PDA

View Full Version : Wat zijn de slechte eigenschappen van epiphone pickups?



rudolf
18 mei 2011, 11:45
Ik zit te twijfelen om een pickup upgrade uit te voeren op mijn epihone les paul custom om de volgende redenen:

1. het neck element is erg dof, als ik deze bij een solo oid gebruik dan val ik gewoon helemaal weg uit de mix.

2. ik kan maar weinig gain op mijn amp zetten op het Lead kanaal of heel de zooi begint rond te zingen. (=weinig is op 5/6 ong. JCM 2000 TSL 601) Pas nieuwe buizen dus dat kan het probleem niet zijn.

3. Ze pikken erg veel bijgeluiden op naar mijn mening.

4. brug pickup is een beetje dun, vooral op de hogere snaren.

zijn dit typische eigenschappen die epiphone elementen hebben of moet ik het ergens anders gaan zoeken?
Zou dit te verbeteren zijn met een upgrade?

Mr. Dynamite
18 mei 2011, 11:51
1. True, grootste kenmerk van de pups is dat ze dof en dichtgesmeerd zijn.

2. Op mijn TSL vond ik dat anders behoorlijk veel...

3. Geen last van.

4. Hmm herken ik niet zo 123

caliban
18 mei 2011, 11:57
Je klachten hebben duidelijk te maken met de pickups in de gitaar, dus lijkt een upgrade me een goed plan. De elementen in een Gibson vallen zelfs tegen ook daar is vervangen niet slecht. Ik weet niet wat voor geluid je zoekt, maar kijk een keer voor een set Seymour Duncan pu's.

Eko
18 mei 2011, 12:02
Rudolf,
Heb je alle klachten ook bij nieuwe snaren? Het geluid moet dan goed zijn. Snaren die oud zijn lopen in geluidskwaliteit heel snel achteruit. Het echte briljante geluid ( de echt hoge tonen) komen van de windingen om je dikkere snaren. Die zitten echter snel dicht met vuil en zweet. De toon is dan snel doffer.
Afgezien daar van , op een Epiphone zullen niet de beste Gibson elementen zitten uiteraard. Een uitwisseling met andere elementen zal een verandering in je geluid opleveren. Kijk uit dat je niet vermogens uit gaat geven om je geluid anders te krijgen. Je bent dan al snel bezig de meerprijs voor een andere gitaar uit te geven. Misschien dat je in de kennissenkring iemand hebt die een geluid heeft wat je aanspreekt en kijk eens wat daar gebruikt wordt. Misschien dat je op les eens kunt vergelijken. Of ga eens naar een winkel en vergelijk daar. Meest slimme is dan om je eigen gitaar mee te nemen.

Mitch
18 mei 2011, 12:36
Vrijwel alles wat je beschrijft heeft met de pickups te maken, m.u.v. het dunner klinken van de hogere snaren, dat kan ook gewoon de gitaar zelf zijn. Naar mijn idee een belangrijke kwaliteit van goed hout is dat het hoger op de toets ook goed blijft doorklinken. Ja oké, fretafwerking heeft daar ook invloed op, maar dat is het punt even niet nu.

2e rocker
15 juni 2011, 21:43
Ik heb het ook met mijn epi SG g-400 des tijds 300 euro. nu 220 ofzo.
ik heb hetzelfde(natuurlijk al lang een nieuwe gitaar)
Maar een vriend van mij kocht een Les paul van 400 euro, die elementen heeft waar ik wel van stond te kijken voor die prijs.

Venlonaer
15 juni 2011, 21:48
Ik heb nog wel misschien iets waar je interesse in kunt hebben. PM mij even.

macwilliams
15 juni 2011, 21:50
Epi elementen zijn qua klank best dof, als je die vervangt voor SD's oid dan gaat er een kompleet nieuwe wereld voor je open. :)

CID-Gibson
15 juni 2011, 22:25
Beste Rudolf

Wat je mij hier allemaal verteld heb ik geen probleem mee, hier is dit alles in orden de klank dus, ik heb “denk” ik dezelfde gitaar dan jij.
Dan spreek je over prijs en wat je ervoor hebt, en je versterker ‘lol’ rond dezelfde prijs?.
Kijk het wil niet zeggen als je een gitaar nieuw koop dat ze niet al 4 jaren in de winkel zit te wachten op een koper, en die kerel in de winkel gooit zijn verwarming ook uit als de winkel dicht gaat.
In hout zit nu een maal leven “beweging het zet uit en krimpt” dus ga er niet van uit als je gitaar nieuw is dat de snaren dit ook zijn. Span je een boog op en laat je die 4 jaren in een hoek staan schiet je er ook geen pijl meer mee af. Regel een, bij kopen van een gitaar ALTIJD nieuwe snaren erop.
En “voor de lol” als in de zomer op een jaar 200 man met hun zweet pollen op deze gitaar even rotzooien heb je met de beste sneren al niks meer over aan klank.
Ook de verkoper speelt er +/- 200 keer op als hij een demo speelt om ze te verkopen.

En voor de rest zoek ik nog volk voor op mijn mesenger die goed met de gitaar zijn computerman@live.be

Dat heb je met een origineel Gibson ook bij aankoop mot dit ding totaal aan een revisie onderworpen worden, ook al komt ze direct uit het fabriek.

Groetjes

macwilliams
16 juni 2011, 05:45
Ik denk dat het allemaal heel goed, lief, aardig en met de allergrootste overtuiging bedoeld is maar damn wat staat er een hoop onzin in je post. Zo erg dat ik zelfs sterk twijfel of je niet per ongeluk in het verkeerde topic gereageerd hebt. :seriousf:

Natuurlijk zijn er gitaren die wat langer in een winkel blijven hangen dan anderen maar meestal zal dat heus wel meevallen en kun je goed achterhalen hoe oud een gitaar is.

Snaren kunnen dof klinken door veroudering en vervuiling maar dat valt nog mee in vergelijk met de epi elementen die ik ken.

De temperatuurs verschillen moeten wel groter zijn dan die paar graden tussen de nacht en de dag stand van een verwarmings thermostaat.

Johannes
16 juni 2011, 06:08
Beste Rudolf

Wat je mij hier allemaal verteld heb ik geen probleem mee, hier is dit alles in orden de klank dus, ik heb “denk” ik dezelfde gitaar dan jij.
Dan spreek je over prijs en wat je ervoor hebt, en je versterker ‘lol’ rond dezelfde prijs?.
Kijk het wil niet zeggen als je een gitaar nieuw koop dat ze niet al 4 jaren in de winkel zit te wachten op een koper, en die kerel in de winkel gooit zijn verwarming ook uit als de winkel dicht gaat.
In hout zit nu een maal leven “beweging het zet uit en krimpt” dus ga er niet van uit als je gitaar nieuw is dat de snaren dit ook zijn. Span je een boog op en laat je die 4 jaren in een hoek staan schiet je er ook geen pijl meer mee af. Regel een, bij kopen van een gitaar ALTIJD nieuwe snaren erop.
En “voor de lol” als in de zomer op een jaar 200 man met hun zweet pollen op deze gitaar even rotzooien heb je met de beste sneren al niks meer over aan klank.
Ook de verkoper speelt er +/- 200 keer op als hij een demo speelt om ze te verkopen.

En voor de rest zoek ik nog volk voor op mijn mesenger die goed met de gitaar zijn computerman@live.be

Dat heb je met een origineel Gibson ook bij aankoop mot dit ding totaal aan een revisie onderworpen worden, ook al komt ze direct uit het fabriek.

Groetjes

Ik vind je post erg moeilijk te lezen en te begrijpen. Wat is precies je boodschap?

@ts: gewoon op zoek naar nieuwe pickups. Omschrijf hier op het forum wat voor geluid je zoekt, wat voor soort muziek je speelt. Luister ook eens naar de geluidsfragmenten op de websites van de grote pickup fabrikanten. Hier hoor je niet echt hoe ze in jouw gitaar klinken, maar wel kom je achter de onderlinge verschillen tussen pickups.

CID-Gibson
16 juni 2011, 14:54
Dit is het antwoord op de vraag wat er fout is met de onderdelen van Epie.... Gitaars.

Beste

Ik ben een Hard Rocker dus heb ik geen lieve bedoelingen "lol".
Maar ik heb drie van die "Gitaar dingen" lol ik heb een Epie en een Gibson gitaar en nog een stuk troep maar kon nu even niet op de naam , en weet een ding goed als die uit de fabriek komen is dit een ramp, ik heb nu een Gibson in bestelling en moet 6 maanden wachten op dat ding.

Ik heb dus al een Gibson gekocht van een man die ziek was en nietmeer kon spelen, dit is nu 30 jaren terug en het was een Gibson Les Paul, die gaat nooit de deur uit. Ik kocht ze in deze tijd voor 5000Bfr "ik ben dus Belg en heb een Nederlandse moeder.

Kijk en elke dag dat je aan het zeuren bent over wat je gitaar doet, kijk eerst eens of jezelf niks fout doet "lol" schiet niet op de pianist als de piano niet deugt. Of ga eens naar de oordokter lol het kan zijn dat je oren al naar de kloten zijn, net zoals die van mij "minder lol".

En dat een Epie van 400euro niet speeld als een Gibson van 4672euro is maar normaal ook, anders koopt niemand die handel, breng anders je Epie van 400euro even langs dan hang ik je er een sticker op van Gibson "lol".

Maar druk die Epie van 400euro maar eens in de de pollen van R. Blackmore van Deep Purple, dan kan ik er uren naar luisteren als die speelt "lol".

Mijn leven is muziek ik sta er mee en kruip er mijn nest mee in, al meer dan 40 jaren, elke muziek is goed voor mij omdat het geen ras nog rang kent, en het is dat juist wat mij aanspreekt in alle muziek.

Maar Epie zijn goede dingen, maar het is geen Gibson he :cooler:

En ik denk dat er mensen zijn die maar eens eerst leren gaan voor ze lopen.


Groetjes

arnoldtims
16 juni 2011, 16:16
CID-Gibson :???:
Ik dacht dat ik de enige ben die stoned is maar dam geen touw aan vast te knopen.

macwilliams
16 juni 2011, 16:27
Ik denk dat Cid's moedertaal niet het Nederlands is maar ik begrijp goed wat hij bedoelt.

Alleen, een epiphone is een goed en fijn instrument, zeker voor het geld.
De elementen vind ik de zwakste schakel bij epiphone, vooral als je met overdive of gain speelt. Natuurlijk weet een goede gitarist fijne klanken uit een dergelijke gitaar te halen maar ik denk als hij/zij de keuze heeft toch de elementen zou verwisselen.

Kijk maar eens hoeveel signature elementen er op de markt zijn.

humbucker
16 juni 2011, 16:53
wat een "lol"broek

johns
16 juni 2011, 18:07
Ik vraag me af of het charvel/jackson element dat ik uit m'n Charvel model 1 geschroeft heb een verbetering voor de Epi zou zijn. Het is een vreselijk fijn spelende gitaar eigenlijk. Onversterkt ook mooi resonant, maar met gain is het maar matig. De Pod2 bakt er nog wel wat van, maar over m'n versterker geeft ie het slechtste geluid van al m'n gitaren.

RS-Rik
16 juni 2011, 18:51
EPIC!!



Bij muziekzaken kun je prima aftermarket elementen kopen. Bij Seymour Duncan en Dimarzio. Een element kost tussen de 60 en 120 euro. GFS is ook een merk, maakt ze iets goedkoper, maar volgens velen doen die qua kwaliteit niet onder voor zn duurdere broertjes.

Alle 3 bovengenoemde merken hebben internetsites en die weet je vast wel te vinden.

BartBlackMagic
16 juni 2011, 21:50
Ook toevallig, ik heb net nog aan de polepieces van men Epi liggen draaien omdat 'k de hoge E zo dun vond klinken! Nieuwe snaren zorgen er wel altijd voor dat alles meer "bright" en minder dun klinkt dus dat heeft (bij mij toch) zeker invloed. Ook de hoogte van de pickups zorgen voor een andere klank.
Heb er al regelmatig aan gedacht om nieuwe elementen in te zetten maar die polyurethane hals staat mij niet echt aan (plakt!!, ook al poets 'k die iedere keer af met een doek en was 'k men handen voor het spelen, binnekort eens advies vragen in de gitaarwinkel om deze miss lichtjes te laten opschuren met staalwol 0000 of schuurpapier met korrel 2000), er is al aardig wat fretwear te zien (vooral toen 'k ze pas had, zal wrs met mijn beginnende speeltechniek te maken hebben toen :P), dus ik twijfel of het de moeite is om er nog geld in te steken ook al is ze nog maar 8.5 maanden oud...
Moest je nieuwe elementen kopen, kan je dan laten weten wat voor effect dit heeft? :)