PDA

View Full Version : Wah voor metal



Braindead
20 mei 2011, 17:28
Ik zoek dus (ja je raad het al) een wah. Wat moet ie kunnen? Hij moet extreem klnken. Geshikt voor extreme metalsolo''s denk Zakk Wylde, Dimebag Darrel en extremer :)

En wat ik ook belangrijk vind is dat ie true bypass is, een voeding(aansluiting) heeft en een ledje voor aan/uit.

Dus graag ervaringen van mensen die zelf ook metal spelen met hun Wah.

Wat me opvalt is dat er enorme prijsverschillen zijn tussen de diverse wah''s. Ik heb zelf recent nog de Morley wah getest maar vond die erg zwak. Veel te mooi. Ik wil iets extreems!

Tankman
20 mei 2011, 17:40
Yo, ff een bump vanuit de diepste kelders van het stoffige gitaarnet archief.

Ik zoek dus (ja je raad het al) een wah. Wat moet ie kunnen? Hij moet extreem klnken. Geshikt voor extreme metalsolo''s denk Zakk Wylde, Dimebag Darrel en extremer :)

En wat ik ook belangrijk vind is dat ie true bypass is, een voeding(aansluiting) heeft en een ledje voor aan/uit.

Dus graag ervaringen van mensen die zel ook graag metal spelen met hun Wah.

Wat me opvalt is dat er enorme prijsverschillen zijn tussen de diverse wah''s. Ik heb zelf recent nog de Morley wah getest maar vond die erg zwak. Veel te mooi. Ik wil iets extreems!

Wat dacht je van de Zakk Wylde of de Dimebag Darrell Signature Wah's...

Thiez
20 mei 2011, 17:49
Idd de signature series van dunlop. Heb zelf de Zakk Wylde wah een tijdje gehad. Ik vond hem zelf vreselijk omdat hij dus zo extreem is. Het is net of je onder water zit ofzo. De signature van Van halen vind ik erg gaaf en ook Kirk hammet is wel lekker voor een schreeuwende solo.
Zelf heb ik nu een RMC3 wah, deze kun je zo extreem of summier afstellen als je zelf wilt. Alles is af te stellen.
Duur maar zeker een aanrader.

Liquid_Metal
20 mei 2011, 17:59
Ik speel met een Dunlop JH-1. Da's dus de originele Crybaby met Jimi Hendrix mod (smeriger en feller). Heel erg lekker voor metal omdat 'ie zo aggressief is.
Ik ga over een poosje over naar een MIDI wah (Prostage remote wah wah) omdat dat makkelijker (en meer te tweaken) is, maar de Dunlop blijft voor een backup-bordje.

Braindead
20 mei 2011, 18:13
Haha, ik zit hem ff te beluisteren hier: http://www.thomann.de/nl/dunlop_zakk_wylde_signature_wah.htm
klinkt inderdaad of je onder water zit.
Welke wah''s hebben ook alweer geen voedingoptie?

Die Kirk Hammet vind ik op de site van Thomann erg lekker klinken. Hij is extreem (groot bereik) zonder vreemd te gaan klinken zoals die ZAkk Wylde. Zoiets zoek ik wel. Zijn er andere die in de buurt van dat geluid komen? Voor dat geld koop je ook alweer een Whammy 4.


Idd de signature series van dunlop. Heb zelf de Zakk Wylde wah een tijdje gehad. Ik vond hem zelf vreselijk omdat hij dus zo extreem is. Het is net of je onder water zit ofzo. De signature van Van halen vind ik erg gaaf en ook Kirk hammet is wel lekker voor een schreeuwende solo.
Zelf heb ik nu een RMC3 wah, deze kun je zo extreem of summier afstellen als je zelf wilt. Alles is af te stellen.
Duur maar zeker een aanrader.

Mitch
20 mei 2011, 19:20
Als je een specifieke vraag hebt, zoals een wahpedaal dat extreem klinkt en geschikt is voor metal, bump dan volgende keer geen fossiel dat is gestart in 2001 en ooit is gebumpt in 2004. Met de naam "Beste wah-wah" krijg je anders geheid reakties van mensen die alleen de titel lezen en niet de moeite nemen je openingspost tot zich door te laten dringen.
Apart topic aangemaakt met duidelijke titel.

Thiez
20 mei 2011, 20:02
Het schijnt dat de Morley george lynch wah ook wel gaaf is voor scheurende solo's. Maar deze heb ik zelf nog nooit gehoord.

Braindead
20 mei 2011, 20:10
Okay fair enough mod ;)

De George Lynch okay...

Ik was aanvankelijk trouwens wat minder enthousiast over de Zakk wylde van Dunlop maar kwam net een youtube review tegen waar die zowel goed klonk als goed uitkwam. En hij is ook niet zo duur dus zeker een optie.

Thiez
20 mei 2011, 20:19
De Zakk Wylde is perfect voor Zakk sounds. Maar je kunt er verder weinig anders mee. Zakk gebruikt hem ook heel veel door hem in 1 vaste stand te laten staan. Maar als de sound je ligt, zeker gaaf dingetje.

onrust nv
20 mei 2011, 22:16
Ik speel met een Dunlop JH-1. Da's dus de originele Crybaby met Jimi Hendrix mod (smeriger en feller). Heel erg lekker voor metal omdat 'ie zo aggressief is.

Is dit nix, of zoek je goor/agressief/smerig/ziek.
Wat voor metal speel je? Heavy, speed, thrash, death of grind?

Braindead
20 mei 2011, 22:36
Het is voor een project van me en hoewel dat niet echt heel harde metal is meer Gothic e.d. zoek ik een agressieve wah voor wat verfrissende solo's. Dus Ozzy achtige dingen en metallica achtige solo's zijn eigenlijk wel heftig genoeg. Ik vind het echt jammer dat die Kirk Hammet zo duur is want ik zag op youtube een demo ervan en ik ben fucking verkocht. Wat een vet ding (looks) en wat een geluid en dan heb ik hem nog niet eens in het echt gehoord. Maar goed, je begrijpt het al, ik heb gewoon gas voor een vette wah al had ik gehoopt niet boven de 100 euro uit te moeten geven.

ik zoek inderdaad iets voor agressief en ziek haha.. Nogmaals die kirk is erg vet. Ik weet ook uit ervaring met wah's dat ik geen type ben dat continui loopt te pompen op dat ding. Ik zoek er dus eentje die met weinig bewegingen lekkere zieke shit ten gehore kan brengen. Geen Morley dus in ieder geval, of die Lynch moet heel anders zijn dan de Morley die ik heb gecheckt.

Tankman
20 mei 2011, 22:44
Ik vind mijn original CryBaby eigenlijk ook wel agressief genoeg. Ik gebruik hem heerlijk in Slipknot en Sepultura nummers. Vooral bij Sepultura is een erg aanwezige Wah wel gewenst. Voor 85-99 euro misschien een goede optie?

Thiez
21 mei 2011, 09:26
Original is idd niet heel bescheiden. En er zijn op internet vast wel mods te vinden om een original richting een kirk hammet te krijgen. En anders kan bijvoorbeeld dirk hendrik vast wel iets verzinnen ;)

marter544
21 mei 2011, 10:29
Ik zou toch zeker ook eens de Bad Horsie proberen. Je zei dat je een morley had geprobeerd, maar dan was dat vast niet de Bad Horsie. Die is erg aanwezig en gaat erg diep.

Deze is dan wel niet true-bypass (de crybaby ook niet), maar er zit een goede buffer in dus dat maakt imo weinig uit.. Ik vind de bypass van de crybaby wel erg beroerd.

Mr. Dynamite
21 mei 2011, 12:06
Tja bij metal denk ik altijd meteen aan Morley..

Die Dimebag lijkt mij ook wel vet. Ik heb de Zakk eens gehad maar zelf vond ik het 10x niks, een grote brei vond ik het maar. Geeft trouwens wel echt Zakk's sound weer :)

Robdop
21 mei 2011, 12:26
Ik zou toch zeker ook eens de Bad Horsie proberen. Je zei dat je een morley had geprobeerd, maar dan was dat vast niet de Bad Horsie. Die is erg aanwezig en gaat erg diep.

Deze is dan wel niet true-bypass (de crybaby ook niet), maar er zit een goede buffer in dus dat maakt imo weinig uit.. Ik vind de bypass van de crybaby wel erg beroerd.

wat ik weet van de bad horsie is dat de wah alles behalve extreem is?

Braindead
21 mei 2011, 18:31
@ Marter544

Volgens mij was het wel degelijk een Bad Horsie. Misschien heb ik er wel niet lang genoeg mee gespeeld en stond ie gewoon te soft afgesteld. in ieder geval maakte dat ding op mij geen goede indruk. (Behalve dan de bheuizing die dik in orde was :) )

Ik snap overigens niet dat er nog steeds wah's niet true bypass zijn. Je hebt je wah verhoudingsgewijs meer uit dan aan staan en dan kan dat ding een behoorlijke tonesucker zijn.

Verder ben ik niet zo'n Mac gyver dus modden dat is geen optie. Hij moet fabriek af goed zijn.

Bijl
22 mei 2011, 20:25
Het schijnt dat de Morley george lynch wah ook wel gaaf is voor scheurende solo's. Maar deze heb ik zelf nog nooit gehoord.

Ik heb een Morley George Lynch Dragon II. In combinatie met actieve EMG pickups doet die wah helemaal niets, en een tamme kunstmatige klank.

Met passieve pickups klinkt echter het wel goed. Het is een wah met een korte "sweep" en de voicing is niet bijzonder diep. (wel instelbaar overigens)

Als je een ziek geluid wil moet je eens high gain geluiden door een Vox jagen, gewoon proberen en zelf oordelen.