PDA

View Full Version : [DOUANE / IMPORTEREN] - Heeft iemand ervaring met gitaren kopen op eBay, bijv?



DemolitionColorScheme
20 mei 2011, 19:53
Hoe zit het met de importeerkosten en de belasting? Is het 't waard? Teveel gezeik?

Orpheo
20 mei 2011, 19:55
Gebruik even de search.hier is al zo vaak over gesproken.

Sinner1980
20 mei 2011, 19:59
Of gewoon google,heb ik gisteren ook nog maar eens gedaan; best leerzaam

DemolitionColorScheme
20 mei 2011, 20:00
Thanks. Ik heb een topic gevonden. Duidelijk. Ga ik niet aan beginnen.

Bijl
20 mei 2011, 20:04
Hier is inderdaad al een topic over als het gaat om importeren vanuit de USA.

Binnen de EU landen (dus ook europese landen die geen Euro gebruiken) betaal je GEEN invoerrechten, alleen verzendkosten en verder niets.

Wat Ebay betreft, kijk of de verkoper veel positieve feedback ontvangen heeft. Reken alleen af met PayPal.

Mijn LTD gitaar was verdacht goedkoop en het was een Italiaanse shop op Ebay. Vanwege de prijs had ik argwaan, maar toch gedaan. Bleek het de web-outlet van de Italiaanse ESP/LTD importeur te zijn... :)

Sinner1980
20 mei 2011, 20:06
Thanks. Ik heb een topic gevonden. Duidelijk. Ga ik niet aan beginnen.

Kan best interessant zijn hoor. Zo heb ik gister een gitaar gescoord waar je hier 1500 voor betaald. Kost me incl invoerrechten,inklaringskosten en omzetbelasting een kleine 800...nee,je moet het niet doen;)

DemolitionColorScheme
20 mei 2011, 20:09
Hier is inderdaad al een topic over als het gaat om importeren vanuit de USA.

Binnen de EU landen (dus ook europese landen die geen Euro gebruiken) betaal je GEEN invoerrechten, alleen verzendkosten en verder niets.

Wat Ebay betreft, kijk of de verkoper veel positieve feedback ontvangen heeft. Reken alleen af met PayPal.
Ja, dat van de EU was me duidelijk. Dit betreft ook een gitaar uit de U.S.
Ik heb het al uitgerekend, voor dat bedrag kan ik er net zo goed een in Nederland proberen te vinden.

Hotpepper01
20 mei 2011, 20:12
Bij aankoop vanuit een niet EU land, gewoon rekening houden met de invoerrechten die je moet betalen. Transportkosten, verpakking en verzekering kunnen ook oplopen...

Is de douane een keer niet scherp en de aanschafprijs niet te hoog, dan kun je mazzel hebben. Vwb Paypal, ik heb wel eens een 1962-er Gibson van boven de 5000 USD gekocht op Ebay en paypal vond het nodig om eerst eens een week of wat op mijn geld te gaan zitten voordatde verkoper het ontving. Zogenaamd voor onderzoek...Dat vond ik op zn zachts gezegd onprettig van Paypal. Dat was trouwens de enige nare ervaring met Paypal.

DemolitionColorScheme
20 mei 2011, 20:14
Het is duidelijk, guys. ;) Ik werk vaker met eBay en PayPal en dat is prima. Ik was alleen niet geheel zeker hoe het met de BTW en invoerrechten zat als je een gitaar zou kopen op eBay vanuit de U.S.

Allemaal duidelijk nu. Thread kan dicht.

Sjit86
20 mei 2011, 20:14
Lees dit gewoon ff

http://www.douane.nl/particulier/internetaankopen.html

Dirk_Hendrik
20 mei 2011, 22:49
Ja, dat van de EU was me duidelijk. Dit betreft ook een gitaar uit de U.S.
Ik heb het al uitgerekend, voor dat bedrag kan ik er net zo goed een in Nederland proberen te vinden.


Dit topic starten getuigt van slecht searchgebruik... maar dat had je al door ;-)

Maar zo snel al hebben geaccepteert dat een US aankoop dus niet de moeite is... hebben nog weinig van je voorgangers die dit soort draadjes startten klaargespeeld. En die waren dan ook nog eens hard in de ontkenningsfase dat een versterker die op 110 Volt draait in NL niet echt praktisch is.

kudo's!:)

peter_l
20 mei 2011, 23:21
En die waren dan ook nog eens hard in de ontkenningsfase dat een versterker die op 110 Volt draait in NL niet echt praktisch is.

Nou ja Dirk-Hendrik; da's toch gewoon lekker zuinig? Nét zoveel herrie voor de helft van de stroom, da's gewoon supergoed voor het miljeu! :seriousf:

Epiphoneee
20 mei 2011, 23:23
Nou uit mijn ervaring loont importeren uit de US wel degelijk, alleen heb ik dat nog nooit gedaan met gitaren...

DemolitionColorScheme
20 mei 2011, 23:30
Nou uit mijn ervaring loont importeren uit de US wel degelijk, alleen heb ik dat nog nooit gedaan met gitaren...
Precies. Pedaaltjes is niet zo'n issue ... maar dure gitaren ... ;)

Weeble
21 mei 2011, 11:19
Wat ik er aan wil toevoegen is het tracking systeem.
Het kan raar lijken dat je een pakketje volgt dat de eerste dag de winkel uitgaat naar het vliegveld.
2 dagen later is ie vervolgens in NL.
Echter kan het dan nog een week of langer duren voordat je bestelling door de douane is gegaan. Houdt hier dus rekening mee

Mr. Dynamite
21 mei 2011, 11:35
Ik heb een keer de gok genomen en een gitaar voor een prikkie uit Duitsland laten komen. Dat beviel me best goed, koffer er omheen en een shitload aan verpakkings materiaal, dus hij was goed beschermd. Denk trouwens niet dat iedere verkoper het zo verpakt.. :soinnocent:

Pepe
21 mei 2011, 11:39
Het antwoord is vrij simpel, reken plus 25% en you're save to go.
Of het de moeite waard is hangt af van wat je wil hebben. Ik haal dingen uit het buitenland die hier niet te krijgen zijn. In andere gevallen is het bijna altijd onzin.

HaroldA
21 mei 2011, 11:50
Als je een gitaar uit de USA haalt komt er ronde de $300 aan verzendkosten bij. Ook daar moet je weer 25% belasting over betalen!

Mijn Gibson RD heb ik uit de USA gehaald omdat die hier niet te vinden zijn. Achteraf had ik misschien toch liever de gitaar eerst in m'n handen gehad.

Epiphoneee
21 mei 2011, 11:56
Als je een gitaar uit de USA haalt komt er ronde de $300 aan verzendkosten bij. Ook daar moet je weer 25% belasting over betalen!

Mijn Gibson RD heb ik uit de USA gehaald omdat die hier niet te vinden zijn. Achteraf had ik misschien toch liever de gitaar eerst in m'n handen gehad.

300 dollar verzendkosten? Uit de U.S.A is dat meestal $70 of iets, voor mijn gitaar uit China betaalde ik $100...

HaroldA
21 mei 2011, 11:57
300 dollar verzendkosten? Uit de U.S.A is dat meestal $70 of iets, voor mijn gitaar uit China betaalde ik $100...

Dan heb je geen verzekering. Kan ook, maar ik vond het wel waard voor een gitaar van over de €1300.-

Pepe
21 mei 2011, 11:59
De amerikaanse vervoerders doen rare dingen met hun tarieven de laatste 2 jaar.
Het was altijd rond de 125 dollar maar nu rekent UPS 325 fully insured en Postal Service 150 dollar met 650 max insured.

Je ziet nu vaker dingen met 4/500 dollar shipping. En daar komt dan weer de invoertax bovenop. Ja, zeggen ze dan, de dollar staat laag....

Epiphoneee
21 mei 2011, 12:13
Dan heb je geen verzekering. Kan ook, maar ik vond het wel waard voor een gitaar van over de €1300.-

Achjoh, meestal verzenden Powersellers via eBay voor $70 via FedEx of DHL, en dan lijkt het me stug dat je $230 aan verzekeringen moet betalen.

Sinner1980
21 mei 2011, 19:31
De gitaar die as we speak onderweg is naar IJmuiden is voor $130,- volledig verzekerd met Fedex verstuurd. Ze was ook niet zo heel duur dus dat scheelt natuurlijk ook.
Nou maar hopen dat de douane er een beetje voort mee maakt hier

zjanke
21 mei 2011, 21:00
Achjoh, meestal verzenden Powersellers via eBay voor $70 via FedEx of DHL, en dan lijkt het me stug dat je $230 aan verzekeringen moet betalen.

Verzendkosten en verzekering zijn heel verschillende dingen en hebben niets met elkaar te maken qua prijs. Een diamantje van een paar gram kost geen drol om te verzenden, maar is heel duur in de verzekering. Een zak zand krijg je voor drie kwartjes verzekerd, maar kost een vermogen om te versturen.

Verzenden is omvang en gewicht, verzekeren gaat over de waarde.

ccc
22 mei 2011, 08:19
Ik heb de hele tijd Amerikanen over de vloer, zo nu en dan brengen ze wel iets mee en dat wordt dan "vergeten".

DemolitionColorScheme
22 mei 2011, 08:38
Ik heb de hele tijd Amerikanen over de vloer, zo nu en dan brengen ze wel iets mee en dat wordt dan "vergeten".
haha, awesome! :D

Dennis_Ajax
8 juni 2011, 22:22
Denk er wel over om een gitaar uit LA te halen aankomende vakantie. Dit doe ik alleen als er een mogelijkheid is om de gitaar als handbagage mee te nemen. Hoe groot ie die mogelijkheid. En als ik hier nou een factuur kan regelen voor de gitaar die ik wil kopen.. Zo kan ik toch de douane omzeilen?

Jay75
8 juni 2011, 23:52
Gewoon de waarde laten verlagen, heb ik al 6 keer gedaan en ipv 3-400 euro inklaring btw etc betaalde ik iedere keer ONDER de 100 euro.

Sinner1980
9 juni 2011, 11:09
Denk er wel over om een gitaar uit LA te halen aankomende vakantie. Dit doe ik alleen als er een mogelijkheid is om de gitaar als handbagage mee te nemen. Hoe groot ie die mogelijkheid. En als ik hier nou een factuur kan regelen voor de gitaar die ik wil kopen.. Zo kan ik toch de douane omzeilen?

Die mogelijkheid is vrij groot mits je een beschaafde koffer of gigbag hebt.
In principe is er een regeling voor in de VS; ik kreeg destijds een documentje mee van Guitar Center NY die ik moest laten zien als men op het vliegveld moeilijk zou doen over het vervoeren van een instrument als handbagage.

Bij KLM deden ze overigens niet moeilijk hoor,ik liep met rugzak en gitaar als handbagage vrolijk verder. Neem op het vliegveld aldaar ook even de moeite om je sales tax terug te vorderen,scheelt ook weer.

Op Schiphol blijft het een gok; uiteraard zou ik even een bonnetje of iets dergelijks regelen hier in NL (al heb ik dat niet gedaan).
Ik heb eerst even na de landing rustig een bakkie gedaan een ruim een half uur later mijn koffer opgepikt. Iedereen van mijn vlucht was al langs de douane en ik liep vrolijk mee met de mensen die uit Parijs kwamen aangevlogen (stond geen controle meer).

Succes

INOXROX
9 juni 2011, 11:25
Denk er wel over om een gitaar uit LA te halen aankomende vakantie. Dit doe ik alleen als er een mogelijkheid is om de gitaar als handbagage mee te nemen. Hoe groot ie die mogelijkheid. En als ik hier nou een factuur kan regelen voor de gitaar die ik wil kopen.. Zo kan ik toch de douane omzeilen?

;) He Dennis . Ik herinner me van m'n vader dat die tijdens een van z'n zakenreizen ( wel al ff geleden , dat wel ) nieuw 2 Martins had gekocht ( 6 - en 12 snaar ) en hij heeft toen 2 ouwe koffers in een pawnshop gevonden en ze daarin vervoerd . Geen invoerrechten . De originele hardshells die bij gitaren zaten heeft ie een volgende keer weer meegnomen .

Kan best dat je daar tegenwoordig niet mee wegkomt maar ik herinnerde me het voorval dus ....
Good Luck !

Venlonaer
9 juni 2011, 13:41
Geen gitaar maar pickups. Ik sta op het punt een setje Dirty Fingers vanuit Hong Kong te laten komen. Keeping fingers crossed:ok:

HaroldA
9 juni 2011, 13:49
Geen gitaar maar pickups. Ik sta op het punt een setje Dirty Fingers vanuit Hong Kong te laten komen. Keeping fingers crossed:ok:

Nieuwe Dirty Fingers? Al een keer gehoord?

Venlonaer
9 juni 2011, 14:29
Yep. Vriend van me heeft er een in de bridge (ook les paul). En dit is wat ik zocht. Het setje kost net iets meer dan alleen de bridge pu, dus ik durf de gok wel te wagen voor de neck. Is die niks, zoe ik daar wel wat anders voor :ok:

HaroldA
9 juni 2011, 14:33
Yep. Vriend van me heeft er een in de bridge (ook les paul). En dit is wat ik zocht. Het setje kost net iets meer dan alleen de bridge pu, dus ik durf de gok wel te wagen voor de neck. Is die niks, zoe ik daar wel wat anders voor :ok:

Hmmm... Ik heb net een 70's/80's Dirty Fingers in mijn Paul vervangen door een Super Distortion...

De Dirty Fingers was veel te clean/stijf en keihard!

Venlonaer
9 juni 2011, 15:22
Hmm...heb je er misschien eens een soundsamole van? ( an jezelf bedoel ik dan, niet van youtube, die heb ik al beluisterd).

HaroldA
9 juni 2011, 15:25
Hmm...heb je er misschien eens een soundsamole van? ( an jezelf bedoel ik dan, niet van youtube, die heb ik al beluisterd).

Nope.

Maar weet wel van de Internets dat de oude beter klinken dan de reissue. En de oude vind ik al te steriel ;)

MjS
11 juni 2011, 21:35
Ik weet niet of het helemaal het goede topic is, maar heeft iemand ervaring met het importeren van pickups (of iets anders) via MusicToyz? Zit er over te denken om setje Van Zandt's te bestellen. Kost daar de helft en volgens de douanesite betaal je dan alleen de BTW, geen invoerrechten. Zit je dus nog onder de 180 ipv minstens 270 in de EU, met de huidige koersen.

Sinner1980
12 juni 2011, 13:07
Ik weet niet of het helemaal het goede topic is, maar heeft iemand ervaring met het importeren van pickups (of iets anders) via MusicToyz? Zit er over te denken om setje Van Zandt's te bestellen. Kost daar de helft en volgens de douanesite betaal je dan alleen de BTW, geen invoerrechten. Zit je dus nog onder de 180 ipv minstens 270 in de EU, met de huidige koersen.

met dat soort pakketjes (lees: dat formaat) hoef je je meestal geen zorgen te maken over invoerrechten; ze glippen er meestal langs gelukkig. Ik heb over een setje pickups en 2 effectpedalen geen invoerrechetn betaald recentelijk.
Verder heb ik helaas geen ervaring met MusicToyz maar als je met creditcard betaalt zit je altijd goed (ben je in ieder geval goed gedekt).

Ik zeg doen:ok:

zjanke
12 juni 2011, 20:41
Oh God, daar gaan we weer :chicken:

minoin
12 juni 2011, 22:49
Hahaha, eindeloze discussie altijd weer.
Ik heb mijn Schecter via Ebay nieuw uit Amerika laten komen. Ze waren toen nauwelijks in Nederland of Duitsland te koop en ik was na alle extra kosten (douane, BTW, import) nog goedkoper uit dan hier in Europa. Ik heb er wel meteen Schecter koffer bij gekocht, zodat het op z'n veiligst Nederland zou bereiken.
Misschien heb ik geluk gehad, maar geen krasje op de gitaar of koffer.

Wel had de verkoper de gitaar aangegeven als tweedehands met een waarde van 200 dollar. Daar trapte de douane niet in, nadat ze het pakketje open hadden gemaakt en een gloednieuw gitaartje te zien kregen. Dus hebben ze de prijs gegoogled, een printje gemaakt en die naar mij opgestuurd met het verzoek alle extra kosten over te maken. Gedaan en dezelfde maand nog had ik een juweeltje in huis :D

HaroldA
14 juni 2011, 08:40
Is de vorige eigenaar nog aangeklaagd voor fraude?

minoin
14 juni 2011, 08:54
Is de vorige eigenaar nog aangeklaagd voor fraude?

Nee, voor zover ik weet niet. Is eigenlijk nog best netjes afgehandeld, ondanks de poging :)

Mesjoggah
25 juni 2011, 19:23
Er ligt een pakketje uit de USA bij de Post.nl.. en ik kreeg daarover een brief..

Ze kunnen de waarde niet bepalen en dus geen douaneaangifte doen, nu zat de pakbon er bij en de verkoper heeft daarop aangegeven dat het om een gift gaat met een waarde van $20,- (nee, daar heb ik niet om gevraagd..)

nu kan ik de vermoorde onschuld spelen en dat dus ook invullen..

of:

de juiste waarde invullen en een printje van de rekening meesturen, ik zelf neig naar gewoon eerlijk zijn maar betekent dat niet dat de afzender in de problemen kan komen daardoor?

Sinner1980
25 juni 2011, 19:46
Er ligt een pakketje uit de USA bij de Post.nl.. en ik kreeg daarover een brief..

Ze kunnen de waarde niet bepalen en dus geen douaneaangifte doen, nu zat de pakbon er bij en de verkoper heeft daarop aangegeven dat het om een gift gaat met een waarde van $20,- (nee, daar heb ik niet om gevraagd..)

nu kan ik de vermoorde onschuld spelen en dat dus ook invullen..

of:

de juiste waarde invullen en een printje van de rekening meesturen, ik zelf neig naar gewoon eerlijk zijn maar betekent dat niet dat de afzender in de problemen kan komen daardoor?

Nee,die gast krijgt daar geen problemen mee.

Tja,als je graag geld weggeeft moet je eerlijk zijn,ik zou gewoon hetzelfde verhaal als de verkoper aanhouden maar ik ben dan ook een 'sinner';)

DemolitionColorScheme
19 januari 2012, 11:19
Ik haal even mijn oude topic omhoog omdat ik een specifieke vraag heb:
Ik sta op het punt om een Gibson Les Paul Classic Custom Ebony te kopen. Dit is een gelimiteerde gitaar uit 2008 en is nu niet echt meer in winkels te koop.

De verkoper wil hem opsturen met Express Mail International (volgens mij van FedEx) voor $135,-
Nu is het punt: als die gitaar aankomt bij de douane/etc. hoe wordt dan die prijs bepaald? Normaliter zou het waarschijnlijk de winkelprijs + verzendkosten zijn en daar dan weer 19% (of was het nu 24%?) - toch?

Maar deze gitaar is niet meer in de winkel te koop, hoe bepalen ze die prijs dan?

HaroldA
19 januari 2012, 11:21
Maar deze gitaar is niet meer in de winkel te koop, hoe bepalen ze die prijs dan?

Dat wat jij ervoor betaald hebt. Je ebay factuur is de waarde.

DemolitionColorScheme
19 januari 2012, 11:23
Dat wat jij ervoor betaald hebt. Je ebay factuur is de waarde.
Het is niet via eBay maar privé, dus simpelweg via PayPal. Ik heb ook al tegen hem gezegd dat hij dat erbij moet doen, maar ik vroeg me af of daar naar gekeken wordt en in hoeverre kan dat nagecheckt worden? Want dan laat ik hem er liever een paar 100 USD ervanaf halen ...

HaroldA
19 januari 2012, 11:24
Want dan laat ik hem er liever een paar 100 USD ervanaf halen ...

Pas daar wel mee op: dat is een "federal crime" in de USA waar hij celstraf voor kan krijgen.

DemolitionColorScheme
19 januari 2012, 11:25
Pas daar wel mee op: dat is een "federal crime" in de USA waar hij celstraf voor kan krijgen.
Kijk! Dat is dan al goed om te weten. Dan laat ik hem gewoon de daadwerkelijke prijs invullen. Ik ga natuurlijk niet zorgen dat hij straks genaaid is.

HaroldA
19 januari 2012, 11:35
Kijk! Dat is dan al goed om te weten. Dan laat ik hem gewoon de daadwerkelijke prijs invullen. Ik ga natuurlijk niet zorgen dat hij straks genaaid is.

Pakkans is natuurlijk wel laag en ik denk niet dat ze actief op zoek gaan naar overtreders.

DemolitionColorScheme
19 januari 2012, 11:36
Pakkans is natuurlijk wel laag en ik denk niet dat ze actief op zoek gaan naar overtreders.
Lijkt me ook niet, maar ik denk niet dat hij dat risico wilt nemen.

terrasbeest
19 januari 2012, 11:44
FAQ :

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?130288-Het-wel-en-wee-van-invoeren

DemolitionColorScheme
19 januari 2012, 11:46
FAQ :

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?130288-Het-wel-en-wee-van-invoeren
Yup. Ik ken het topic, alleen leek het me handiger om deze specifieke vraag hier te plaatsen.

hole
19 januari 2012, 11:49
http://www.dutycalculator.com/

NB: als je een lagere prijs laat noteren, heb je ook gezeik als er iets mis gaat (verzekerde waarde)

DemolitionColorScheme
19 januari 2012, 11:52
http://www.dutycalculator.com/

NB: als je een lagere prijs laat noteren, heb je ook gezeik als er iets mis gaat (verzekerde waarde)
Thanks man! Super dit!
Verzekerde waarde is hier sowieso maar $650,-

Anyways, ik kom uit op €1500,- (of ja: €1476.30) totaal. Precies wat ik maximaal wilde besteden.

terrasbeest
19 januari 2012, 11:54
Yup. Ik ken het topic, alleen leek het me handiger om deze specifieke vraag hier te plaatsen.

Het bedrag dat je moet aangeven is de som van alle kosten die verbonden zijn aan de ' transactie' : de gitaar, het transport.
Vraag de verkoper dat hij een factuurtje opmaakt, als dat niet kan maak er zelf eentje, mail het hem door en vraag dat hij het meegeeft met de gitaar.
Je paypal kan dienen als bewijsstuk voor het aangegeven bedrag.

DemolitionColorScheme
19 januari 2012, 11:56
Het bedrag dat je moet aangeven is de som van alle kosten die verbonden zijn aan de ' transactie' : de gitaar, het transport.
Vraag de verkoper dat hij een factuurtje opmaakt, als dat niet kan maak er zelf eentje, mail het hem door en vraag dat hij het meegeeft met de gitaar.
Je paypal kan dienen als bewijsstuk voor het aangegeven bedrag.
Heb ik al doorgegeven. :) Ik wacht nog op zijn reactie.

zjanke
19 januari 2012, 12:40
http://www.dutycalculator.com/

NB: als je een lagere prijs laat noteren, heb je ook gezeik als er iets mis gaat (verzekerde waarde)

Goeie link! Ik heb hem ook even geplakt in het importtopic onder diversen!