PDA

View Full Version : Welke Telecaster doe ik nooit meer weg?



MjS
19 mei 2011, 15:27
Suggestieve titel, maar ik hoop van jullie het antwoord te krijgen.

Situatie: ik heb nu een EB Music Man Silhouette Special. Dit is mijn hoofdgitaar en die gaat echt niet meer weg. Daarnaast heb ik al een hele poos een Fender Classic 60s Strat, was ik ooit blij mee maar vangt nu stof (vintage frets + radius...). Ook een PRS Santana SE heb ik nog liggen, en die krijgt ook steeds minder speeluurtjes.

Nu heb ik laatst wat Tele's in mijn handen gehad en ik wil een Telecaster hebben! Heerlijke gitaren :-). Maar nu het grote punt: ik wil niet teveel uitgeven, maar ik wil niet over 2 jaar het gevoel hebben dat ik beter had kunnen doorsparen. Welke Tele moet ik nemen?

Jaren geleden heb ik een American Standard geprobeerd, die was van mijn gitaardocent. Te lang geleden om te vergelijken, maar hij was er erg blij mee. Deze week heb ik een Fender Classic Player Baja en twee American Specials vast gehad. De Baja had wel iets, maar vond 'm maar matig afgewerkt. De Special was in een geval redelijk, in het andere geval erg fijn.

Budget: het liefst onder de 1000.
Muziekstijl: rock, pop, blues
Hals: mag dik zijn, GEEN vintage frets, radius rond de 10 (niet te plat, niet te bol)
Sound: Tele, maar niet te ielig/dunnig/schel

Dank!

Hendriks
19 mei 2011, 16:00
Een American Ash , zijn goed 2dehands te krijgen , geen vintage frets, 9.5 radius.

humbucker
19 mei 2011, 16:05
Ik zou gewoon voor een American Standard gaan, tweedehands goed te doen en ze doen al jaren de job. Ik heb er ook wel eens op gespeeld en dat is gewoon een tele like it should be. Plain and simple!

Ik heb een mexicaanse 60RI, ben er heel tevreden van. Maar die heeft kleine fretjes en een ronde toets. Dat zocht jij niet. Voor mij heeft het ding echter alles wat een tele moet hebben.

Orgasmocaster
19 mei 2011, 16:07
GEEN vintage frets, radius rond de 10


Haha! eindelijk iemand die het met me eens is! ik begrijp niet waarom mensen de "correcte" vintage re-issues zo geweldig vinden.
ik had een AVRI strat die fantasties klonk, maar met die domme kleine vierkante frets zijn ze bijna onbespeelbaar

om je vraag te beantwoorden, je zou uiteraard een paar moeten proberen, maar aangezien je al goed weet welke specs je wilt, zou ik persoonlijk iets custom bestellen (voordat Orpheo het zegt:)) : Warmoth!!

jim__
19 mei 2011, 16:07
Wou bijna toch de 52ri voorstellen, maar die is én boven budget en heeft vintage frets. Wel de lekkerste echte tele die ik in m'n handen heb gehad, en tot nu toe waren alle exemplaren die ik eens heb geprobeerd (4 stuks) allemaal goed, met één uitschieter naar boven.

Zelf doe ik deze nooit meer weg (als ik er al vanaf kom door z'n afwijkende design). Misschien nog eens kijken voor een Gibson Nighthawk om mensen echt op de kast te jagen... :cheerup:
http://cdn.mos.musicradar.com/images/Guitarist/Issue%20299/GIT299.rev_stblues.blues4_prev-460-80.jpg
http://www.musicradar.com/gallery/reviews/61-south-133780?mid=130652http://cdn.mos.musicradar.com/images/Guitarist/Issue%20299/GIT299.rev_stblues.blues2_prev-530-100.jpg

Kakihara
19 mei 2011, 16:13
G&L (Tribute?) ASAT.
Blade Delta T2 Classic

MjS
19 mei 2011, 16:15
Wow, best veel reacties in korte tijd. Maar als ik even een verzoekje mag doen: kunnen jullie de voorgestelde keuzes wat meer toelichten? Waarom zou ik voor die bepaalde gitaar gaan?

Wat betreft budget: topprioriteit is gewoon een retegoede Tele. Op korte termijn is het budget 1000 en daaronder is beter, maar als er echt een goede optie is die duurder is, kan ik natuurlijk even doorsparen.

Eigenlijk hoopte ik trouwens op meer stemmen voor de American Special. Ik wil graag geloven dat het een American Standard is zonder koffer en luxe, maar dat is misschien ook de marketingpraat?

muziekschuur
19 mei 2011, 16:25
Fender JA90 Jim adkins.

http://farm4.static.flickr.com/3240/2848798825_12a55e4047.jpg

Sinner1980
19 mei 2011, 16:26
Ik zou voor óf een American standard gaan óf voor een american deluxe.
De laatstgenoemde is wel wat duurder maar goed;fijne gitaar.

Sowieso een winkel zoeken waar je bergen standards kan vergelijken want het verschil in kwaliteit is aanzienlijk;ik vind Gibson zelfs iets consequenter op dit moment maar dat kan natuurlijk ook exemplarisch zijn.

Ik denk in jouw geval dus gewoon een standard die je vervolgens,indien nodig,naar hartelust kunt modden naar jouw smaak;de basis is dan ieder geval goed:ok:

Johannes
19 mei 2011, 16:28
...Eigenlijk hoopte ik trouwens op meer stemmen voor de American Special. Ik wil graag geloven dat het een American Standard is zonder koffer en luxe, maar dat is misschien ook de marketingpraat?

Ik zou voor een American Special gaan, daar heb je al een beetje je zinnen op gezet. Klinkt ie goed? Speelt ie lekker? Vind je m mooi? Kun je m betalen?

lefthandstrat
19 mei 2011, 20:05
http://www.gordonsmithguitars.com/products/pics/large/105.jpg

Gordon Smith........ken het zelf niet, zou ook niet weten of er in Nederland een dealer is, maar ik vind het wel een erg interessant merk waar ik zelf eens mee zou willen testen. Misschien is er een forumlid die meer over dit merk uit eigen ervaring kan vertellen?

Dit is in elk geval de website: http://www.gordonsmithguitars.com/index.php

MjS
19 mei 2011, 23:47
Ik zou voor óf een American standard gaan óf voor een american deluxe.
De laatstgenoemde is wel wat duurder maar goed;fijne gitaar.

Sowieso een winkel zoeken waar je bergen standards kan vergelijken want het verschil in kwaliteit is aanzienlijk;ik vind Gibson zelfs iets consequenter op dit moment maar dat kan natuurlijk ook exemplarisch zijn.

Wat heeft de Deluxe te bieden wat de Standard niet heeft? En dan bedoel ik niet qua specs, maar qua feel/sound/bouwkwaliteit. Ik wil gewoon een goede plank ;)


Ik zou voor een American Special gaan, daar heb je al een beetje je zinnen op gezet. Klinkt ie goed? Speelt ie lekker? Vind je m mooi? Kun je m betalen?

Ja, ja, ja en ja, maar ik heb te weinig vergelijkingsmateriaal. Ik heb in 4 jaar tijd 3 verschillende Tele's in m'n handen gehad. En bovendien hoor ik graag nog ervaringen over de Special tov de rest. Op papier ideaal, maar in de praktijk?



Gordon Smith........ken het zelf niet, zou ook niet weten of er in Nederland een dealer is, maar ik vind het wel een erg interessant merk waar ik zelf eens mee zou willen testen. Misschien is er een forumlid die meer over dit merk uit eigen ervaring kan vertellen?

Dit is in elk geval de website: http://www.gordonsmithguitars.com/index.php

Sorry, raad je mij nu een gitaar aan die je nog nooit van dichtbij hebt gezien? :???:

Tristan
20 mei 2011, 00:00
De American Standard of American Deluxe Tele zou ik persoonlijk dan juist weer niet doen, omdat die naar mijn idee niet als een echte Tele klinken.
Dat heeft o.a. te maken met de vintage brug, essen body en liefst ook maple hals, die voor de echte vette ouderwetse Tele sound onontbeerlijk zijn.
Een American Standard of American Deluxe Tele klinkt naar mijn mening dan toch meer als een rare Strat.

G&L is mijns inziens een goede suggestie, maar dan wel een echte USA en niet de Tribute serie, die kan je tweedehands waarschijnlijk wel voor een leuke prijs op de kop tikken als je er een kan vinden.
Een echte Tele maar dan zonder de vintage radius en frets is best lastig te vinden in het standaard pakket van Fender.
Misschien anders een tweedehands gitaar van een custom bouwer proberen te vinden?

Danny_
20 mei 2011, 00:29
Ik weet niet of je perse een Fender wilt hebben, maar ik heb vorige week bij Sjak Zwier in vlissingen een RebelRelic tele gekocht en ik ben er helemaal weg van.
Hij heeft er nog 1 in z'n winkel hangen, 2ehands weliswaar, maar wel in je budget en de nieuwprijs ligt rond de 1700 euro.

http://www.zwiergitaarbouw.nl/Occasions.html#4

Tristan
20 mei 2011, 01:03
Zwier bouwt zelf ook goede gitaren, maar niet helemaal binnen het budget helaas.

lefthandstrat
20 mei 2011, 01:32
[/QUOTE]Sorry, raad je mij nu een gitaar aan die je nog nooit van dichtbij hebt gezien? :???:[/QUOTE]

Ik raad je niets aan. Ik doe alleen een suggestie voor een alternatief waar je zelf misschien niet aan gedacht zou hebben (en blijkbaar ook niet hebt gedaan). Vervolgens doe ik een oproep om een eventuele gebruiker hier zijn ervaringen te laten vertellen.

Luke-wannabe
20 mei 2011, 09:24
Roadworn, period. Dé tele sound met een 9,5 inch radius en 6105 frets. Draadje mag dicht jongens! ;)

Hendriks
20 mei 2011, 09:29
Roadworn, period. Dé tele sound met een 9,5 inch radius en 6105 frets. Draadje mag dicht jongens! ;)


:):):):):)Goed dat hij nog steeds bevalt Leon.

humbucker
20 mei 2011, 09:42
De Roadworn tele die ik eens heb vastgehad was inderdaad ook énorm goed. Maar dan moet je het uiterlijk wel je ding zijn. Toch zou ik hem zeker meenemen in je testronde!

Sinner1980
20 mei 2011, 09:43
Roadworn, period. Dé tele sound met een 9,5 inch radius en 6105 frets. Draadje mag dicht jongens! ;)

Oók een hele goede en binnen budget;ik ben het eens dus een dikke +1
Had ik even niet aan gedacht;stom zeg:makeup:

The Bertman
20 mei 2011, 10:31
Als je er aan kan komen, een Charvel Tele. Ik heb er eentje en Orpheo had er ook een, en veel meer zullen er niet in Nederland zijn. Maar wel een bizar mooie Tele, prima geluid, fijn bespeelbaar, en moeiteloos Fenderkwaliteit of beter.

jim__
20 mei 2011, 11:00
De Roadworn tele die ik eens heb vastgehad was inderdaad ook énorm goed. Maar dan moet je het uiterlijk wel je ding zijn. Toch zou ik hem zeker meenemen in je testronde!
Test hem inderdaad wel eerst, ik heb eens een roadworn strat en een roadworn tele (beide 50s) in m'n handen gehad die echt bagger waren qua afstelling en resonantie. Afstelling kun je zelf aanpassen, maar die planken vielen onmiddelijk dood na je aanslag. Gelukkig zijn er ook erg goede, maar dus vooral onderling vergelijken en de beste eruit pakken.

MeneerJoost
20 mei 2011, 11:20
Een Fender Baja Telecaster misschien?
9.5radius een 4way switch en als extraatje nog een s1 'knop' in je volume pot om de elementen in/out of phase te zetten.

Kost een eurootje of 640,-

Ik vind hem persoonlijk top, TS808 screamertje derbij en knallen! (:

munkie
20 mei 2011, 12:00
Fender Lite Ash Tele, gebouwd bij Cort in Korea. V shape neck, moet je wel van houden. Ik heb er een strat van gehad, prima fretwerk, Seymour Duncan pickups. Erg goed voor het geld. Moet te scoren zijn voor 300 a 350.

Als het er anders mag uitzien qua kop: Samick Valley Arts custom. Heb ik gehad, doorverkocht aan een vriend die handen als kolenschoppen heeft ;) hele dikke ronde neck. Stabiele gitaar, veel sustain, goede felle brug PU, hals PU vond ik wat zwak. Zie je niet veel, moet te scoren zijn voor 200 ofzo.

Of een samengestelde Tele met een Allparts neck, dikke ronde nekken van prima kwaliteit. Ik heb een strat met Allparts neck, dikke medium jumbo frets, ik dacht 12 inch radius. Heerlijk snaren buigen :speed:

martwest
20 mei 2011, 21:52
+ 1 voor de Baja

Henri H
20 mei 2011, 22:31
Fender Lite Ash Tele, gebouwd bij Cort in Korea. V shape neck, moet je wel van houden. Ik heb er een strat van gehad, prima fretwerk, Seymour Duncan pickups. Erg goed voor het geld. Moet te scoren zijn voor 300 a 350.
Yep, prima gitaar! Hier mijn topic, en een vergelijking met de American Standard, 52 RI en een '63 Custom Shop: Klik (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?138592-Eindelijk!-Een-Fender-Lite-Ash-Telecaster-%28Korea%29&p=2482992&viewfull=1#post2482992)

Ik heb niet het idee dat er een V-shape neck op zit, eerder een honkbalknuppel, D shape dus. Geen idee wat voor frets erop zitten, ik dacht medium jumbo.
Op 2e hands.be stonden er gisteren nog 2 te koop, zag ik toevallig.

Luke-wannabe
21 mei 2011, 03:37
Ik ben heel stellig over die Roadworn, is ook maar lichtelijk overdreven om het statement duidelijk te maken; ik ben gewoon héél erg blij met die van mij. Érg veelzijdig, maar typische Tele sound. Ik ik ben gewoon gek van de lak die er op zit. Dun en weinig :D

patricia
21 mei 2011, 09:33
Nou deze is een blijvertje hoor.
Sinds afgelopen donderdag in mijn bezit.
Uitgerust met een setje zhangbuckers.

http://img.photobucket.com/albums/v435/karwei/P51801461.jpg

teeuwiss
21 mei 2011, 10:06
Ik ben ook op zoek naar een goede telecaster met een budget van rond de 1000 euro (of iets meer als het "klopt")

Mijn muziek interesse ligt tegenwoordig vooral bij moderne country.

Ik heb al een goede Les paul, Parker en PRS. Vooral die laatste is van hoge kwaliteit en, met alle respect, ik wil geen b of c kwaliteit meer. Daar heb ik de afgelopen jaren altijd spijt van gehad.

Ik begon met een Baja. Veel positieve reakties op diverse fora, maar ergens voelde het net niet. Snel ontstemmen, zullen de zadels ook wel geweest zijn. Dus op zoek naar luxere variant.

Oog laten vallen op American Deluxe Aged Cherry Maple. Pracht gitaar, modern en luxe..... Bij Feedback bespeeld maar..... geluid viel tegen. Te weinig twang. Misschien combinatie te moderne brug en zadels, Alder hout en te weinig massa.

Later Amercan deluxe ash (rood) getest, weer naast deluxe Aged Cherry. Die klonk stukken beter. Ook 60th anniversary standard blonde getest. Was ook prima.
In een andere winkel een american standard natural getest, die heeft het geluid wel maar is eigenlijk niet echt mooi. Dit zou mijn keuze wel een kunnen geen worden maar met lichte twijfel. Ik voel ook wat voor de 60th anniversary.

Jet probleem is zoveel km. door het hele land rijden om ze te testen. Waar zit een goede winkel die alles bij elkaar heeft.

caliban
21 mei 2011, 16:49
Ik ben ook op zoek naar een goede telecaster met een budget van rond de 1000 euro (of iets meer als het "klopt")

Mijn muziek interesse ligt tegenwoordig vooral bij moderne country.

Ik heb al een goede Les paul, Parker en PRS. Vooral die laatste is van hoge kwaliteit en, met alle respect, ik wil geen b of c kwaliteit meer. Daar heb ik de afgelopen jaren altijd spijt van gehad.

Ik begon met een Baja. Veel positieve reakties op diverse fora, maar ergens voelde het net niet. Snel ontstemmen, zullen de zadels ook wel geweest zijn. Dus op zoek naar luxere variant.

Oog laten vallen op American Deluxe Aged Cherry Maple. Pracht gitaar, modern en luxe..... Bij Feedback bespeeld maar..... geluid viel tegen. Te weinig twang. Misschien combinatie te moderne brug en zadels, Alder hout en te weinig massa.

Later Amercan deluxe ash (rood) getest, weer naast deluxe Aged Cherry. Die klonk stukken beter. Ook 60th anniversary standard blonde getest. Was ook prima.
In een andere winkel een american standard natural getest, die heeft het geluid wel maar is eigenlijk niet echt mooi. Dit zou mijn keuze wel een kunnen geen worden maar met lichte twijfel. Ik voel ook wat voor de 60th anniversary.

Jet probleem is zoveel km. door het hele land rijden om ze te testen. Waar zit een goede winkel die alles bij elkaar heeft.

Welke brug zou je willen hebben? De 3-saddle vond je maar niks, en de moderne ook niet :)

Mr.Fingers
21 mei 2011, 17:16
Mijn mening is dat vooral de radius doorslaggevend is, en de fretgrootte iets minder, als je vintage frets op een 10 of 12" radius hebt, zal dat nog altijd beter spelen dan jumbo's op een 7.25" (als je veel met bends speelt bedoel ik dan). Onder de 1000€ ga je vrees ik niet echt iets vinden dat aan AL je eisen zal voldoen, maar misschien iets van Allparts monteren (die hebben plattere halzen met grotere frets). Als het toch is om nooit te verkopen hoef je je geen zorgen te maken over al dan niet doorverkoopbaarheid. Zo'n BAJA of Roadworn kunnen wel, maar dan zit je wel gebonden aan de maple toets met ash body, en als je liever iets hebt dat niet te iel/schel klinkt, kun je beter eens kijken naar een alder body met rosewood toets (de classic '60, maar die heeft dan weer vintage frets en een 7.25" radius)

teeuwiss
21 mei 2011, 20:07
Welke brug zou je willen hebben? De 3-saddle vond je maar niks, en de moderne ook niet :)

De brug met de bent steel saddles lijken een goed compromis tussen de 3 saddle bridge en de american deluxe saddles !

MjS
22 mei 2011, 12:56
En dan zou je denken dat zo'n thread het makkelijk maakt... paradox of choice!

Even ter verduidelijking:

Het hoeft echt geen 'typische' Tele te zijn qua sound, vond Texas Specials in de US Special wel goed klinken. Tele uiterlijk is natuurlijk blond+maple het mooist.

Het hoeft ook niet per se Fender te zijn, als het maar goed is.

De frets/fretboard radius is de enige reden dat m'n Strat weggaat. Dat moet bij de Tele dus beter/moderner.

Stel ik zou een hoger budget hebben. Waar zou ik dan naar moeten kijken? Zwier? Fender Vintage Hot Rod? 60th Anniversary Tele? G&L ASAT?

Tristan
22 mei 2011, 14:58
Tsja, ik vind juist de oer-Tele met een Swampash body en Maple neck veel vetter klinken dan een Custom met Alder body en Rosewood neck.
Het punt is dat de laatstgenoemde meestal een beetje een nasale en middige klank heeft.
Hij heeft wel minder hoog, dus het klinkt voor sommigen misschien warmer, maar heeft ook minder laag, dus het klinkt gewoon minder breed.

Daarnaast zijn de pickups erg belangrijk, de beste originele Tele pickups die ik ken zijn de Fender Customshop NoCasters, maar de pickups in de Roadworn zijn ook behoorlijk goed.
De pickups in de American en American Deluxe series kunnen daar wat mij betreft echt niet tegenaan, klinken veel minder vet en dynamisch, veel vlakker.
De pickups in de Fender '52 Vintage Tele zijn best okee, maar hebben wel minder ballen en klinken toch net iets minder vet en dynamisch dan die in de Roadworn of dan de Fender Customshop NoCaster pickups.

Zelf zou ik op dit moment dus toch voor een Fender Roadworn, G&L ASAT of een Zwier met Fender Customshop NoCaster pickups of met Lollar of Bareknuckle P90's gaan denk ik.
Haar Guitars zou je ook nog kunnen proberen, daar zitten soms hele goeie tussen, maar ik zou er niet eentje in opdracht laten bouwen want ik heb ook mindere gehoord.
Maar goed, wat voor sound zoek je eigenlijk, want daarover heb ik je nog niet zo duidelijk gehoord?

Pepe
22 mei 2011, 15:44
Als je een hoger budget hebt dan wordt het een ander verhaal, ik zou zelf anytime een Nocaster budget liever uitgeven aan een lichte vroege zeventiger. Daar zitten gitaren tussen... andere koek dan Nocasters hoe leuk & aardig ook.

Maar dat is het hele punt natuurlijk van een tele die je nooit meer weg doet. Je kan niet zomaar naar een winkel lopen en denken dat het die wordt. Als dat zo simpel lag... Zo'n tele moet zich verdienen, daar gaan een hele hoop tele's aan vooraf. Degene die steeds weer boven komt drijven is het dan.

Tristan
22 mei 2011, 15:55
Voor alle duidelijkheid, ik had het over de NoCaster pickups, niet over de gitaar, die heb je volgens mij niet onder de 2500 a 3000 euro.

MjS
22 mei 2011, 16:03
Qua sound: bite, rauw, dynamisch, crunchy. Ik ga er geen country mee spelen, maar eerder rock, pop en blues. Vooral het geluid als je een goede, lichte crunch hebt ingesteld op de versterker en en met flink wat kracht een open akkoord aanslaat.

Verder ben ik ook erg gecharmeerd van de cleane sound, die wat breder lijkt te zijn dan van mijn Silhouette (rosewood-alder). Kan het moeilijk omschrijven, maar het is gewoon een iets rijkere clean.

Ik weet dat ik er gewoon honderd moet proberen, maar zie maar eens een winkel te vinden waar dat kan. En ik ben er ook nog niet over uit wat het me waard is. Het idee is in ieder geval om twee weinig bespeelde gitaren de deur uit te doen voor een gitaar die wel de verdiende aandacht krijgt.

Toaster
22 mei 2011, 16:49
De beste tele onder de € 2000,- was een Bill Nash en mijn eigen tele. Maar dat is een limited run custom 62 avri. Zal je niet zo snel vinden in nederland.

De best Tele die niet te koop staat is deze:

http://link.marktplaats.nl/449901035

Ik ken deze tele. Hij klinkt echt super.
Let wel op bij tele's wat je er mee wilt gaan doen.
De American Standards kunnen prima (hard)rocken. Clean is rond en dik.
De AVRI's kunnen prima crunchen hebben een in het clean de twang. Maar zijn veel dunner in geluid dan de American Standards. (hard) rock is minder mooi. Of je moet je instellingen op je versterker veranderen. (meer gain)

Maar nogmaals die tele die ik heb en die Nash van marktplaats. Dat zijn echte aparte gitaren. Eigen geluid. Je moet wel harder werken om bepaalde allround sounds eruit te toveren. Maar ga je funken, crunchen en bluesen dan is dit je gitaar.

Orgasmocaster
22 mei 2011, 21:01
Bill Nash is meestal een USACG body + All Parts neck... dus je betaald voornamelijk voor de relic job..

Henri H
22 mei 2011, 21:24
.....
De American Standards kunnen prima (hard)rocken. Clean is rond en dik.
De AVRI's kunnen prima crunchen hebben een in het clean de twang. Maar zijn veel dunner in geluid dan de American Standards. (hard) rock is minder mooi. Of je moet je instellingen op je versterker veranderen. (meer gain)
....Wellicht dat er onderling (exemplarisch?) veel verschil zit tussen de USA Standards, maar ik vond de USA Standard een dunne sound hebben, en niet zo zeer geschikt voor (hard)rock, meer voor pop, soul etc.

De AVRI is idd meer een "distinguished" gitaar, maar naar mijn idee toch een klasse beter dan de USA Standard, ook voor (hard)rock.

Als je mij PM't kunnen we misschien een afspraak maken om mijn Lite Ash 's te proberen. Als ik zo je muziekstijl bekijk, zou het wel 's een hele interessante gitaar voor je kunnen zijn.
Ik speel er eigenlijk alles op, van Adele tot Metallica, maar hoofdzakelijk stevige rock (Anouk, Foo Fighters, Skunk Anansie etc.). Voor Metallica pak ik meestal wel een andere gitaar, maar in de oefenruimte heb ik er meestal maar één bij me; de Lite Ash. Gewoon een simpele plank, zoals een Tele bedoeld is. Misschien dat je je stoort aan de abalone dots, ik vind het wel wat hebben; karakter....

Toaster
22 mei 2011, 21:29
Bill Nash is meestal een USACG body + All Parts neck... dus je betaald voornamelijk voor de relic job..

o ja? ow dat wist ik niet! Ik vond hem echt heel goed klinken! Komt misschien door de lollar pickups?
Hoe kom je aan die kennis trouwens?

Ik denk dat ik eens ga kijken wat het kost als ik het zelf zou samen stellen dan!

steph
23 mei 2011, 08:09
Als je een hoger budget hebt dan wordt het een ander verhaal, ik zou zelf anytime een Nocaster budget liever uitgeven aan een lichte vroege zeventiger. Daar zitten gitaren tussen... andere koek dan Nocasters hoe leuk & aardig ook.

Maar dat is het hele punt natuurlijk van een tele die je nooit meer weg doet. Je kan niet zomaar naar een winkel lopen en denken dat het die wordt. Als dat zo simpel lag... Zo'n tele moet zich verdienen, daar gaan een hele hoop tele's aan vooraf. Degene die steeds weer boven komt drijven is het dan.

Wat een rake post! Tuurlijk wel boven zijn budget...
http://i15.photobucket.com/albums/a351/stephan52/IMG_6247.jpg
Ik houdt het de laatste tijd bij de american standards. Heel veel onderling verschil, leg er 10 naast elkaar, en ze zijn allemaal anders. Dus dan wordt het persoonlijke voorkeur. persoonlijk vindt ik dat een tele dik diep rijk en definieërbaar moet klinken, weer andere willen een dun nasale twang...
Oh ja, ff als tip, ga voor een maple neck! Op de orginele 1968er van een vriend van mij na, heb ik nooit een geweldig geluid kunnen vinden op een rosewood neck (weer persoonlijk hoor).
Succes met je aankoop!

Tristan
23 mei 2011, 11:04
De 68'ers en 69'ers hebben meestal ook een maple hals volgens mij, ik heb er in ieder geval een stuk of drie in mijn handen gehad en die hadden allemaal een maple hals.
Legendarische gitaren inderdaad, erg goed, maar beter dan een NoCaster dat weet ik niet, voor sommige mensen zullen ze misschien meer karakter hebben, maar qua sound is een goede NoCaster volgens mij nog vetter en dynamischer dan een 68'er of 69'er.

Orgasmocaster
23 mei 2011, 16:33
o ja? ow dat wist ik niet! Ik vond hem echt heel goed klinken! Komt misschien door de lollar pickups?
Hoe kom je aan die kennis trouwens?

Ik denk dat ik eens ga kijken wat het kost als ik het zelf zou samen stellen dan!

het stond hier:

http://www.nashguitars.com/IMHO.htm
ik geloof dat hij All Parts, USACG en Warmoth noemde..

Maar:


Where do the bodies and necks come from?

I use several OEM suppliers that do not do much business with the public. They are in the USA, however I will not name them. This I do for a couple reasons. I once had a supplier stop selling to me once they were named. Their biggest customer for raw parts is FMIC and they felt some pressure to make a decision about selling me or FMIC. Though I was doing some respectable numbers with them, certainly I will never come close to spending what FMIC does, so I totally understood. But I learned a valuable lesson there and it has nothing to do with not wanting the public to know. The other reason is that they generally do not want to deal with retail sales (like selling one neck at a time to a private individual) so in most cases, these companies would prefer to not be mentioned.

MjS
31 mei 2011, 13:38
En deze beauty is ondertussen de deur uit om plek te maken voor een nieuwe tele:

http://dl.dropbox.com/u/1955976/P5190014.JPG

Was een heerlijke gitaar en heb heel lang nagedacht of 'ie wel weg mocht, maar er moet gewoon op gespeeld worden dus heb ik er een vage kennis mee blij gemaakt.

Wat betreft de Tele's, allemaal thanks voor de input! Ik ga de komende tijd gewoon zoveel mogelijk Tele's proberen. Tot nu toe spreekt de American Special me in ieder geval iets meer aan dan de Baja, vermoedelijk door de Texas Specials en de matte halsafwerking.

Ik merk dat ik de American Standard 60th Anniversary heel erg mooi vind. Die wil ik nog wel graag uitproberen. Waarschijnlijk niet wat ik zoek, maar qua uiterlijk wel in ieder geval.

Verder wil ook nog wel een Roadworn proberen, en verder ben ik geinteresseerd in o.a. de gitaren van Zwier. Ik denk dat ik maar een keer langs Guitarking moet rijden. Niet echt in de buurt, maar goed.

En Henri, thanks voor het aanbod! Ligt alleen niet echt dicht bij, dus ik vrees dat dat er voorlopig nog niet van komt.

Mike999999999
31 mei 2011, 15:23
Wow, een roze strat, zijn die niet best zeldzaam, beetje lelijk ook wel als je het mij vraagd, nouja lelijk, iets te apart laten we het daarop houden

MjS
31 mei 2011, 15:52
Wow, een roze strat, zijn die niet best zeldzaam, beetje lelijk ook wel als je het mij vraagd, nouja lelijk, iets te apart laten we het daarop houden

Kleur is shell pink, naar mijn weten zijn de Classic 60's vroeger een poos in die kleur gemaakt. Je ziet 'm niet veel zo, maar om 't nou zeldzaam te noemen.

barno
31 mei 2011, 16:00
pink strats, nee niet echt zeldzaam, bestaan ook RI's van. Tony Joe White heeft een tijd op zo eentje gespeeld.

De tele die ik nooit zou wegdoen is de Nash tele die ik momenteel hier heb voor onderhoud. alleen is ze niet van mij... Ik heb begrepen dat er ook bij Nash gitaren grote onderlinge verschillen zijn, maar dit is echt een champ, verderlichte swampash, lollar pups, twang monster en hands down beter dan de fender custom shops die ik regelmatig kan bespelen, al zitten daar ook hele straffe gitaren tussen, met dito prijs...

MjS
1 juni 2011, 11:14
pink strats, nee niet echt zeldzaam, bestaan ook RI's van. Tony Joe White heeft een tijd op zo eentje gespeeld.

De tele die ik nooit zou wegdoen is de Nash tele die ik momenteel hier heb voor onderhoud. alleen is ze niet van mij... Ik heb begrepen dat er ook bij Nash gitaren grote onderlinge verschillen zijn, maar dit is echt een champ, verderlichte swampash, lollar pups, twang monster en hands down beter dan de fender custom shops die ik regelmatig kan bespelen, al zitten daar ook hele straffe gitaren tussen, met dito prijs...

Tja, ik weet niet of ik echt op zoek ben naar twang. Ik denk het niet eigenlijk. Ik vond de American Special beter klinken dan de Baja, terwijl die laatste duidelijk meer twang had.

jahallozeg
1 juni 2011, 12:15
Mijn Squier Affinity Special Butterscotch met vage 60's pu en vierweg switch is het helemaal. Kom op brand me maar af, wie durft? Maar voor destijds €200,00 heb ik twang en bijna standje Keef, in een prachtige traditionele look: Butterscotch, zwarte pickguard en te lichte maple hals. :lovelove:

peter_l
2 juni 2011, 00:47
Voorlopig hou ik deze zelfgelakte en opgebouwde Custom nog even wat langer thuis, denk ik op dit moment. 't Ding heeft belachelijk veel sustain, klinkt als het spreekwoordelijke klokje en speelt erg makkelijk door oa een erg lage snaarspanning. En dat terwijl ik meer van de Townshend Tele's ben eigenlijk, 't kan verkeren..

http://www.mijnalbum.nl/Foto-G3X7C4PM-D.jpg

MjS
3 juni 2011, 15:20
Volgende week ga ik langs Guitarking in Boekel om even wat Tele's aan de tand te voelen.

Ik heb trouwens met een andere winkel gebeld en die vertelden me dat ze enorm veel gitaren terugsturen naar de distributeur omdat ze gewoon niet goed genoeg zijn. Doen veel gitaarzaken dat eigenlijk?

Henri H
3 juni 2011, 16:39
In Doetinchem (+/- 3 kwarier van Elst) zit Vriese. Die heeft ook vrij veel Tele's op voorraad.
Ik heb geen idee wat er van dat terugsturen waar is, maar heb het ook wel 's gehoord ja.

clover
3 juni 2011, 21:55
Dit is mijn eerste Tele ( en enigste gitaar ). Voor velen van jullie zal het misschien de 'zoveelste goedkope Chinees' zijn. Voor mij als beginneling is het een fantastische gitaar met een hele prettige hals en een goed geluid.
Is dus een blijvertje:lovelove:

http://i178.photobucket.com/albums/w273/klaver_totaal/IMG066.jpg

Pepe
3 juni 2011, 23:27
Chinees is het nieuwe Japan.
Je snapt niet waar ze het voor kunnen doen of eigenlijk snap je dat wel maar evengoed snap je het niet waar ...
enfin.

Op de Amerikaanse fora werd al gerept over Chinese 5e3's en 5F6's inclusief relic treatment die kwa geluid niet onder deden voor de dure boetiek maar met prijskaartjes van een paar honderd dollar.
Dat staat ons dus te wachten.

Ik vind je bound tele er goed uitzien en als hij ook nog lekker speelt, good for you.

kuk
5 juni 2011, 08:44
zoals jahallozeg ben ik nog steeds jaren in bezit van een Squier affinity BSB Tele.De US en Mex zijn ondertussen niet meer in mijn bezit.

robobas
5 juni 2011, 13:31
Ik heb een japanse classic player en dat is voor mij echt top. 011 d ádario erop en speelt als een werkpaard in het zonnetje.
Heb op zgn duurdere standards gespeeld maar geef mij maar m´n MIJ

Good luck

MjS
10 juni 2011, 18:21
Bedankt voor alle input. Vandaag een aantal Tele's en andere gitaren geprobeerd bij Piet Guitars in Arnhem en hierbij de bevindingen:

American Special Tele: nog steeds erg lekker, vind de matte halsafwerking en de pickups erg goed

American Standard Tele: erg fijn, klinkt wat helderder maar daardoor wel iets veelzijdiger. Kan niet wennen aan het glanzend gelakte fretboard, daardoor toch mindere bespeelbaarheid.

Highway Tele: sprak me op een of andere manier wat minder aan dan de American Special.

Duesenberg D-caster: veel te veel knopjes, klinkt best lekker maar voelt toch niet helemaal lekker, ben geen fan van de hals.

Duesenberg 49-er: Op zich erg lekkere gitaar, maar ook geen grote fan van de hals.

Samengestelde Strat met Van Zandt pickups: klinkt fantastisch, speelt niet lekker genoeg helaas.

Squier CV Strat: Verassend goed, echt waar voor het geld.

American Standard Strat: wow. Nooit gedacht dat dit de fijnste gitaar van de dag zou zijn.

Zoals te lezen valt, ben ik nu toch een beetje van de Tele afgestapt. Het is het toch net niet voor mij vrees ik, ik ben toch meer een Strat-man. Toch grappig, een Silhouette Special is dus toch echt nog wel een ander beestje dan een Strat.

jahallozeg
10 juni 2011, 23:18
Een strat, ik hoop dat je er blij mee bent, maar tele's zijn het echt helemaal! Leo had het gelijk goed!!!

Henri H
10 juni 2011, 23:24
Ach, je moet gewoon beide hebben, maar je moet wel tegen de juiste Tele en Strat aanlopen, eigenlijk met elke gitaar.

macwilliams
11 juni 2011, 00:03
Ach, je moet gewoon beide hebben, maar je moet wel tegen de juiste Tele en Strat aanlopen, eigenlijk met elke gitaar.

http://www.watchfreeks.com/gallery/611/611_140927_450000000.jpg

MjS
11 juni 2011, 21:29
Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag 'welke Telecaster doe ik nooit meer weg?' was het antwoord uiteindelijk verassend:

http://slootenweb.nl/strat.jpg

Een zeer vreemd uitziende Telecaster (ook in nieuwe aanwinsten topic te bewonderen). Het lijkt ergens wel op een Tele gebaseerd, maar dan doorontwikkeld. Heel apart. :chicken:

Na het proberen van diverse Tele's en Strats toch een sterkere voorkeur voor Strats, en geloof me: ik wilde de Tele leuk vinden. Maar goed, een Strat dus. Als ik ooit geld teveel heb wil ik wel een Tele erbij als derde gitaar.

Dank voor alle hulp overigens, ik heb in korte tijd veel geleerd over Tele's.

barno
11 juni 2011, 21:47
Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag 'welke Telecaster doe ik nooit meer weg?' was het antwoord uiteindelijk verassend:

http://slootenweb.nl/strat.jpg

Een zeer vreemd uitziende Telecaster (ook in nieuwe aanwinsten topic te bewonderen). Het lijkt ergens wel op een Tele gebaseerd, maar dan doorontwikkeld. Heel apart. :chicken:

Na het proberen van diverse Tele's en Strats toch een sterkere voorkeur voor Strats, en geloof me: ik wilde de Tele leuk vinden. Maar goed, een Strat dus. Als ik ooit geld teveel heb wil ik wel een Tele erbij als derde gitaar.

Dank voor alle hulp overigens, ik heb in korte tijd veel geleerd over Tele's.

tele komt er nog wel, bij mij heeft het ook jaren geduurd eer ik van strat naar tele ging, nu heb ik er vier