PDA

View Full Version : Gitaar kleuren ná olie behandeling



DarknessAwaits
19 mei 2011, 22:47
Ik heb een tijdje geleden m'n derde gitaar afgemaakt (nou ja, er moeten nog steeds wat details worden gedaan). Hij heeft een quilted maple top en die vond ik naturel het mooist. Althans, dat was mijn idee toen, nu gaat de kleur na het olieën me toch wat tegenstaan... er mist iets.

Na weer hier te hebben rondgekeken gaat het toch weer kriebelen, maar het probleem is dus dat er al (sinds een jaar o.i.d.) twee/drie lagen Danish Oil op zitten. Weet iemand of het nog mogelijk is om de gitaar een alternatieve behandeling te geven? Ik zat te denken aan ecoline, maar of dat nog mogelijk is...

BLUEWEY
20 mei 2011, 00:53
Voor zover mij bekend, zou je Danish Oil er zo af moeten kunnen schuren en daarna gewoon kunnen lakken..., althans dat zei de cursusleider(gitaarbouw)...

stijnkenens
20 mei 2011, 09:29
Lakken wel, maar kleuren zal moeilijker worden, als er nog olie in de vaten van het hout zit.

Die quilt komt niet echt mooi naar voor als je er een gekleurde laklaag opzet, eerder met het kleuren van het hout zelf !

testje doen?


s.

Rickenbender
20 mei 2011, 09:31
Het probleem is dat olie in het hout trekt, zeker de eerste laag (lagen) en ecoline zal er nu niet meer in opgenomen worden. Lakken kan altijd over dit soort olie maar het kleuren met ecoline zal zeer waarschijnlijk niet het effect hebben dat je op het oog hebt.:(

DarknessAwaits
21 mei 2011, 20:56
Bedankt voor de reacties! Ik heb inmiddels nog een stukje resthout van de top gevonden en behandeld twee laagjes olie. Binnenkort eens kijken wat het effect is van de ecoline.

FreeGee
27 mei 2011, 11:50
Bedankt voor de reacties! Ik heb inmiddels nog een stukje resthout van de top gevonden en behandeld twee laagjes olie. Binnenkort eens kijken wat het effect is van de ecoline.

De amerikanen gebruiken vaak schellak om ondergronden geschikt te maken voor een volgende behandeling. Het betreft dan een dunnen laag (2 - 3 keer).
Zelf heb ik er geen ervaring mee.