PDA

View Full Version : Fingerstyle & compressor



MrFret
19 mei 2011, 22:09
Als ik fingerstyle speel, maak ik vaak gebruik van een soort van strum of clap op de snaren om het ritme te bepalen (vaak met duimplectrum). Helaas is die slag vele malen harder dan de losse noten. (althans, akoestisch gaat het nog wel, maar versterkt klinkt niet mooi meer) Zou dit op te lossen zijn met een compressor?

Of laat ik het anders stellen: zijn er uberhaupt mensen die fingerstyle spelen met een compressor?

Johannes
20 mei 2011, 09:42
Volgens mij is het heel gebruikelijk compressie te gebruiken bij fingerstyle gitaarspel. http://www.youtube.com/watch?v=F16OciDmQ7g&feature=related

Ron Houben
21 mei 2011, 14:20
Een compressor is het meest ondergewaardeerde effect. Het zorgt ervoor dat je geluid evenwichtig is. Iedere studio opname die je op een Cd hoort, is door een compressor gegaan. Alleen op die manier krijg je een dik geluid met voldoende punch zonder dat er te grote pieken ontstaan. Dus ZEER geschikt voor fingerstyle.
Veel mensen zien een compressor als een apparaat dat je dynamiek kapot maakt. Dat is alleen bij goedkope compressors het geval, je houdt dan echt geen toon meer over. Koop een goede studio compressor en je zet hem nooit meer uit.
Je kunt een goede compressor ook zo instellen dat hij je geluid platdrukt, dan gebruik je hem als effect. Kan heel goed werken. MAAR een compressor die goed ingesteld is, hoor je pas als je hem uitzet, dan mis je in een keer "ballen" en punch. Je klinkt onevenwichtig.
Je merkt ik ben een groot voorstander van een goede compressor.