PDA

View Full Version : Naar de hel



aaronstonebeat
20 mei 2011, 23:47
Gedurende een aantal jaren heb ik een Nederlandstalige band gehad waarmee ik voornamelijk eigen werk speelde en waarvoor ik dus ook een aantal nummers heb gemaakt.

De laatste tijd ben ik wat aangemoedigd meer met mijn eigen dingen te doen en speel ik wat meer mee in dit hoekje van het forum; niet in de laatste plaats door Duhsjaak (dankje, Gus).

De opname in kwestie was een demo voor die band. Wat later heeft een vriend van me er nog een intro en outro omheen gezet en ergens met een phaser-achtige knop zitten draaien. Van die versie heb ik uiteindelijk voor mijn webcam, op dezelfde plaats waar ik dit nu ook zit te typen, een clipje gemaakt.
Zoveel jaren later bevalt dat me eigenlijk nog steeds heel goed en leek het me geen slecht idee het hier te delen.
Qua tekst is het een reflectie op mijn worsteling met het geloof, en een deel van de reden van mijn afscheid ervan:


http://www.youtube.com/watch?v=4dHB9MVmBPk

pasqual
20 mei 2011, 23:57
dit is goed! ik heb 'm een tijd geleden al eens gehoord. waarschijnlijk via jouw/een website. lekker nummer hoor. enige puntje van kritiek is de verstaanbaarheid van de tekst, al dan wel of niet bedoeld. kan ook aan mij liggen. een beetje het Frank Boeijen syndrome;)

maar het lied heeft een goeie opbouw, zou zo op de nationale radio mogen.
heb je ook de muziek geschreven?

aaronstonebeat
21 mei 2011, 00:30
Dank je, Pasqual!

Het liedje is volledig zelfbouw, alles in de opname is door mij bedacht en ingespeeld; uitgezonderd het 'tadum tadum ta tadadamtum' aan het begin en eind, dat is van mijn oude studiegenoot en strijdmakker.

Over de verstaanbaarheid kan ik niet oordelen. Ik doe mijn uiterste best, wetende dat Limburgers in eigen land nauwelijks te verstaan zijn en ik me toch al bijna vijftien jaar buiten de provinciegrenzen weet te redden, eerst in Groningen en nu al een hele tijd in Drenthe ;)

Ik gebruik soms ook graag wat archaïsche woorden en constructies, zoals in het zinnetje "Moeder laat mij zuigeling zijn; ik hou van jou maar daarmee houdt het lot mij in een wrede waan" (en 'wrede' heb ik bij deze opname om de een of andere reden als 'vreemde' gezongen).

Ik doe de tekst erbij:

Beklagenswaardig mensenkind loopt door de storm met koude oren
Zoekt een weg langs steen en staal, ziet ieder voor een vijand aan
Weet dat hij moet strijden want hij is een mens geboren
Bestemd om naar de hel te gaan

Het mensenkind heeft kennis van zijn liefde voor zijn wapen
Hij was nog jong toen nam hij zich een Heer van zijn bestaan
Die sprak terstond en zij dat hij als zondaar was geschapen
Bestemd om naar de hel te gaan

Moeder laat mij zuigeling zijn
Ik hou van jou maar daarmee houdt het lot mij in een wrede (vreemde) waan
Vader waarom hebt Gij mij
Bestemd om naar de hel te gaan?

De strijd gaat door, komt nooit ten einde als De Schepper met ons is
Goed en Kwaad bestaan niet maar ze blijven ons in boeien slaan
De vos preekt ons de passie en wij zijn toch allemaal gewis
Bestemd om naar de hel te gaan

Henri H
21 mei 2011, 00:53
Leuk nummertje, en de gitaarloopjes klinken ook erg lekker.
De tekst is cool!, en goed genoeg te verstaan. Een beetje mysterie kan geen kwaad naar mijn idee.

:ok:

Duhsjaak
21 mei 2011, 03:21
Hi Aaron
Leuk dat je dit post. Juist dat soort eigenwijze muziek maakt mij helemaal blij.
Er wordt nog wel eens geschutterd met 'niches' in bepaalde situaties.
Daarmee moet je een beetje voorzichtig zijn.
Een niesje is een stoepsletje in het bargoens (oud Amsterdams, dus vrijwel uitgestorven als deel van het dialect), terwijl een niese een meisje is. Dus het luistert nogal nauw.

Vandaar dat ik altijd een beetje moet lachen als een pompeus pratend kostuum volkomen overbodig uitkraamt dat hij een niche player is. Als duidelijk bewijs dat Engelse uitdrukkingen in de NL taal alleen moeten worden gebruikt als je weet wat je aanhaalt.

In dit geval is de kreet niche dus zeker op zijn plaats, als aanduidling dat het gaat om een duidelijk afgebakend en volstrekt unieke plaats in de muziek. Hebben super gedisciplineerde muziekjes vaak een soort verbetenheid, waarbij de wens toch vooral strak te blijven leidt tot een verkrampte manier van spelen, hier spat het speelplezier ervan af.

Dit is meesterlijk in alle aspecten: De kunst om het onmogelijke eenvoudig te laten klinken. En als resultaat mooie muziek over te houden. Bijna een proces dat op de oude alchemisten lijkt.

Ik kan erover lullen tot ik erbij neerval, maar als dit geen MuziekMaken is, dan vreet ik mijn hoed op. Maar van je bolhoedje blijf ik af.

Het verklaart het uit de mix lopen van een gitaar die ik in gedachten een wahwah pedaal had toegedicht en het tada intro en outro.

Associatief als ik ben, denk ik daarbij ook aan The Intro and Outro van de Gorilla LP van The Bonzo Dog Doo Dah Band uit 1967.
Hier een latere remake van de Bonzo's voor Do not adjust your set, een voorloper van Monty Pyton.

http://www.youtube.com/watch?v=AI4ekBi5Hhc

(voor als je nieuwsgierig bent)

Als je eh.... ik ook eenmaal over muziek begint....

Back on topic: Dank voor je compliment. Ik hoop dat ook anderen je gaan aanmoedigen weer eigen muziekjes te gaan maken, naast je fijne cover werk!

No strings attached? Ha, die Englsen zijn maf! Bij mij 6.
Vriendelijek groet, Gus

pasqual
21 mei 2011, 13:24
ik duidde absoluut niet op je accent, ik kan hier niet aan horen dat je export Limburger bent. het gaat hierbij om het feit dat sommige woorden niet in één keer te verstaan zijn. dit ligt waarschijnlijk aan het feit dat sommige zinnen niet een volgorde hebben ( grammaticaal gezien ) die voor de hand ligt. hier is absoluut niets mis mee, dichterlijke vrijheid....toch? ook Frank Boeijen doet dit wel eens waardoor ook hij wel eens verweten wordt dat hij soms niet verstaanbaar is, hoewel bij hem toch echt wel de luie uitspraak hier debet aan is. mooie tekst trouwens. ik vind dit echt een goed nummer. hoe lang is dit geleden? is het bij een demo gebleven of hebben jullie daadwerkelijk optredens gehad? of is dit een solo project?

aaronstonebeat
21 mei 2011, 19:37
... hoe lang is dit geleden? is het bij een demo gebleven of hebben jullie daadwerkelijk optredens gehad? of is dit een solo project?

Dit was voor de band Odebar. Als ik het me goed herinner, zijn we tussen 2004 en 2008 actief geweest. We hebben ook wel opgetreden, achteraf gezien niet zo gek veel maar wel een paar hele leuke; zoals in Dynamo in Eindhoven tijdens het in memoriam-concert voor John Dircke en een keer op een vrijdagnacht bij Giel Beelen.
De band was ik begonnen met één van de gitaristen van Titt'n (roemrucht vanwege hun cover van Should I Stay or Should I Go: Ben je geil of wil je 'n koekje?). De band is helaas ter ziele gegaan maar ik doe nog steeds incidentele projecten met hem; we hebben onder meer voor de Stichting Drentse Muziekmaatschappij een aantal nummers in Drents dialect opgenomen.

aaronstonebeat
21 mei 2011, 23:30
Gus,
Dank voor je woorden! En voor het fragment van The Bonzo Dog Doo Dah Band, ik kende dat helemaal niet.

En over intro en outro: het was ook niet meer dan dat. Maar die vriend is altijd een heel productieve muzikant geweest. We kennen elkaar al van de middelbare school en hebben onze studietijd in Tilburg in hetzelfde huis gewoond; en in diezelfde tijd lang een band gehad met de naam TGV ('flowerpowerpunkband'). Met die band waren we begin jaren '90 een keer 'Popkrantband van de week' in Henk Westbroeks 'Vara's Popkrant'. We mochten voor die gelegenheid drie liedjes opnemen in Hilversum. Dat werden er één van mij, één van hem en één van zijn broer. Onderstaande is zijn bijdrage 'Hope'. Met het liedje van zijn broer wonnen we deelname aan het festival l'Europe d'Art d'Art in het zuid-Franse Niort alwaar we onder andere het festival mochten openen, spelend bovenop een door het stadje rijdende en als PA en podium ingerichte vrachtwagen; en dezelfde avond op het grote podium voor een paar duizend mensen op het festivalterrein.
Dierbare herinneringen :D

'Hope' van Rob Heine; de beelden zijn uit Niort, het geluid komt uit Hilversum:


http://www.youtube.com/watch?v=Qk_QNP1JkY4

aaronstonebeat
21 mei 2011, 23:51
En om het verhaal bijna compleet te maken, dit was mijn liedje 'Real Love':


http://www.youtube.com/watch?v=YK-GFbujnrc&NR=1

Overigens ook met een intro van dezelfde hand van intro en outro op 'Naar de hel'.
Beelden onder andere van een festival op het MVV-terrein in Maastricht; ik ben die met het lange haar + snor en sik :sssh:

Het derde liedje staat volgens mij helaas niet op youtube; dat ging over de eerste Golfoorlog die op dat moment woedde en het was het nummer dat ons ticket naar Niort bleek. Ik zal het eens opladen en hier ook plaatsen.

pasqual
22 mei 2011, 00:19
real love is beduidend beter als hope wat mij betreft. ook beter gezongen.
ff een beetje trappen naar het vaticaan?;)

aaronstonebeat
22 mei 2011, 00:55
real love is beduidend beter als hope wat mij betreft. ook beter gezongen.
ff een beetje trappen naar het vaticaan?;)

Ach, trappen naar het Vaticaan, mijn compañero knipoogt graag naar de actualiteit; hij heeft ook die dingen online gezet, hij heeft de DAT-tapes die we indertijd mee hebben gekregen. En we waren toen al allemaal kritische studenten, we hebben nog eens onze eigen universiteit een paar dagen bezet uit protest tegen het toenmalige beleid aangaande studiefinanciering (pas op de derde dag wist de politie de barrière die we voor de hoofdingang hadden opgericht te slechten :D) . Je wordt wel wat milder in de loop van de tijd maar een kritische grondhouding verdwijnt niet.

Wederom dank voor je commentaar! Mij blijven al die dingen even dierbaar, we speelden elkaars nummers met hart en ziel. Dit is het derde uit die cyclus, 'War' van Frank Heine:

http://www.aaronstonebeat.nl/TGV - War.mp3

budje
22 mei 2011, 08:02
heerlijk man, die terugblikken, real love swingt de pan uit! Zag ik daar nu flitsen van die hals die je ooit in een topic plaatste waar je een stuk van de kop had afgezaagd? *probeert ff te checken of ie wel eens iets correct onthoud*

chefdaniel
22 mei 2011, 11:09
erg goed nummer met een mooie tekst. van mij zou het juist nog wel wat rauwer gezongen mogen worden hoor. als je naar al die engelse liedjes luistert zijn die toch ook negen van de tien keer niet te verstaan. en dan bedoel ik ook niet door een engelstalige. niet dat dat dan de norm moet zijn, maar laten we maar een beetje ons best doen. trouwens ook wel goed om nummers dus meer dan een keer te beluisteren, toch? goeie productie ook, gewoon helemaal af en lekker in balans.

groet, dan

marter544
22 mei 2011, 19:42
Fucking hell, je maakt echt, echt vette muziek! Heb je hope en real love ook als mp3, zoals War?

Duhsjaak
22 mei 2011, 19:55
Fucking hell, je maakt echt, echt vette muziek! Heb je hope en real love ook als mp3, zoals War?

Hi
Heerlijk! Goeie smaak! Gewoon gewelkdig, zonder gelul.
Vriendelijke groet, Gus

Han S
22 mei 2011, 21:35
Dit is het derde uit die cyclus, 'War' van Frank Heine:

Heb je het over Frank Heine de onderwijzer?

pasqual
22 mei 2011, 23:58
War? complimenten: een serieus goed lied. jammer dat dit nooit is opgepikt... niet om je in een hokje te duwen maar toch: Beatles op het eind van hun bestaan maar dan met modernere apparatuur.

aaronstonebeat
23 mei 2011, 00:10
Twee creatieve broertjes, Frank en Rob. Vooral Frank had, heeft, vaak iets in zijn nummers dat aan de Beatles doet denken.

@ Han:
Bij mijn weten is hij nooit onderwijzer geweest. Dit is hij (in het midden) met z'n band Moons of Neptune:

http://media.musicfrom.nl/file.php/13434.jpg?id=21316,33mjm38

Opmerkelijk weinig foto's van te vinden trouwens.

@ Marter544:
Ik heb ze wel als mp3 maar niet zo gek veel ruimte op mijn eigen website. Misschien maar weer eens een myspace-account maken.

Han S
23 mei 2011, 00:14
Ik heb ook met een Frank Heine gespeeld, geweldige muzikant maar dat is toch iemand anders.

aaronstonebeat
23 mei 2011, 00:53
Dat is toch zeer opmerkelijk! Twee mensen met dezelfde naam en ook nog beiden muzikant. Moet ik hem eens vertellen.


heerlijk man, die terugblikken, real love swingt de pan uit! Zag ik daar nu flitsen van die hals die je ooit in een topic plaatste waar je een stuk van de kop had afgezaagd? *probeert ff te checken of ie wel eens iets correct onthoud*

Inderdaad! Ergens zie je een paar flitsen van mijn oude Höfner 176 die toen nog was zoals ze hoorde. Beelden uit een filmpje zonder geluid tijdens één van onze allereerste optredens; we zaten nog op de middelbare school, ik geloof dat ik toen 17 was.

aaronstonebeat
29 december 2011, 01:11
Mijn oude makkers hebben zeer onlangs een filmpje online gezet; akoestisch uitgevoerde liedjes van de Beatles, op straat in Maastricht. Dit zijn de mensen nu met wie ik ooit muzikaal ben opgegroeid. Ik vind hun enthousiasme en die lege terrassen geweldig.

Little Green Dream bestaat al sinds mensenheugenis, een uitvloeisel van Green Dream; een band waarin ik ooit nog zowel toetsen als gitaar speelde:


http://www.youtube.com/watch?v=wZ6HQxN9j9s&feature=g-u&context=G259dbdaFUAAAAAAAAAA