uit het verleden, hoppend management en de klant die opgegroeid is in een weggooi maatschappij.

Plant
22 mei 2011, 20:00
Een hoop moderne apparaten worden ongeacht de kwaliteit toch niet lang gebruikt. Een versterker kan best 20 jaar of langer mee. Maar een PC gebruiken mensen toch maar een paar jaar en dan is ie alweer te traag of kan ie te weinig (of zitten er nog mensen dit topic op een Pentium II mee te lezen ;) ). De techniek verandert voor een bepaalde groep apparaten zo snel, dat je je daarvoor kunt afvragen of het zinvol is om die 'voor de eeuwigheid' te ontwerpen en daarop componenten te selecteren.

Zelf ben ik niet zo'n weggooier. Als iets voor mij nog voldoet gaat het niet weg. B.v. mijn televisie die ik zelf nieuw kocht, nooit stuk is geweest en dagelijks gebruik word volgende maand 22 jaar :seriousf: en zo heb ik er nog een paar.

nico verduin
22 mei 2011, 20:06
Een hoop moderne apparaten worden ongeacht de kwaliteit toch niet lang gebruikt. Een versterker kan best 20 jaar of langer mee. Maar een PC gebruiken mensen toch maar een paar jaar en dan is ie alweer te traag of kan ie te weinig (of zitten er nog mensen dit topic op een Pentium II mee te lezen ;) ). De techniek verandert voor een bepaalde groep apparaten zo snel, dat je je daarvoor kunt afvragen of het zinvol is om die 'voor de eeuwigheid' te ontwerpen en daarop componenten te selecteren.

Zelf ben ik niet zo'n weggooier. Als iets voor mij nog voldoet gaat het niet weg. B.v. mijn televisie die ik zelf nieuw kocht, nooit stuk is geweest en dagelijks gebruik word volgende maand 22 jaar :seriousf: en zo heb ik er nog een paar.TV's waren altijd drama's bij mij thuis. De stereo echter (oude technics) sinds mijn trouwen. Dus nu ruim 30 jaar geleden. Kreng wil niet stuk.....

Dirk_Hendrik
22 mei 2011, 20:26
Ik ben in sommige perspectieven ook een "willikhebben"-er. Spullen die indertijd onbetaalbaar waren maar nu erg betaalbaar want outdated. M'n Yamaha SY77 synth is zo'n voorbeeld. Nog steeds heel blij mee, kleine 20 jaar oud of niet. Of m'n Yamaha Rev7. Wou ik altijd al eens hebben... voor de heb. Moest em alleen effe repareren. Raad eens...

Dooie elko's.

jacky
22 mei 2011, 20:53
TV's waren altijd drama's bij mij thuis. De stereo echter (oude technics) sinds mijn trouwen. Dus nu ruim 30 jaar geleden. Kreng wil niet stuk.....

KIJK uit Nico dit is echt de goden verzoeken ;-)

nico verduin
23 mei 2011, 13:49
Opgelost:crazyhappy: 2 nieuwe elco'tjes en klaar. Toch wel een hele euro aan materiaal:seriousf: