PDA

View Full Version : [TUNERS] Is er nu veel verschil tussen erg dure tuners en goedkopere?



DemolitionColorScheme
18 mei 2011, 12:17
Ik was aan het rondkijken op wat websites en ik zie soms tuner setjes oplopen tot €150,- In hoeverre zijn die nu beter dan bijv. de stock tuners op mijn Gibson Les Paul Studio?

HaroldA
18 mei 2011, 12:29
Stock Gibson tuners hebben een verhouding van 1:7 of 1:8. TonePros (e.d.) gaan tot 1:16.

Voor stemvastheid maakt het niets uit (topkam en weinig wikkelingen zijn veel belangrijker), maar gebruikersgemak gaat met sprongen vooruit! :ok:

DemolitionColorScheme
18 mei 2011, 12:31
Gebruikersgemak? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Het draaien aan tuners is niet bepaald een ... uitdaging.

HaroldA
18 mei 2011, 12:31
Gebruikersgemak? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Het draaien aan tuners is niet bepaald een ... uitdaging.

Je kunt veel nauwkeuriger draaien. Ik vind het fijn.

Mitch
18 mei 2011, 12:34
Daar heb je dan ook windertjes voor. Met een grotere ratio kun je wat fijner stemmen. Maar als we het dan over gebruikersgemak hebben dan zie ik meer in stemmechanieken als Sperzels locking. Snaar erdoor, vastdraaien, afknippen, paar slaagjes opdraaien en je bent klaar. Of de methode zoals beschreven door piezo in Diversen. Dat is gebruikersgemak.
Maar goed, kwaliteitsverschil is er wel, maar de topkam blijft het belangrijkste.

DemolitionColorScheme
18 mei 2011, 12:39
Okay, duidelijk! Geen verschil in stemvastigheid is alles wat ik eigenlijk wilde weten. Prima.

HaroldA
18 mei 2011, 12:41
Okay, duidelijk! Geen verschil in stemvastigheid is alles wat ik eigenlijk wilde weten. Prima.

Nou ja, dan moeten het wel geen slechte tuners zijn, maar standaard Gibson tuners zijn eigenlijk altijd wel goed genoeg.

Vervangen doe je voor de "Luxe".

Mitch
18 mei 2011, 12:44
Heel veel mensen klagen onterecht over de stemmechanieken van Gibson, die Klusons. Ik vind ze uitstekend, maar je topkam moet gewoon in orde zijn. Laatst ook weer een gast, nota bene een ervaren gitaarverkoper bij een grote winkel, die zei onmiddellijk zijn goedkope mechanieken op zijn Junior te hebben vervangen want dat ding was zo snel vals. Het enige verschil met de mechanieken op Standards zijn de knopjes :???:

DemolitionColorScheme
18 mei 2011, 12:47
Ja, precies. Maar de topkam is in orde. Ik heb nogsteeds wat stem-problemen, maar dat kan ook komen omdat de snaren nog redelijk nieuw zijn en daardoor nog even moeten 'pakken' bij de topkam en de brug. Ik wilde alleen voor de zekerheid weten in hoeverre tuners effect hebben op de stemming. Ik wist wel weinig, maar wat is 'weinig' you know.

Sinner1980
18 mei 2011, 12:51
Interessant dit...dit filmpje heeft me ook aan het denken gezet over oa andere tuners (maar ook brug etc):

http://www.youtube.com/watch?v=53an1DakgCg

Deze gast heeft het ook over meer sustain:zou het?

Gretsch 5120
18 mei 2011, 12:53
Maar als we het dan over gebruikersgemak hebben dan zie ik meer in stemmechanieken als Sperzels locking. Snaar erdoor, vastdraaien, afknippen, paar slaagjes opdraaien en je bent klaar.

Helemaal mee eens: een setje snaren zit er bij mij nu binnen de 10 minuten op, gestemd en wel. Ik heb op mijn Gretsch een setje Sperzels gezet en mijn tele 72/Sustainer bouwsel een set Klusons. Beiden erg goed en goed stemvast.

DemolitionColorScheme
18 mei 2011, 12:54
Interessant dit...dit filmpje heeft me ook aan het denken gezet over oa andere tuners (maar ook brug etc):

http://www.youtube.com/watch?v=53an1DakgCg

Deze gast heeft het ook over meer sustain:zou het?
Max Guitar Store ... uhuh.
Ik krijg altijd teveel een verkoperspraat gevoel bij ditsoort dingen.
Iemand die wat over deze video wil zeggen?

Mitch
18 mei 2011, 13:02
Ik werd al een beetje American-moe bij het feit dat de Tonepros de "official upgrade tuners" zijn :roll: maar ik haakte defintief af bij het punt dat de Tonepros stemmechanieken 'een beetje dikker' zijn (beoeiend) en "dieper eehh...steviger in de kop zitten en ze geven dus veel meer sustain". Moet iemand me echt effe uitleggen hoe het ene mechaniek dieper in de kop zit dan de ander. De gaten voor een mechaniek zijn door-en-door. Hoeveel dieper wil je gaan?
Hij voegt nog wel toe dat het allerbelangrijkste de andere ratio is. Dat klopt.

EDIT: hij doet nog wel een demootje achteraf, waar hij aangeeft dat de gitaar helemaal tot leven is gekomen, maar laat niks vooraf horen. Meten is weten. Ik zit momenteel net iets teveel in de wetenschappelijke artikelen om hiervan onder de indruk te zijn :D

Nielsje
18 mei 2011, 13:02
Net even gekeken:

duidelijk gewoon een demofilmpje over hoe iets geïnstalleerd wordt.
De argumenten die meneer gebruikt worden maar matig onderbouwd (je moet de stukjes onderbouwing uit het hele filmpje halen). Als je zoekt naar een duidelijke onderbouwing waarom dat Tonepros spul beter werkt, dan moet je elders zoeken.

Wel vind ik het typisch dat de gitaar gewoon op de werkbank ligt. Ik leg ze altijd netjes op een handdoek oid..

DemolitionColorScheme
18 mei 2011, 13:06
Het is gewoon een video om iets aan te smeren. Op het einde hoor je hem ook zeggen dat je echt kunt voelen dat de sustain verbeterd is ...
Ik ben altijd erg skeptisch over ditsoort dingen.

Orpheo
18 mei 2011, 13:13
ik gebruik altijd gotoh tuners. kosten 25 euro per set (bij warmoth). en dat zijn de beste tuners die ik ooit heb gehad. punt. 1:18 ratio. hoef niks anders.

hij zegt in dat filmpje 'de gitaar is prima afgesteld dus daar gaan we niks aan veranderen'. huh? je veranderd de brug, inclusief studs. hoe the bleep wil je dan niet nogmaals de 'afstelling' opnieuw doen? je moet 't toch effe goed afstellen. dus je doet wel wat aan de afstelling.


blaaaaat blaat blaaaaat, wat een gebakken lucht.

beruk
18 mei 2011, 13:14
DCS: Waarschijnlijk hebben ze tooonnnneeechaaammberssss :soinnocent:

DemolitionColorScheme
18 mei 2011, 13:18
DCS: Waarschijnlijk hebben ze tooonnnneeechaaammberssss :soinnocent:
badumching! (http://instantrimshot.com/)

:sssh:

Sinner1980
18 mei 2011, 13:28
Het is gewoon een video om iets aan te smeren. Op het einde hoor je hem ook zeggen dat je echt kunt voelen dat de sustain verbeterd is ...
Ik ben altijd erg skeptisch over ditsoort dingen.

Ik ook,absoluut. Zeker wat te gaat die tuners; andere ratio ok idd maar meer sustain enz... klinkt idd als een verkooppraatje.

Wat brug en tailpiece te gaat heb ik dan wel weer een hoop positieve verhalen over gelezen maar ook daarover vraag ik me af of de prijs het kwaliteitsverschil rechtvaardigt.
Even offtopic,sorry TS, maar heeft iemand hier nog wat zinnigs over te zeggen?

DemolitionColorScheme
18 mei 2011, 13:28
Ik ook,absoluut. Zeker wat te gaat die tuners; andere ratio ok idd maar meer sustain enz... klinkt idd als een verkooppraatje.

Wat brug en tailpiece te gaat heb ik dan wel weer een hoop positieve verhalen over gelezen maar ook daarover vraag ik me af of de prijs het kwaliteitsverschil rechtvaardigt.
Even offtopic,sorry TS, maar heeft iemand hier nog wat zinnigs over te zeggen?
Nee, is prima, ik ben ook wel benieuwd!

Nielsje
18 mei 2011, 13:29
Nou ja, ik heb wel eens aan een gitaar gewerkt met Tonepros hardware (was dat niet de gitaar van Emiel?). Het spul werkt wel mooi hoor. Maar ik heb de gitaar niet geprobeerd zonder, dus of het beter is.. geen idee.

HaroldA
18 mei 2011, 13:32
http://www.youtube.com/watch?v=53an1DakgCg

Ik heb die TonePros tuners ook! Beste tuners die ik ken en een directe replacement voor de Gibsons zonder gaten te hoeven boren.

Mitch
18 mei 2011, 15:57
Het is fijn dat je niks hoeft te boren voor die dingen, maar je wil toch niet met droge ogen beweren dat je meer sustain hebt met die tuners??
Wat betreft de locking brug: handig is het sowieso. Goed materiaal ook. Meer sustain? Geen idee, ik heb tot nu toe alleen maar of/of gehoord, nooit voor/na. Wel ben ik er van overtuigd dat de brugconstructie een belangrijk onderdeel is in de hele sound. Ik durf zelfs wel te zeggen één van de meest onderschatte. Waarom hebben Jaguars en Jazzmasters een korte sustain en een felle attack? Zet er maar eens een andere brug op....
De reden dat mensen met een Tele tóch voor drie massieve zadels willen gaan, al dan niet gecompenseerd voor intonatie? Sound.
In volgorde van belangrijkheid zou ik willen zeggen

hals
pickups
brug
body

maar daar valt over te kibbelen natuurlijk :D

HaroldA
18 mei 2011, 15:59
Het is fijn dat je niks hoeft te boren voor die dingen, maar je wil toch niet met droge ogen beweren dat je meer sustain hebt met die tuners??

Doe ik ook niet, ik zeg alleen dat ik ze fijn vind en de originele Gibson tuners niet.

Liquid_Metal
18 mei 2011, 16:17
Ik werd al een beetje American-moe bij het feit dat de Tonepros de "official upgrade tuners" zijn :roll: maar ik haakte defintief af bij het punt dat de Tonepros stemmechanieken 'een beetje dikker' zijn (beoeiend) en "dieper eehh...steviger in de kop zitten en ze geven dus veel meer sustain". Moet iemand me echt effe uitleggen hoe het ene mechaniek dieper in de kop zit dan de ander. De gaten voor een mechaniek zijn door-en-door. Hoeveel dieper wil je gaan?
Hij voegt nog wel toe dat het allerbelangrijkste de andere ratio is. Dat klopt.

EDIT: hij doet nog wel een demootje achteraf, waar hij aangeeft dat de gitaar helemaal tot leven is gekomen, maar laat niks vooraf horen. Meten is weten. Ik zit momenteel net iets teveel in de wetenschappelijke artikelen om hiervan onder de indruk te zijn :D

Haha strak! Daar kunnen wij wetenschappers niets mee.