PDA

View Full Version : Kleine investering, heeft het zin?



Epiphoneee
20 mei 2011, 21:57
Ik zag laatst deze gitaar op internet, Limited Edition in een zeer gewilde kleur, en een zeer gewild model. 2x P90, die mooie TV Yellow kleur, limited edition logo achterop de headstock, kortom, de perfecte Epiphone voor slecht 275 euro.

http://i51.tinypic.com/2zz0wac.jpg
http://i53.tinypic.com/2vt75so.jpg

(Ook in rood)

Ik was van plan er ongeveer 3 te kopen, een paar jaar te bewaren, en te verkopen. Dit lijkt me persoonlijk erg zinvol, omdat deze modellen voorheen alleen door Gibson werden uitgebracht, en die begonnen bij 1700 euro.

Weet iemand hoeveel er van deze gemaakt worden, of het enigszins zinvol is om ze als investering te kopen, en hoeveel ze na een paar jaar (misschien 5-6) waard zullen zijn?

Ik zie ze nergens meer op internet, behalve op een enkele site, en op eBay staan er slechts 2, die alleen naar de U.S verzenden.

Deze klassieker voor 275 euro, geen geld toch?

Overigens, het was mijn plan om er eentje te houden, de tross rod cover te vervangen door een Les Paul Custom cover, en er een stel speed knobs op te zetten, en het Epiphone logo te vervangen voor een Gibson logo, maar deze houd ik dan zelf :).

Groet!

macwilliams
20 mei 2011, 22:01
Het is natuurlijk een gok, resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

snaarplukker
20 mei 2011, 22:29
Gitaren van € 275,-- worden in serie van duizenden gemaakt. Dus echt veel meer zullen ze niet waard worden.

knorretje
20 mei 2011, 22:31
een goede vriend van me heeft er zo eentje, heerlijk gitaartje voor het geld. Je kan er ook lekker aan knutselen. Ik zoek er ook nog steeds eentje, ze zijn alleen lastig te vinden.

Epiphoneee
20 mei 2011, 22:38
een goede vriend van me heeft er zo eentje, heerlijk gitaartje voor het geld. Je kan er ook lekker aan knutselen. Ik zoek er ook nog steeds eentje, ze zijn alleen lastig te vinden.

http://www.musicstore.com:80/nl_NL/NLG/Gitaren/Paula-modellen/Epiphone-Les-Paul-Special-SC-Ltd-Edit.-True-Vintage/art-GIT0017662-000

Dit is letterlijk de enige die ik kon vinden.

peter_l
20 mei 2011, 22:38
Tsja, een Oosterse Epi als investering. Heb je geduld? In 1975 had ook niemand gedacht dat er 30 jaar later hele volksstammen over elkaar heen zouden buitelen voor wéér zo'n halfgare kopie met holle top en geschroefde hals, maar toch is het gebeurd. Een luxe zwembad zul je er over 30 jaar echter niet van kunnen kopen.

Overigens is het knap zinloos, morgen vergaat de wereld toch ;-).

Epiphoneee
20 mei 2011, 22:42
Tsja, een Oosterse Epi als investering. Heb je geduld? In 1975 had ook niemand gedacht dat er 30 jaar later hele volksstammen over elkaar heen zouden buitelen voor wéér zo'n halfgare kopie met holle top en geschroefde hals, maar toch is het gebeurd. Een luxe zwembad zul je er over 30 jaar echter niet van kunnen kopen.

Overigens is het knap zinloos, morgen vergaat de wereld toch ;-).

(Weer zo'n hokkietokkie guru die het allemaal denkt te weten)

Oke, gelijk hebben jullie. Iets te simpel gedacht, misschien is het gewoon leuk om er 1 te nemen, en als ik hem na een jaartje of 5 zat ben, verkopen voor 500 dollar of iets?

Tankman
20 mei 2011, 22:45
verkopen voor 500 dollar of iets?

Dat moet dan maar weer blijken...en dat is dus de gok.

Eygen
20 mei 2011, 22:45
Ja dat zeg je wel in op papier is het ook zo. In de praktijk denk je na een jaar echter al van "genoeg geweest, ik zet m te koop".

Als je m dus puur als investering ziet zou ik het niet doen. Als je m in de tussentijd gebruikt is het wel weer leuk.

peter_l
20 mei 2011, 22:47
Joh, ga lekker beleggen op alex.nl; de enige mensen die rijk worden van Epiphones zijn de hoge heren van Gibson. Een gitaar die nu slechts 275 kost is kwalitatief echt niet zo geweldig, als je denkt dat je daar 500 dollar voor gaat krijgen over 5 jaar zie je ze vliegen.

En waarom kopen zoveel mensen een gitaar en mauwen meteen al over de mogelijke restwaarde over zoveel jaar? Als het ding geweldig is hou je 'm toch, en sta je er toch helemaal niet bij stil wat het ding over 10 jaar nog eens op zal brengen? Ga toch gewoon spelen.

Epiphoneee
20 mei 2011, 22:51
Joh, ga lekker beleggen op alex.nl; de enige mensen die rijk worden van Epiphones zijn de hoge heren van Gibson. Een gitaar die nu slechts 275 kost is kwalitatief echt niet zo geweldig, als je denkt dat je daar 500 dollar voor gaat krijgen over 5 jaar zie je ze vliegen.

En waarom kopen zoveel mensen een gitaar en mauwen meteen al over de mogelijke restwaarde over zoveel jaar? Als het ding geweldig is hou je 'm toch, en sta je er toch helemaal niet bij stil wat het ding over 10 jaar nog eens op zal brengen? Ga toch gewoon spelen.

Houd er wel rekening mee dat dit een limited edition gitaar is, in practisch elke winkel discontinued is, een bekend model en gelijk de eerste remake is van de populaire Gibson Les Paul Special SC is van 1750 euro... Ik keek op eBay en daar gingen ze elk voor 500 dollar.

Ik probeer niet eigenwijs te zijn hoor, en mocht het niks worden, dan houd ik er 1 omdat ik nog geen Les Paul heb, en de rest brengt elk echt wel meer dan 275 euro op.

Dirk_Hendrik
20 mei 2011, 22:51
Doen! Meteen.

Maar ik ken geen enkele cultuur waar een lillijk wijf na een paar jaar ineens "lekker" was. Dit is geen Gibson. Dit is een Aziatische epi.

bat
20 mei 2011, 22:56
Ik probeer niet eigenwijs te zijn hoor
Ondanks dat lukt het je toch aardig. Je hebt er talent voor! :ok:

peter_l
20 mei 2011, 22:58
Een LE is hartstikke leuk, als het van Gibson, Fender of Rickenbacker is. Die kosten nieuw ook meteen wel een fikse borrel. Een LE met een nieuwprijs van 275 (kun je nagaan hoe laag de produktiekosten waren) is gewoon kwalitatief echt niet veel soeps, en niet te vergelijken met een Gibbie die op 1750 zit. Koop gewoon eentje voor jezelf, voor de leuk. Of twee. Ben je ze na 5 jaar zat en vang je er nog precies zoveel voor, dan heb je mazzel.

Een oude USA of Japan Epi, da's andere koek trouwens, da's inmiddels wel min of meer beleggersvoer. Een oude USA Caiola met P90's, mjammie!

Epiphoneee
20 mei 2011, 22:58
Ondanks dat lukt het je toch aardig. Je hebt er talent voor! :ok:

Ha sorry, jullie hebben gelijk, jullie doen dit langer. Dom plan. Ik haal er gewoon eentje als eerste Les Paul, risico's nemen is altijd leuk.

peter_l
20 mei 2011, 22:58
Ondanks dat lukt het je toch aardig. Je hebt er talent voor! :ok:

Hahaha, hij heeft de E-factor ;)

FruscianteFan
21 mei 2011, 01:26
Ik probeer niet eigenwijs te zijn hoor, en mocht het niks worden, dan houd ik er 1 omdat ik nog geen Les Paul heb, en de rest brengt elk echt wel meer dan 275 euro op.
Dat betwijfel ik. Wil je een gitaar als investering kopen, koop er dan één in goede staat uit de jaren 60 of 70. Wil je gewoon een leuke gitaar voor weinig, en bij eventuele verkoop geen verlies maken, struin dan marktplaats af naar een leuke Les Paul met P90s.

Ik denk dat de kans groter is dat je mensen moet gaan overtuigen dat het écht een Epi is (ik had ze in elk geval nooit eerder gezien), dan dat je de nieuwprijs terug gaat krijgen.

Met andere woorden... wat de rest ook al zegt.

BamBuFan1
21 mei 2011, 02:16
Als je echt wil investeren dan zou ik even doorsparen en voor deze gaan:

http://nickjuniverse.files.wordpress.com/2010/11/jonas-brothers-gibson-melody-maker.jpg

Wedden dat over 15 jaar geen hond meer weet wie de Jonas Brothers waren?! En dan bij jij lekker eén van de gelukkige 300 met zo'n megazeldzame Melody Maker. #winning

peter_l
21 mei 2011, 02:25
Elke LE uitvoering van Epiphone betekent in mijn optiek niets anders dan: commercieel mislukt, dus produktieband stopgezet en dan maar Jøhø De Lå Hïtï keukentafels voor de IKEA maken. De laatste exemplaren krijgen nog snel even een LE trussrodcover mee (van écht BP-plastic, uit de Mexicaanse Golf!) en dan wordt de serie ten grave gedragen.

Gut & jeetje, zijn ze dat toch mooi ff vergeten bij die Del Ray serie. Zoals een Alfa Romeo vroeger in de folder al roestte, zo is er vrijwel geen enkele DR zónder torderende hals uit de fabriek gekomen.

Maar allee: werkelijk succesvolle modellen blijven decennialang in productie. Fender Strat & Tele, Gibbie Les Paul, VW Kever, de Mini... en voor gave oude exemplaren wordt altijd wel leuk wat neergeteld.

mesaman
21 mei 2011, 08:28
gewoon doen als jij daar in geloofd! en over 5 jaar open je dit topic nog een keer en vertel jij hoeveel winst je gemaakt hebt.

je weet het zelf denk ik inmiddels wel wat het gaat worden,je bent er zelf weg van(misschien wel terecht) en denkt dat anderen dat ook zijn.Maar ik schat je kansen miniem in.Ik en vele anderen willen geen epi gitaar maar een gibson.

geert1976
21 mei 2011, 10:41
Ik proef een jeugdige euforie bij de topic starter ;)

Zoals sommigen voor mij al aangaven.
Een LE bij een Aziatische Epi, moet je relatief zien, want er worden duizenden exemplaren gemaakt, van een Epi LE.

Bespaar je de moeite en koop er eentje voor jezelf, om lekker op te spelen en te knutselen, want echt "iets" waard worden doen deze Epi's niet:ok:

Epiphoneee
21 mei 2011, 11:09
Als je echt wil investeren dan zou ik even doorsparen en voor deze gaan:

http://nickjuniverse.files.wordpress.com/2010/11/jonas-brothers-gibson-melody-maker.jpg

Wedden dat over 15 jaar geen hond meer weet wie de Jonas Brothers waren?! En dan bij jij lekker eén van de gelukkige 300 met zo'n megazeldzame Melody Maker. #winning

Om eerlijk te zijn heb ik nog nooit van the Jonas Brothers gehoord...

Op Thomann had ik de gitaar inderdaad gezien, niet erg populair overigens, omdat hij al 6 maanden beschikbaar is... en Thomann er waarschijnlijk maar een paar heeft :P

Epiphoneee
21 mei 2011, 11:10
Overigens heeft het wel wat, 2x P90, een orginele Gibson headstock, mooie satijn witte kleur, alles wat een goeie Les Paul nodig heeft, voor 545 euro.

Vreemd dat hij geen Serial Number heeft trouwens?

peter_l
21 mei 2011, 11:13
Vreemd dat hij geen Serial Number heeft trouwens?
Da's afgevijld, net als in de film. Is de gitaar later niet meer te traceren namelijk, net als de broertjes Jonas.

Epiphoneee
21 mei 2011, 11:17
Da's afgevijld, net als in de film. Is de gitaar later niet meer te traceren namelijk, net als de broertjes Jonas.

Haha juist :). Zoals ik al dacht zijn dit de broertjes van die Disney rotzooi, wat verder? De Justin Bieber signature SG, de Osama Bin Laden tribute Les Paul Jr? Straks krijgen we nog de Benedict XVI Les Paul Special, of de George W. Bush Les Paul Studio.

peter_l
21 mei 2011, 11:19
Wat dacht je van een Epiphoney? Of een Epipony, voor de kleine meisjes, en natuurlijk in snaarstrak zuurstokroze..

Epiphoneee
21 mei 2011, 11:23
Wat dacht je van een Epiphoney? Of een Epipony, voor de kleine meisjes, en natuurlijk in snaarstrak zuurstokroze..

Er is zelfs ooit een hello kitty Epiphone geweest.

Overigens ben ik Gibson wel dankbaar dat er maar 300 van worden gemaakt, nu hoef ik er slechts 300 op te sporen en te vernietigen om de wereld weer goed te maken.

Pepe
21 mei 2011, 11:27
Het hoeft niet 1 persoon te zijn he, je kan ook een gitaar opdragen aan een hele bovolkingsgroep. De Epi Trailer Trash:

http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/7/5/4/274754.jpg