PDA

View Full Version : Problemen customshop



Pagina's : 1 [2] 3

macwilliams
1 juni 2011, 22:06
Het Supertrio..... :)

Maar Orpheo, ik hoop dat het allemaal gaat lukken, ik vind het in ieder geval zwaar kloten voor je. Succes!

Gr. Coos.


Mac, dat klinkt goor....!!!! :seriousf:

Je neemt deze
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9f/Concordiamolen_spijkers.jpg

En die sla je door het dikke stuk van deze

http://www.baseballbatszone.com/images/P/MLB125FT.jpg

En daarna met de tang en de snijbrander aan de gang.

Orpheo
1 juni 2011, 22:42
haha, dank voor de woorden gasten. Ik zit nu de route door te nemen, en ik zit 'm nu wel effe te piepen ;) heb 10 volle a4tjes vol met kaarten en watnot.

@sinner: nee, hij betaalt mij niks. hond. dit is dan collateral damage. ik ga met de auto, de hele bloody rit, niks vliegtuig ;) vliegtuig duurt ook lang hoor. tis inchecken, uitchecken, het vliegen, en dan nog ook zo'n 400km met de auto.

ik pak om 6:48 de trein, vertrek dus om 2:00 AM nederlandse tijd. Om 6:20 lokale tijd arriveer ik (give or take a minute) en dan is 't nog een grove 400 kilometer eer ik daar arriveer. vooral het staartje is het rottigst. de m3 en dan de a303 en dan de a350 en a30, en dan is het effe tricky.

hij heeft beloofd m'n hollowbody te fixen. de joint van de top is wat los gaan laten, en daar gaat ie een fillerstrip in prakken. In die tussentijd ga ik zoveel mogelijk de gitaren in elkaar zetten. heb ongeveer 1 uur per gitaar nodig, en heb echt wat rust nodig tussendoor ;) alhoewel de trein natuurlijk ook chillen is. De rit naar calais duurt maximaal 4 uur, en de rit in Engeland zelf ongeveer 4,5 a 5 uur. ik heb de tijden zo gemikt dat ik de spitsen vermijd, althans, dat hóóp ik.

FruscianteFan
1 juni 2011, 22:56
Dan hoop ik dat je niet compleet bekaf bent als je daar aankomt, want het lijkt me wel verstandig als je nog een beetje fatsoenlijk kunt blijven...

Hendriks
1 juni 2011, 22:56
Joah laten we goan!!!
*Mac slaat een extra 12inch nagel door z'n louisville slugger en pakt z'n tang en snijtoorts in*

En ik wou heen gaan voor een goed gesprek.

Tupelo
1 juni 2011, 23:24
Succes Orph !! (neem Fnark en een Fender mee, just in case..)

macwilliams
1 juni 2011, 23:27
En ik wou heen gaan voor een goed gesprek.

Ik wou vooraf nog een goed gesprek over zijn "heengaan".

@ orpheo,
Houd ons op de hoogte man!

mesaman
1 juni 2011, 23:49
mooi verhaal allemaal,ik vind het schandalig!
die man heeft geluk dat het zn lieve jongen als orph is in dit geval, Waarom treft zn kerel niet gewoon een lomp domme spierbundel die met zn voetbal vrienden die kerel even een paar uur van de wereld joesd!alles in de auto van waarde en wat jij denkt dat ongeveer van jou zou moeten zijn. Krast hij die kerel even netjes L*U*L in het voorhoofd en niemand doet meer moeilijk.

Nee, de meeste oplichters en dieven komen er netjes van af met een faillissementje of een gerechtelijke tik op de vingers! De wereld zit beroerd inelkaar mensen!
De goede mensen gaan gebukt door/voor de slechte mensen.Ik keur geweld of oplichting nooit goed, en natuurlijk is eigen rechter spelen ook niet netjes.
Maar ik begrijp beide reacties,netjes of zeer fout. En keur ze ook allebei goed. Dit om te voor komen dat mensen foute dingen doen. Ik weet zeker dat veel mensen die dingen verkopen/diensten verlenen er slecht van slapen als ze weten dat er mensen zijn die ze iets verschrikkelijks aan zouden willen doen. Nee dat wil niemand, s'ochtends 10 liter benzine door je voordeur brievenbus vinden.

mensen blijf aub gewoon netjes zoals het hoort.:ok:

Braindead
2 juni 2011, 00:37
Hey Orpheo, ook ik wens je bij deze een goede reis toe met een goede afloop! Ik weet niet wat je in real life voor gast bent maar denk ook een beetje om je eigen veiligheid. Zoals al eerder gezegd, een kat in het nauw maakt rare sprongen. Beter zou zijn als je met zijn tweeen zou gaan natuurlijk. Maar goed misschien is hij wel van goede wil en krijg je je spullen gewoon meteen mee. Good luck dude en ik hoop echt voor je dat je je gitaren in betere staat zijn dan de verhalen tot nu toe doen vermoeden. (En inderdaad, zoals mesaman zegt, hou het netjes :) )


ps: is het in feite niet gewoon zo dat je die gitaren al hebt betaald en dus eigenaar hier van bent? Ik ben geen jurist maar het lijkt me dat je toch geen rechtzaak hoeft aan te spannen voor gitaren waar jij al voor betaald hebt? Of ben je wettelijk pas eigenaar als de gitaar af is? Juristen, anyone?
Volgens mij is het dus gewoon zo dat als hij je binnenlaat jij gewoon die dingen meeneemt en de kous daarmee af is. Als hij je niet binnen wil laten is het natuurlijk wel problematisch.

Triggy
2 juni 2011, 01:10
Succes Orpheo,
Ik hoop voor je dat het allemaal lukt!

SantaX
2 juni 2011, 06:04
Dus dan zou ie nu ongeveer in Engeland zijn. Hoop echt voor hem dat ie niet voor niets gaat. Wat een geld en wat een geduld. Nou Orph mocht je nog op je mobieltje meelezen ofzo, succes kerel!

Liquid_Metal
2 juni 2011, 08:29
Hey Orpheo, ook ik wens je bij deze een goede reis toe met een goede afloop! Ik weet niet wat je in real life voor gast bent maar denk ook een beetje om je eigen veiligheid. Zoals al eerder gezegd, een kat in het nauw maakt rare sprongen. Beter zou zijn als je met zijn tweeen zou gaan natuurlijk. Maar goed misschien is hij wel van goede wil en krijg je je spullen gewoon meteen mee. Good luck dude en ik hoop echt voor je dat je je gitaren in betere staat zijn dan de verhalen tot nu toe doen vermoeden. (En inderdaad, zoals mesaman zegt, hou het netjes :) )


ps: is het in feite niet gewoon zo dat je die gitaren al hebt betaald en dus eigenaar hier van bent? Ik ben geen jurist maar het lijkt me dat je toch geen rechtzaak hoeft aan te spannen voor gitaren waar jij al voor betaald hebt? Of ben je wettelijk pas eigenaar als de gitaar af is? Juristen, anyone?
Volgens mij is het dus gewoon zo dat als hij je binnenlaat jij gewoon die dingen meeneemt en de kous daarmee af is. Als hij je niet binnen wil laten is het natuurlijk wel problematisch.

Hij heeft een aanbetaling gedaan (de helft) dus niet het volledige bedrag betaald. Het lijkt mij dus dat hij nog steeds de eigenaar niet is.

speedmusic
2 juni 2011, 09:25
waar is de live feed? :)
Orpheo succes

interessander
2 juni 2011, 10:00
Dat wordt een flinke trip vandaag, succes en hopelijk is het het waard en kun je de gitaren in goede staat mee terug nemen.

DaveItUp
2 juni 2011, 10:42
Vrees alleen dat er nog veel meer mankeert aan die gitaren dan foto's laten zien. Ik lees heel wat horrorverhalen iig.

caliban
2 juni 2011, 11:11
Veeééeel succes

AgileGhost
2 juni 2011, 11:13
ik heb een kleine edit gemaakt.

@interessanter: ja, hij mailde me een zielig mailtje dat ie zo zit te janken en zielig is, en helemaal geen cash heeft en liever heeft dat ie me een refund geeft en de gitaren houdt als herinnering aan zijn eigen falen.

Lees: de gitaren zijn er niet meer. Ik ben bang dat je voor jan l*l naar Engeland gaat...

PS: Succes!

Liquid_Metal
2 juni 2011, 12:35
Lees: de gitaren zijn er niet meer. Ik ben bang dat je voor jan l*l naar Engeland gaat...

PS: Succes!

In deze context lees ik inderdaad ook dat ze al weg zijn.

frander
2 juni 2011, 13:55
Klopt, Orpheo is er al mee op de terugreis...hoop ik.

signsofzodiac
2 juni 2011, 14:48
Heeft iemand de Twitter van Orph al gevonden? Bier, chips, live Twitter feed en Hemelvaart wordt nog spannend ook :D

Liquid_Metal
2 juni 2011, 14:54
Klopt, Orpheo is er al mee op de terugreis...hoop ik.

Nee dat bedoel ik niet: de gitaren zijn verpatst o.i.d.

Pepe
2 juni 2011, 15:02
twitter feed (http://twitter.com/#%21/Guitarorpheo)

RoelSmoel
2 juni 2011, 15:12
Laatste tweet 8 uur geleden..

Hmm..

signsofzodiac
2 juni 2011, 15:21
Weet iemand of koa/purpleheart drijft of zinkt?

jan jansen
2 juni 2011, 15:40
Weet iemand of koa/purpleheart drijft of zinkt?

in hard water drijft hij en in zacht water zinkt het....

Sinner1980
2 juni 2011, 15:49
Ben ook wel erg benieuwd...

Gitaren? Geld? Blauw oog? Vlees wonden...?

Spannend!!!:crazyhappy:

Ike57
2 juni 2011, 15:51
in hard water drijft hij en in zacht water zinkt het....

:seriousf::seriousf:

Soms hebben we hier zulk hard water dat we erop kunnen staan :soinnocent:

signsofzodiac
2 juni 2011, 15:52
Ben ook wel erg benieuwd...

Gitaren? Geld? Blauw oog? Vlees wonden...?

Spannend!!!:crazyhappy:

Wel eens foto's gezien van Crimson Ben? Soort van Kerry King van Slayer inclusief hoofdtattoo's. Nou weet ik niet hoe Orph er uit ziet en of hij zijn Krav maga een beetje heeft bijgehouden maar spannend is het zeker :)

Sinner1980
2 juni 2011, 16:05
Wel eens foto's gezien van Crimson Ben? Soort van Kerry King van Slayer inclusief hoofdtattoo's. Nou weet ik niet hoe Orph er uit ziet en of hij zijn Krav maga een beetje heeft bijgehouden maar spannend is het zeker :)

Net even foto's gecheckt...hehe..niet echt in Orphs zijn gewichtsklasse

Ik heb Orpheo wel ontmoet...ik hoop dat hij stiekem al jaren kung fu doet en zijn lichaam inmiddels heeft getransformeerd tot levend wapen...zeker na die nogal 'cocky' overkomende mails van hem...

Ach,wellicht kan Orph onwijs hard rennen:ok:

jan jansen
2 juni 2011, 18:16
:seriousf::seriousf:

Soms hebben we hier zulk hard water dat we erop kunnen staan :soinnocent:

:seriousf::seriousf: je snapt hem...en soms noemen ze dat harde water ook wel eens ijs...:seriousf::seriousf:

Braindead
2 juni 2011, 18:27
Maar je kan zeggen wat je wil, hij kan wel bouwen als hij wil. Dus ergens niet zo gek dat Orpheo met hem in zee wilde gaan.

http://www.behance.net/gallery/Crimson-Guitars-custom-instruments/1124823

signsofzodiac
2 juni 2011, 18:31
Maar je kan zeggen wat je wil, hij kan wel bouwen als hij wil. Dus ergens niet zo gek dat Orpheo met hem in zee wilde gaan.

http://www.behance.net/gallery/Crimson-Guitars-custom-instruments/1124823

Zal wel niet, die gast is best aardig met een dooie boom en een bandzaag. Stond hoog op mijn short-list voor een custom build toen ik daar nog serieus over na dacht. Zonde deze shit.

Tupelo
2 juni 2011, 19:03
Alleen board je in Brussel, en dat is in België... of hij moet over Parijs gegaan zijn, which I donot understand. :confused:

Tupelo
2 juni 2011, 19:07
Oh wacht, dude is met de auto natuurlijk, boarden in Lille ofzo; links rijden, au (vooral rotondes en T splitsingen, dubbelbaans e.d.) !! :o

Orpheo
3 juni 2011, 01:14
Guys,dank voor de fijne woorden. Ik post morgen uitgebreid.

Wil zeggen, niks is wat het leek.

Zeg dus ook niet of ik de gitaren heb...

SantaX
3 juni 2011, 01:15
Je weet de spanning er wel in te houden he!
Nouja ik hoop in elk geval dat jullie op het einde van de dag elkaar de hand hebben kunnen schudden. En zo niet, hoop ik dat hij er slechter aan toe is dan jij :seriousf::ok:

Pepe
3 juni 2011, 01:20
Tuurlijk heb je ze mee.
Ik schat, een aardige vent die onder ettelijke verontschuldigingen een kopje thee zette en daarba een paar koffers onder je neus plantte.
Een lang klusweekend in het vooruitzicht?

Michael AE
3 juni 2011, 04:57
Toch oogt het allemaal wat rommelig. Begrijp me niet verkeerd, de man kan vast heel mooi bouwen, maar ik zie vreemd genoeg allemaal kleine foutjes op die pics. Zal wel aan dit topic liggen. ;)

BTW: Succes er mee, Orph. Zal een hele kluif worden, maar ik heb respect voor je doorzettingsvermogen.

Rinze
3 juni 2011, 08:34
Op die twitteraccount kun je al iets meer lezen. En dat maakt me wel benieuwd.

arnoldtims
3 juni 2011, 08:59
Man dit topic leest als een spannende roman.
Heb vannacht niet kunnen slapen van de gedachte dat ik vanmorgen de ontknoping zou lezen. lol
Maar nee dus helemaal niks:(:seriousf:

SantaX
3 juni 2011, 09:05
Op die twitteraccount kun je al iets meer lezen. En dat maakt me wel benieuwd.

Mij ook :P
Ik tel een gitaar extra :seriousf:

Cocobolo
3 juni 2011, 09:06
het zou wel leuk zijn om ergens de via de website-statistieken te zien hoeveel hits dit topic heeft, zou wel eens in de top-5 kunnen staan :)
Spannend, kom maar op met de ontknoping!

JeroenSchaaf
3 juni 2011, 09:15
Dit is de cliffhanger.....









na de vakantie meer afleveringen van ''De man en zijn gitaar":cheerup:


Ik ben benieuwd hoe het is gegaan Orpheo!

signsofzodiac
3 juni 2011, 09:15
Ik vind het nog het belangrijkste dat Orph weer heel in huis is. Maar die tweet over die 3 gitaren brengt hem zo weer in gevaar als het nog lang duurt eer hij het verhaal post :D

http://i449.photobucket.com/albums/qq211/dr_martijn/hurryup.jpg

frander
3 juni 2011, 10:01
En en en????

Sinner1980
3 juni 2011, 10:04
Nou toe maar...

soup
3 juni 2011, 10:39
De gitaren zijn er enkel is er 'wat' werk aan.


Toch knap dat je zoveel moeite hier in steekt, ook al kost het je weer geld. Zou je eigenlijk ook op hem moeten verhalen.

DaveItUp
3 juni 2011, 11:18
Die 3e gitaar is toch gewoon die semi hollow crimson die hij al had, waar iets aan gefixed moest worden?

Sinner1980
3 juni 2011, 11:25
De gitaren zijn er enkel is er 'wat' werk aan.


Toch knap dat je zoveel moeite hier in steekt, ook al kost het je weer geld. Zou je eigenlijk ook op hem moeten verhalen.

Ik ben meer benieuwd naar het verhaal erachter. Ruzie of een goed gesprek? Goed- of kwaadschiks? Uiteindelijke regeling?

De conclusie die jij trekt is aan de hand van zn twitter account te achterhalen; zover waren de meesten al denk ik;)

Platyhelminthes
3 juni 2011, 11:26
Op die twitteraccount kun je al iets meer lezen. En dat maakt me wel benieuwd.

Ja inderdaad, maar het zal wel de verkeerde account zijn want deze persoon heeft het over het aanschaffen van een Tele en een strat :???:

soup
3 juni 2011, 11:31
Ik ben meer benieuwd naar het verhaal erachter. Ruzie of een goed gesprek? Goed- of kwaadschiks? Uiteindelijke regeling?

De conclusie die jij trekt is aan de hand van zn twitter account te achterhalen; zover waren de meesten al denk ik;)
I know maar als ik lees dat mensen nog altijd niet weten of hij ze echt bij heeft... :)

Ik vermoed dat er ook geen spannend verhaal meer komt omdat Orpheo niet met de intentie ging om iemand in elkaar te slaan.

FNaRK
3 juni 2011, 11:50
Tsja,
als Orpheo in het echt net zo'n kort lontje en lange tenen heeft als hier op het forum verwacht ik eigenlijk wel een bloedbad :soinnocent:

Tupelo
3 juni 2011, 11:59
Misschien heeft Orph een muur om hem gebouwd, en mag hij er alleen tussen 06.00h & 07.00h uit om hout te halen voor Orph zijn gitaren... (te flauw I know) Ook ik ben benieuwd naar de afloop - zelf verder bouwen, refund, goedschiks, kwaadschiks ?

Braindead
3 juni 2011, 12:26
Nou dude, het heeft nu lang genoeg geduurd!

Vertel heb je de gitaren? Hoe verliep het gesprek? Heb je er extra case candy bij gehad? Hoelang moet je nog door een rietje eten? ;)

Sinner1980
3 juni 2011, 12:57
Of zou Ben zn vingers eraf hebben geknipt...:???:

Orpheo
3 juni 2011, 13:48
Poeh, wat een dag was het gisteren. om 2 uur 's nachts vertrok ik bij m'n ouders. Hup, door Belgie, Frankrijk, en om 6 uur stond ik te wachten bij de tunnel. Wat gedoe her en der, maar uiteindelijk, hiephoi, om 6:48 vertrok de trein, met mij aan boord. om 6:20 lokale tijd arriveerde ik in Folkstone, UK! Hup, de m20 over. wat is het rijden aan de linker kant freaky eng, het eerste uur. inhalen durfde ik ook niet, tot ik achter 4 vrachtwagens zat, en ik toch echt met 120 wilde rijden, en niet 80.

na 2 uur wist ik niet beter. Ik zat toen al op de m25, de ringweg van Londen. Op de radio hoorde ik 'major traffic jams on the m25 clockwise'. niks van gemerkt.

om 11:15 was ik bij Ben. Het duurde effe, op het platteland kennen ze geen straatnaambordjes. maar man, man, wat is het daar mooi! veel heuvels, veel groen, STONEHENGE! echt super om daar te rijden. Het links rijden word heel snel tweede natuur. rotondes is wel even opletten, maar bij de derde weet je niet beter.

Ok, Ben Crowe himself. hij lijkt op Kerry King, en ja, ik heb Kung Fu gedaan. Maar toen ik daar aankwam had ik er al 9 uur op zitten, dus was nogal vermoeid. De vermoeidheid zorgde dat de woede plaats kon maken voor ratio.

Ben is eigenlijk een heel aardige sukkel. Hij wil teveel. Hij wil én customshop bouwen, én snel werken, én superprecies, én heel veel bouwen. maar dat werkt niet. Hij had een stuk of 20 bodies liggen, 15 onafgemaakte halzen, als onderdeel van de standard-line, maar die zijn ook al prachtig. Ik adviseerde hem dat ie daarmee verder moet gaan, mensen hout moet kunnen laten kiezen, maar niet laten kiezen hoeveel laminaten, welke inleg, binding. beperk te keuze, en doe alleen de custom-orders die interessant zijn. Maar dat wil ie ook niet. Ik vond een oude review uit 'guitarworld UK' uit eind 2007 begin 2008. dus een krap jaar voor ik bestelde. Er stond zoiets in dat z'n gitaren spot on waren in termen van looks, afwerking, bespeelbaarheid en tone, en dat het een rijzende ster is waar op gelet moet worden. helaas, de toekomst wees wat anders uit. Na problemen gehad te hebben met 4 lakkers, leveranciers, en familie-zaken, zakte hij in een zware depressie. z'n zaak runnen ging al lastig, en toen helemaal. De verhalen die hij vertelde, van z'n opa die problemen had, etc etc, is dus geen woord gelogen, merkte ik gister. Het is gewoon een goedaardige lobbezak met het hart op de juiste plaats, die écht de intentie heeft om z'n klanten een unieke gitaar te bezorgen. Edoch, ik ben een klant die tot in de details weet wat ie wilt, en dat levert problemen op, bij tijd en wijle.

De gitaren. Ze waren niet af toen ik kwam, dat wist ik, maar dat er nog zoveel nog aan moest/moet gebeuren, had ik niet verwacht.

De trussrod covers, die uit de kopfineerplaat gemaakt waren, was ie kwijt. dus heb IK maar even er 2 gemaakt (uit een stuk snakewood wat ie nog had liggen, zelfde als de toetsen). De fretboards waren niet gepolijst, heb ik maar gedaan. Gelijk maar nieuw laagje olie erop. hoppa. De staafjes waarmee de backplates vast komen te zitten hadden nog geen schroefdraad. dus dat ook maar gedaan. dat word tijdelijk, ik ga houten studs kopen, en er een magneetje in doen, en een klein stukje staal op de covers, zodat ze met magneten vast zitten. de schroefgaatjes dek ik dan af met een cirkeltje parelmoer/abalone.

de gaten voor de brug en tailstop zaten er niet in. het logo moest nog gegrafeerd worden...

al met al waren we dus nog 3 uur bezig. gekkenwerk.

de issues die er waren, heb ik met eigen ogen kunnen bekijken. De inleg op de kop is gefixt, en ziet er goed uit.

de tearout op de body, ja, je ziet 't, maar de nerf loopt door, en je 'voelt' het niet. er is geen filler gebruikt, je ziet gewoon een ander stukje dichtheid. De binding, tja... dat is dus echt het hout zelf. ik heb het stuk fineer gezien waar het uit gesneden is, en dan zie je al die dikke nerf. ik zei al, je had een teststuk moeten proberen met olie, of dan op de body het dichtmaken met secondenlijm of blanke nagellak of schellak, omdat olie van het purperhart, rosewood en padouk gewoon in die nerf van het essen trekt. esdoorn heeft daar minder last van, maar het probleem van esdoorn is dat je de nerf op fineer minder 'dik' ziet dan essen, waarbij essen het probleem van dikke nerf weer heeft. tis dus een tradeoff.

Omdat die streaks dus echt het hout zélf zijn, heb ik 'm dat vergeven, maar vergeten? nooit.

hoe ze voelen. ja, als dieplood. godsamme wat zijn ze zwaar. zonder hardware al 5 kilo.

er zitten een paar kleine foutjes in, die erin geslopen zijn. de frets zijn iets te laag (maar ja, het fretdraad dat ik wil is bijna niet te krijgen in roestvrij staal), en verder heel kleine cosmetische dingen die niet opvallen. op de foto's lijkt het veel, veel erger dan het in werkelijkheid is.

Uiteindelijk ben ik weggegaan met dus m'n 2 gitaren, 2 koffers van hiscox (prachtige shit overigens, echt waar), en alle hardware, wat ook nog een puzzel was om bij elkaar te zoeken. ik ben nu nog bij m'n ouders, maar morgen zullen ze af zijn, en dan kan ik ook vertellen hoe alles klinkt.

Wat Ben ook gedaan heeft is op de eerste gitaar, die PAF hollowbody, is nieuwe inleg maken. Ik wilde graag er dot-inleg bij, omdat alleen die ogen te weinig was. Dus, tja, hup, de boor erin, dots inleggen, vijlen, schuren, polijsten. en 30 minuten later was het gedaan. ben er zeer tevreden mee. ziet er mooi uit, die abalone dots.

de inleg op de 'twins'is echt superstrak. Het fretboard heeft wat barsten, maar dat is een standaard probleem van snakewood. ik wilde het niet gevuld hebben, tis toch een natuurproduct, right?!

Ben was als de dood dat ík agressief zou zijn. hij was superzenuwachtig. Hij belde na een half uur z'n vrouw op. Hi Dear, Orpheo is here. he is very kind, no, not agressive, in fact the opposite!

Doe ik t nog een keer bij hem?! nooit. never. ever. maar wat ik nu heb, en gedaan en gezien heb, was wel onvergetelijk. het zijn nog steeds mijn droomgitaren, en ik ga er echt wel plezier van hebben. maar dat is iets dat nog zal moeten groeien.

Voor het totaalplaatje: ik heb in 1 dag 1600 kilometer gereden, was 22 uur (onder)weg waarvan 3 uur bij Ben Crowe waarvan 3 uur in/bij de tunnel. heb gemiddeld dus bijna 94 km/h gereden, wat ik nog een behoorlijke prestatie vind, als je nagaat dat Belgie vanaf de franse grens tot Antwerpen vast zat (om 2200 uur...wtf?! belgen kunnen niet autorijden; ze hingen vol in de ankers om te kijken naar een dood... KONIJN!)

Ik heb ook oude gitaren van Ben geprobeerd, en inderdaad, die waren perfect. echt prachtige gitaren, niks mis mee. En ik heb z'n meest recente gitaren gezien. een PRS-achtige gitaar, die heel robuust en grof moest worden. een taxus back, spalted sycamore top, rosewood hals, padouk fingerboard, en custom vine inleg. die is echt, ECHT heel mooi! precies wat ik bedoelde. redelijk standaard is 't qua houtwerk, behalve de inleg. Een ander was een LP achtige, met enkeldelige bubinga body, enkeldelige bubinga hals, ebben toets. die PRS achtige was nog niet volledig af, die moest nog wat lagen olie krijgen. maar de LP achtige was wel af, en die klonk super. grotendeels zelfde houtsoorten als mijn hollowbody, maar dan massief. de mijne klonk was opener, houteriger/naturel, directer, en die solidbody was wat strakker. maar overall: supergitaar.

hij KAN het dus wel! want z'n gitaren spelen en klinken allemaal te gek. alleen die laatste fijne details her en der, dat gaat mis.


Voor mij is het nu compleet afgesloten. Ik ga (nog) geen review maken voor op diverse boards, ik vind dat ie z'n zaak gewoon goed moet (kunnen) laten draaien. Of ben ik te soft, en moet ik anderen waarschuwen voor hem?

FNaRK
3 juni 2011, 13:54
Of ben ik te soft, en moet ik anderen waarschuwen voor hem?

ja!

:soinnocent:

Tupelo
3 juni 2011, 13:56
Hmm... bijzondere roadtrip; dunno waarschuwen, je bent natuurlijk vrij om je ervaringen uiteen te zetten, lijkt me goede feedback.

SantaX
3 juni 2011, 13:57
Ik had al zoiets verwacht. Goede bedoelingen, maar de realiteit die dan toch in de weg staat.

Ik ben blij dat je eigenlijk best een leuke dag hebt gehad. En ik ben blij dat jullie elkaar dus die hand hebben kunnen geven. Hopelijk kun je de gitaren verder afmaken zodat het echt jouw droomgitaren worden. In elk geval denk ik dat met dit alles, deze gitaren hun geld in verhaal meer dan waard zijn. :ok:

bass blom
3 juni 2011, 13:57
laat anderen het zelf uitzoeken, het heeft jou genoeg energie gekost, geniet ervan!

Pepe
3 juni 2011, 14:02
Sinds wanneer vraagt Orpheo aan anderen wat ie moet doen?

Basicly is het gelopen zoals ik al voorspelde, een aardige vent met teveel ambitie. Weinig drama, de Ben & Jerry posts ten spijt.

INOXROX
3 juni 2011, 14:10
@Orpheo :
ik heb 't verhaal gevolgd als spannend jongensboek . Al met al lijk je d'r nog redelijk (?) uit te komen , of niet . Het blijft denk ook wel moeilijk te verteren dat ie de bouw van een dergelijk instrument voor een ander wel tot een goed einde wist te brengen .
Maar nu kan je wel gaan zorgen dat ze alsnog zo worden zoals je ze voor je zag ; zij het dat dat allemaal via een omweggetje tot stand is gekomen ........
Time to enjoy


een omweg van een jaar of 3 , dat wel

nielsnielsniels
3 juni 2011, 14:25
''Crimson Guitars - Redefining the custom guitar in the UK''

Zegt genoeg, hij 'redefined' vreselijke customer service en bouw kwaliteit. :hide:

Mitch
3 juni 2011, 14:27
Ik zou het lekker laten voor wat het is. Even los van alle details, alle voorvallen en kleine en grote incidenten en onvolkomenheden: als het jezelf een keer slecht vergaat in het leven en iemand geeft je een tweede kans dan ben je daar ongelofelijk blij mee. Dat kan heel diep gaan. Trap dus niet na, zou mijn advies zijn. Het is een oud adagium om een nader te behandelen zoals je zelf behandeld zou willen worden.
Je kunt dan volgens de moderne eisen van deze tijd zeggen: ik eis perfectie en ik betaal ervoor, dus als het misgaat maak ik gehakt van 'm, maar probeer daar voorbij te denken. Het zal je goed doen.

Liquid_Metal
3 juni 2011, 14:44
Ik zou het lekker laten voor wat het is. Even los van alle details, alle voorvallen en kleine en grote incidenten en onvolkomenheden: als het jezelf een keer slecht vergaat in het leven en iemand geeft je een tweede kans dan ben je daar ongelofelijk blij mee. Dat kan heel diep gaan. Trap dus niet na, zou mijn advies zijn. Het is een oud adagium om een nader te behandelen zoals je zelf behandeld zou willen worden.
Je kunt dan volgens de moderne eisen van deze tijd zeggen: ik eis perfectie en ik betaal ervoor, dus als het misgaat maak ik gehakt van 'm, maar probeer daar voorbij te denken. Het zal je goed doen.

Hier sluit ik me volledig bij aan. Temeer Orpheo zelf al zegt te maken te hebben met een "aardige sukkel".

Sinner1980
3 juni 2011, 14:52
Zo,het einde van een ellenlang maar erg interessant topic.

Tja,je hebt wel gitaren met een verhaal nu...geen leuk verhaal maar goed.
Had je niet, ter compensatie, nog een andere gitaar kunnen meenemen?
Naar jouw verhaal stond er nog wel wat knaps dus...

Maar goed,gedane zaken zeg maar. Wat heb je nu uiteindelijk betaald voor 2 gitaren waar je nog een hoop werk aan hebt? Ben even te beroerd om terug te lezen,sorry.

Verder is het aan jou of je hier vrede mee hebt; lijkt mij wel het beste want ik ben bang dat er toch niet meer uit te halen valt en om iemand die al een een mijl ver in de grond zit er nou nog dieper in te trappen...lijkt me een beetje een zinloze actie.

En andere mensen waarschuwen? Je hebt ons toch gewaarschuwd dus op dit forum kijkt me wel uit denk ik.

Laat mensen op andere fora ook hun lol hebben met zo'n vermakelijk topic;)

Ben echter wel benieuwd naar het uiteindelijke resultaat na dit weekend.
Voortaan maar weer lekker Warmoth's bestellen man:ok:

INOXROX
3 juni 2011, 14:56
maar probeer daar voorbij te denken. Het zal je goed doen.

my thoughts exactly !

soup
3 juni 2011, 14:57
Eind goed, al goed... maar Belgen kunnen nog altijd niet fatsoenlijk rijden (dat merk ik zelf ook)


:)

DaveItUp
3 juni 2011, 15:39
Mooi verhaal. Goed dat je ze nu hebt en who knows, misschien zullen ze uiteindelijk wel je favoriete gitaren worden.

Ik zou het, zoals eerder gezegd, laten hierbij. Dat stuk over iemand een 2e kans geven en dat mensen soms heel diep moeten gaan alvorens ze weer op de juiste weg komen slaat wat mij betreft de spijker op z'n kop. Gebeurt niet genoeg in deze tijden denk ik.

Orpheo
3 juni 2011, 15:43
ik geef m nog een kans, maar als blijkt na het in elkaar zetten dat er nog meer verborgen gebreken zijn, krijgt ie t wel op z'n dak.

de gaten voor de tuners zitten niet goed, en ik moet nu met een minifrees een sleuf frezen zodat de moer erin past. word er niet goed van.

Matthijs24
3 juni 2011, 15:44
Geweldig topics om te lezen. Mooi dat het zo af is gelopen.

INOXROX
3 juni 2011, 15:53
Mooi verhaal. Goed dat je ze nu hebt en who knows, misschien zullen ze uiteindelijk wel je favoriete gitaren worden.

Ik zou het, zoals eerder gezegd, laten hierbij. Dat stuk over iemand een 2e kans geven en dat mensen soms heel diep moeten gaan alvorens ze weer op de juiste weg komen slaat wat mij betreft de spijker op z'n kop. Gebeurt niet genoeg in deze tijden denk ik.

helemaal mee eens . Al blijft het feit dat hoe ie z'n opdrachtgever heeft behandeld onvergeeflijk ........

guitarkid
3 juni 2011, 15:57
Ik zou het lekker laten voor wat het is. Even los van alle details, alle voorvallen en kleine en grote incidenten en onvolkomenheden: als het jezelf een keer slecht vergaat in het leven en iemand geeft je een tweede kans dan ben je daar ongelofelijk blij mee. Dat kan heel diep gaan. Trap dus niet na, zou mijn advies zijn. Het is een oud adagium om een nader te behandelen zoals je zelf behandeld zou willen worden.
Je kunt dan volgens de moderne eisen van deze tijd zeggen: ik eis perfectie en ik betaal ervoor, dus als het misgaat maak ik gehakt van 'm, maar probeer daar voorbij te denken. Het zal je goed doen.

Wijze woorden, Mitch!! Sluit ik me 100% bij aan.

Braindead
3 juni 2011, 16:14
Orpheo mag ik je (voor de zoveelste keer) welkom terug op het forum heten? :) Goed dat je doorgezet hebt en je gitaren hebt opgehaald!

Wat betreft het waarschuwen... ik zou het even zo laten. Zoals je zelf al zegt, als er nog nieuwe shit naar boven komt drijven de komende dagen dan kan je altijd nog posten. Verder zou je de komende tijd kunnen monitoren of er meer mensen zijn met problemen met hem. Als hij zijn leven nu weet te beteren kan je het er bij laten, zoniet dan kan je je bij de rest van de slachtoffers voegen om anderen te waarschuwen.

En bedankt voor the awesome story! Er zijn veel mensen met gitaren die een verhaal hebben maar dat van jou is zeker heel bijzonder.

minoin
3 juni 2011, 16:34
Doe mij ook maar zo'n +1 Mitch.

Ben blij dat het een "soort van" happy end heeft gekregen en je deze week nog op je juweeltjes kan spelen. Ik ben weer benieuwd naar je bevindingen en uiteraard FOTO's! Congrats on your axes!

Tupelo
3 juni 2011, 17:31
Persoonlijk zie ik het grote karma stuk niet in uiteenzetten welke ervaringen je hebt bij een afgenomen product dat niet helemaal naar wens is. Wie dien je dan eigenlijk in de kosmische-good-feeling; de toekomstige afnemer of de leverancier ? Zolang je genuanceerd uiteenzet wat je ervaringen zijn lijkt mij dat er alleen maar mensen baat bij kunnen hebben; niet in de laatste plaats de dude zelf.

loose-fur
3 juni 2011, 18:03
Belgen kunnen inderdaad niet met autorijden overweg, vandaar dat ze niet zo onnozel zijn om 1600 kilometer(!) af te hossen om twee mislukte gitaren op te halen bij één of andere loser in een godvergeten gat. Ofwel kiezen ze gewoon een exemplaar uit de drieduizend stuks die bij de plaatselijke gitaarboer aan de muur hangen, ofwel bouwen ze er zelf eentje naar hun zin. Het kan al een ferme gitaar worden voor de prijs van een rijbewijs..


Tee.

RS-Rik
3 juni 2011, 18:11
Hehehe grappig, keihard offtopic gaan omdat je er niet tegen kan dat het gezegd wordt dat de belgen niet kunnen rijen. Dat ze niet kunnen rijen is onzin. Ze hebben 3e rangs wegen, dat is wel een feit.

Maar ik sluit me ook aan bij de woorden van Mitch. De opdrachtgever een 2e kans geven, of in ieder geval deze gang van zaken niet overal hoog van de toren blazen. Dat is wat je moet doen.

INOXROX
3 juni 2011, 18:35
Orpheo mag ik je (voor de zoveelste keer) welkom terug op het forum heten? :) Goed dat je doorgezet hebt en je gitaren hebt opgehaald!

Wat betreft het waarschuwen... ik zou het even zo laten. Zoals je zelf al zegt, als er nog nieuwe shit naar boven komt drijven de komende dagen dan kan je altijd nog posten. Verder zou je de komende tijd kunnen monitoren of er meer mensen zijn met problemen met hem. Als hij zijn leven nu weet te beteren kan je het er bij laten, zoniet dan kan je je bij de rest van de slachtoffers voegen om anderen te waarschuwen.

En bedankt voor the awesome story! Er zijn veel mensen met gitaren die een verhaal hebben maar dat van jou is zeker heel bijzonder.


Ja . Geef nog 's 5 ruggen uit . Kan je 'n hele detective-reeks uitgeven !
al'maal goed bedoeld , hoor . Tof dat je ze nu toch in handen heb
!:cheerup:
Ook een apple kan wel eens rotten ...

Orpheo
3 juni 2011, 19:39
Belgen kunnen inderdaad niet met autorijden overweg, vandaar dat ze niet zo onnozel zijn om 1600 kilometer(!) af te hossen om twee mislukte gitaren op te halen bij één of andere loser in een godvergeten gat. Ofwel kiezen ze gewoon een exemplaar uit de drieduizend stuks die bij de plaatselijke gitaarboer aan de muur hangen, ofwel bouwen ze er zelf eentje naar hun zin. Het kan al een ferme gitaar worden voor de prijs van een rijbewijs..


Tee.

wat jij wilt. ik heb m'n redenen aangedragen. overigens, waarom noem je mij onnozel? ik noem jou toch ook geen generaliserende ragmongool die van toeten noch blazen weet? had ik dan m'n 3 ruggen daar in de UK moeten laten wegrotten met de kans dat het nooit klaar kwam? nu heb ik 2 gitaren die ik nu zelf af (kan) maken, en ik ben zeker niet ontevreden erover. sommige dingen had ik anders willen, maar goed, dat spreekt voor zich.

@mitch: ik snap je punt. als (!) ik wat schrijf zal het niet afbrandend zijn, alleen mijn ervaring, ook de (goede) ervaring als afsluiter. Ben probeert het namelijk écht wel.

pueblo
3 juni 2011, 19:49
en nu heel voorzichtig vragen: krijgen we foto's te zien?

Sinner1980
3 juni 2011, 19:58
Hoe zat het trouwens met je tweet over een eventuele strat of tele?
Stap je van je geloof af?;)

Braindead
3 juni 2011, 20:26
Dat zou nog eens een spectaculair einde van dit topic zijn: Orpheo bouwt zijn laatst gekochte Crimsons af om vervolgens zijn hele collectie Les Paul (achtigen) te verkopen en als strat player verder door het leven te gaan :D



Hoe zat het trouwens met je tweet over een eventuele strat of tele?
Stap je van je geloof af?;)

PS: Ik ben het met de Belg eens dat die eeuwige kritiek op de Belgen eens afgelopen moet zijn. (Al laten de wegen daar inderdaad te wensen over ;) )

Orpheo
3 juni 2011, 21:35
ik heb soms de behoefte aan een strat, ja ;) idem voor de tele. reden om nog meer mooi hout te hebben. maar ik blijf verknocht aan de les paul.

foto's. de gitaren zijn nog niet opgeschoten vergeleken met de vorige foto's. ik heb me in het zweet gewerkt om Ben's fouten zo goed en kwaad als het ging op te lossen. De tunergaten waren verkeerd geboord. de headstock is zó dik dat de tuners niet vastgeschroefd kunnen worden! de moer moet dus verzonken zijn in de kop. Ben had eerst met een 15 of 16mm vlinderboor moeten boren, en dan pas het gat voor de tuner. nu moet ik dat dus met de hand doen. met een mal werkt het totaal niet, omdat er geen stabiel oppervlak is. dus uit de losse pols. helaas...

Verder, de binnenkant van de controlcavity is een darned zooitje. Helemaal niet vlak of recht of gekromd zoals de top. de pots zitten dus ook niet (echt) recht. helaas.

De gaten voor de pots en toggle waren ook te klein, moest ik ook uitfrezen/boren, en ik moest in de cavity van de toggle nog een sleufje frezen voor de toggle, omdat de top aldaar te dik is (of het schroefdraad van de toggle te kort).

De topkammen, dat gaat ook een bitchfight worden. Het is ivoor van een neushoorn, maar ze moeten nog helemaal gevormd worden. het zijn nu nog slechts rechte stukjes.

Ik moet morgen dus de topkammen maken, studs erin rammen, gaatjes maken voor de pickupringen en ze dan vastschroeven. Ik heb 24 gelijke, messing schroefjes, dus ik verwacht dat dat gewoon erin gaat zonder problemen...

ik ga ook van een stuk padouk, of ceder, effe kijken wat ik het leukst vind, 2 knopjes maken voor de toggles. dat plastic irriteert me.

Wabbie
3 juni 2011, 21:54
wow, wat een verhaal! Goed om te horen dat je uiteindelijk toch je gitaren in je handen hebt. Als ik je laatste post zo lees, zijn die gitaren het niet gewoon waard om die paar dingen te laten doen door een goede Nederlandse gitaarbouwer? Zodat ze echt goed afgewerkt worden? Dat zou ik zeker wel overwegen als ik in jou schoenen zou staan.

minoin
3 juni 2011, 21:56
Wat ik eigenlijk niet snap is dat de gitaren in dergelijke staat zijn. Ik heb zijn vorige werk gezien en ik snap oprecht niet dat Ben zo onder zijn niveau heeft zitten werken. Hoe kun je zo onder je eigen standaard en kwaliteit functioneren?

niekb
3 juni 2011, 22:01
Wat een verhaal zeg. Goed om te lezen dat je je gitaren hebt en dat jullie elkaar eens face to face gesproken hebben.

Als Ben slim is gaat ie eens kijken wat hij echt wil en hoe. Wat je al aangaf dat hij meer grenzen moet stellen in wat ie wel en niet doet. Je kan wel alles willen maar dat werkt ook niet goed. Een gitaar bouwen is nou eenmaal een tijdrovende bezigheid.

Wellicht was het een uitdagend project toen hij er aan begon maar dat het vast liep en niet meer wou (om welke reden dan ook) Andere projecten liepen beter dus heeft ie zich daar op gericht. Het wordt dan ook steeds lastiger om dat project weer op te pakken.
Dat ken ik ook. De zebrano gitaar die ik gebouwd heb was op een gegeven moment ook echt een strijd om af te bouwen. Veel tegenslagen ed. Dan kan zo'n project een hell worden.
Niet dat dit de manier hoe het gelopen is goed praat hoor.

Hopelijk leert hij ervan want als hij dit soort praktijken vaker doet dan is het snel afgelopen. Hoe mooi en goed zijn andere bouwsels ook zijn. Zeker nu in deze internettijd.

Goed om te lezen dat je de gitaren niet afgeschreven hebt en ik denk dat je er wel plezier aan gaat hebben. Hopelijk vinden je schouders en je rug dat ook ;)

Pepe
3 juni 2011, 23:41
Het is niet zo bijzonder, we hebben ze hier ook, de getalenteerde bouwers van gitaren & amps die beter zijn in hun vak dan de business kant er van. Het is een notoir euvel bij creative mensen dat doorgaans wordt opgevangen door managers en zaakwaarnemers als je succesvol bent.

Ik probeer mijn vriendin er ook van te overtuigen dat het beter is als ze mijn boekhouding doet maar ze staat niet te trappelen.

beruk
4 juni 2011, 00:54
Het is ivoor van een neushoorn
.
http://www.topnews.in/files/Rhino-poaching1.jpg
Barbaar.

Orpheo
4 juni 2011, 01:33
http://www.topnews.in/files/Rhino-poaching1.jpg
Barbaar.

van een neushoorn die niet gedood was om z'n ivoor, maar van de stash ivoor uit het krugerpark dat daar ligt te verstoffen en beetje bij beetje geexporteerd word. ik ben een dierenliefhebber/vriend, alsof ik spul zou gebruiken waarvoor dieren echt hebben moeten lijden...? zeker als 't gaat om ivoor. dus graag, heel graag dat onsmakelijke plaatje aanpassen...

jimihattricks
4 juni 2011, 10:01
don't wanna burst your bubble, maar de hoorn van een neushoorn bestaat volledig uit keratine, in principe gewoon hetzelfde spul als waar jouw haar en nagels van zijn gemaakt.. geen ivoor dus, dat is namelijk (voornamelijk) opgebouwd uit dentine (hetzelfde spul als waar je tanden van zijn gemaakt), en is afkomstig van de slagtand(en) van bv. olifant/walrus/nijlpaard...

ben benieuwd naar het eindresultaat!

Sami
4 juni 2011, 10:04
Ivoor van een neushoorn -1.

Verder fijn dat je niet door een Kerry king wanabe bent afgetrapt en in een ondergepiste steeg bent achtergelaten.

Sent from my Desire HD using Tapatalk

Orpheo
4 juni 2011, 10:16
Ivoor van een neushoorn -1.

Verder fijn dat je niet door een Kerry king wanabe bent afgetrapt en in een ondergepiste steeg bent achtergelaten.

Sent from my Desire HD using Tapatalk

neuh, daar was ik ook niet bang voor. had 'm al eerder gesproken. het hebben van tattoo's is niet altijd de 'garantie' dat het een harde bikkel is.

@jimihattricks: zie post die erboven staat. Ben Crowe komt uit Zuid-Afrika, en zijn broer heeft als opzichter gewerkt in het Krugerpark (hij heeft me de foto's laten zien). ik zou het nooit aangenomen hebben als het niet op een verantwoorde manier in mensenhanden terecht zou zijn gekomen!!!!!!

SantaX
4 juni 2011, 10:24
@jimihattricks
Dat kan wel zo zijn, maar iets zegt me, dat die neushoorns die er wel echt voor afgeslacht worden dat niet zo van belang vinden.

Begrijp me trouwens niet verkeerd, ik kan niet oordelen of zijn stukje van een natuurlijk overleden neushoorn komt, van een partij in beslag genomen hoorns of wat dan ook. Persoonlijk zou ik het in elk geval weigeren. Hoe mooi ik het spul ook vind.

Dirk_Hendrik
4 juni 2011, 10:40
van een neushoorn die niet gedood was om z'n ivoor, maar van de stash ivoor uit het krugerpark dat daar ligt te verstoffen en beetje bij beetje geexporteerd word. ik ben een dierenliefhebber/vriend, alsof ik spul zou gebruiken waarvoor dieren echt hebben moeten lijden...? zeker als 't gaat om ivoor. dus graag, heel graag dat onsmakelijke plaatje aanpassen...

Jezus zeg! Ben je echt zo stom of heb je ervoor gestudeerd?
Je bedoelt eigenlijk te stellen dat dit verantwoorde wijze geoogst ivoor is? Denk na razende zot. Er is maar 1 manier om van dit soort praktijken af te komen en dat is door er niet in te handelen. Ook niet met een kutsmoes als "ligt te verstoffen"

Hier heb je er nog eentje. Misschien dat je het licht nog eens gaat zien.

Dirk_Hendrik
4 juni 2011, 10:42
De correcte oplossing:
http://bushwarriors.files.wordpress.com/2011/03/kenya-burned-ivory-stockpile-in-1995.jpg?w=450&h=298

DaveItUp
4 juni 2011, 10:43
Ja maar de sustain word echt 0.03 seconden langer door dat tone-ivoor, begrijp dat dan ;)

Orpheo
4 juni 2011, 10:47
ivoor word weer verhandeld (olifant en neushoornhoorn) onder stricte voorwaarden. onder andere dat het dier niet gedood is om z'n hoorn/ivoor, en dat ie gewoon overleden is. en daar voldoet dit stuk aan.

Ik heb die walgelijke foto's gerapporteerd. weet niet of een mod er wat mee kan, maar ik vind dat dit soort dingen niet door de beugel kunnen op dit forum.

de stukken ivoor liggen inderdaad te 'verstoffen'. ik dacht gelezen te hebben dat er 10 TON aan ivoor lag in het krugerpark, wat slechts mondjesmaat verhandeld word. om daar dan niks mee te doen, is zonde. verhandelen werkt stropers tegen, omdat zij hun 'business' kwijtraken.

nogmaals, ik snap wat jullie bedoelen, maar volgens mij volgen jullie mij niet helemaal??

SantaX
4 juni 2011, 10:50
Ik denk dat jij in dit geval fout zit Orpheo. Iedereen kent de rede van de illegale slacht. Dat is omdat er vraag naar is. Als er geen vraag naar is, verdwijnt de illegale jacht. Ongeacht of jouw stukje van een natuurlijk overleden neushoorn is, dat stomme ding had je moeten weigeren mijner inziens. Alternatieven zat.

Liquid_Metal
4 juni 2011, 11:07
don't wanna burst your bubble, maar de hoorn van een neushoorn bestaat volledig uit keratine, in principe gewoon hetzelfde spul als waar jouw haar en nagels van zijn gemaakt.. geen ivoor dus, dat is namelijk (voornamelijk) opgebouwd uit dentine (hetzelfde spul als waar je tanden van zijn gemaakt), en is afkomstig van de slagtand(en) van bv. olifant/walrus/nijlpaard...

Strak!

Ik zou de discussie maar laten voor wat het is. Orpheo zal z'n mening toch niet aanpassen.

Orpheo
4 juni 2011, 11:10
ik zie het net als met kip. ik eet ook alleen kip uit de vrije uitloop. ik koop m'n katten nooit bij een broodfokker, ik eet alleen biologisch (rund)vlees. net als ivoor in deze. of neushoornhoorn, hoe je 't wilt. de vraag is er, en blijft. dan kan je kiezen om de beesten af te maken en/of de hoorn eraf t ehalen als ze nog half leven, of de prijs opdrijven en ivoor slechts te verhandelen van beesten die al overleden zijn. met dat laatste is niks mis voor de dieren. nogmaals, de vraag is er, en blijft. de vraag is er al meer dan 2000 jaar. die drang naar ivoor ram je er niet uit met 30 jaar eco-geneuzel. dus moet je een manier vinden om het spul te verhandelen op een verantwoorde manier.

gelukkig sta ik hier niet alleen in, CITES vindt dat ook. dus zo fout zit ik ook weer niet.

Dirk_Hendrik
4 juni 2011, 11:11
mij volgen jullie mij niet helemaal??

Nee droeftoeter.
Dit is een situatie waar je geen en-en kunt toelaten. Zolang er handel in ivoor bestaat die wél toegelaten wordt zal er dus een directe handel ontstaan in illegaal ivoor dat met kunst en vliegwerk wordt omgecat naar dat zogenaamde legale spul. papierwerkvervalsing dus. En dus is er maar 1 oplossing en dat is een algeheel handelsverbod.

En het interesseert me eigenlijk geen reet wat Cites daarvan vind.

Stop lekker je vingers in je oren en ga door met foute biz verdedigen op basis van de beweringen van de neef van een vriend van een oom die in het Krugerpark "heeft gewerkt"..... net zulke sterke onderbouwing als je mahonie-iroko opmerkingen van enkele pagina's terug...

SantaX
4 juni 2011, 11:21
Verhandelen op een verantwoorde manier kan niet met bedreigde diersoorten. Niet gaan recht lullen wat krom is. En jij bent dus duidelijk deel van de vraag. Het zijn dit soort dingen waarom die beesten afgeslacht worden. Ik heb het heel netjes gezegt, maar als je dan met zoiets komt dan gaan mijn nekharen rechtop staan. Jij bent de vraag.... dan moet je niet gaan zeggen: er is vraag naar dus kan ik er niets aan doen.

Mitch
4 juni 2011, 11:30
Oei. Niet alleen vertel je dat de ivoor redenering niet klopt, maar ook nog die van houtsoorten. Straks ga je me nog vertellen dat Seymour Duncan hybrides NIET de beste pickups zijn die je zelf kunt maken?!

Oftewel: Orph, je kan nogal eens vast zitten in je eigen redeneringen. Niet altijd, amar soms wel. Het moeilijk is om door te hebben wanneer dat zo is. Als goed bedoelende buitenstaander vertel ik je dat het nu zo is.
Ben zal de waarheid hebben gesproken. Dat kan prima, ondanks de leugens over deadlines en werkzaamheden. Dat zijn toch andere dingen dan familie en hun werkzaamheden. Maar dat hoef je niet te verdedigen. De redenering "iedere handel, of het nou legaal is of niet, werkt illegale handel in de hand" klopt als een bus.
Je hoeft niet heiliger te worden dan de WWF pandabeer van de paus, maar probeer in ieder geval even mee te denken in plaats van er tegenin te gaan. Wat je daarna met die vierkante witte stukjes doet moet je zelf weten maar moet je ook vooral voor jezelf houden.

Tupelo
4 juni 2011, 11:56
Hoewel ik waarschijnlijk één van de grootste eco-neuzelaars ben die op dit forum rondhangt, vraag ik mezelf af hoe je over ivoor denkt wanneer je op je drieweekse reis door Kenia op een blauwe maandag oog in oog staat met zo een joekel, die toevallig op dat ogenblik erg chagrijnig is.

SantaX
4 juni 2011, 11:58
Hoewel ik waarschijnlijk één van de grootste eco-neuzelaars ben die op dit forum rondhangt, vraag ik mezelf af hoe je over ivoor denkt wanneer je op je drieweekse reis door Kenia op een blauwe maandag oog in oog staat met zo een joekel, die toevallig op dat moment erg chagrijnig is.

Ik denk dat noodweer iets heel anders is dan winstbejag eigenlijk. Persoonlijk ben ik anti-geweld ondanks dat ik een verlof had, ondanks dat ik Sanda heb gedaan... Als iemand voor me staat met de duidelijke intentie me te vermoorden veranderen de spelregels. Appels, peren dus.

Tupelo
4 juni 2011, 12:02
Appels, Peren; koop je die biologisch, koop je chiquita bananen ? :)

Sinner1980
4 juni 2011, 12:06
Hoewel ik waarschijnlijk één van de grootste eco-neuzelaars ben die op dit forum rondhangt, vraag ik mezelf af hoe je over ivoor denkt wanneer je op je drieweekse reis door Kenia op een blauwe maandag oog in oog staat met zo een joekel, die toevallig op dat ogenblik erg chagrijnig is.

Ik snap zo'n chagrijnige olifant wel hoor...wij (de mensheid) horen daar toch ook niet; zijn habitat en logisch dat ze bij vlagen pissed off zijn.

Ik zou ook over mijn zeik gaan als er ineens een olifant in mijn achtertuin staat..

marc_o
4 juni 2011, 12:06
Toch weer leuk dat forum, het lijkt wel of men de hele dag zit te wachten op een verspreking of een klein foutje, een makkelijk verkeerd te begrijpen zin om maar te kunnen hakken en hakken...mensen...het wordt er hier niet beter op, of valt het nou verdomme niemand op dat een hoop leuke oudgedienden zich hier niet meer laat zien? Zure bende hier.


Ontopic:
Orph, wat een verhaal inderdaad, hoop voor je dat je ze uiteindelijk helemaal naar smaak af kunt bouwen....gelukkig heb je nog een paar gitaren waar je op kunt spelen. aan de andere kant heb je je leergeld wel betaald zo onderhand en kun je er qua bouwervaring alleen maar op vooruit gaan....elk nadeel heeft dus kennelijk z'n voordeel.

SantaX
4 juni 2011, 12:11
Tja, ik vind dat je soms best even plaats mag maken voor iets dat er echt toe doet. Zou tof zijn als mijn kinderen straks ook nog kunnen genieten van dit soort oerbeesten. Als ik dan een zure lul ben, prima. Kan ik heel goed mee leven. Een stuk beter dan wanneer ik mijn mond zou houden.

marc_o
4 juni 2011, 12:14
OMG, straks denkt men hier nog dat ik pro-stropen ben....ach, laat ook maar zitten.

SantaX
4 juni 2011, 12:15
Dat zei ik niet, maar als je me direct of indirect zuur noemt, kun je natuurlijk wel een reactie verwachten. Geloof dat mijn reactie nog best net was ook.

Pepe
4 juni 2011, 12:20
Tja, ik vind dat je soms best even plaats mag maken voor iets dat er echt toe doet. Zou tof zijn als mijn kinderen straks ook nog kunnen genieten van dit soort oerbeesten. Als ik dan een zure lul ben, prima. Kan ik heel goed mee leven. Een stuk beter dan wanneer ik mijn mond zou houden.

Het is wat Marc zegt, ik ben weg als de Tom & Jerry posts verschijnen.

Zo ook dit, je offert je zelf graag op voor een betere wereld voor je kinderen en daarom die kritische noot?
Wat een salon geneuzel.

Ik ben weer weg.

macwilliams
4 juni 2011, 12:22
OMG, straks denkt men hier nog dat ik pro-stropen ben....ach, laat ook maar zitten.

Hey pssssst Marckeâuh, bontjassies kôpeh? Nerts, poolvos uit eiguh kweek. Eg nie duur!!:D

SantaX
4 juni 2011, 12:23
Het is wat Marc zegt, ik ben weg als de Tom & Jerry posts verschijnen.

Zo ook dit, je offert je zelf graag op voor een betere wereld voor je kinderen en daarom die kritische noot?
Wat een salon geneuzel.

Ik ben weer weg.

Nouja geen zin om de sfeer te verneuken, maar ik zou in dit geval zeggen: kom dan niet in de eerste plaats. Het topic is weer voor de ivoorhandelaren wat mij betreft.

Orbis
4 juni 2011, 12:27
Ik ben het in deze denk ik met Orpheo eens. Handel verbieden helpt nooit, juist dan wordt naar een illegaal alternatief gegrepen. Als ik me niet vergis, bestaat er een vrij levendige wapen- en drugshandel, hoewel dat toch echt verboden is. Als het Krugerpark zelf op een gecontroleerde wijze het ivoor van niet-gestroopte(!!) dieren verkoopt, is dat prima. Stropers krijgen zo legale concurrentie en de markt wordt op een ethische en verantwoorde wijze in zijn behoeften voorzien. En natuurlijk kun je zo tegelijkertijd extra hard tegen stropers optreden, juist omdat er een legaal alternatief is. "Ja maar we kunnen anders helemáál geen ivoor krijgen" gaat dan niet meer op als argument van de consument.

Sinner1980
4 juni 2011, 12:30
http://i294.photobucket.com/albums/mm95/mikezeeuw/Grijpwijk.jpg

GRIJP DAT ZEEHONDJE!!!!!:seriousf:

Bert Gitaar
4 juni 2011, 12:36
Hey pssssst Marckeâuh, bontjassies kôpeh? Nerts, poolvos uit eiguh kweek. Eg nie duur!!:D

Ik heb nog wel een gitaarband van olifantenlullenleer liggen.:seriousf:

Mitch
4 juni 2011, 12:42
Ik denk niet dat alle leuke forumleden wegblijven als er af en toe een ecologisch bewuste discussie wordt gevoerd, maar ik kan er naast zitten. Sterker nog, er komen regelmatig forumleden terug. Zelfs bass blom komt weer complimentjes vangen over zijn LP Custom, dus wat dat betreft is er niets veranderd.
O wacht, het ging over neuzen en kreatine.

Wabbie
4 juni 2011, 12:49
Je zou bijna denken dat dit een Greenpeace forum is, ipv een gitarenforum....

Mitch
4 juni 2011, 12:55
Ja, Warmoth is uit. FSC is in.

bass blom
4 juni 2011, 12:57
Ik denk niet dat alle leuke forumleden wegblijven als er af en toe een ecologisch bewuste discussie wordt gevoerd, maar ik kan er naast zitten. Sterker nog, er komen regelmatig forumleden terug. Zelfs bass blom komt weer complimentjes vangen over zijn LP Custom, dus wat dat betreft is er niets veranderd.
O wacht, het ging over neuzen en kreatine.

ik ben er weer omdat ik op facebook iets las over deze soap :seriousf:

HaroldA
4 juni 2011, 12:57
Als ik me niet vergis, bestaat er een vrij levendige wapen- en drugshandel, hoewel dat toch echt verboden is.

Dat komt omdat er vraag naar is. Net als voor Neushorn-ivoor.

soup
4 juni 2011, 13:01
Is het dan ook verkeerd om een PRS te kopen met brazilian rosewood?


Ik zou zoiets best nog wel willen.

Mitch
4 juni 2011, 13:04
Alleen als die boom is omgeduwd door een neushoorn.

SantaX
4 juni 2011, 13:07
Is het dan ook verkeerd om een PRS te kopen met brazilian rosewood?


Ik zou zoiets best nog wel willen.

Bij hout, net als pallisander uit rio, heb je nog wel oude stock. Maar feitelijk denk ik dat je het antwoord zelf wel weet. Begrijp me verder ook niet verkeerd, ik vind het ook prachtig en dat heb ik ook met ivoor. Zou best een ivoren schaakset willen hebben. Toch doe ik het maar niet. Het is het niet waard en al die kleine dingetjes tellen bij elkaar op. Weet je wat het is met dit soort dingen, mensen beseffen zich niet echt dat het bijna op is. Dan is het weg, voor altijd. Terwijl er voor beide voorbeelden prima alternatieven zijn. Maarja, dan kun je niet opscheppen dat er een neushoorn of olifant voor geslacht is.

guitarkid
4 juni 2011, 14:14
http://i294.photobucket.com/albums/mm95/mikezeeuw/Grijpwijk.jpg

GRIJP DAT ZEEHONDJE!!!!!:seriousf:

Ik heb ooit eens een benefiet-single geproduceerd voor de Zeehondencreche in Pieterburen. Mooi strijkers-arrangement met een wat sentimentele tekst! In een melige bui daar 's nacht nog een alternatieve tekst op gemaakt: "Zeehondje, jij hebt mijn jasje aan".
Brandt de stagiére per ongeluk beide bestanden op een demo-cd-tje voor RTVNoord, die mij gelukkig wel kennen en snappen dat dat humor was, maar zich wel moesten inhouden om niet beide versies te draaien.... :seriousf:
Goddank, want de opdrachtgever was "not amused".....
BTW: om misverstanden te voorkomen, ik ben lid van Greenpeace, Natuurmonumenten en donateur van Pieterburen.... Maar een beetje humor: soit!

rufus
4 juni 2011, 14:19
Die bouwer komt er heel goedkoop vanaf, tweede kans my ***.

INOXROX
4 juni 2011, 14:33
Toch doe ik het maar niet. Het is het niet waard en al die kleine dingetjes tellen bij elkaar op. Weet je wat het is met dit soort dingen, mensen beseffen zich niet echt dat het bijna op is. Dan is het weg, voor altijd. Terwijl er voor beide voorbeelden prima alternatieven zijn. Maarja, dan kun je niet opscheppen dat er een neushoorn of olifant voor geslacht is.
....... of dat een zeldzame papagaaiengeneratie er het leven bij heeft gelaten ...... De kick van een mooi stuk hout of zelfs van ivoor kan ik op zich wel begrijpen , maar net wat SantaX zegt : het is het niet waard .
Voor mijn gevoel heb je dan ook feitelijk geen keus - niet echt .

Danieldg
4 juni 2011, 14:35
Goed dat de gitaren eindelijk terecht zijn.


Ik heb trouwens een stukje Mammoet-ivoor liggen :sssh: Bestel ik parelmoer in Duitsland, steken ze er ook een stuk ivoor, net groot genoeg voor een topkam erbij! Het is dat het Mammoet-ivoor is, het dier is al duizenden jaren dood en uitgestorven door klimaatswijzigingen. Het blijft wel een dubbel gevoel, ik kan natuurlijk niet 100% zeker zeggen dat het Mammoet-ivoor is.. Dat staat wel op het pakje geschreven, maar dan nog :/

INOXROX
4 juni 2011, 14:39
BTW: om misverstanden te voorkomen, ik ben lid van Greenpeace, Natuurmonumenten en donateur van Pieterburen.... Maar een beetje humor: soit!

True enough maybe . Maar dan nog kun je je geweten niet echt afkopen door een abonnement ergens op te nemen . Let wel : ik zeg niet dat dat op jou van toepassing is . 't vergt een -algehele- metaliteitsverbetering vrees ; een of dat nog ( op tijd ) lukt ?
't helpt wel , da moe'k toegeven (altijd beter dan niet , natuurlijk) .....
soit!

guitarkid
4 juni 2011, 14:42
True enough maybe . Maar dan nog kun je je geweten niet echt afkopen door een abonnement ergens op te nemen . Let wel : ik zeg niet dat dat op jou van toepassing is . 't vergt een -algehele- metaliteitsverbetering vrees ; een of dat nog ( op tijd ) lukt ?
't helpt wel , da moe'k toegeven (altijd beter dan niet , natuurlijk) .....
soit!

Een terechte opmerking!
Ik probeer het echter ook zo veel mogelijk in de praktijk te brengen en ook mijn beide zoons daarvan voldoende mee te geven!

Orpheo
4 juni 2011, 15:40
het is een gebed zonder eind. Ben heeft iets raars gedaan met het fretboard, waardoor er een bubbel zit rond de 12e fret. de gitaren zijn, letterlijk, onbespeelbaar.

soup
4 juni 2011, 15:43
Dus je kunt ze weggooien?

HaroldA
4 juni 2011, 15:45
Dus je kunt ze weggooien?

Of naar een goede gitaarbouwer brengen om ze af te maken, maar dat zal ook niet goedkoop zijn.

@Orph: kun je nog een keer goede foto's schieten? Ik ben wel heel erg benieuwd hoe ze er nu uit zien.

Orpheo
4 juni 2011, 15:49
nee, hij maakt me geld over zodat ik ze kan laten herfretten en vlakken op een juiste manier, door een nederlandse bouwer. door vlakwerk zou die bobbel eruit moeten kunnen gaan.

Basileia
4 juni 2011, 15:50
geld

Waar haalt 'ie dat dan vandaan?

oigun
4 juni 2011, 15:54
Gaat lekker zo....Stom dat Ben het zover heeft laten komen...Hij had beter z'n eigen fouten kunnen oplossen.

Braindead
4 juni 2011, 15:56
Ik voeg me bij de criticasters en vind het nog eens extra slecht om die foto's van die oliefant en neushoorn te rapporteren. Als je dat neushoorn ivoor aanneemt wees dan ook een vent om die fotos te accepteren. En dat goedpraten dat doet iedereen die het nu nog koopt. Tuurlijk is ivoor mooi maar als je weet wat er met die dieren gebeurt omdat jij de vraag creeert om een stukje neushoornivoor op je gitaar te zetten dan hoor je dat te weigen. Een foto (van Ben) kan iedereen photoshoppen overigens.

Juist in de gitaarwereld denk ik dat het goed is je grenzen te kennen. Er wordt al ontzettend veel aan oerwoud gekapt en een deel zal daarvan in gitaren terecht komen dus een beetje ethiek is niet verkeerd.

Sinner1980
4 juni 2011, 16:05
Oerwoud...neushoorns...gitaren die niet goed zijn...

http://i294.photobucket.com/albums/mm95/mikezeeuw/014A3FC1801B012C39CF18_Large.jpg

Wat een drama...:makeup:

En die Crimson maar lachen...

http://i294.photobucket.com/albums/mm95/mikezeeuw/krimson.jpg

Orpheo
4 juni 2011, 16:39
hij krijgt geld van een klant. ik heb geen zin om nu foto's te maken. qua looks zit 't goed in orde. maar bespeelbaarheid...? neen. ik heb nog wat trucs om te proberen, onder andere de halspen bewerken, maar anders moet ie over de brug komen.

Orpheo
4 juni 2011, 16:40
Oerwoud...neushoorns...gitaren die niet goed zijn...

http://i294.photobucket.com/albums/mm95/mikezeeuw/014A3FC1801B012C39CF18_Large.jpg

Wat een drama...:makeup:

En die Crimson maar lachen...

http://i294.photobucket.com/albums/mm95/mikezeeuw/krimson.jpg

lachen doet ie niet hoor. eerder janken. hij ziet z'n zaak op de fles gaan. nou ja, eigen schuld dikke bult.

Sinner1980
4 juni 2011, 16:49
lachen doet ie niet hoor. eerder janken. hij ziet z'n zaak op de fles gaan. nou ja, eigen schuld dikke bult.

Tuurlijk, maar vind het serieus klote voor je man. Ik moet er niet aan denken om in zo'n situatie terrecht te komen.

Ik hoop dat je er alsnog wat van weet te brouwen

Orpheo
4 juni 2011, 17:21
Ik heb heel erg het idee dat de halzen te dik zijn vor de trussrods.want de halzen zijn inderdaad vlak. Ze moeten wat holler maar de snaren kunnen niet zo hard aan die 9 delige hals trekken.

Morgen ga ik m dunner maken.dat zou al beter moeten werken, en spelen. Merk dat detrussrod los zetten al helpt,zeker op de hogere snaren.


Blijkbaar ben ik verwend met warmoths fretwerk en hun ultrajumbo frets.het schijnt een takkeklus te zijn om Ze zo groot te vinden...

Ik kan nu op beiden alleen op de hogere snaren spelen.veeeeeel sustain (vast die neushoornhoorn!) En akoestisch redelijk luid.en loodzwaar dat Ze zijn, niet gezond. Tegen de 7 kilo.

Bert Gitaar
4 juni 2011, 17:48
Ook ik heb dit als spannend boek zitten lezen. Ongelofelijk allemaal.
Berust je er in want die man gaat nooit iets meer betalen voor waar van jij vind dat hij zou moeten betalen.

rufus
4 juni 2011, 18:29
Ik heb heel erg het idee dat de halzen te dik zijn vor de trussrods.want de halzen zijn inderdaad vlak. Ze moeten wat holler maar de snaren kunnen niet zo hard aan die 9 delige hals trekken.

Morgen ga ik m dunner maken.dat zou al beter moeten werken, en spelen. Merk dat detrussrod los zetten al helpt,zeker op de hogere snaren.


Blijkbaar ben ik verwend met warmoths fretwerk en hun ultrajumbo frets.het schijnt een takkeklus te zijn om Ze zo groot te vinden...

Ik kan nu op beiden alleen op de hogere snaren spelen.veeeeeel sustain (vast die neushoornhoorn!) En akoestisch redelijk luid.en loodzwaar dat Ze zijn, niet gezond. Tegen de 7 kilo.

Zou het geen goed idee zijn om een pro dit te laten afwerken?
Straks verneuk je nog wat al deels verneukt is en valt het niet meet recht te trekken, je wacht nu toch al zo lang...

peter_l
4 juni 2011, 19:05
Nee droeftoeter.
Dit is een situatie waar je geen en-en kunt toelaten. Zolang er handel in ivoor bestaat die wél toegelaten wordt zal er dus een directe handel ontstaan in illegaal ivoor dat met kunst en vliegwerk wordt omgecat naar dat zogenaamde legale spul. papierwerkvervalsing dus. En dus is er maar 1 oplossing en dat is een algeheel handelsverbod.

Hmm. Was er laatst niet een hernieuwde discussie over al dan niet nepstickers plakken op ook nog eens nep-Fenders? Bovenstaande theorie volgend zou je dus de legale handel in Fenders moeten verbieden, om zo de vraag naar illegale Fenders de kop in te drukken.
Eeeeuh, waarom heb ik het gevoel dat het - net als met heroïne enzo - niet zo werkt, of gaat werken?

Mooi woord trouwens, droeftoeter. En nu terug naar de studio, met Orpheo en de Crimson blues :blast:

marc_o
4 juni 2011, 19:35
Dat zei ik niet, maar als je me direct of indirect zuur noemt, kun je natuurlijk wel een reactie verwachten. Geloof dat mijn reactie nog best net was ook.

Nou, ik bof maar.
Je maakt overigens precies mijn punt, je neemt namelijk aan dat ik het had over de inhoud, zijnde ivoor....daar ging het niet over, het gaat erover dat er teveel wordt gelet op zaken waarop mensen kunnen worden afgekat, aangevallen....en dat is zuur naar mijn mening...

DaveItUp
4 juni 2011, 19:43
Dus je kiest deze specifieke situatie uit, een waar zeer terecht vraagtekens worden geplaatst, mijns inziens, om te zeggen dat je vind dat mensen dingen zoeken om iemand op aan te vallen cq. af te katten?

Verder denk ik juist dat in dit topic Orpheo, meer dan ooit, correct behandeld is en "steun" en advies van diverse posters heeft gehad.

Enfin, on topic!

Orpheo
4 juni 2011, 20:11
Ik kan t inderdaad niet genoeg zeggen hoe zeer ik de steun en kritiek waardeer!
Over die hals reshapen.heb ik vaker gedaan,kan vrij weinig fout gaan. Ben nu op werk,dus de hals kan lekker rekken en strekken onder de snaarapanning.

Terminus
4 juni 2011, 23:05
Hmm. Was er laatst niet een hernieuwde discussie over al dan niet nepstickers plakken op ook nog eens nep-Fenders? Bovenstaande theorie volgend zou je dus de legale handel in Fenders moeten verbieden, om zo de vraag naar illegale Fenders de kop in te drukken.
Eeeeuh, waarom heb ik het gevoel dat het - net als met heroïne enzo - niet zo werkt, of gaat werken?

Mooi woord trouwens, droeftoeter. En nu terug naar de studio, met Orpheo en de Crimson blues :blast:

Heroïne en ivoor zijn producten waarvan de uitwerking en de afkomst respectievelijk schadelijk zijn. Een echte Fender schaadt niemand, je draait nu oorzaak en gevolg om. Bij ivoor wil je dat er geen dieren mishandeld worden > je verbiedt ivoor wat niet diervriendelijk is (of als dat niet werkt: je verbiedt het helemaal). Bij heroïne wil je niet dat mensen het gaan gebruiken want het schaadt hun gezondheid ernstig > je verbiedt heroïne. Bij Fenders wil je niet dat mensen kopieën kopen > je verbiedt alleen de kopieën want je kan makkelijk controleren wat echt en wat nep is. Bij ivoor ligt dat anders, 'slecht' ivoor ziet er hetzelfde uit als 'goed' ivoor'

Han S
4 juni 2011, 23:51
n 1989 werd de handel in ivoor verboden door de Conventie inzake de Internationale Handel in Bedreigde Dieren en Planten (CITES). In 1997 stemde het CITES echter in met een gedeeltelijke opheffing van dit verbod op de handel in ivoor. In landen als Botswana, Zimbabwe en Namibi� kregen de olifanten een minder beschermde status. Door middel van een eenmalige verkoop van bestaande voorraden olifantenivoor werd Japan weer voorzien van ivoor.

Het International Fund for Animal Warfare (IFAW) is een tegenstander van het versoepelen van het verbod op de handel in ivoor. Dit omdat een dergelijke versoepeling weer zou kunnen zorgen voor een toename van de illegale handel in ivoor. Het IFAW werkt samen met regeringen die het CITES verdrag hebben ondertekend, om te zorgen dat de handel in ivoor wereldwijd gestopt wordt.

Een woordvoerder van controleorgaan AID heeft gezegd dat de ivoorhandel in Nederland in principe is toegestaan onder de voorwaarde dat de verkoper de legaliteit van het ivoor kan aantonen. Het ivoor dat verhandeld wordt moet gemaakt zijn voor 1947. Als het ivoor van na dat jaartal betreft, dan mag het niet verhandeld worden. Kweenie of je daar wat mee kunt, zie maar.

http://www.ivoren.nl/de-handel-in-ivoor.html

Orpheo
4 juni 2011, 23:54
@han Dan zit ik fout, verkeerd voorgelicht.

RS-Rik
5 juni 2011, 00:01
Ken je nou es wat in het soundshok plaatsen want nu ben ik wel schieuwnierig naar wat die dingen zo megaultraextrabuitengewoon speciaal maakt. Behalve de superlijpe vormen en epic woorporn.

Orpheo
5 juni 2011, 00:02
Ken je nou es wat in het soundshok plaatsen want nu ben ik wel schieuwnierig naar wat die dingen zo megaultraextrabuitengewoon speciaal maakt. Behalve de superlijpe vormen en epic woorporn.

Nee nee nee nee nee.hoe vaak moet ik t nog zeggen?

lcvanderhelm
5 juni 2011, 00:17
Ja JA JA hoe vaak moeten wij het nog zeggen?

Sinner1980
5 juni 2011, 01:40
Ken je nou es wat in het soundshok plaatsen want nu ben ik wel schieuwnierig naar wat die dingen zo megaultraextrabuitengewoon speciaal maakt. Behalve de superlijpe vormen en epic woorporn.

Superlijpe vormen? Zijn gewoon les pauls man

Mitch
5 juni 2011, 12:21
Niet iedereen is op de hoogte van de onwil tot clips maken Orph, don't shoot the ignorant messenger :D
Duidelijke link Han en mooi dat je 'm goed opvat Orph.

Orpheo
5 juni 2011, 12:46
ik heb de halzen nu bijna 24 uur onder spanning staan, en het is te merken dat de trussrod gewoon te weinig uit kan voeren tegen die honkbalknuppels. ze beginnen met 25mm en taperen naar 28mm. ben al eentje aan afschaven, zodat ie eindigt op 26 a 27 mm, maar het is echt een schijtklus. Ik dacht dat het ophogen van de topkam het probleem een deel kon oplossen, maar dat is dus niet waar. de brug een heel klein slagje hoger zetten hielp veel beter. het zit nu ook alleen op de lage E snaar. als ik de E aan sla en een ruk aan de kop geef, dan verdwijnt de buzz heel langzaam.

Rinze
5 juni 2011, 13:02
ik heb de halzen nu bijna 24 uur onder spanning staan, en het is te merken dat de trussrod gewoon te weinig uit kan voeren tegen die honkbalknuppels. ze beginnen met 25mm en taperen naar 28mm. ben al eentje aan afschaven, zodat ie eindigt op 26 a 27 mm, maar het is echt een schijtklus. Ik dacht dat het ophogen van de topkam het probleem een deel kon oplossen, maar dat is dus niet waar. de brug een heel klein slagje hoger zetten hielp veel beter. het zit nu ook alleen op de lage E snaar. als ik de E aan sla en een ruk aan de kop geef, dan verdwijnt de buzz heel langzaam.
Ik heb een Tele met een honkbalknuppel als hals en die staat met een .010 setje bijna recht. Met .011 kan ik er net genoeg relief in krijgen om hem goed te laten spelen maar er treden geen rare bulten of andere onregelmatigheden op, zoals jij een paar pagina's terug meldde. 7 Kilo lijkt mij trouwens niet echt praktisch (zou er niet graag een uurtje of twee mee op het podium staan)..

INOXROX
5 juni 2011, 13:08
.... mensen dingen zoeken om iemand op aan te vallen cq. af te katten?

:???: gewoon via de zoekfunctie ?

Orpheo
5 juni 2011, 13:09
die bult komt waarschijnlijk van de backbow die erin gefreesd word tijdens constructie. Gebeurd eigenlijk altijd, met de aanname dat de snaarspanning 'm wel recht trekt. Want de hals is recht (gevlakt). hij kan alleen niet hol genoeg staan. Ik durf niet nog meer te doen met de trussrod, hij zit al echt wel strak.

bass blom
5 juni 2011, 13:19
ehm.. je zet hem toch strakker als hij te hol staat?

Pepe
5 juni 2011, 13:20
Ik zou ze weer terug brengen.


Maar zonder gekheid. Een goede actie zou geen probleem moeten zijn en een hals shaven om er een holling in te krijgen is gekkewerk. Dat zou anders moeten.
Waarom vraag je Ben niet om advies? Hij kent de gitaren en het is niet zijn onkunde dat het probleem was he.
En je bent in goede harmonie uit elkaar gegaan ook nog 's.

tillens
5 juni 2011, 14:09
Wat een verhaal. Amai. Wat een moeite. Voor een gitaar die eruit ziet zoals je wilt, maar verder niet doet wat je wilt. Orph, een flinke les betaald zeg, en ik zou toch bij je volgende project eens langs gaan bij Zwier, Haar of bij Bob van Dinther of de Gier gitaren. Gewoon om eens door te spreken en de koffie te proeven. Over het ivoor... tja leuk dat zijn broer in een park werkt, maar ik zou na 2,5 jaar aan het lijntje gehouden te worden niet eens geloven dat die Crimson een bakkie thee kan zetten...kortom weg ermee, make a stand!

@ Marc O ; u heeft gelijk... de oude garde blijft weg, en dat komt door de pissers die hier rondposten. En dat is jammer want de oude garde was wel het clubje die een hoop weet.

Orpheo
5 juni 2011, 14:18
@bass: correct. maar de mijne staat te bol.

@tillens: nee, ik houd 't bij warmoth. ben een beetje nieuwe-toko-schuw geworden. daarnaast, waarom zou ik voortaan willen wisselen? warmoth doet bijna alles voor me. zoals ik al vaker zei, ik heb niet voor niets 16 warmoths ;)

@pepe: zijn advies was het laten herfretten, op zijn kosten, maar ik vind de halzen sowieso te dik (uniek voor mij, haha), dus op die manier heb ik 2 vliegen in 1 klap. en inderdaad, we gingen in harmonie uit elkaar.

ik heb nu bij beiden anderhalve millimeter af geschaafd, en het effect is dramatisch. per kwartier schaven word de gitaar 25% meer bespeelbaar (bij wijze van spreken).

morgen ga ik naar een medeforummer, in wie ik heel veel vertrouwen heb. gaan we kijken wat er nog aan te veranderen valt.

de topkammen. Ik had een andere insteek dan wat te algemene opinie is, sorry. ik heb ze er tijdelijk nog op zitten, maar ik ga er tzt graphtech op zetten. hoewel dat ecologisch vast ook verkeerd is, maar ok.

het spul wat ik heb ruikt echter totaal niet naar been (want dat is 't, van wat ik begrepen heb). kan 't niet plaatsen wat 't dan wel is. 'echt' (olifanten) ivoor kan ik me niet voorstellen... ???

Orpheo
5 juni 2011, 14:24
potverdriedubbeltjes, wat een schijtklus is dat schaven. het hout is ZO ONTIEGELIJK HARD!!!!! maar... ik heb er eentje compleet af. geen buzzing, lage actie. 4 uur keihard werken aan die gitaren, maar... tis klaar. die ander heeft wat meer werk nodig, maar is redelijk. in ieder geval bespeelbaar. tis alleen die lage E die rammelt, de rest niet. en de andere 5 snaren spelen enorm lekker. zelfs met de stoptail naar beneden. die stoptail kan niet omhoog omdat dan de spanning zakt en de hals weer wat gaat bollen.

gelukkig is m'n vriendin in het buitenland, en ziet ze niet de klerezooi die t huis nu is :seriousf: overal schaafsels, zaagsel, stof en aparatuur, hahaha.

Mitch
5 juni 2011, 14:44
@ Marc O ; u heeft gelijk... de oude garde blijft weg, en dat komt door de pissers die hier rondposten. En dat is jammer want de oude garde was wel het clubje die een hoop weet.

't Is toch al een off topic vergaarbak, dus het kan er nu wel bij: over wie heb je het dan? En voor wie zijn ze weggegaan? Mag ook via PB...

DaveItUp
5 juni 2011, 14:48
Ach dat is altijd op een forum als er nieuw volk komt toch. Vind het een beetje gezeur.

Tankman
5 juni 2011, 14:49
't Is toch al een off topic vergaarbak, dus het kan er nu wel bij: over wie heb je het dan? En voor wie zijn ze weggegaan? Mag ook via PB...


Ach dat is altijd op een forum als er nieuw volk komt toch. Vind het een beetje gezeur.

Waar gaat dit ineens over...:???:

tillens
5 juni 2011, 14:50
't Is toch al een off topic vergaarbak, dus het kan er nu wel bij: over wie heb je het dan? En voor wie zijn ze weggegaan? Mag ook via PB...

Waar vroeger Skiets, Vulva, Marc O, Lord Riffenstein, Tristan nog wel eens wilde komen bijv. Ik ben ook steeds meer aan het kijken op de TGP omdat het daar er veel relaxter over het algemeen aan toe gaat, en daarnaast constructieve bijdragen worden geleverd in plaats van het hier lukraak roepen van meningen en merken.

EDIT: ach wat maak ik me eigenlijk druk om niets, het zijn maar nullen en eenen bij elkaar.

Orpheo
5 juni 2011, 14:54
die gasten laten hun neus soms nog wel zien, maar geven inderdaad aan dat de sfeer anders is, maar voor vulva (en dacht ook skiets) is het prive wat rommelig, en hebben ze geen zin in gitaarnet. of zoiets.

bass blom
5 juni 2011, 15:00
@bass: correct. maar de mijne staat te bol.

te bol, dan zit de pen toch te strak of ben ik nou gek?
mijn 1990 custom was waarschijnlijk van een jazzfreak, stond te bol, zaten 012's op toen ik hem kocht en vermoedelijk nog dikker daarvoor.
heeft me wat tijd gekost om hem aan 010's te laten wennen en de pen zit nu dus zo goed als los..

:chicken:

Orpheo
5 juni 2011, 15:05
te bol, dan zit de pen toch te strak of ben ik nou gek?
mijn 1990 custom was waarschijnlijk van een jazzfreak, stond te bol, zaten 012's op toen ik hem kocht en vermoedelijk nog dikker daarvoor.
heeft me wat tijd gekost om hem aan 010's te laten wennen en de pen zit nu dus zo goed als los..

:chicken:

klopt helemaal, absoluut.

de pen die er bij mij in zit is een dubbel werkende trussrod, hij drukt 'actief' de hals hol of bol. maar de halzen zijn zo dik, dat het lastig hol te trekken is. toetsen worden altijd iets bol gemaakt, zodat wanneer er snaren op liggen, de hals niet superhol komt te staan, eerder juist vlak, wanneer de trussrod dus licht gespannen staat.

daarom schaaf ik de halzen dunner, zodat de snaren beter hun werk kunnenn doen. en het effect is echt enorm.

Rinze
5 juni 2011, 15:06
Volgens mij wordt hier juist veel en veel minder gezeken en op de man gespeeld dan in het verleden. Als ik het me goed herinner werd er toen ook veel meer "ontgroend" ten opzichte van nieuwelingen door een deel van de incrowd en topics liepen ook zeer regelmatig volkomen uit de klauw.

Orpheo
5 juni 2011, 15:11
Volgens mij wordt hier juist veel en veel minder gezeken en op de man gespeeld dan in het verleden. Als ik het me goed herinner werd er toen ook veel meer "ontgroend" ten opzichte van nieuwelingen door een deel van de incrowd en topics liepen ook zeer regelmatig volkomen uit de klauw.

mee eens, maar nu heb je veel nieuwelingen die n hoop nog steeds niet weten/snappen, en je blijft dus een hoop shit herhalen...

bass blom
5 juni 2011, 15:40
ok, de halzen waren dus ongelakt neem ik aan?

Rinze
5 juni 2011, 15:43
ok, de halzen waren dus ongelakt neem ik aan?
Nu in ieder geval wel :supercool:

Orpheo
5 juni 2011, 15:52
Nu in ieder geval wel :supercool:

inderdaad ;) ik heb het liefst ongelakt, exotisch hout, zoals pau ferro, bubinga, wenge en bocote. (en dat zijn dus ook de houtsoorten in m'n halzen).

de wenge top LP is goed, de rosewood top LP moet nog wat werk krijgen. ik hoop, hoooooop dat de halzen zich uiteindelijk goed gaan zetten onder spanning, anders moet ik er 011 op gooien, en ik vind 010 toch echt lekkerder.

anders is het inderdaad een refret. ik hoop dat 't niet nodig blijkt te zijn.


voor wie mij op FB heeft: mazzelaars, foto's staan online! voor de rest: jullie moeten wachten tot vannacht ;) ga nu namelijk naar werk, en heb geen tijd/mogelijkheid om te posten.

bass blom
5 juni 2011, 16:01
is dat een teaser alleen de achterkanten op de foto?
wel mooie planken, lomp, 7 kilo zei je? :chicken:

Orpheo
5 juni 2011, 16:28
is dat een teaser alleen de achterkanten op de foto?
wel mooie planken, lomp, 7 kilo zei je? :chicken:

De voorkant staat er ook op...

En ja, 7 kilo.

Ik heb Ze nu n terts hoger gestemd. Hopelijk helpt die kracht. Anders neem ik slinky top heavy bottoms.

Mitch
5 juni 2011, 16:34
Waar vroeger Skiets, Vulva, Marc O, Lord Riffenstein, Tristan nog wel eens wilde komen bijv. Ik ben ook steeds meer aan het kijken op de TGP omdat het daar er veel relaxter over het algemeen aan toe gaat, en daarnaast constructieve bijdragen worden geleverd in plaats van het hier lukraak roepen van meningen en merken.
Lord Riff komt hier inderdaad nog weinig, maar die schrijft druk op andere forums en internet platforms, die hoef je niet te missen ;)
Schizo en vulvy verschijnen hier als ik het goed begrijp niet alleen maar omdat het forum veranderd zou zijn.
Marc O is hier nog regelmatig genoeg te vinden en ook inhoudelijk. En natuurlijk om te klagen dat het forum niet meer is als vroeger :D
Tristan idem dito, discussieert nog regelmatig mee maar heeft niet zoveel aan de setup veranderd om nieuwtjes of zoektochten te delen.

En zoals al terecht werd opgemerkt: er was in die tijd juist een behoorlijk harde lijn tegen nieuwkomers, waardoor de incrowd de incrowd bleef. Gebrek aan vernieuwing, er haakten veel nieuwelingen af maar daar maalde toen niemand om. Gebeurt nog wel eens, maar veel minder vaak. Het is een natuurlijk proces dat deelnemers aan een forum inhaken en afhaken.
Wél is het zo dat er verdomd weinig meetings van de grond komen. De tijden van Gitaarnet festivals is voorlopig wel voorbij helaas, maar wie weet komt dat later weer.

pueblo
6 juni 2011, 08:43
voor wie mij op FB heeft: mazzelaars, foto's staan online! voor de rest: jullie moeten wachten tot vannacht ;) ga nu namelijk naar werk, en heb geen tijd/mogelijkheid om te posten.
waar blijven die foto's? :)

Noid
6 juni 2011, 18:23
...Lord Riff komt hier inderdaad nog weinig, maar die schrijft druk op andere forums en internet platforms, die hoef je niet te missen ;)
Schizo en vulvy verschijnen hier als ik het goed begrijp niet alleen maar omdat het forum veranderd zou zijn.
Marc O is hier nog regelmatig genoeg te vinden en ook inhoudelijk. En natuurlijk om te klagen dat het forum niet meer is als vroeger :D
Tristan idem dito, discussieert nog regelmatig mee maar heeft niet zoveel aan de setup veranderd om nieuwtjes of zoektochten te delen.

En zoals al terecht werd opgemerkt: er was in die tijd juist een behoorlijk harde lijn tegen nieuwkomers, waardoor de incrowd de incrowd bleef. Gebrek aan vernieuwing, er haakten veel nieuwelingen af maar daar maalde toen niemand om. Gebeurt nog wel eens, maar veel minder vaak. Het is een natuurlijk proces dat deelnemers aan een forum inhaken en afhaken.
Wél is het zo dat er verdomd weinig meetings van de grond komen. De tijden van Gitaarnet festivals is voorlopig wel voorbij helaas, maar wie weet komt dat later weer.

Ach ja, de tijden veranderen. Inderdaad was er eerder een incrowd die eerder lekker direct en minder politiek correct naar elkaar reageerde en daar nog lol aan beleefde ook ("sterf kreng" als positieve bejegening :seriousf:). Toen het forum groter werd ontstond ook de druk tot meer sociale hygiene, omdat de omgangsvormen niet door iedereen begrepen/gepruimd werden. Veel van de namen hierboven zijn voor mij alweer van een jongere generatie (wie herinnert zich Hoofd, Fnark of een Scali nog?). De moderatie heeft er hard aan moeten trekken om de sociale hygiene te verbeteren en het forum is mede daardoor wel doorgegroeid. Nog steeds kun je hier veel informatie vinden en kom je mensen tegen die graag veel ervaring delen. Kom je hier echter langer, dan wordt je wel simpel van sommige vragen die al 1000 keer gesteld zijn, of de opmerkingen van het niveau "klok horen luidden, niet weten waar de klepel hangt". Dat scheelt: veel posts lees ik niet meer of maar half. Jammer is alleen dat het me er ook van weerhoudt om nog te reageren, waardoor ik minder bijdraag aan het forum.

@Orpheo: wat een verhaal. Succes met het goed krijgen van die 2 crimsons.

Orpheo
6 juni 2011, 23:10
poeh, het heeft wat geduurd zeg... een warmoth heb ik in anderhalf uur in elkaar, en speelt ie grandioos. ben nu al DAGEN bezig, en nu pas wil het vlotten. blijkbaar zijn de kleurcodes van de picups anders dan ik gewend ben, dus alle pickups klinken nu in hun eentje uit fase, en tesamen zijn ze in fase :P dus moet nu alles omdraaien, haha. Eentje heb ik al gedaan. en ik heb 'm kunnen vergelijken met z'n broertje (rosewood back purpleheart top, zelfde hout als hals, ongeveer, zelfde ontwerp (grofweg) qua pickups. Ze klinken verdraaid hetzelfde, edoch, de warmoth speelt wat soepeler, en klinkt dus ook wat soepeler, maar de crimson klinkt wat uh, tja, stoerder, bij gebrek aan een beter woord. wat hout-iger, (woody, niet houterig als houten klaas) en wat bruter, lomper. die ander moet ik nog proberen.

dat hals element klinkt al echt supersupervet uit fase. ben benieuwd hoe 'ie is in fase.

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/IMAG0507.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/IMAG0505.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/IMAG0504.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/IMAG0500.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/IMAG0499.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/IMAG0497.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/IMAG0510.jpg

Orpheo
6 juni 2011, 23:11
en nog wat meer

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/IMAG0493.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/IMAG0494.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/IMAG0496.jpg

HaroldA
6 juni 2011, 23:15
Wood porn!!! :ok:

Maar wat staan die tuners vreemd?

frander
6 juni 2011, 23:16
Ze zien er wel gruwelijk vet uit hoor!!!!!!!!!! En maar hopen dat ze ook zo bespeelbaar worden. Grangratz;)

Orbis
6 juni 2011, 23:16
Alle problemen terzijde, dat zijn écht prachtige halzen!

minoin
6 juni 2011, 23:17
Phoe, daar mag je toch wel trots op zijn, zeer mooi speelgoed! Niet to much, maar lekker organisch. Is het gezeik toch wel waard geweest dan. En zo te horen is de speelbaarheid nog grotendeels aan te passen.

Orpheo
6 juni 2011, 23:25
Wood porn!!! :ok:

Maar wat staan die tuners vreemd?

het zijn sperzels. ik HAAT sperzels installeren, gaat altijd fout. heb tig malletjes, en ik krijg ze zelfden goed recht. de top tuners heb ik expres onder een hoekje om ze wat beter vast te kunnen pakken, de rest is redelijk recht.

en ze zijn redelijk bespeelbaar nu. niet perfect. ongeveer even goed als een gibson LP custom. maar het gaat met de dag beter.

omdat ik een 'trip through Europe' (eurotrip!) gemaakt heb, kreeg ik inspiratie voor namen. het kwam opeens, hoppa. Scotty en Mieke. Wie de film kent, weet wie ik bedoel.

Goeiemorgen
6 juni 2011, 23:26
Die halzen wat zijn die mooi.

verder zou ik persoonlijk de zwarte knoppen op de zwarte doen, maar dat is persoonlijke smaakt.

Orpheo
6 juni 2011, 23:33
nee, past mooi met de kopplaten. de 'zwarte' knoppen, das dus wenge, en die rode, das pallisander. de wenge top LP heeft een pallisander kopplaat, en vice versa. ik wil tzt de halzen nog wel dunner maken.

geert1976
7 juni 2011, 00:00
poeh, het heeft wat geduurd zeg... een warmoth heb ik in anderhalf uur in elkaar, en speelt ie grandioos. ben nu al DAGEN bezig, en nu pas wil het vlotten. blijkbaar zijn de kleurcodes van de picups anders dan ik gewend ben, dus alle pickups klinken nu in hun eentje uit fase, en tesamen zijn ze in fase :P dus moet nu alles omdraaien, haha. Eentje heb ik al gedaan. en ik heb 'm kunnen vergelijken met z'n broertje (rosewood back purpleheart top, zelfde hout als hals, ongeveer, zelfde ontwerp (grofweg) qua pickups. Ze klinken verdraaid hetzelfde, edoch, de warmoth speelt wat soepeler, en klinkt dus ook wat soepeler, maar de crimson klinkt wat uh, tja, stoerder, bij gebrek aan een beter woord. wat hout-iger, (woody, niet houterig als houten klaas) en wat bruter, lomper. die ander moet ik nog proberen.

dat hals element klinkt al echt supersupervet uit fase. ben benieuwd hoe 'ie is in fase.

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/IMAG0507.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/IMAG0505.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/IMAG0504.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/IMAG0500.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/IMAG0499.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/IMAG0497.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/IMAG0510.jpg

Beslist niet mijn smaak, deze gitaren zouden bij Twisted Sister niet misstaan.
Ik vind ze persoonlijk erg overdone en als ze met de achterzijde naast elkaar liggen, lijkt het wel een clownsbroek

Maar ja, als TS er blij mee is.

De quote dat ze nu redelijk spelen, vergelijkbaar met een Gibson LP begrijp ik niet helemaal....

soup
7 juni 2011, 00:01
http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/IMAG0510.jpg

Prachtig zulke halzen :). Hoe wordt zoiets eigenlijk gemaakt( dus die verschillende stroken hout)?

Sanderltd
7 juni 2011, 00:05
omdat ik een 'trip through Europe' (eurotrip!) gemaakt heb, kreeg ik inspiratie voor namen. het kwam opeens, hoppa. Scotty en Mieke. Wie de film kent, weet wie ik bedoel.


http://www.youtube.com/watch?v=WFCOa4tjHeo&feature=related

Orpheo
7 juni 2011, 00:05
Prachtig zulke halzen :). Hoe wordt zoiets eigenlijk gemaakt( dus die verschillende stroken hout)?

dat is simpel. gewoon diverse stroken tegen elkaar. die gitaar met de paarse back heeft een multilam hals van bubinga en pau ferro (2x bubinga 3x pau ferro)en die ander is bocote met wenge. de spacers (witte stukken) is maple. en dan heb je een dik blok van meerdere lagen, en dat bewerk je dan alsof het 1 stuk is.

Tankman
7 juni 2011, 00:06
http://www.youtube.com/watch?v=WFCOa4tjHeo&feature=related

:seriousf::ok:Geniale film...

bass blom
7 juni 2011, 00:41
wenge, brr, jeugdtrauma, eettafel, door oude heer gemaakt, balken van 8 x 8 cm, splinters in handen / armen.

pueblo
7 juni 2011, 09:10
ziet er nice uit :rockon:

Liquid_Metal
7 juni 2011, 09:12
Die halzen wat zijn die mooi.

+1. Hoewel misschien een beetje teveel verschillend hout. Ik vind 5-piece met twee soorten hout altijd erg gaaf.

Steelduines
7 juni 2011, 09:19
Het zijn echt wel mooie beestjes geworden !!

Om even in de eurotrip namen te blijven de donkere kan je ook Blackbird noemen. Veel plezier ermee..

budje
7 juni 2011, 09:20
Gewoon mooi spul!!!! En dat ik die filmbeelden dan weer niets vind... ik zal wel n ouwe lul worden :seriousf:

Hendriks
7 juni 2011, 09:22
De quote dat ze nu redelijk spelen, vergelijkbaar met een Gibson LP begrijp ik niet helemaal....



Hij heeft ze beide bespeelt dus tja , hij is ervarings deskundige .
De Warmoth strat die ik nu heb speelt ook fijner dan menig strat die ik eerder heb gehad , dat zegt echter niets over de gehele kwaliteit.
Er zijn natuurlijk veel meer factoren die bepalen hoe fijn een gitaar wel of niet lekker speelt , maar dan zijn veelal persoonlijke , hals profiel,radius,frets , etc en Orph vind deze dan gelijkwaardig spelen als een Gibson .

munkie
7 juni 2011, 09:48
Die headstocks en die kruisjes inlays vind ik wat te gothic. Verder mooie planken hoor. Gelamineerd necks, veel sterkere constructie dan Gibson. Mooie gladde overgang van body naar neck, kan je beter bovenin komen. Mooie tops. 3 humbuckers, mooi en bruikbaar qua geluid.

Laat je zo zo mat of moeten ze nog worden gelakt?

smullie
7 juni 2011, 10:00
Die headstocks en die kruisjes inlays vind ik wat te gothic. Verder mooie planken hoor. Gelamineerd necks, veel sterkere constructie dan Gibson. Mooie gladde overgang van body naar neck, kan je beter bovenin komen. Mooie tops. 3 humbuckers, mooi en bruikbaar qua geluid.

Laat je zo zo mat of moeten ze nog worden gelakt?

Ik vind die inlegkruisjes dan weer heel knap... Smaken verschillen he...
Wij mogen ervan vinden wat we willen, zolang Orpheo er maar gelukkig mee is he... :supercool:

iWishmaster
7 juni 2011, 10:09
Persoonlijk 200% niet mijn smaak, maar toch wel knappe gitaren hoor!

Jammer dat de afstelling zo tegenvalt. Misschien toch even langs de gitaar-techneut? Kost je een ~100 euro per gitaar, maar dan zou je ze toch wel goed bespeelbaar moeten krijgen denk ik zo.

sideburns
7 juni 2011, 10:19
Lijkt me een erg prettige hals / body overgang, mooi en solide gedaan,

Veel plezier ermee !

Rinze
7 juni 2011, 10:36
Ik vind de voorkanten mooi, de achterkanten minder. De kopvorm valt me zo 100% mee nu ik hem in het geheel zie. Voorkant van beide gitaren is stoer, achterkant roept bij mij jaren 80 edelgitaarassociaties op.

JTB
7 juni 2011, 10:51
Ik vind het geile planken hoor, ik hou wel van dat hout. Ok wel over the top, maar toch mooi hoor. Ik blijf alleen die 3 pu op een les paul-achtige lelijk vinden.

Kim Wilson
7 juni 2011, 10:55
Twee dezelfde gitaren, die er gewoon als Gibsons uitzien? En daar zulke toestanden voor over hebben? :dontgeti:


Nee, gekheid, wat een verhaal zeg. Ik volg het topic al een poos en ik ben blij voor je dat het uiteindelijk nog zo afgelopen is. Voor zover ik het kan zien, zijn het in de basis ontieglijk mooie gitaren. Mooie houtsoorten en echt schitterende halzen. Nu nog even de puntjes op de i laten zetten door een goeie bouwer en je kunt weer twee kunstwerkjes aan je collectie toevoegen. :ok:

guitarkid
7 juni 2011, 11:30
De quote dat ze nu redelijk spelen, vergelijkbaar met een Gibson LP begrijp ik niet helemaal....

Hij bedoelt ongetwijfeld dat een Gibson LP "redelijk" speelt.... ;)

Noctiis
7 juni 2011, 11:40
De Klingon Empire zal trots zijn op die gitaren. Zonder slag of stoot valt er geen eer te behalen natuurlijk ;)

Orpheo
7 juni 2011, 11:56
dank voor de complimenten. ik snap zeker dat dit niet voor iedereen is. er zijn dingen in de gitaar waar iedereen wel wat in kan zien. bv de sobere lak en tops, de LP vorm, houtsoorten, de halzeen, of juist het extreme van de toets en inleg, of de koppvorm, en ik kan me dus ook voorstellen dat het totaalplaatje niet is wat iemand anders (snel) zou willen. maar dat is precies wat ik bedoel: Ik maak ze voor mij, en nietom iemand anders te plezieren :)

de hals is inderdaad buttery slick, en die heel ook. speelt echt heel lekker. maar, sorry dat ik 't zeg, m'n warmoths spelen fijner.

wat ik bedoelde met die opmerking van gibson LP custom; ik vind dat deze gitaren ongeveer even goed (of crappy) spelen als een gibson LP custom, diie je zo uit het rek vist bij de gemiddelde winkel. Mijn warmoths spelen (voor mij) tig keer beter, niet aan te tippen. voor mij dus.

de inleg van de kop is heel erg mijn ding. Ik wilde dat alles her en der terug kwam wat met mij te maken heeft, wat mij op een bepaalde manier ergens toe aanzette, en ik wilde een logo wat iets weg had van de gibson split diamond, maar toch weer iets dat met mij te maken had. Dus, het klingon-logo. Had het ook niet anders willen zien, eigenlijk.het past er perfect bij! de vorm van de headstocks is mijn ontwerp.

Ik denk niet dat een gitaarbouwer hier nog heel veel aan kan doen, behalve een refret, en dan met basfrets (als t maar ultrahoog is) en dan opnieuw vlakken. De hals moet zich eerst zetten, zover ben ik al wel. de bespeelbaarheid word met de dag beter, en zolang de actie op de lage snaren hoog is, en op de hoge snaren laag, ben ik happy. voor mij is het intro van 'sweet child of mine' een goede manier om te kijken of de gitaar matig, redelijk of goed bespeelbaar is. hoe beter bespeelbaar, hoe soepeler ik 'm uit de vingers krijg (vind dat een klotelick, hoewel ie niet perse lastig is).

versterkt hoor je de ratel nauwelijks, gelukkig. heb gisteren de eerste snaar gebroken. de hoge E. darned. het balletje liet los. gelukkig is dat dus geen braampje oid! het stuk snaar dat om het balletje heen zit brak aan de onderkant af. rare plek dus. Ik probeerde het balletje er terug op te winden, en de snaar brak weer, dus ik denk dat 't een defect van de snaar zelf is, dat de snaar zelf niet super is. kan gebeuren.

ik ben blij dat het klaar is.

Ik had ze gisteren op de grond liggen, en ik kwam de kamer even later in, en dacht, huh? wat doen die LP customs daar nu?! het parelmoer+ zilver, donkere tops en multiply binding geeft echt die LP custom feel.

de lak blijft zo. ik blijf ze in de olie houden, danish oil, net als hun 'warmoth' broertjes. de warmoth broertjes zijn even zwaar (met de purpleheart/rosewood lichter dan de padouk/wenge, net als deze 2). ook met kruis inleg, alleen dan minder bindings.

@munkie: heb je ook die volute gezien op de halzen? deze halzen zijn echt STERK. niet normaal. Ben had 2 ruwbouw halzen liggen. en ik mocht er eens op staan. Ken je dat clipje op youtube van die gast van Steinberger die op z'n hals gaat staan? nou... deze halzen trekken dat ook. Vooraf en achteraf effe met de straight edge gemeten, en voor dat ik erop ging staan was ie recht, en daarna ook. ik merk 't bij m'n eerste crimson. dat ding is stabiel tot en met. de trussrod heeft moeite om ze bij te stellen, ik merk dat bij die eerste ook.

had ik verteld dat Ben op m'n eerste dot-inleg gemaakt heeft? kon m'n weg toch niet zo goed vinden op die gitaar zonder inleg, behalve op de 12e fret.

Sinner1980
7 juni 2011, 13:17
Het resultaat mag er zijn man,qua looks dan.

Die headstock vind ik zeker niet verkeerd,de overall look ook niet behalve dan die 3 pickups;spuuglelijk vind ik dat maar goed,dat vind ik.

Ik dacht trouwens dat jij een ehekel aan Sperzels had? Vanwaar die keuze dan bij deze gitaren?

Orpheo
7 juni 2011, 13:18
Het resultaat mag er zijn man,qua looks dan.

Die headstock vind ik zeker niet verkeerd,de overall look ook niet behalve dan die 3 pickups;spuuglelijk vind ik dat maar goed,dat vind ik.

Ik dacht trouwens dat jij een ehekel aan Sperzels had? Vanwaar die keuze dan bij deze gitaren?

Die flapdrol van een Ben Crowe was vergeten dat ik gotohs wilde, en had sperzels besteld, en die had ie in huis. en een 'gegeven paard' ga ik niet in de bek kijken.

Tupelo
7 juni 2011, 13:18
Netjes inderdaad, alleen de headstocks vind ik ook wat minder; kleurtjes en hout-tekeningen zijn super; zien er behoorlijke exclusive uit.

sjaak1990
7 juni 2011, 13:23
Vind ze er prachtig uitzien. De ideeën achter alle details vind ik erg mooi. Vooral de houten kapjes aan de achterkant en de halzen, inclusief de diepe cut bij de body, zien er super uit.

DaveItUp
7 juni 2011, 13:33
Hopelijk worden ze uiteindelijk helemaal naar wens, kan alleen het gevoel niet ondrukken dat je feitelijk je "ultieme" gitaren al hebt gevonden in die warmoths en dat deze in the end toch soort van "overbodig" blijken te zijn?

Vind vooral de "bruine" top erg mooi. De backs en halzen vind ik wat minder, maar da's gewoon smaak natuurlijk. De headstock valt me alleszins mee, had gedacht dat ik ze lelijk zou vinden, maar ziet er wel ok uit uiteindelijk.

Veel plezier ermee!

HaroldA
7 juni 2011, 13:40
Ik heb de foto's nog eens goed bekeken en ik vind de erg slecht geplaatste tuners en de 3 pickups dealbreakers. Ik hoef ze niet. Boeit jou natuurlijk voor geen meter.

Orpheo
7 juni 2011, 14:34
Ik heb de foto's nog eens goed bekeken en ik vind de erg slecht geplaatste tuners en de 3 pickups dealbreakers. Ik hoef ze niet. Boeit jou natuurlijk voor geen meter.

al zou je ze willen, je krijgt ze niet ;)

3 pickups, dat vind ik mooi, en die tuners, als ik er gotoh's op ga zetten, zie je d'r niks van. ik neem aan dat je het over de hoeken hebt. de locatie van de gaten, daar kon ik vrij weinig aan doen natuurlijk.

HaroldA
7 juni 2011, 14:40
die tuners, als ik er gotoh's op ga zetten, zie je d'r niks van. ik neem aan dat je het over de hoeken hebt. de locatie van de gaten, daar kon ik vrij weinig aan doen natuurlijk.

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/IMAG0505.jpg

De tuners aan het uiteinde van de kop staan echt heel erg schots en nog schever. Naar binnen, naar buiten... Gaten kunnen volgens mij niet echt anders.

Orpheo
7 juni 2011, 14:44
http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/IMAG0505.jpg

De tuners aan het uiteinde van de kop staan echt heel erg schots en nog schever. Naar binnen, naar buiten... Gaten kunnen volgens mij niet echt anders.

op die ene met de paarse achterkant staan de tuners bovenop de kop (g en d) naar elkaar toe, die anderen staan recht. op die ander staan ze allemaal recht op de D na, die staat wat naar binnen. althans, dat is het hier IRL zeg maar. de foto verdraait het een tikkie.

goh, dat dat nu is waar je over struikelt. rechte tuners. ik kan zo 5 dingen opnoemen waar ik me meer aan erger.

HaroldA
7 juni 2011, 14:47
ik kan zo 5 dingen opnoemen waar ik me meer aan erger.

De clowneske kleuren van de nek en 3 gouden pickups? Voor de rest kan ik met die foto's niet echt oordelen over afwerking- en/of materiaalfouten.

Orpheo
7 juni 2011, 14:54
De clowneske kleuren van de nek en 3 gouden pickups? Voor de rest kan ik met die foto's niet echt oordelen over afwerking- en/of materiaalfouten.

ghehe, tis puur natuur. ik vind zoiets als dit veel verschrikkelijker:

http://www.megamusiconline.com.au/images/images_big/jackson_rx10d_pink.jpg

of

http://www.rockbottommusic.com/bcrich.jpg

de tearout, de recesses van de tuners, hoe de backplates vast zitten, een klein stukje binding dat niet goed zit. Daar kan ik me echt wezeloos aan ergeren. die tuners? nee, echt niet. 3 pickups? vind ik het fijnst spelen. houtsoorten? mijn keus.

bass blom
7 juni 2011, 14:55
orph.. die ene met de paarse achterkant.. is de body daarvan nou groter dan de andere of zijn ze gelijk?

Sinner1980
7 juni 2011, 14:58
Die flapdrol van een Ben Crowe was vergeten dat ik gotohs wilde, en had sperzels besteld, en die had ie in huis. en een 'gegeven paard' ga ik niet in de bek kijken.

Ik schrok al...

Heb ook Gotoh's op mijn ESP tegenwoordig,prima tuners man

Orpheo
7 juni 2011, 15:02
orph.. die ene met de paarse achterkant.. is de body daarvan nou groter dan de andere of zijn ze gelijk?

hm, leuke vraag. ga effe meten. volgens mij niet.


edit; nee dus. ze zijn gelijk. misschien een millimetertje verschil, maar niks enorms. was al verbaasd toen je 't vroeg :P

Orpheo
7 juni 2011, 15:05
Ik schrok al...

Heb ook Gotoh's op mijn ESP tegenwoordig,prima tuners man

ik heb alleen maar gotoh's. weet je wat t is met gotoh's. ze installeren zo lekker makkelijk. hup. op de kop ermee, boutje vast draaien, rechte lat op de bovenkant, recht drukken, priem pakken, gaatje markeren, boren, schroeven. klaar. oh, en het schroefdraad is langer van de moer, dus je headstock kan dikker zijn!!!

met sperzels is het rotter. je moet eerst een goede mal hebben, en dan 'm recht hebben, en dan dus de juiste loodlijn kiezen etc etc. oh wat haat ik die krengen. en dan nog de juiste boor, tis een rare maat. 2.5mm is te dun, 3 is te dik. en dan perfect recht, en dan zul je zien dat het pennetje op de tuner zelf beetje scheef zit, dus je gaatje moet je gaan ruimen etc etc etc

ik haat ze :)

bass blom
7 juni 2011, 15:05
hm, leuke vraag. ga effe meten. volgens mij niet.


edit; nee dus. ze zijn gelijk. misschien een millimetertje verschil, maar niks enorms. was al verbaasd toen je 't vroeg :P

dan zal het optisch bedrog zijn door de kleur of de stand van de cam.
ik ga ze steeds mooier vinden die lompe dingen :D

Orpheo
7 juni 2011, 15:16
dan zal het optisch bedrog zijn door de kleur of de stand van de cam.
ik ga ze steeds mooier vinden die lompe dingen :D

haha ik ook ;) ik vind sommige plekjes echt kunstwerkjes. de koppen (hoe het stukje fineer bij het ronde deel bovenop eruit piept), de kop inleg, de toets, de heel, bindings...


Ik ga nu 50 neodymium magneetjes kopen voor 4 euro :P daarmee moet ik toch wel die backplates vast kunnen zetten denk ik zo. van achteren uitboren, vastlijmen, en dan op het paaltje (van hout, lekker makkelijk bewerken!) ook een magneetje. het gaatje dek ik af met parelmoer. ook kwestie van boren en lijmen. ik laat dan een hoek vrij, dus 3 vaste punten voor de potcavity en 2 voor de togglecavity.

deejee
7 juni 2011, 17:50
Orpheo, ik moet je feliciteren met je vasthoudendheid. Zoals ik een vorige reactie liet weten er geen heil meer in te zien, uit eigen ervaring uit mijn werkverleden, moet ik mijn woorden terugnemen en wens ik je veel plezier met je nieuwe aanwinsten hoewel je er nogal wat aan te verbouwen hebt, maar beter iets dan niets. Succes.

interessander
7 juni 2011, 17:56
Toch een soort van eind goed al goed......
Jammer dat je er zelf nog veel werk aan hebt te verrichten, maar goed dat je ook niet bang bent om aan de nekken te gaan schaven om deze te verbeteren.
Dit vind ik wel een van de meest kwalijke punten wat Crimson guitars betreft, dat hij -afgezien van de belachelijk lange wachttijd- constructief geen goed werk heeft geleverd.

De V
7 juni 2011, 18:07
Nou Orpheo, ik moet zeggen dat het twee prachtige planken zijn geworden!
Waren ze het wachten en de ellende waard, of ben ik te vroeg met dat te vragen?

Overigens kan ik er met mijn verstand niet bij dat je zoveel LP's (hoeveel zijn het er inmiddels?) zou willen hebben die onderling misschien maar weinig verschillen (kan ik moeilijk over oordelen), maar als jij er gelukkig van wordt, ga je gang!:cooler:

Tankman
7 juni 2011, 18:10
Orpheo, je hebt wel goede smaak wat betreft mooie stukken hout. M'n complimenten! Ik vind het ook erg mooie gitaren geworden. Ik ben zelf alleen niet zo van 3 humbuckers, maar goed, de gitaren zijn ook niet van mij. Het ziet er allemaal knap uit! Gefeliciteerd!

jze
7 juni 2011, 20:21
Zo, die zien er bruut uit! Dat hoge gewicht geloof ik meteen als ik de foto's zie, mooi hout. Bij deze gitaren vind ik de drie pickups niet eens vreemd uitzien. Succes met het verder afwerken!

Braindead
7 juni 2011, 20:48
Shit wat een vette gitaren man! Dat ziet er weer erg goed uit. Die necken zien er trouwens wel erg groot en breed uit. Hopelijk kan je met de mankementen leven. Nou ja, je zal wel moeten ;)

Orpheo
7 juni 2011, 22:09
Nou Orpheo, ik moet zeggen dat het twee prachtige planken zijn geworden!
Waren ze het wachten en de ellende waard, of ben ik te vroeg met dat te vragen?

Overigens kan ik er met mijn verstand niet bij dat je zoveel LP's (hoeveel zijn het er inmiddels?) zou willen hebben die onderling misschien maar weinig verschillen (kan ik moeilijk over oordelen), maar als jij er gelukkig van wordt, ga je gang!:cooler:

Ik denk dat Ze t uiteindelijk wel waard zijn. Ik heb 16 warmoths, 3 crimsons, 2 gibsons, en 2 overig. Ze lijken gelijk, maar verschillen onderling enorm. Een ibanez jem en een john mayer strat lijken ook op elkaar, maar verschillen toch ook enorm?

Alder body, check
Maple neck, check
Trem, check
3 pickups, check

Lekker generaliserend, i know. Maar om even aan te geven hoe erg mijn les pauls verschillen.

@interessanter constructief is t ok, iets te ok zelfs.dit zijn gitaren gemaakt TOT in de eeuwigheid. Het zijn bepaalde,kleine details. Maar goed, door veel te spelen zal ik over 20 jaar nieuwe frets erop kunnen zetten. Ze zijn namelijk van roestvrij staal.

En ja, de halzen zijn breed. De breedste op mn warmoths zijn nog smaller...

Oh ja.eerder in dit topic werd mijn Twitter aangehaald. Heb wat familiefotos neergezet

SantaX
7 juni 2011, 22:31
Ik vind de halzen in elk geval wel echt geil :lovelove:

Orpheo
8 juni 2011, 15:31
een half uur me kwaad maken met een fuckin zakmes, omdat ik niks anders heb, en hup, de hals van de wengetop is weer een millimeter dunner. die ander doe ik morgen. nu ga ik naar werk.

maar ik heb nog een probleem. De pickups.

ja, ze zijn stil, ze brommen niet
ja, ze feedbackken pas als ik 't wil
ja, ze zijn hotter dan een duncan JB
ja, ik heb ze ontworpen

en daarin zit het probleem. wat was mijn ontwerp?! Ik weet 't niet meer. Ze zijn maar 9.5k, dus zoveel mogelijkheden heb je niet. maar het gekke is. de halspup en de brugpup zijn ieder 9.5k, maar ze verschillen als hemel en aarde van elkaar. de brugpup scheurt en brult en is ranzig en rauw met dikke harmonics. ik kijk ernaar, en de pinches vliegen uit m'n amp. De halspup is dik, smooth, gearticuleerd, maar niet 'congested' zoals de dean hands without shadows.

ik weet gewoon niet meer wat ik bedacht heb, potjandrie.

humbucker
8 juni 2011, 15:38
Toch bizar, je telt een paar duizend euro neer en wacht een paar jaar voor een 2 gitaren en gaat er dan aan lopen klooien met een zakmes :???:


Jouw wegen zijn behoorlijk ondoorgrondelijk imo :)

Triggy
8 juni 2011, 15:40
Komt gewoon door de totale configuratie denk ik.
Dikke halzen, zware body's etc.
Maarre als het precies is zoals je had gedacht....dan komen je dromen toch alsnog uit?!
Overigens ook vanuit mijn kant nog gefeliciteerd met de geslaagde tocht naar Engeland. Ik vind het een stel indrukwekkende gitaren. Die koop je zo nergens meer, dus uniek....

Orpheo
8 juni 2011, 16:01
Toch bizar, je telt een paar duizend euro neer en wacht een paar jaar voor een 2 gitaren en gaat er dan aan lopen klooien met een zakmes :???:


Jouw wegen zijn behoorlijk ondoorgrondelijk imo :)

ik heb vrij weinig keus kerel. Ik merk aan alles van de gitaren dat de hals te dik is. Als ze een mond hadden gehad hadden gezegd: HELP MIJN HALS IS TE DIK!!!!!! er moet een holling in komen, en de halzen zijn te dik om er een relief in te maken. Dus ze moeten dunner. Dus er moet hout af. Hoe doe je dat? tja, je kan een haakse slijper nemen. maar ik heb die nooit gebruikt, en heb dus kans dat ik ook zo door de hals heen zit. en dat vind ik een te pijnlijk geintje. Ik kan schuurpapier pakken, maar heb je enig idee hoe hard pau ferro en bubinga zijn?! Ik kan schraapstalen nemen, als ik die had. maar die heb ik niet, dus ik neem wat ik voor handen heb. Een vlijmscherp zakmes. En nadat de vorm erin zit, pak ik grit 60 om de markeringen weg te halen, en dan grit 120 en 220 om het smoother te maken. Ik heb ongeveer 2 vellen nodig voor een hals, per grit. belachelijk veel, maar het hout is zo hard dat het schuurpapier gewoon op is na een paar halen.

en dan zeggen, breng het naar een luthier? en dan? hij doet precies hetzelfde als ik :seriousf: alleen dan met een schraapstaal of japanse zaagvijl. ben ik m'n gitaren weer kwijt, en ben ik nog meer geld kwijt. nu slechts 2.5 euro aan schuurpapier.

daarnaast, nu voel ik precies wat ik doe, en kan ik de vorm heel goed aansturen.

tis overigens niet grappig meer hoe dik die halzen zijn joh. echt honkbalknuppels. mijn 1 inch fatback warmoth halzen lijken ibanez halsjes vergeleken hierbij.

Orpheo
8 juni 2011, 16:03
Komt gewoon door de totale configuratie denk ik.
Dikke halzen, zware body's etc.
Maarre als het precies is zoals je had gedacht....dan komen je dromen toch alsnog uit?!
Overigens ook vanuit mijn kant nog gefeliciteerd met de geslaagde tocht naar Engeland. Ik vind het een stel indrukwekkende gitaren. Die koop je zo nergens meer, dus uniek....

er zitten een paar kleine defecten in, met als grootste de tearout in het purperhart, en wat minder dat de platen niet zo zitten hoe ik wil (mijn schuld, heb t niet gezegd, kwam er pas te laat achter hoe je 't mooi kon doen) en de bespeelbaarheid. maar dat komt goed.

bass blom
8 juni 2011, 16:06
met een zakmes :seriousf:

Kim Wilson
8 juni 2011, 16:13
5000 euro neertikken voor twee gitaren, maar niet even een paar tientjes uitgeven voor deugdelijk gereedschap? Vergeef me mijn onwetendheid, maar daar snap ik geen reet van.

edje kadetje
8 juni 2011, 16:20
ik vind het heel erg mooi.

de halzen,
de body's
drie elementen

enige wat ik minder vind zijn de headstocks.

En denk elke keer als je erop speelt aan het magische stonehenge, dan klinkt het nog eens een pak mooier.

Sjoerdo
8 juni 2011, 16:34
5000 euro neertikken voor twee gitaren, maar niet even een paar tientjes uitgeven voor deugdelijk gereedschap? Vergeef me mijn onwetendheid, maar daar snap ik geen reet van.

If it works it works, wat zeik je nou :stop:

Zoek maar eens op youtube naar O'Brien, die freest met een afgeslepen boortje en maakt schraapmessen van oud ijzer, and it works like a charm!

grayfink
8 juni 2011, 16:40
Ik zou het toch met een haakse slijper proberen :cool:

Orpheo
8 juni 2011, 16:43
5000 euro neertikken voor twee gitaren, maar niet even een paar tientjes uitgeven voor deugdelijk gereedschap? Vergeef me mijn onwetendheid, maar daar snap ik geen reet van.

Allereerst, t was 1500 voor de hollowbody, en 1600 voor de 2 die je nu ziet,bij elkaar, heb me vergist in wat ik over had gemaakt, zoals ik al eerder.aangaf.

Verder, ik gebruik wat ik heb,met goed gevolg. Met andere middelen haal je er in 1 klap vaak teveel af, en met mijn zakmes kan ik t perfect afschaven tot hoe ver ik t wil. Of het nu alleen n schraapstaal is met n houten handvat of een schraapstaal met in het handvat nog wat goodies verstopt, is mij om t even.

RS-Rik
8 juni 2011, 16:52
Maak een soort radiusblok van het breedste stuk. Als je'm daarmee schuurt en je komt bij de toets dan weet je dat je precies goed zit, alleen moet er naarmate de hals langer wordt er nog iets meer af.


Lekker groot, hol blok pakken, dat zou ik doen.

En (goed) schuurpapier is wel duurder dan 2,50...

En ik denk dat die harde houtsoorten zich ook wel goed laten schuren tot bijv. p400 (tenzij ze echt olie-achtig zijn). Daarna kun je ze spuiten met blanke lak of wat je wilt. En evt later de lag wat "breken" met P1200 om het stroeve eraf te krijgen.