PDA

View Full Version : Koch twintone vs ENGL thunder 50



stratos
21 mei 2003, 20:38
Dames en heren Forum,

Ik heb goeie berichten gehoord over de Koch Twintone en ENGL Thunder 50 (met toch nog een prijs verschil van ca, € 300,-). Ik zal één van deze combo's gaan gebruiken voor bruiloften en partijen en een 60er en 70er jaren pop-/rock-band. M'n Roland GP100 wil nog niet aan de stoeprand zetten dus toch nog maar gebruiken.
Doe ik hier goed aan,wat is jullie ervaring, BVD.

M.vr.gr. René

Wicked Willy
21 mei 2003, 20:56
Twintone= allround, mooi clean, mooie scheur. Compact, duurzaam en heeft genoeg power.

Heb er 4 jaar eentje gehad en is me altijd prima bevallen, heb nu een Multitone......eigelijk gewoon een luxere versie met meer mogelijkheden/vermogen en een speaker extra.

stratos
21 mei 2003, 21:16
Blijf er van al dat mooie nog wat over al ik een Roland GP100 effectapp. in z'n kont stopt.

Mitch
21 mei 2003, 21:56
Heb op beide wel eens gespeeld in winkels en ik moet zeggen dat de Thunder toch net effe meer overtuigde. Vooral de crunch, erg mooi af te stellen en reageert lekker op je attack.

stratos
21 mei 2003, 22:11
Denken jullie dat n.a.v. bovenstaande reacties, het prijsverschil van zo'n € 300,-, 25% (klein 700 piek) niet rechtvaardig is.

MAY
21 mei 2003, 22:38
Mijn ervaring met Koch vs. ENGL.

De koch twintone heeft een super mooie clean! Echt de mooiste die ik ooit uit een versterker in die prijsklasse heb gehoord.

De ENGL (was een screamer die ik het best ermee kan vergelijken. is een model duurder dan de thunder) moet de koch voor laten gaan wat betreft de clean. De clean is zeker niet slecht van een ENGL, sterker nog hij is prima, alleen is die van de Koch gewoon net iets beter.
De ENGL vind ik wat betreft distortian echt veel beter dan de twintone. Erg vet en je kunt er al de kanten mee op. Het is puur een kwestie van smaak dat de distroatian van de ENGL mij meer aansprak.

Als ik jouw was zou ik sowiezo een screamer nog eens proberen. En daarna kijken waar je de meeste waarde aan hecht. Aan een iets betere clean, of een betere distortian.

Speeddemon
21 mei 2003, 23:36
Ik vind de "Distroatian" van de Engl ook erg vet! :grin:


Effe serieus, ik ben helemaal verknocht geraakt aan een Savage SE, en die wil ik binnenkort hebben! Of ik moet een even zo goeie veelzijdige, makkelijker versjouwbare amp vinden.

Vond Engl ook veel beter klinken dan H&K Duotone en TriAmp, Riviera Knucklehead 55R en Mesa Dual Rectifier.

elliemark
22 mei 2003, 00:42
de engl thunder heeft 1 belangrijke eigenschap (ik heb er 1 getest bij peter verspuij)en dat is dat het cleane kanaal vrij snel overstuurd (op 60-65% met een enkelspoels element!)Voor veel gitaristen een zegen maar als je echt mega-clean wil op een hoog volume (zou kunnen in een bruiloftsband) is de screamer eigenlijk geen optie...



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: elliemark op 2003-05-22 00:59 ]</font>

bas vincent
22 mei 2003, 06:26
Ben je ook van plan om de preamp van de GP-100 te blijven gebruiken?
Zo ja, zou ik voor de Koch gaan.
Ik gebruik zelf o.a. een GP-100 en merk dat vooral wanneer je veel verschillende geluiden nodig hebt, zoals in zo'n band, verschillende preamps ideaal is. Een goed basis clean geluid is dan wel een must, vind ik.
Is een losse poweramp met box overigens een idee?

stratos
22 mei 2003, 07:55
Tot nu toe zijn jullie reacties overtuigend
Bedankt

MAY
22 mei 2003, 10:37
Op 2003-05-22 00:42, schreef elliemark:
de engl thunder heeft 1 belangrijke eigenschap (ik heb er 1 getest bij peter verspuij)en dat is dat het cleane kanaal vrij snel overstuurd (op 60-65% met een enkelspoels element!)Voor veel gitaristen een zegen maar als je echt mega-clean wil op een hoog volume (zou kunnen in een bruiloftsband) is de screamer eigenlijk geen optie...



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: elliemark op 2003-05-22 00:59 ]</font>


hmmm, heb ik eigenlijk nog nooit last van gehad. En ik heb de versterker regelmatig op hoge volumes staan.

Toaster
22 mei 2003, 14:02
Ik ga de Koch aanschaffen. Ik speel er ska en reggea over. Ik moet dus een onwijs goeie clean hebben. Daarbij kwam ik uit bij de Koch. Lekker vet en donker. In combinatie met een telecaster echt een killer set-up

Qua distortie vond ik hem ook erg lekker. Ik heb hem naast een brunetti getest en de Koch won.

Voor mij is het verschil tussen een Koch en een engl dat de Koch altijd zwaarder en donkerder klinkt. Precies wat ik zoek. De Engl klinkt in mijn oren kouder en metaliger (lees niet metal achtiger)

Gewwon naast elkaar blijven zetten. en testen testen testen. Als je wilt weten wat er van je geluid over blijft i.c.m. je Roland moet je gewoon vragen of je die erop aan mag sluiten in de winkel.

BLOK182
22 mei 2003, 15:29
Die twintone heeft idd een erg mooi clean, maar de scheur konn me niet echt overtuigen. Wel fijn voor thuis, maar toen ik een keertje zonder PA moest spelen bij een bbq bleeeef ik maar aan de knoppen draaien en kwam gewoon slecht door de mix.

Lacrymosa
22 mei 2003, 15:36
Om even aan te geven hoe veelzijdig een koch is:

Ik heb een charvel (alder) met 2 lil 59's en een Dimazrio Tone Zone.

En ik kan hier zo immens veel GOEDE sounds uit halen, Jazz, Fusion, Metal en een John Petrucci sound

CheerS!!

alhambra
22 mei 2003, 16:05
Op 2003-05-22 15:36, schreef Lacrymosa:
Om even aan te geven hoe veelzijdig een koch is:

Ik heb een charvel (alder) met 2 lil 59's en een Dimazrio Tone Zone.

En ik kan hier zo immens veel GOEDE sounds uit halen, Jazz, Fusion, Metal en een John Petrucci sound

CheerS!!

En wat heeft dat met een koch te maken, o je hebt ook een koch zeg dat dan :grin: .

Lacrymosa
22 mei 2003, 16:08
$%^!#^#!^!#!$^!$%&amp;$&amp; alhambra!!!!

CheerS!!

Mithrandir
22 mei 2003, 16:10
[off-topic]
Over Koch gesproken, wanneer krijgen we nou eens die rondleiding :wink:
[/offtopic]

Ik heb bij mijn keuze tussen Koch Twintone en ENGL Thunder trouwens gekozen voor de Thunder omdat die distortion meer mijn smaak was. Maar ik denk dat voor jouw muziekstijl de Koch beter is. Je hebt ze al wel allebei (liefst tegelijk) getest?

elliemark
22 mei 2003, 16:10
lacrymosa heeft een multitone...dat weet iedereen hier...

Lacrymosa
22 mei 2003, 16:14
Op 2003-05-22 16:10, schreef Mithrandir:
[off-topic]
Over Koch gesproken, wanneer krijgen we nou eens die rondleiding :wink:
[/offtopic]

Ik heb bij mijn keuze tussen Koch Twintone en ENGL Thunder trouwens gekozen voor de Thunder omdat die distortion meer mijn smaak was. Maar ik denk dat voor jouw muziekstijl de Koch beter is. Je hebt ze al wel allebei (liefst tegelijk) getest?


Ik vin persoonlijk dat een Koch ook heel vet voor metal klinkt

en het mooie an die koch bakken is dat ze dus absoluut niet stijlgebonden zijn, en dat ze zo veelzijdig zijn is als je afzonderlijk sounds gaat bekijken, niet te horen

met andere woorden, er zijn dus geen consessies gedaan

CheerS!!

elliemark
22 mei 2003, 16:15
je 1000-ste bericht!!!...gefeliciteerd!!!

gerrekat
22 mei 2003, 19:58
de overall kwaliteit van ENGL is beter en het scheurkanaal van de ENGL kan geen KOCH tegenop!

Ik zou zeker voor de ENGL gaan de clea van de ENGL's is ZEER goed, zelfs op mijn Powerball wat toch maily een scheurmonster is is het cleane kanaal superieur!

De clean van de koch is misschien iets beter (ik vond van niet!) maar overall wint de ENGL!

Heb je wel eens gezien hoe die dinger eruitzien en geconstrueerd zijn!

stratos
23 mei 2003, 10:08
Het is mij wel duidelijk dat de smaken verschillen, en zo hoort ook.
Met de kwaiteit van beide combo's c.q. merken lijkt mij niks mis. Toch zal één van deze veelvuldig op tranport worden gezet.
Mijn vraag is, hoe degelijk en hoe gevoelig zijn deze combo's in onderhoud.

Lacrymosa
23 mei 2003, 10:10
ben ik dus echt absoluut niet mee eens, dat de ENGL een goede bak is ben ik zeker met je eens,

maar ik vin dat een ENGL veel te veel van die "Duitse" middentonen heeft (net als......hoe heet dat merk ook al weer??.......ruis en knetter....dacht ik)

Waardoor et cleane kanaal echt niet om aan te horen is zo "hoekig"

En de scheur is leuk voor metal, rock, maar een Fusion tone haal ik er niet uit

CheerS!!

dml
23 mei 2003, 12:08
Je bedoelt Spuug &amp; Knetter :wink:

Lacrymosa
23 mei 2003, 12:10
Op 2003-05-23 12:08, schreef dml:
Je bedoelt Spuug &amp; Knetter :wink:


Ja precies!!!

CheerS!!

Speeddemon
23 mei 2003, 18:39
Ik dacht "Roest klinkt vetter!" :wink:

Ze hebben goed spul (=Tubefactor), maar ook slecht spul (=Duotone)...

gerrekat
23 mei 2003, 19:34
H &amp; k is ook niet mijn merk, maar ENMGL is toch wel effe wat anders IMO (alhoewel de triamp ook niet verkeerd is!)

Nee, ik vind KOCHs echt niet bijzonder, om te zien al helemaal niet!

Casey
24 mei 2003, 19:48
Op 2003-05-23 19:34, schreef gerrekat:
H &amp; k is ook niet mijn merk, maar ENMGL is toch wel effe wat anders IMO (alhoewel de triamp ook niet verkeerd is!)

Nee, ik vind KOCHs echt niet bijzonder, om te zien al helemaal niet!



Qe ?
Ik vind de Koch juist mooier als zo'n Tralie bak , maar goed smaken verschillen en looks zijn niet echt heel belangrijk .
Kwa geluid vind ik de Koch veelzijdiger en beter klinken al klinkt die Engl ook heel goed als je veel metal speelt .
Ik heb na o.a. een Engl Thunder en Mesa Nomad toch voor een Twintone gekozen en geen moment spijt gehad maar dat kan voor jou natuurlijk anders zijn .
Wil ik die toch die Metal middentonen gil van Engl of Mesa dan gebruik ik een Boss DS1 pedaal puur als boost pedaal , Distortion op nul , tone op neutraal , een tikkie boost en dan verliest ie meteen z'n warme geluid en gilt ie strak de pan uit .
Is af en toe ook wel lekker .

Kuch en Knetter maakt soms ook wel aardige bakken !

niels5150
24 mei 2003, 21:56
als ik jouw was zou ik de GP100 puur en alleen voor de effecten gebruiken, dus hem niet voor je versterker zetten, maar in de effectsloop! Zo doe je niet teveel concessies aan de geluidskwaliteit, en kun je met de roland ook nog eens MIDI van kanaal switchen! Er zit namelijk een uitgang op de gp100 om een analoge (jack dus) relais om te kunnen schakelen. 2 vliegen in 1 klap dus! Go for it!! Twintone rules!

dml
25 mei 2003, 02:01
Maar let op. Die switch jack (2x) op de GP100 is niet sterk genoeg om een amp te laten switchen. Voor dat doeleinde moest ik speciaal een relaiskastje laten maken. Dus de te lichte relais van de GP100 konden de relais in het kastje aansturen, en die op hun beurt weer de amp.

stratos
26 mei 2003, 09:16
Niels5150 en dml bedankt,
Als ik jullie goed begrijp kan een patche in de GP100 zo geprogrammeerd worden dat ook een kanaal van een Twintone (evt. met aangepast relais) kan worden ingesteld.

niels5150
26 mei 2003, 09:49
wat dml zegt is onzin, je hebt geen extra kastje nodig om de kanalen te switchen. Ik heb vroeger de GP100 in combinatie met mijn oude marshall combo gebruikt. Dus in de koop, en een jacksnoer van de switchuigang naar de kanaalswitch van de marshall. Werkte perfect!