PDA

View Full Version : Digitech bad monkey + fuzz?



stratter
20 mei 2011, 16:49
Laatst een BM gekocht. Niet zo'n mooi geluid als de echte tubescreamers van ibanez en maxon, maar ik vond het verschil niet groot genoeg om de 3 keer zo hoge prijs te rechtvaardigen. De aparte treble en bass knoppen maken het een erg bruikaarbaar en veelzijdig pedaal.

Nu mijn vraag, ik wil er een fuzz bij. Op het www lees ik echter wat verhalen dat dit niet samen gaat. Niet wanneer de BM uitstaat en de fuzz aan, wat iets met de non-truebypass van de BM te maken zou hebben, maar ook niet wanneer ze allebei wel aan staan.

Het is me niet helemaal duidelijk wat hier van waar is. Weten jullie het?

Zit qua fuzz te denken aan een MXR classic fuzz 108.

Ik speel trouwens met een strat door een fender amp met een klein beetje overdrive op de versterker altijd aan.

Opzich is fuzz --> licht overdriven geluid op amp wel een goed idee toch?

pasqual
20 mei 2011, 23:47
een BM heeft een iets gladdere vervorming als een ibanes TS, dus daarom zou het kunnen dat je 'm niet zo goed vind als een TS. kwestie van smaak, niet zozeer van goed/slecht. ik vind de BM erg geschikt als overdrive. ook in combinatie met een fuzz werkt ie goed: fuzz niet voluit ( op 25 % ) en dan boosten met de BM....lekker hoor! uiteraard ligt het ook aan welke fuzz. ik heb de volgende combinatie gehad: muff fuzz ( newtone ) en een BM.

stratter
21 mei 2011, 16:26
Bedankt voor je reactie!

Ik bedoel het meer zo: Of de BM nou aan of uit staat, dat deze het geluid van de fuzz negatief beinvloed, alleen maar als deze in dezelfde chain zit.
Het zou iets met de buffer in de BM (TS non-truebypass) te maken hebben en vooral het geval bij een fuzzface achtige als fuzz (net zoals de MXR).

En dan is mijn vraag of dat het geval is of niet.

Beetje vaag verhaal i know, maar ik heb het niet zelf verzonnen, het komt hier vandaan:
http://www.thegearpage.net/board/archive/index.php/t-696950.html

PS: Misschien toch ook maar zo'n newtone muff pakketje kopen om fuzz eens uit te proberen. Ben alleen bang dat het iets te veel distortion is en niet echt fuzz...

N.D.
21 mei 2011, 16:50
Bedankt voor je reactie!

Ik bedoel het meer zo: Of de BM nou aan of uit staat, dat deze het geluid van de fuzz negatief beinvloed, alleen maar als deze in dezelfde chain zit.
Het zou iets met de buffer in de BM (TS non-truebypass) te maken hebben en vooral het geval bij een fuzzface achtige als fuzz (net zoals de MXR).

En dan is mijn vraag of dat het geval is of niet.

Beetje vaag verhaal i know, maar ik heb het niet zelf verzonnen, het komt hier vandaan:
http://www.thegearpage.net/board/archive/index.php/t-696950.html

PS: Misschien toch ook maar zo'n newtone muff pakketje kopen om fuzz eens uit te proberen. Ben alleen bang dat het iets te veel distortion is en niet echt fuzz...

Ik heb een Bad Monkey voor m'n fuzz staan (Fulltone Ultimate Octave) en heb daar geen last van. En als je er wel last van hebt, dan zet je 'm gewoon voor je Bad Monkey in de keten.

caliban
21 mei 2011, 17:25
Geen true bypass kan een beetje tonesuck veroorzaken, maar met twee pedalen achter elkaar gaat dat verwaarloosbaar zijn. En een fuzz geboost klinkt vet!

stratter
21 mei 2011, 18:06
Oke top, dan weet ik genoeg, bedankt!
Binnenkort even een fuzz in huis halen :)

caliban
21 mei 2011, 22:56
Ik ken zelf weinig van fuzzboxes, maar de ervaring die ik heb, leert me wel dat er heel veel verschillen in zijn. Ik heb een zelfgebouwde fuzz face, en dat is iets compleet anders dan de big muffs die ik ooit heb kunnen testen. Een big muff vind ik op zichzelf al fel scheuren, terwijl die fuzz face best een boost heeft.

pasqual
22 mei 2011, 00:06
Ik ken zelf weinig van fuzzboxes, maar de ervaring die ik heb, leert me wel dat er heel veel verschillen in zijn. Ik heb een zelfgebouwde fuzz face, en dat is iets compleet anders dan de big muffs die ik ooit heb kunnen testen. Een big muff vind ik op zichzelf al fel scheuren, terwijl die fuzz face best een boost heeft.

dit kan ik inderdaad beamen. ik momenteel ook een fuzzface. geeft een erg lekkere vervorming die goed reageert op de volume knop van je gitaar. de newtone muff-fuzz daar in tegen heeft veel minder vervorming maar combineert erg goed met een overdrive zoals een BM of TS, waardoor je een soort van vintage overdrive sound krijgt die erg vet is.