PDA

View Full Version : LOL! Check deze sazbouwer



Gitaar1982
18 mei 2011, 23:35
http://www.youtube.com/watch?v=jOGE-4_Pxho

Gebruikt glas als een soort van schaaf en vijl! Doet
gewoon alles op de grond! Arme man, waarschijnlijk
te weinig geld om het werk wat professioneler te
kunnen doen

Groetjes,

Gitaarsaz

marter544
18 mei 2011, 23:45
Vind het niet zo grappig en of zielig.. Vind het voornamelijk erg knap en mooi om te zien hoe zij dat doen!

Gitaar1982
18 mei 2011, 23:51
Vind het niet zo grappig en of zielig.. Vind het voornamelijk erg knap en mooi om te zien hoe zij dat doen!

Knap is het zeker!

Zielig heb ik hem niet genoemd, maar ik denk toch
wel dat ie te weinig geld had om het professioneler
te kunnen doen. Jammer.

Maar de man is wel vindingrijk, petje af voor hem.

Gitaarsaz

aaronstonebeat
19 mei 2011, 01:43
Erg leuk om te zien. Ramazan Güngör (http://web.mac.com/jcler/Yayla_%28in_english%29/Ramazan_2.html) schijnt nogal een grootheid te zijn geweest op zijn gebied:

"Ramazan was famous within the academic world of conservatory musicians, folklorists of the radio, as the very last great master of the ütelli bağlama, where one could still learn widely forgotten techniques.

He passed on in 2004."

Maar hij leefde inderdaad klein, arm en sober.

Enra
19 mei 2011, 08:32
Ik kan het filmpje niet openen, maar ik weet wel dat een glasscherf of plaatje glas vroeger een heel gebruikelijk middel was om als schraapstaal te dienen. Niet alleen buiten Nederland, ook in Nederland.

09: 35 uur. Op mijn werk kan ik het filmpje wel openen. 't Is precies wat ik bedoel.

zoon van Piet
19 mei 2011, 09:37
Mijn oom ( de broer van Piet, inderdaad) was timmerman en gebruikte inderdaad vaak glas. werkte prima..

Ik vind dit een heel leuk filmpje, die man ziet er niet uit alsof ie behoefte heeft aan frezen, schuurmachines of andere nieuwlichterij ;)

Ike57
19 mei 2011, 09:43
Alle respect voor de manier waarop deze man zo'n instrument maakt, waarschijnlijk door jarenlange ervaring en zonder ingewikkelde tekeningen of meetinstrumenten. :ok:

Dit waren nog de échte vaklui met een enorme materiaalkennis.

loose-fur
19 mei 2011, 11:00
LOL?!

Wat is er zo LOL aan inventiviteit, creativiteit en vakmanschap?

Dit (http://www.stewmac.com/shop/Tools.html) is pas LOL.


Tee.

Gitaar1982
19 mei 2011, 22:08
LOL?!

Wat is er zo LOL aan inventiviteit, creativiteit en vakmanschap?

Dit (http://www.stewmac.com/shop/Tools.html) is pas LOL.


Tee.

Met ''LOL'' lach ik mezelf een beetje uit.

Aaronstonebeat, inderdaad is de beste man al een aantal
jaren geleden overleden. Bedankt voor de informatie.

GS

SantaX
2 juni 2011, 08:31
Oh wat is dat filmpje geweldig. Dit soort kennis verdwijnt elke dag ietsjes meer uit de wereld. Machtig om te zien wat een echte vakman met relatief simpel werktuig kan maken. Je frees zal maar stuk gaan, een nieuw stukje glas hoef je maar voor naar de buren te lopen :seriousf:

RS-Rik
2 juni 2011, 13:19
Dat is juist heel vet.


k vraag me af of je dezelfde kwaliteit en consistentie kunt krijgen als met moderne powertools maar technisch zitten muziekinstrumenten niet moeilijk in elkaar

SantaX
2 juni 2011, 14:06
Ach ik denk dat je met computergestuurde cnc's vast beter op de milimeter (of 10de of 100ste) kunt werken, maar de vraag is, heeft een instrument dat nodig? Of is het uiteindelijk beter om elk stuk hout als uniek te behandelen? Vragen die een zen-tuintje eer aan doen. Zelf hou ik in elk geval van handwerk en de meest gewilde instrumenten - ook gitaren - zijn toch wel degelijk de instrumenten die ooit zonder al die moderne sjizzle zijn gemaakt. Mojo ftw :D

RS-Rik
5 juni 2011, 00:10
Gitaren en aanverwante instrumenten bouwen is geen rocket science. het enige wat een beetje precies komt is de lengte van de snaar en de positie van de frets. Maar bij deze knakker kun je de frets verstellen. Ideaal toch...

Waar ik met mn eigen bouwproject tegenaan loop is dat naarmate je simpeler gereedschap gebruikt je wat meer je best moet doen.

SantaX
5 juni 2011, 06:49
Ik weet het niet. Dat gitaren bouwen geen rocketscience is misschien wel zo, kan ik niet over oordelen. Ik weet wel dat er maar weinig mensen zijn die een echt goede gitaar keer op keer kunnen afleveren. Dat zie je dan ook terug in de prijzen. Paar maanden geleden nog in de snoepwinkel Casa Benelly geweest in Den Haag. Dat zijn toch echt kunstwerkjes wat daar hangen.