PDA

View Full Version : Opzoek naar een allround Ibanez.



Ibanez1986
18 mei 2011, 23:24
Hallo Mensen,

Ik ben nieuw op deze forum vandaar dat ik mij even zal voorstellen. Mijn naam is Wouter en ik speel nu ongeveer 6 jaar gitaar en ik heb even een korte vraag aan jullie,

Ik heb op verschillende gitaren gespeeld o.a een Stratocaster en een Lespaul,
Maar ik kwam tot het besluit dat dit niet mijn ding is.
Nu heb ik 2 weken terug een Ibanez Gio van een goede vriend van mij weten te lenen en dit ding voelt heerlijk aan en ook mijn spel is beter dan op al die andere gitaren.
Nu koste deze ibanez 199 euro,- nieuw en dit kun je in de iets mindere kwaliteit en geluid terug vinden.
Ik ben er van overtuigd dat ik een ibanez gitaar wil hebben maar door zoveel types zie ik door de bomen het bos niet meer :S

Ik speel vrijwel alle soorten rock en ben daarom opzoek naar een allround Ibanez gitaar

Ik heb gehoord dan een floyd rose brug vaak ontstemmen, klopt dat?

Mijn budget zit rond de 500 euro.

Ik zou het fijn vinden als jullie mij een beetje op weg kunnen helpen met mijn zoektocht !!!

Eric van Esch
18 mei 2011, 23:36
Ik heb een Ibanez SAS36FM staan, H-S-S configuratie met een splitbare humbucker. Is een aardige allround gitaar. Heeft een zwevende tremelo, maar die ontstemd nauwelijks.

Ibanez1986
18 mei 2011, 23:43
Ik heb een Ibanez SAS36FM staan, H-S-S configuratie met een splitbare humbucker. Is een aardige allround gitaar. Heeft een zwevende tremelo, maar die ontstemd nauwelijks.

Dankjewel Erik ik zal deze zeker aan mijn lijstje toevoegen.
Ik zie dat veel Ibanez gitaren van een H-S-H setup zijn voorzien, is dit beter?

Eric van Esch
18 mei 2011, 23:57
Tja wat is beter? Dat is zo'n ongelofelijk subjectief begrip, het is maar net waar je voorkeur ligt. Ibanez heeft de naam van scheurijzers, maar er zijn genoeg modellen te vinden die dat helemaal niet zijn. Het is dus maar net wat je zelf wilt. Uitproberen dus ;)

Tankman
18 mei 2011, 23:57
HH, SSS, HSS, HSH is allemaal afhankelijk van wat jij mooier vindt. Ik ben zelf niet zo van de single coils, maar vind het wel prettig om iets van een coil tap op mijn gitaar te hebben, mocht ik het toch een keer willen gebruiken. Anders heb ik bijvoorbeeld ook een HSH en dan zelfs nog een coil tap op de humbuckers om het SSS te kunnen maken.

Zelf vind ik HSH het meest veelzijdige wat er is. Die Ibanez SAS32 vind ik ook een erg knappe gitaar en een van de betere van Ibanez onder de 500 euro. Deze kan ik zeker aanraden.

Oranjeaap
19 mei 2011, 00:01
Ligt eraan. Meestal zit er een 5 standen schakelaar op en kun je beide humbuckers splitten naar single coil.
Ik heb zelf ook zo'n goedkope ibanez gio van rond de 200 euro. Echt geweldig ding. Is nog steeds een van mijn favoriete gitaren. Dit ding speelt gewoon ontzettemd fijn. Hij heeft H-S-H en kon er erg veel verschillende geluiden uit krijgen.
Enige probleem was dat de humbuckers ontzettend veel output hadden, en erg veel mid. Heerlijk voor rock en metal, maar clean kon ik er niet echt uit krijgen.
Toen heb ik maar een Les Paul gekocht. En EMG's in mijn Ibanez gepropt.

Ligt een beetje aan de muziek stijl die je speelt of je wel voor zo'n shred-Ibanez moet goed.
Normaal gesproken ontstemmen alle tremelos de gitaar snel. Maar daar heb je een locking nut voor.
Ik zou zeggen, neem je eigen versterker mee en ga er een aantal uitproberen in een winkel.

Oranjeaap
19 mei 2011, 00:02
Je zou trouwens ook kunnen kijken naar een Gretsch Electromatic (ofzo?). Die zijn ook lekker licht en hebben ook dunne hals. Maar niet echt geschikt voor metal

Ibanez1986
19 mei 2011, 00:29
Je zou trouwens ook kunnen kijken naar een Gretsch Electromatic (ofzo?). Die zijn ook lekker licht en hebben ook dunne hals. Maar niet echt geschikt voor metal

Ik denk inderdaad dat de dunne hals het voornamelijk doet en dat ze vrij compact zijn.
Ik hoef geen echte scheurijzer of een metal plank, als ik een aantal artiesten moet noemen wat ik me mijn band bespeel.

Queen
Van Halen
Guns N`Roses
Toto
Europe
Kiss
Muse


Ik stond versteld van de kwaliteit van de Gio die ik 2 weken mocht lenen

BobvanKempen
19 mei 2011, 10:49
Ik heb een paar weken een Ibanez RG 350 dx voor erbij gekocht en ik moet zeggen dat deze mij boven verwachting bevallen is (zeker voor het geld). Zit idd een Floyd Rose op maar kan niet zeggen dat tie sneller ontstemt als mijn andere gitaren zonder Floyd Rose alleen is het stemmen ff wat lastiger en vergt wat meer tijd. Voor jouw budget heb je deze gitaar 2x denk ik.

munkie
19 mei 2011, 11:12
Als je van het halsprofiel houdt, en dat is blijkbaar zo: S serie. Mooie platte body, ergonomisch, lichtgewicht. Toch een vette sound door de mahonie body. Ik heb geen ervaring met de nieuwe S-en met de ZR tremolo maar ik lees er wel goede berichten over.

Ik heb wel 2 oude S-jes van rond 1990. Wel even letten op: scheurtjes in de neck en in de neck pocket, meskantjes en zadeltjes vd tremolo, fretwerk. Je moet er van houden maar die ouwe Wizard is de snelste neck ooit gebouwd en die ouwe Edge blijft op stemming.

HaroldA
19 mei 2011, 11:14
Ik heb een S2020x gehad (met Piezo!) en die had een hele lekkere dikke hals. Minder "snel" dan m'n RG, maar hij lag echt heerlijk in m'n hand!

http://www.tremolo.pl/Galeria/Ibanez/S2020X.GIF

KingPin8
19 mei 2011, 11:20
Die S Prestige modellen zijn megadun en superlicht, maar daar betaal je ook voor :S

zelf heb ik een SA260FMGA, kostte €400 en doet de truc.

http://www.elisanet.fi/info.flanger/ibaSA260FMGA.jpg

mijn favo Ibanez is de redelijk zeldzame RGT6EX, beest van een gitaar, necktrough (heel dunne neck ook!) EMG81 + 85, maar wel die gevreesde FR tremelo, die is dus al een keer weggeweest voor reparatie, studs zijn opnieuw geslepen omdat die affabriek niet perfect zijn. De trem zelf is perfect daarintegen ;)

http://onstage.co.in/images/RGT6EX_IPT.gif

kost alleen wel 700-900 euro in elke winkel waar je gelukkig genoeg bent er nog een te vinden.

Ben zelf zeer te spreken over de goedkope (GIO bijvoorbeeld) modellen van Ibanez, echt bang for your buck!

HaroldA
19 mei 2011, 11:22
Die S Prestige modellen zijn megadun en superlicht, maar daar betaal je ook voor :S

Heb mijn S2020x met veel pijn en moeite een paar jaar geleden voor €700,- weten te verkopen. Nu moet je die wel voor €500,- kunnen krijgen.

HaroldA
19 mei 2011, 13:44
Dit mag wel: http://link.marktplaats.nl/450655566

Ik heb zelf ook een RG560; hele goede gitaar die later 1-op-1 doorgegaan is als de prestige serie.

http://fotos.marktplaats.com/kopen/d/86//TY13TL2nV1aLCRdQLzypA==.jpg

urezna
23 mei 2011, 15:32
Ik heb een S2020x gehad (met Piezo!) en die had een hele lekkere dikke hals. Minder "snel" dan m'n RG, maar hij lag echt heerlijk in m'n hand!

http://www.tremolo.pl/Galeria/Ibanez/S2020X.GIF

KLOPT!

ik heb een S2120xav en die heeft, vergeleken met mijn RG's een flink dikkere hals. dus niet alle S-series hebben dunne halzen, let daar dus wel op.
overigens speelt die dikkere hals wel lekker, maar voor het snelle scheurspul speel ik op RG's toch lekkerder.
bovendien moest ik met de S wennen aan de body, de rand waar je onderarm op leunt is wat hoekiger, en een RG voelt voor mij wat comfortabeler aan.
maar dat kan heel persoonlijk zijn.

mesaman
23 mei 2011, 16:22
ik raad je een oude ibanez rg550 aan (of zoiets) dat zijn de mooiste en beste gitaren voor het geld.speelt geniaal en de sounds zijn ook goed.dus......tis maar een mening....

ghost-rider2006
23 mei 2011, 17:07
RG1451 TOP DING


The RG1451 is the first Ibanez Prestige electric guitar with a fixed bridge. It’s constructed with a lightweight basswood body and a 5-piece bolt-on maple/walnut neck with the amazingly fast, comfortable Wizard Prestige profile.

The Ibanez RG1451 has a 24-fret rosewood neck with a 25-1/2″ scale. It is fitted with Ibanez V6F humbucking pickups that deliver a bright edgy sound that is suited for modern rock styles. All hardware is black chrome including die-cast tuners, Ibanez bridge, and master volume and tone controls.

Ibanez’s Tight-End bridge
The RG1451 guitar’s low-profile Ibanez Tight End bridge offers long sustain and bright tone. The saddles are firmly locked onto the base plate for maximum transfer of string vibration. They remain perfectly linear during intonation adjustment for the most accurate setup. Saddle height can be adjusted individually by a single screw. Also, the top side of the bridge is smooth finished. So if you play hard, the Tight-End bridge will forgive you and your hands.

Mesjoggah
23 mei 2011, 17:28
Stel jezelf de vraag of je nieuw of tweedehands wil, ik ben zelf nogal een liefhebber van de RG serie en heb er diverse gehad, een tweedehands exemplaar van de series 550, 570 of de latere prestige 1550, 2550 1570 of 2570 is goed te vinden, betaalbaar en echt een supergitaar.

overigens is het verschil tussen -50 en -70 aanduiding dat de -50 een slagplaat heeft en de -70 niet.

veel succes in je zoektocht.

Tias
23 mei 2011, 19:08
Van de tremelo weet ik niets af.
Ik heb een grx 140 en de tremelo daarvan vast gezet.
Een rgr 321 fixed bridge.
En mijn schatje een sz 320.

De rgr heeft een heerlijke nek, en de sz geeft een heel lekker geluid.
Maar dat zijn volgens mij ook de duncan-ibanez elementen die erin liggen.

telecastermaster
24 mei 2011, 12:10
Tsja, Ibanez en allround is toch niet een geweldige combinatie, als je het mij vraagt.
Dat zo'n Ibanez lekker speelt met zo'n raceneck wil niet zeggen dat ie ook erg allround is.

Mijn 2 eurocenten....

urezna
24 mei 2011, 12:17
is deels wel waar denk ik, de RG series zijn echte metal-racemonsters, maar andere series zijn denk ik wel all round...
kwestie van even kijken of die series ook zulke lekkere halzen hebben, ik vermoed dat je dergelijke specificaties zo van den ibanez website kan halen.

HaroldA
24 mei 2011, 12:21
is deels wel waar denk ik, de RG series zijn echte metal-racemonsters

En daarom zie(/zag) je ze zo vaak in de funk/nederpop/ska hoek?

mesaman
24 mei 2011, 12:45
dat ben ik met jullie ONEENS! deze gitaren zijn ontzetten veelzijdig.Ontzettend comfortabel en heel ergonomisch.En inzet baar van metal tot Jazz en daar zie je ze ook veel. Uiteraard zijn er vooroordelen van type gitaren en waar voor ze gebruikt worden.

telecasters kan je alleen voor country en springsteen gebruiken,das logisch

telecastermaster
24 mei 2011, 14:27
telecasters kan je alleen voor country en springsteen gebruiken,das logisch

Idd, plus nog 1000 andere stijlen. Daarom is het ook een echte allround gitaar.
I.t.t. Ibanezzen.

Oranjeaap
24 mei 2011, 14:37
Krijg verdomme weer een hoop GAS door dit topic :seriousf:

HaroldA
24 mei 2011, 14:39
Idd, plus nog 1000 andere stijlen. Daarom is het ook een echte allround gitaar.
I.t.t. Ibanezzen.

Kwats.....

BobvanKempen
24 mei 2011, 14:52
Raar, ik gebruik mijn Ibanez voor alles juist omdat tie zo makkelijk speelt. In Tilburg en omgeving zie je de RG nog vaak voorbij komen bij de verschillende open podia's waar ze gebruikt worden voor Funk, Blues, Rock en Metal. Laatst was er zelfs een nog best aardige Jazz op aan het spelen en dan heb ik het niet over een manneke van 23 die denkt Jazz te spelen maar een muziekleraar die al 25 jaar Jazz speelt. Zouden die het dan allemaal mis hebben?

Oranjeaap
24 mei 2011, 14:55
Ik speelde alles op mijn Ibanez Gio. Nu zitter er EMG's in en speel ik er nog steeds alles op.
Als je het volume wat terug draait klinken ze heerlijk warm.

BobvanKempen
24 mei 2011, 15:02
Ik speelde alles op mijn Ibanez Gio. Nu zitter er EMG's in en speel ik er nog steeds alles op.
Als je het volume wat terug draait klinken ze heerlijk warm.

Wat er misschien bedoelt wordt is dit: Ik speel lekkerder blues op mijn Les Paul en ik krijg bij country net ff wat makkelijker dat lekkere geluid met een Telecaster. En natuurlijk klinkt de LP veel en veel beter dan de RG als ik blues speel maar dit wil niet zeggen dat de RG geen blues aankan of dat de LP alleen voor blues is. Dat is natuurlijk complete onzin. Iedere gitaar kan denk ik wel alles want het is toch heel afhankelijk van de bespeler en wat hij er mee doet. Plus de versterker en de eventuele effecten willen ook wel eens helpen ;)

urezna
24 mei 2011, 16:06
En daarom zie(/zag) je ze zo vaak in de funk/nederpop/ska hoek?

waarschijnlijk heb ik in die hoek niet goed genoeg gekeken ;-)

ook binnen de RG serie heb je nog behoorlijke verschillen onderling en uiteindelijk draait het erom dat een gitaar goed voelt en klinkt, dat is wat telt.

Dirk_Hendrik
24 mei 2011, 18:42
Tsja, Ibanez en allround is toch niet een geweldige combinatie, als je het mij vraagt.
Dat zo'n Ibanez lekker speelt met zo'n raceneck wil niet zeggen dat ie ook erg allround is.

Mijn 2 eurocenten....


Peter,
Je scheert weer lekker over 1 kam. Ga lekker in off topic fietstopics openen wil je? Laat gitaarpraat over serieuze keuzes lekker over aan serieze mannen.:cooler:

KingPin8
25 mei 2011, 08:57
Als je wilt kun je elke stijl op elke gitaar spelen, zag onlangs nog een maat van me ee npotje metal spelen op een Gretsch met een Bigsby, dusja :P

Het is altijd nog de versterker die veel van het uiteindelijke geluid bepaald, geluid+gitaar+speelwijze=stijl ;)

mesaman
25 mei 2011, 09:49
Neem eens tien van de ongeveer beste gitaristen die er zijn? Kijk eens wat die zoal spelen? En dan zie je de ibanez er toch meermalen bijstaan. T gaat om comfort,kwaliteit en ergonomie en natuurlijk het geluid,daar zijn zij wel meester in,of je ze mooi vind is natuurlijk een andere discussie.
Niet omdat dit historisch incorrect zou zijn,als hendrix/clapton/bbking/srv op een ibanez rg hadden gespeeld in de jaren 6tig was het helemaal anders geweest natuurlijk. Men kijkt naar wat de helden in handen hadden en wat men zelf gewend is om te zien en op te spelen. En vlak de factor marketing eventjes niet uit.

Ik denk dat de TS erg goed uit is met een 2e hands Japanse RG of S serie.
Hij mag er eentje van mij wel proberen als hij in de buurt is,vergelijkt hij het gelijk even met een gibson en oude fender strat.:cheerup:

ar250artist
25 mei 2011, 10:14
Mja, zie mijn naam: ar250 artist. Tweedehands wel rond die prijs te krijgen denk ik, maar liggen ook niet voor het oprapen. Of nog liever een oude artist. Prima allround gitaar met een moderne hals. Niet ultradun maar wel een platte en brede toets. Van die S serie heb ik er ook een gehad en ook dat was een fijne gitaar, maar wel meer een rockmonster. Ze zien er ook nog eens prima uit (artist).

munkie
25 mei 2011, 10:31
Ooit op een rommelmarkt een echte 70s Artist gezien. Moest 100 euro opbrengen en die had ik niet bij me. Pinautomaat nergens te bekennen. OK hij/zij was niet moeders mooiste meer maar met wat werk was er nog wel wat van te maken geweest.

5 minuten later zie ik er iemand anders mee weglopen...:(

Mike999999999
25 mei 2011, 12:13
Je hebt zoveel verschillende ibanez en. De oude artists zou ik ook naar kijken, veel ook alround en ook nog een beetje mooi. En ook wel modellen die schakelbare humbuckers hebben.

Dat er gitaar helden zijn die op die scheurzooi van ibanez spelen wil eigenlijk niet zeggen dat ze alround zijn. Luister naar steve vai, Niet echt een allround geluid. Vet lelijk ook als je het mij vraagt. Het kan wel fijn spelen, maar allround is het zeker niet.

EN tremelo's ontstemmen echt niet allemaal zo erg. Mijn lp met bigsby ontstemt minder als mijn sg zonder, tenzij je er natuurlijk voordurend als een dolle aan gaat trekken. Maar er zit zeker veel verschil in tremelo's, somige zijn zo erg dat het ze nauwlijks bruikbaar maakt.

Ibanez1986
27 mei 2011, 12:07
Kijk dat zijn al een hoop types die voorbij komen.

Om mijn zoektocht te verkorten heb ik de Ibanez die ik had geleend weer thuis staan. ik heb er even op gespeeld en nogmaals fijn gitaartje.

Het gaat hier om de Ibanez GRG 170 DX. ( met sharktooth inlay )

Nu zoek ik een hier eigenlijk het grote broertje hier van.

kortom een Ibanez met de soort gelijke hals maar dan net van wat betere kwaliteit. deze ibanez is voorzien van een neck type GRG2 neck.

Die voorzien is van een Edge bridge ( mij verteld dat dit de betere zijn )

En die voorzien is van een H-S-H configuratie.


Nu zat ik mischien zelf te denken aan een RG370DXZ ???

HaroldA
27 mei 2011, 12:10
Nu zat ik mischien zelf te denken aan een RG370DXZ ???

Dan zou ik toch op zoek gaan naar een Japanse RG570.

Ibanez1986
27 mei 2011, 12:17
Dan zou ik toch op zoek gaan naar een Japanse RG570.

Nieuw nog verkrijgbaar? of 2e hands

HaroldA
27 mei 2011, 12:17
Nieuw nog verkrijgbaar? of 2e hands

2e hands en liefst ~20 jaar oud!

Ibanez1986
27 mei 2011, 12:20
2e hands en liefst ~20 jaar oud!

Word dat zoeken naar een spelt in een hooiberg of zijn er nog wel een aantal te vinden?

Wat mag zulk iets 2ehands kosten?

HaroldA
27 mei 2011, 12:23
Word dat zoeken naar een spelt in een hooiberg of zijn er nog wel een aantal te vinden?

Wat mag zulk iets 2ehands kosten?

Ze verschijnen nog regelmatig op marktplaats e.d. voor rond de €250,-.

Terminus
27 mei 2011, 13:49
250 is wel erg aan de lage kant, maar er staat nu bijvoorbeeld een 560 op(Zelfde als een 570 maar dan HSS). Tot en met begin jaren 90 kan je prima RG's vinden voor heel weinig geld, 550's, 560's, 570's, 750's, 770's, misschien als je mazzel hebt een 565 (wat minder veelzijdig). Hele oude 450's en 470's met Edge trems gaan al helemaal voor niks weg, maar dan moet je wel het verschil kunnen zien tussen TRS-serie bruggen en Edge-series bruggen anders is het niet zo'n goede deal.