PDA

View Full Version : Jackson/Epiphone/Ibanez -> Welke raad je mij aan?



Pagina's : 1 [2]

keesss
20 juni 2011, 09:38
Een schaar en schuurpapier:
http://i52.tinypic.com/29ol3px.jpg

guitarkid
20 juni 2011, 09:48
Mooi! Ik heb bij gebrek aan plectra ze vroeger uit de meest verrassende dingen gemaakt: tupperware bakjes, een oude plectrumplaat, de creditcard van mijn vader ("oeps, was die nog geldig, pa....?") etc.
Handig om te weten als je toevallig helemaal niets bij de hand hebt en toch wilt/moet spelen. Ik heb overigens in elke gitaarcase een zakje met plectra liggen en verder in ieder broek/jaszak, in de fx-case, in mijn auto, mijn portemonnee en noem maar op. Ik speel met één type en daar bestel ik er af en toe gelijk 100 van! Onder het motto "beter mee dan om verlegen"!!!!

keesss
20 juni 2011, 18:28
Dat zal ik ook doen, later. Momenteel zit ik op 2% ofzo, dus zoveel dingen lijken mij niet nodig.

Ik heb het geprobeerd, maar het wil mij toch niet lukken om dit te lezen. Het gaat om de eerste twee stukken.

Band : Kiss
Song : Reason to live

Rhythm Fig. 1

E|-----------------------------------------------|
B|-----------------------------------------------|
G|--7------5-----------7------5------------------|
D|--7------5-----------7------5------------------|
A|-(5)----------------(5)------------------------|
E|-----------------------------------------------|



E|-----------------------------------------------|
B|-----------------------------------------------|
G|--7------5-----------7------5------------------|
D|--7------5-----------7------5------------------|
A|-----------------------------------------------|
E|-(6)----------------(6)------------------------|


Rhythm Fig. 2

E|-----------------------------------------------|
B|-----------------------------------------------|
G|--12------10------------12------10-------------|
D|--12------10------------12------10-------------|
A|-(10)------------------(10)--------------------|
E|-----------------------------------------------|


E|-----------------------------------------------|
B|-----------------------------------------------|
G|--12------10------------12------10-------------|
D|--12------10------------12------10-------------|
A|-----------------------------------------------|
E|-(11)------------------(11)--------------------|

Solo

E|-------------------------------------------------------------------|
B|-------------------------------------------------------------------|
G|------------------------------------------------------10-12-10-----|
D|--/12--------------------------------------------------------------|
A|-------------------------------------------------------------------|
E|-------------------------------------------------------------------|


E|-------------------------------------------------------------------|
B|-------------------------------------------------------------------|
G|--12b-12b---12-10-12~----------------10**--------------------------|
D|-------------------------------10-12------12**-10**----------------|
A|-------------------------10-12---------------------12**-11**-10**--|
E|-------------------------------------------------------------------|
P.M. - - ->


E|------------10-----------10----------15b--15~---------------p10----|
B|--------13------13b-r13-------13/15--------------------------------|
G|--/12--------------------------------------------------------------|
D|-------------------------------------------------------------------|
A|-------------------------------------------------------------------|
E|-------------------------------------------------------------------|

Dit is het lied:
http://www.youtube.com/watch?v=HshQidqYxjg

Ik heb naar uitleg gezocht op Google en gevonden, maar nog steeds snap ik het niet..
:(

guitarkid
20 juni 2011, 18:58
Ik heb het geprobeerd, maar het wil mij toch niet lukken om dit te lezen. Het gaat om de eerste twee stukken.



Kort gezegd: wat je ziet zijn de zes snaren met hun naam (van boven naar beneden dus E B G D A E) en op de lijntjes (v.l.n.r.) zie je het nummer van de fret waar je de snaar moet indrukken. Deze tabs zijn m.i. vooral handig als je het nummer kent, want ze geven bijv. geen info over de timing, zoals "echt" notenschrift. Ik werk zelf eigenlijk nooit met tabs, dus misschien kan iemand hier meer zinnige dingen aan toevoegen!

keesss
20 juni 2011, 19:37
Ik ken de timing wel, maar ik weet niet welke snaren aan te slaan. Daarmee bedoel ik, moet ik de G7 en de D7 tegelijkertijd indrukken, of de D5 en G5. Moet ik soms ze één voor één aanslaan. Wat betekent het als ze naast elkaar staan, zoals in dit geval. Etc.... Dat bedoel ik, hehe..

guitarkid
20 juni 2011, 19:45
Ik ken de timing wel, maar ik weet niet welke snaren aan te slaan. Daarmee bedoel ik, moet ik de G7 en de D7 tegelijkertijd indrukken, of de D5 en G5. Moet ik soms ze één voor één aanslaan. Wat betekent het als ze naast elkaar staan, zoals in dit geval. Etc.... Dat bedoel ik, hehe..

Boven elkaar: tegelijk!

INOXROX
20 juni 2011, 20:03
Ik ken de timing wel, maar ik weet niet welke snaren aan te slaan. Daarmee bedoel ik, moet ik de G7 en de D7 tegelijkertijd indrukken, of de D5 en G5. Moet ik soms ze één voor één aanslaan. Wat betekent het als ze naast elkaar staan, zoals in dit geval. Etc.... Dat bedoel ik, hehe..

Hoi . Je moet het als het ware van links naar rechts proberen te 'lezen'. Staat er slechts 1 cijfer , dan klem je de daarbijbehorende snaar op die positie ( cijfer) af , slaat hem aan en je kijkt verder .
Zo werk je het door . Zoals Guitarkid al zei moet je wanneer er meerdere boven elkaar staan ze ook gelijktijdig laten klinken .
Daar moet je het voorlopig toch mee kunnen .
Anders is er elders hier nadere uitleg te vinden . Succes !

keesss
20 juni 2011, 20:15
O yeah ik kan de basis nu horen :D Maar ik weet niet of ik alle snaren moet aanslaan of alleen die twee. Als ik alleen die twee aansla dan klinkt het wat leeg, als ik alles aansla dan hoor je de basis bijna niet.

En wat is die A: (5) en E: (6)

Sinner1980
20 juni 2011, 21:21
O yeah ik kan de basis nu horen :D Maar ik weet niet of ik alle snaren moet aanslaan of alleen die twee. Als ik alleen die twee aansla dan klinkt het wat leeg, als ik alles aansla dan hoor je de basis bijna niet.

En wat is die A: (5) en E: (6)

Verhuis uit dat gehucht en ga een goede leraar zoeken man; THE remedy:seriousf:

Jasper.
20 juni 2011, 21:37
Of koop eerst een boek om door te werken. Degene die ik eerder poste bijv. En ga dan wat liedjes via youtube leren. Ik heb het idee dat je gelijk al wat te moeilijk wilt beginnen. Niet om je te ontmoedigen, maar die solo die je net postte gaat je nu echt nog niet lukken hoor. Ik zou het eerst wat makkelijker pakken. Je eerste liedje dat je echt goed kan spelen, al is het vader jacob, geeft ook wel voldoening. Als je het uit je hoofd kan ofzo.

edit: kun je wat engels? Hier staan ook wel leuke lessen. Ook wel liedjes.
http://www.justinguitar.com

Edit2: Nadat ik dat boek had doorgenomen, heb ik van deze meneer lessen gevolgd. Deze leert je gelijk al bekende riffs en liedjes. Hier heb ik veel aan gehad: http://www.youtube.com/user/MikeCheekGuitar

keesss
20 juni 2011, 22:06
Ik kan geen les nemen, ze zitten allemaal vol.

.. Ja, ik volg al de lessen via Justinguitar. :p

Ik zal een boek kopen zodat ik erover kan lezen als ik op vakantie ben.

Ik probeer niet de solo he, die is veel temoeilijk. Ik probeer de eerste 20 seconden van dat lied, hehe..

Jasper.
20 juni 2011, 22:19
Nee, niet lezen in een boek. In het Fasttrack boek staan allemaal opdrachten e.d. En ook liedjes enz.

keesss
25 juni 2011, 22:50
Ik heb Fast Track besteld. Hij wel Engels, DO'H!

Ik ga overigens in november een nieuwe gitaar halen, daarmee is het makkelijker spelen. Het bekende model.

Het zal gaan tussen een Ibanez en een Jackson. Prijs: tussen €200,- en €300,- is mijn budget. Welk merk raden jullie mij aan? -> Het zal wel een witte worden <-

Zitten hele leuke in die prijscatogorie, maar die hebben allemaal zo'n tremolo, pffffffffffffffffffffffff....

Ik heb verder ook een nieuwe gitaarband besteld. Die zebra van Steph zat echt klote, ookal was hij van leer, en hij schuurde aan mijn nek. Nu heb ik er eentje van Epiphone zelf besteld en die ziet er erg goed uit. Ik ben benieuwd zodra ik hem binnenkrijg.

Tankman
25 juni 2011, 23:02
Je weet dat je het in een winkel uit kan proberen, zo'n band dus ook. Dan hoef je niet steeds te bestellen, wachten tot hij er eindelijk is om dan te ontdekken dat het het toch niet is. Ga eens je huis uit en een gitaarzaak in!

keesss
25 juni 2011, 23:09
Dat weet ik. Je weet vast ook dat dát moeilijk is als die specifieke band nergens te koop is... Snap je.Maargoed, ik heb dan wel een band voor de volgende gitaar, dat model heeft geen last van een zware kop.

Tankman
25 juni 2011, 23:13
En zo heeft de winkel dus ook niet de specifieke gitaar en de specifieke versterker die jij wilt. Dat geloof ik dus absoluut niet. Nou ga je weer een beetje op adviesjes af en waarschijnlijk wat reviews en youtube filmpjes een nieuwe gitaar kopen. Stap eens een winkel in en ga testen. Sterker nog, leer eerst spelen en ga dan denken aan een nieuwe gitaar.

Sinner1980
25 juni 2011, 23:28
En zo heeft de winkel dus ook niet de specifieke gitaar en de specifieke versterker die jij wilt. Dat geloof ik dus absoluut niet. Nou ga je weer een beetje op adviesjes af en waarschijnlijk wat reviews en youtube filmpjes een nieuwe gitaar kopen. Stap eens een winkel in en ga testen. Sterker nog, leer eerst spelen en ga dan denken aan een nieuwe gitaar.

Die laatste opmerking kan ik mezelf uitstekend in vinden:ok:

Gear kopen is leuk hoor maar leren spelen staat nu wel even voorop lijkt me.
Goed bedoeld advies overigens.
Kun je ondertussen een spaarpotje maken en uiteindelijk een geweldige gitaar kopen.

keesss
25 juni 2011, 23:41
Je hebt helemaal gelijk. Ondanks dat, doe ik het toch liever zo.

Ik vraag om jullie meningen omdat jullie ermee misschien ervaring hebben. Dat is belangrijk omdat je in 30 minuten niet zo snel een goed oordeel kunt maken wat betreft de gitaar. Dat heb ik zefl ervaard.

The Unforgiven
25 juni 2011, 23:57
Wie zegt dat je maar een half uur kunt testen? Een winkel die klanttevredenheid boven winst kiest zal erg geen probleem mee hebben als je 2 uur lang een gitaar zit te testen.

Jasper.
26 juni 2011, 01:24
Ben je niet tevreden over de epiphone? Waarom?

Je kunt ook nog even langer doorsparen. Dan ben je wat verder ook in je spel, en weet je misschien ook beter wat je wilt. En je kunt dan gelijk een nog betere gitaar kopen. Misschien zelfs 1 met een goede tremolo.

keesss
26 juni 2011, 13:03
Nee joh, de Epiphone is echt heel erg goed. Zeker voor dat geld. Een Fly-V heb ik altijd al willen hebben, daarom breng ik hem niet terug. Ik wil er gewoon nog een gitaar van de bekende vorm hebben. Gewoon voor erbij, die dan tevens ook iets makkelijker te bespelen is.

Tankman
26 juni 2011, 13:07
Van de bekende vorm? Ik vind een flying V ook gewoon een bekende vorm.

Sinner1980
26 juni 2011, 13:31
Nee joh, de Epiphone is echt heel erg goed. Zeker voor dat geld. Een Fly-V heb ik altijd al willen hebben, daarom breng ik hem niet terug. Ik wil er gewoon nog een gitaar van de bekende vorm hebben. Gewoon voor erbij, die dan tevens ook iets makkelijker te bespelen is.

Klinkt alsof je al heel wat vergelijkinsgmateriaal in je handen hebt gehad...

Flying V is idd een bekende vorm. Niet zo bekend als het les paul en strat model maar goed, daar zul je dan ook wel op doelen

keesss
26 juni 2011, 13:32
Deze vorm..

http://www.michenaud.com/upDATA/imgArticle/big/11968.jpg

Ik heb de Ibanez RGA32 WH in mijn gedachten. Rond de €320,-. Dat is die op het plaatje hierboven.

Of zal ik beter voor een Jackson gaan in de prijsklasse?

geert1976
26 juni 2011, 13:36
Deze vorm..

http://www.michenaud.com/upDATA/imgArticle/big/11968.jpg

Ik heb de Ibanez RGA32 WH in mijn gedachten. Rond de €320,-. Dat is die op het plaatje hierboven.

Of zal ik beter voor een Jackson gaan in de prijsklasse?

HARDE MODUS..

Weet je wat je moet gaan doen??

Met je luie kont achter de computer wegkomen en gewoon eens bij een gitaarwinkel wat gitaren gaan proberen, binnen het budget, wat jij wenst uit te geven.

Dan kom je er pas achter, welke gitaar het beste bij jou past....:ok:

INOXROX
26 juni 2011, 13:40
Ik heb ook erg veel zinnige info gekregen ja. :p

Voorlopig zal het hierbij blijven want ik heb een dure hobby: horloges. Daarna zal het weer de gitaar zijn...


Post 230 .....:sssh:

INOXROX
26 juni 2011, 13:45
HARDE MODUS..

Weet je wat je moet gaan doen??

Met je luie kont achter de computer wegkomen en gewoon eens bij een gitaarwinkel wat gitaren gaan proberen, binnen het budget, wat jij wenst uit te geven.

Dan kom je er pas achter, welke gitaar het beste bij jou past....:ok:

Ain't that the truth !

keesss
26 juni 2011, 13:47
Auch.. Ja, hehe.. Bij nader inzien geef ik (momenteel) liever 320 euro voor een gitaar dan 870 euro voor een Longines.

INOXROX
26 juni 2011, 13:50
Auch.. Ja, hehe.. Bij nader inzien geef ik (momenteel) liever 320 euro voor een gitaar dan 870 euro voor een Longines.

Een ~Longines~ ? 't loopt wel mooi , maar d'r valt niet op te spelen !
:soinnocent:

keesss
26 juni 2011, 13:55
Inderdaad, daarom hou ik dat wel op voor later.

Ik kan overigens niet naar gitaarwinkels want ik ben op vakantie in Bosnië. En dan niet in de grote steden. Hier in de kleine steden heb je ze niet, dus vandaar dat ik om ervaringen met Ibanez en/of Jackson vraag. Zo kan ik mij al een beetje oriënteren zodat ik een betere keus kan maken wanneer ik terug ben. Ik weet namelijk niets van de kwaliteit van Iban./Jack.

Sinner1980
26 juni 2011, 14:02
Ga lekker vakantie vieren man ipv ouwehoeren over gitaren achter je pc!

Daar heb je daarna weer tijd genoeg voor maar nogmaals; ga eerst eens leren spelen

keesss
26 juni 2011, 20:58
Hehe, waarom kunnen jullie niet gewoon jullie mening geven over de twee merken..? .....

Tankman
26 juni 2011, 21:03
Waarom kun je niet van achter je pc stappen, een winkel in gaan, testen en zelf een mening vormen?

Simpel: Jij doet geen moeite ervoor, wij ook niet. ;)

Jasper.
26 juni 2011, 21:09
Ik heb een ibanez (RG320) én een jackson(RR3). Beide goede gitaren. je moet echt proberen welke je lekkerder vind spelen. De ibanez speelt iets soepeler, op de jackson moet je wat meer werken. Maar de jackson is wel weer een stuk helderder van klank. En zo zal dat onderling tussen de verschillende modellen ook nog wel verschillen.
De enigste manier om er achter te komen is om te testen wat je zelf het lekkerst vind. Het is heel smaak gebonden.

En ik vind een V vorm juist erg comfortabel spelen. Hoe speel je ermee? Met de onderste punt tussen je benen? Want dat vind ik lekker spelen met mijn RR3.

Edit: Misschien kun je ook nog in overweging nemen om van dat geld een wat betere versterker nog te kopen? Misschien kun je ook wat versterkers in de winkel testen. Dan heb je misschien een lekker uitgebreide moddeling amp voor in je kamer, en dat DA5je om wat in de huiskamer voor de tv te pielen.

Sinner1980
26 juni 2011, 21:45
Hehe, waarom kunnen jullie niet gewoon jullie mening geven over de twee merken..? .....

Omdat ik het vreemd vind dat een nieuw forumlid een topic start, wat overigens een ellenlang topic is geworden,waarin hij 9 vd 10 adviezen in de wind slaat en vervolgens een gitaar koopt die hij al voor ogen had.

Vervolgens ga je claimen dat het een goede gitaar is,zeker voor het geld; no offense dude,maar je weet echt nog helemaal niks want je komt net kijken. Het enthousiasme is leuk maar je mening totaal ongegrond gezien je nog geen winkel in bent geweest om gitaren te vergelijken en je te laten adviseren. Gitaren vergelijken gaat overigens makkelijker als je al een beetje kunt spelen.

Vervolgens blijkt dat je ook nog eens geen noot kan spelen en daarop volgend ga je in hetzelfde topic ook nog eens beginnen over nóg een gitaar...

Ik kan het allemaal niet meer volgen,zal wel aan mij liggen...:dontgeti:

sbms97
26 juni 2011, 22:06
ik snap er ook niks meer van maarja, het is zijn gitaar, zijn keus hij moet erop spelen, als je je niet de moeite neemt een muziekwinkel in te stappen, is de kans groot dat je er spijt van krijgt.

keesss
26 juni 2011, 23:10
Ik heb een ibanez (RG320) én een jackson(RR3). Beide goede gitaren. je moet echt proberen welke je lekkerder vind spelen. De ibanez speelt iets soepeler, op de jackson moet je wat meer werken. Maar de jackson is wel weer een stuk helderder van klank. En zo zal dat onderling tussen de verschillende modellen ook nog wel verschillen.
De enigste manier om er achter te komen is om te testen wat je zelf het lekkerst vind. Het is heel smaak gebonden.

En ik vind een V vorm juist erg comfortabel spelen. Hoe speel je ermee? Met de onderste punt tussen je benen? Want dat vind ik lekker spelen met mijn RR3.

Edit: Misschien kun je ook nog in overweging nemen om van dat geld een wat betere versterker nog te kopen? Misschien kun je ook wat versterkers in de winkel testen. Dan heb je misschien een lekker uitgebreide moddeling amp voor in je kamer, en dat DA5je om wat in de huiskamer voor de tv te pielen.

Aha, dank je wel daarvoor. De Jackson lijkt goed te klinken en daarop zal ik mij iets meer richten. Definitieve beslssing maak ik zodra ik ze beiden heb gecheckt. EIG Nijmegen heeft za namelijk beiden.

Als ik met Fast Track bezig ben houd ik hem gewoon recht. Begrijp mij niet verkeerd hoor, zo erg is het niet. Alleen toen ik mijn neef zijn Fender in mijn handen had en wat ermee probeerde leek het wel iets makkelijker te gaan. Stel dat de Epiphone geen rubberen strip op de onderkant zou hebben, had het wel misschien een probleem opgeleverd..

De amo had ik even ook in gedachten, maar ik ben nog bezig met de basis en de VOX doet het gewoon goed. Zodra ik beter kan spelen zal ik inderdaad serieus overwegen een stuk betere te kopen..


...Sinner, ik heb inderdaad de adviezen in de wind geslagen. Een advies houdt geen verplichting in, laat ik dat voorop stellen. Ik heb wél met jullie adviezen rekening gehouden en er wel iets mee gedaan. Darvoor nogmaals bedankt. Uiteindelijk blijft het mijn geld en keuze.

Het vooroodeel dat ik geen moeite doe kan ook worden ontkracht. Voor de Epiphone ben ik wel degelijk naar winkels geweest namelijk naar EIG en zo'n winkel in Doetinchem waar zij de Explorer hadden. De zwarte V hadden ze, de natural niet. Dus de Fly-V natural besteld en ik vind hem supergoed voor mij. Op dat moment was ik nog niet aan het zoeken voor een amp. Jullie meningen/adviezen gevraagd en de VOX besteld. Het is geen supergoede amp, maar hij doet zijn werk gewoon goed heb ik gemerkt toen mijn ervaren neef erop speelde.

Ten tweede zeg ik nogmaals, dat ik op een plek zit waar ze geen (interessante) gitarenweinkels hebben. Daarom is dit puur informatief.

Lui en geen moeite doen? Je kan overdijven. -> Vind ik.

Edit: Ik ben overigens een stuk verder dan alleen een paar noten en akkoorden, dat lijkt mij niet van toepassing. Tenzij je het bij wijze van spreke bedoelt. Verder denk ik met een reden na over nog een gitaar.

The Unforgiven
27 juni 2011, 05:50
Dus als ik het goed begrijp test je een gitaar in een bepaalde winkel, m hem vervolgens goedkoper bij een andere winkel te bestellen? Vnd ik toch redelijk krom...

guitarkid
27 juni 2011, 09:09
Dus als ik het goed begrijp test je een gitaar in een bepaalde winkel, m hem vervolgens goedkoper bij een andere winkel te bestellen? Vnd ik toch redelijk krom...

Wel een beetje OT, maar reageer toch even.....
Hij is daarmee echt niet de enige. En met alle respect, zo krom is dat niet, dat gebeurt met gitaren, maar ook met heel veel andere spullen. Tja, dit is het internet tijdperk. Ik heb dat ook wel gedaan! Niet met gitaren, maar wel met fx etc. Bovendien (en wees heel eerlijk), als jij een bepaalde gitaar o.i.d. ziet en bespeeld hebt die je wel ok vind en je ziet 'm ergens anders (aanmerkelijk) goedkoper, wat doe je dan? Als je bij je verhaal blijft geloof ik je ook hoor en dat pleit absoluut voor je! Maar nu heb ik het even niet over service, "ik kom altijd in die winkel etc." en het feit dat je beslist die specifieke gitaar wilt hebben. Alleen over de prijs!
Deze discussie is ook al (vaak?) elders op dit forum gevoerd en ook winkels weten dat dit gebeurt.... Was vroeger ook zo, maar op kleinere schaal ;)

Sinner1980
27 juni 2011, 11:15
Wel een beetje OT, maar reageer toch even.....
Hij is daarmee echt niet de enige. En met alle respect, zo krom is dat niet, dat gebeurt met gitaren, maar ook met heel veel andere spullen. Tja, dit is het internet tijdperk. Ik heb dat ook wel gedaan! Niet met gitaren, maar wel met fx etc. Bovendien (en wees heel eerlijk), als jij een bepaalde gitaar o.i.d. ziet en bespeeld hebt die je wel ok vind en je ziet 'm ergens anders (aanmerkelijk) goedkoper, wat doe je dan? Als je bij je verhaal blijft geloof ik je ook hoor en dat pleit absoluut voor je! Maar nu heb ik het even niet over service, "ik kom altijd in die winkel etc." en het feit dat je beslist die specifieke gitaar wilt hebben. Alleen over de prijs!
Deze discussie is ook al (vaak?) elders op dit forum gevoerd en ook winkels weten dat dit gebeurt.... Was vroeger ook zo, maar op kleinere schaal ;)

Hier ben ik het wel mee eens. We leven idd in een internettijdperk en tja,geld is geld. Neemt niet weg dat je de winkel in kwestie de na het testen de prijs kan laten zien waar je de gitaar eventueel zou kunnen bestellen voor minder. Het is dan aan hem of hij daarin meegaat ja of nee.

Dan speel je in ieder geval open kaart en valt je niks kwalijk te nemen; handel heet dat.

@Keess.

Ik probeer je ook niet belachelijk te maken en heb de beste bedoelingen hier op het forum. Als ik dit topic echter goed doorlees kan ik het gewoon niet meer serieus nemen,sorry.

keesss
27 juni 2011, 14:21
De prijs was niet de enige reden. Daar hadden ze hem alleen in Ebony. Ik wilde natural. Verder kost de Ebony daar €474,-. Dat is een meerprijs van €105,-. Zo 'krom' is dat in dat geval niet.

guitarkid
27 juni 2011, 15:28
De prijs was niet de enige reden. Daar hadden ze hem alleen in Ebony. Ik wilde natural. Verder kost de Ebony daar €474,-. Dat is een meerprijs van €105,-. Zo 'krom' is dat in dat geval niet.

Lijken me twee goede redenen...!

Mike999999999
27 juni 2011, 15:34
Ik denk dat je nog te veel nadenkt over het kopen van je eerste gitaar, als je eenmaal kunt spelen wil je waarschijnlijk toch een andere, je weet nu nog niet wat je stijl enz. is

BobvanKempen
27 juni 2011, 16:18
Damn, toen ik mijn eerste gitaar ging kopen ging ik naar de gitaarboer in Oosterhout, vroeg de verkoper wat ik het beste kon kopen als begin gitaar met als max budget 300 gulden voor een gitaar en een versterker. De verkoper gaf me de keuze tussen 3 gitaren en even zoveel versterkers en ik kwam thuis met een Melody Les Paul achtig iets van 16 kg en een Carlsboro Wasp. Na een jaar oefenen wist ik toen wat ik precies allemaal zwaar kut vond aan die Melody en ben toen pas echt opzoek gegaan naar een gitaar waar ik echt mee uit de voeten kon. Misschien ouderwets maar lijkt me een handigere optie als heel lang en heel vaak dubben op een forum zodat je dan weken zo niet maanden nog steeds geen gitaar vast gehad hebt.

But again, just my 2 cents!

Sinner1980
27 juni 2011, 16:18
Ik denk dat je nog te veel nadenkt over het kopen van je eerste gitaar, als je eenmaal kunt spelen wil je waarschijnlijk toch een andere, je weet nu nog niet wat je stijl enz. is

Ahum...hij heeft zijn eerste gitaar al gekocht,het gaat nu al over zijn tweede gitaar in één en hetzelfde topic is weliswaar dus ik begrijp de verwarring:???:

Mike999999999
27 juni 2011, 16:36
Dit topic is nog geen 2 maanden oud. Dan zou ik zowiezo eens een half jaar wachten met het kopen van weer een gitaar. Anders ben je over een maand weer bezig met ons lastig vallen op het forum:P Nee grapje. Maar toch denk ik dat je nog even moet wachten.

INOXROX
27 juni 2011, 16:52
Dit topic is nog geen 2 maanden oud. Dan zou ik zowiezo eens een half jaar wachten met het kopen van weer een gitaar. Anders ben je over een maand weer bezig met ons lastig vallen op het forum:P Nee grapje. Maar toch denk ik dat je nog even moet wachten.

't komt inderdaad raar voor : enerzijds ben je nergens echt zeker van , eigenlijk speel je nog niet echt gitaar maar anderszijds weet je al precies waaruit je collectie zal moeten gaan bestaan > " Doe me d'r ook nog eentje in die en die vorm " of woorden van gelijke strekking .
Het doet mij vermoeden dat je je gitaren uitkiest alsof het horloges zijn , waar maar net je oog door gestreeld wordt . Geloof me , hoe dat ding er ook uit mag zien , als het je favoriete plank is dan is het dat voor een reden - omdat je d'r mee uit de voeten kan .
Deels speelt de vorm van gitaar daar een rol in maar je hebt - denk ik - nog niet eens eelt op je vingers dus ..
Aan de andere kant : ja , dat je prijzen gaat vergelijken kan niemand je kwalijk nemen . Maar ik krijg de indruk dat je met het maken van muziek zelf minder betrokken bent , en meer met andere dingen ...
Mijn kijk op de zaak ... en intussen rond post 300 . Signing off on the topic ...

BobvanKempen
27 juni 2011, 16:56
't komt inderdaad raar voor : enerzijds ben je nergens echt zeker van , eigenlijk speel je nog niet echt gitaar maar anderszijds weet je al precies waaruit je collectie zal moeten gaan bestaan > " Doe me d'r ook nog eentje in die en die vorm " of woorden van gelijke strekking .
Het doet mij vermoeden dat je je gitaren uitkiest alsof het horloges zijn , waar maar net je oog door gestreeld wordt . Geloof me , hoe dat ding er ook uit mag zien , als het je favoriete plank is dan is het dat voor een reden - omdat je d'r mee uit de voeten kan .
Deels speelt de vorm van gitaar daar een rol in maar je hebt - denk ik - nog niet eens eelt op je vingers dus ..
Aan de andere kant : ja , dat je prijzen gaat vergelijken kan niemand je kwalijk nemen . Maar ik krijg de indruk dat je met het maken van muziek zelf minder betrokken bent , en meer met andere dingen ...
Mijn kijk op de zaak ... en intussen rond post 300 . Signing off on the topic ...

Idd, als er ooit tijd was voor een slotje ;)

sbms97
27 juni 2011, 17:41
bob, ik heb het ook zo gedaan , kben naar de muziekwinkel geweest, ben daar eens ff met die man gaan praten. van wat zou de beste keus zijn, en nog van alles, heb toen een paar gitaren in handen gehad wat gespeeld (paar noten aan geslagen, maar goed genoeg om een indruk van de gitaar te krijgen). en ben uiteindelijk met een cort gitaar en roland cube 15 de winkel uit gelopen, koste me net geen 250. mijn mening is zkkr als je nog (bijna) niks kan spelen, koop een hele simpele gitaar, want voor het zelfde geldt vindt je over een half jaar r niks meer aan, en dan zit je met ik weet niet hoeveel gitaren, want gitaar spelen vergt zkr in het begin een hoop geduld.
kheb trouwens nu m'n derde gitaar gekocht, een epiphone les paul standard, en die klinkt sppr. (ff promote :D). dit is mijn mening in ik denk dat dit het beste is om te beginnen.

guitarkid
27 juni 2011, 18:33
Dit topic is nog geen 2 maanden oud. Dan zou ik zowiezo eens een half jaar wachten met het kopen van weer een gitaar. Anders ben je over een maand weer bezig met ons lastig vallen op het forum:P Nee grapje. Maar toch denk ik dat je nog even moet wachten.

Alsof er mensen op dit forum zijn die wel twee maanden wachten met het kopen van weer een nieuwe gitaar. 't Is immers één grote GAS-lucht hier.... :seriousf: ;)


Idd, als er ooit tijd was voor een slotje ;)

Welnee Bob...!! Veel te leuk!

keesss
27 juni 2011, 19:58
Ok, ik kijk wel even.

Vaemint
27 juni 2011, 22:52
Ok, ik kijk wel even.

Naar wat? De sterrren? Of nog een nieuwe post met een half woord verschil?

Ik ben zelf ook nog maar een paar maand aan't leren spelen, maar dit loopt echt wel lachwekkend uit de hand.
En wat internetverkoop betreft: IT DOES NOT WORK !
Ik ben een week terug op pad gegaan om gitaren gaan te vergelijken, absoluut zeker dat ik er GEEN ; geen dus, ging kopen.
Dat moest wachten. Tot ik een , voor mij perfecte , Ibanez AW300 in handen nam en dat paste. Dan neem je een besluit en je koopt. In on-line shops kan je je halve leven doorbrengen en nog niet weten wat jr wil.

En het prijsverschil? Jaaaaaa , ik heb teveel betaald . €7 op een bedrag van een goede €200. Maar ik heb wel de service en geen verzendkosten. En ik ben ook zeker dat ik het instrument koop dat ik wil. Dat ik gezien heb . Vastgehouden heb en op gespeeld heb. En heb horen bespelen door iemand die KAN gitaar spelen.Niet dat van op de foto.

macwilliams
27 juni 2011, 23:08
Ik vind dat keesss het prima doet als beginnend gitarist. Gewoon lekker toegeven aan een GAS aanval, niks opkroppen gewoon lekker kopen en dan ook op de manier die hem het meest aanstaat.

Als ik hier naar die vele aanbiedingen kijk die iedereen in z'n sig heeft staan dan heeft iedereen via het i net de verkeerde gitaar gekocht.

Jasper.
27 juni 2011, 23:55
Ik snap het hele gebash ook niet zo. Als Keess er het geld voor over heeft moet hij het toch lekker doen. Dan kun je hem beter je beste advies geven dan pagina's vol zeiken over dat hij eerst maar moet leren spelen.

keesss
28 juni 2011, 14:21
Ik snap de reactie van Vaemint en sommige anderen ook niet.

Ik zal je even uit de droom helpen: het werkt dus wel. Ik heb hem via internet gekocht en hij bevalt mij erg goed én ik heb veel geld bespaard. Verder snap ik niet dat je een vergelijking kunt maken tussen een gitaar die een meerprijs heeft van €7,- en mijn gitaar waarbij ik €105,- heb bespaard. Hopelijk dringt het wel tot je door dat tussen €7,- en €105,- een erg groot verschil zit, of niet?

Jasper en Mac hebben gewoon gelijk. Dat bashen is idd niet nodig, dit topic had een groot stuk korter kunnen zijn.

Tankman
28 juni 2011, 14:28
Ik snap de reactie van Vaemint en sommige anderen ook niet.

Ik zal je even uit de droom helpen: het werkt dus wel. Ik heb hem via internet gekocht en hij bevalt mij erg goed én ik heb veel geld bespaard. Verder snap ik niet dat je een vergelijking kunt maken tussen een gitaar die een meerprijs heeft van €7,- en mijn gitaar waarbij ik €105,- heb bespaard. Hopelijk dringt het wel tot je door dat tussen €7,- en €105,- een erg groot verschil zit, of niet?

Jasper en Mac hebben gewoon gelijk. Dat bashen is idd niet nodig, dit topic had een groot stuk korter kunnen zijn.

Het is geen bashen. Men probeert het je gewoon duidelijk te maken dat je je eerst bezig moet houden met leren spelen, ipv op internet shoppen naar nieuwe gear en ten tweede dat je beter in een winkel kan gaan testen en vergelijken, omdat je alleen zo een goed beeld krijgt van wat voor jou wel en niet goed is. Via reviews en meningen op fora kom je er niet.

guitarkid
28 juni 2011, 14:34
Ik vind dat keesss het prima doet als beginnend gitarist. Gewoon lekker toegeven aan een GAS aanval, niks opkroppen gewoon lekker kopen en dan ook op de manier die hem het meest aanstaat.

Als ik hier naar die vele aanbiedingen kijk die iedereen in z'n sig heeft staan dan heeft iedereen via het i net de verkeerde gitaar gekocht.

Precies !!! Bovendien, zoals ik al zei:


Alsof er mensen op dit forum zijn die wel twee maanden wachten met het kopen van weer een nieuwe gitaar. 't Is immers één grote GAS-lucht hier.... :seriousf: ;)



Via reviews en meningen op fora kom je er niet.

Mwah, daar zijn er anders wel genoeg van. Vooral meningen...... ;)

INOXROX
28 juni 2011, 14:59
Ik snap de reactie van Vaemint en sommige anderen ook niet.

Ik zal je even uit de droom helpen: het werkt dus wel. Ik heb hem via internet gekocht en hij bevalt mij erg goed én ik heb veel geld bespaard. Verder snap ik niet dat je een vergelijking kunt maken tussen een gitaar die een meerprijs heeft van €7,- en mijn gitaar waarbij ik €105,- heb bespaard. Hopelijk dringt het wel tot je door dat tussen €7,- en €105,- een erg groot verschil zit, of niet?

Jasper en Mac hebben gewoon gelijk. Dat bashen is idd niet nodig, dit topic had een groot stuk korter kunnen zijn.


Note to myself : KUT ! KUT ! ik zou me bek houden in deze topic ; maar goed . Niemand , althans ik zeker niet , is er op uit om je willens-en-wetens te bashen . Waarom ? Ik kan er alleen maar blij om zijn als ik verneem dat iemand zich met gitaarspelen ( muziek - iedere vorm van creativiteit ; sowieso ) inlaat . Het verschil tussen die €7.- en die €105.- zul je mijnsinziens echter , dubbel-en-dwars t.z.t. terugbetalen omdat ervaring leert dat je toch dingen ( lees : andere type gitaren ) zult gaan uitproberen ( doe dat vooral ! ) en daardoor dingen ontdekt . En dan heb ik nog niet over wat je misschien wel mis loopt als je je daar niet open voor zou stellen ...

.. en hij bevalt mij erg goed én ik heb veel geld bespaard.

En .. flauw , inderdaad , maar als je dan toch accenten zet op je 'e's . Doe 't dan goed ...
One more time : not to bash you .. Succes met je collectie !

Sinner1980
28 juni 2011, 15:44
Het is geen bashen. Men probeert het je gewoon duidelijk te maken dat je je eerst bezig moet houden met leren spelen, ipv op internet shoppen naar nieuwe gear en ten tweede dat je beter in een winkel kan gaan testen en vergelijken, omdat je alleen zo een goed beeld krijgt van wat voor jou wel en niet goed is. Via reviews en meningen op fora kom je er niet.

Helemaal mee eens,lijkt me een mooie afsluiter voor dit topic:ok:

Indiedennie
28 juni 2011, 16:04
Als je de Epiphone niet had gekocht en dit geld ook gebruikt zou je nu een Gibson flying V hebben..

Just sayin'

rijsberman
28 juni 2011, 16:41
Dus als ik het goed begrijp test je een gitaar in een bepaalde winkel, m hem vervolgens goedkoper bij een andere winkel te bestellen? Vnd ik toch redelijk krom...

Krom niet zozeer. Als je de gitaren gaat proberen van een echte winkel, zonder dat je de bedoeling hebt om er te kopen, maar dat bij de internet winkel wilt doen (waar je weer niet kunt proberen), vind ik dat niet zo netjes. Die winkel levert een dienst, waar je wel gebruik van maakt, maar niet voor wilt betalen.

Verder vind ik de toon van keesss wat feller dan nodig, maar moet hij natuurlijk lekker met z'n geld doen waar hij zin in heeft... (ik zou ook meer moeten oefenen, maar ondertussen geniet ik wel van mijn spulletjes).

keesss
30 juni 2011, 21:23
Nieuwe gitaarband van Epiphone binnen gekregen. Past erg goed op mijn Fly-V Korina Natural. Morgen na mijn tentamens plaats ik scherpe foto's.

Bijl
30 juni 2011, 21:25
Mag dit topic dan aub verplaatst worden naar het "gitaarbanden" forum ?

keesss
30 juni 2011, 21:34
Dat lijkt mij erg onnodig aangezien ik nog de beloofde betere foto's van de gitaar zelf nog niet heb geplaatst.

Bijl
30 juni 2011, 22:54
Sarcasme kan zich bedienen van de stijlvorm der ironie. Beperken we ons tot verbale ironie (er bestaan ook andere vormen, zoals situationele ironie en cosmetische ironie), dan is er altijd een contrast tussen wat wordt gezegd en wat wordt bedoeld. Uiting en bedoeling zijn elkaars tegengestelde. Deze ironie kan, mits voldoende agressief, een sarcastische vorm aannemen; omgekeerd geformuleerd: veel sarcasme bedient zich van ironie, en wordt daarmee een bijtende vorm van ironie

keesss
1 juli 2011, 17:27
Foto's..

http://i51.tinypic.com/2zjdfyt.jpg

http://i52.tinypic.com/20htrv7.jpg

http://i56.tinypic.com/9hnsco.jpg

http://i53.tinypic.com/33ehrv9.jpg

http://i55.tinypic.com/xqdvud.jpg

Tell me what you think.
...

Jasper.
1 juli 2011, 17:34
Mooi hoor, die gitaarband past er ook goed bij.
Alleen die schade op de headstock :stop: :soinnocent: grapje

keesss
1 juli 2011, 17:49
Dank je wel. :p

.. Dat is geen schade; dat is de weerspiegeling van onze plafondlamp. :)

Jasper.
1 juli 2011, 18:19
Je had toch schade op de headstock? Daarom wou je hem nog terug sturen.

Ik vind het in ieder geval een supermooi gitaartje. En een van mijn favoriete modellen.

keesss
1 juli 2011, 18:34
Ach, dat is een kleine 'schaafwond' op de hoek aan het begin van de headstock. Het is zo klein dat ik het al bijna was vergeten. :)

Op de Wachburn PS500 en e Iceman vind ik dat ook het mooiste model. Deze is al redelijk afgewerkt voor zo'n prijs, dan zal een Gibson helemaal super zijn. :)

Sinner1980
2 juli 2011, 13:02
Op de Wachburn PS500 en e Iceman vind ik dat ook het mooiste model. Deze is al redelijk afgewerkt voor zo'n prijs, dan zal een Gibson helemaal super zijn. :)

Dat moet je altijd maar afwachten bij Gibson...;)

Wabbie
2 juli 2011, 13:44
En waarom wilde je precies nu weer een nieuwe gitaar kopen? Dit is toch een supervette gitaar om mee te beginnen?

keesss
2 juli 2011, 19:11
@Sinner: Wat bedoel je daarmee? Dat ze soms niet altijd goed zijn qua kwaliteit of...?

.. Dat is het ook. Ik wilde er gewoon nog eentje voor erbij, maar dan in de 'Stratocaster'-vorm, maar dan van een Jackson Dinky. Momenteel denk ik ook aan een Epiphone Explorer. Een Steinberger vind ik ook een vette, maar ik heb gelezen dat die pick-ups bagger zijn. Ondanks dat is er een grotere kans dat ik de Vox zal verkopen en de Marshall MG15FX ga kopen. Met de Vox kan ik gewoon een paar Rock-sounds waarnaar ik erg graag op zoek ben, niet behalen.

Ik heb overigens FastTrack Guitar binnen. Makkelijk te lezen en te snappen, goeie uitleg en veel voorbeelden. -> Inderdaad zoals jullie zeiden erg goed. :)

Epiphoneee
2 juli 2011, 19:15
Foto's..

http://i51.tinypic.com/2zjdfyt.jpg

http://i52.tinypic.com/20htrv7.jpg

http://i56.tinypic.com/9hnsco.jpg

http://i53.tinypic.com/33ehrv9.jpg

http://i55.tinypic.com/xqdvud.jpg

Tell me what you think.
...

Voor het weinige geld is het zo'n prachtig dingetje... ik heb er geen woorden voor. Op de Thomann site komt die prachtige kleur echt niet tot zijn recht.

Jasper.
2 juli 2011, 20:34
@Sinner: Wat bedoel je daarmee? Dat ze soms niet altijd goed zijn qua kwaliteit of...?

.. Dat is het ook. Ik wilde er gewoon nog eentje voor erbij, maar dan in de 'Stratocaster'-vorm, maar dan van een Jackson Dinky. Momenteel denk ik ook aan een Epiphone Explorer. Een Steinberger vind ik ook een vette, maar ik heb gelezen dat die pick-ups bagger zijn. Ondanks dat is er een grotere kans dat ik de Vox zal verkopen en de Marshall MG15FX ga kopen. Met de Vox kan ik gewoon een paar Rock-sounds waarnaar ik erg graag op zoek ben, niet behalen.

Ik heb overigens FastTrack Guitar binnen. Makkelijk te lezen en te snappen, goeie uitleg en veel voorbeelden. -> Inderdaad zoals jullie zeiden erg goed. :)

Mooi van die fasttrack. Vond ik een erg goed boek. Heb jij hem in het engels? Ik had hem in het nederlands.


Ik zou nog even verder kijken voor een versterker. Die Marshall MG's staan niet heel goed bekend. Ik heb zelf een VOX AD30VT-XL die vond ik heel goed. (Vergis je niet, die is heeeel anders dan dat voxje van jou.)

Zoals Epiphoneee zegt: die kleur komt op de thomann site niet tot zijn recht. Zo vind ik hem ook prachtig.

keesss
2 juli 2011, 21:25
In het Engels.. Wel jammer, maar ik versta het meer dan goed.

Tja, ik wil maximaal 200 euro uit geven en een Marshall als merk. Ik zal eens kijken welke er dan nog tussen zitten..

Jasper.
2 juli 2011, 22:41
Waarom perse marshall? Marshall heeft er ook minder spul tussen zitten hoor. Je zou nog voor een tweedehands Marshall valvestate kunnen kijken dan. Of de Vox valvetronix serie, of de roland cube serie, misschien de line6 spiders.

spriggan
3 juli 2011, 01:19
/sarcasm mode on/ Waarom perse een Marshall?!
Alle grote bands, zoals spinal tap gebruiken Marshall en die gaat to 11. Ik snap echt niet dat er nog ander merken bestaan. /sarcasm mode off/

Dit is de valkuil waar we allemaal gevoelig voor zijn, de reclame budgetten van de grote producenten. Maar waarom zijn er zoveel merken gitaren, zoveel effect units en zoveel soorten versterkers.... om je eigen sound te vinden.

Wat TS probeert te vinden is een 'short cut' is er één die we waarschijnlijk allemaal hebben geprobeerd: Goede spullen=goede gitarist.
Maar iedereen komt er op een goed moment achter: je kunt geen gitaar en zeker geen versterker uitzoeken als je niet of nauwelijks kunt spelen.

Mijn devies koop je eerste set op gevoel/vertouwt advies. Na 365 dagen met 2 tot vier uur spelen, kun je serieus gaan shoppen.

't Is echt een kwestie van 10% inspiratie en 90% transpiratie... en pijn.

The Unforgiven
3 juli 2011, 16:43
Jij wilt ook echt elke week iets anders... Ga nou eerst maar eens leren gitaar te spelen, en daarna nadenken over nieuwe gear. Dat ampje van jou is al een hele aardige, maar dan wil je opeens een Marshall kopen. Ik heb die Vox nog nooit gehoord, maar ik durf te wedden dat hij minstens 10 keer beter klinkt dan die Marshall. Die MG15's (om precies te zijn, de hele MG serie) klinken gewoon erg slecht voor het geld.
Je zegt dat je bepaalde sounds niet uit je versterker kunt halen, maar dat is logisch. Het geluid van een ouderwetse Marshall, of een overstuurde Fender van enkele duizenden euro's haal je niet uit een versterkertje van 150 euro.

Sinner1980
3 juli 2011, 16:51
@Sinner: Wat bedoel je daarmee? Dat ze soms niet altijd goed zijn qua kwaliteit of...?



Dat bedoel ik daarmee ja. Dat geldt trouwens voor wel meer merken hoor,kunnen behoorlijke misbaksels tussen zitten.

Daarentegen ga je dat soort kwaliteitsverschillen pas bemerken wanneer je meer ervaring krijgt. Zo vond ik mijn eerste Gibson les paul geweldig destijds maar kwam later pas achter de mankementen (klonk gewoon doods),nam niet weg dat ik er een tijd erg blij mee ben geweest en dat ik er lekker op gespeeld heb.