PDA

View Full Version : Brugzadel Epiphone Tune-O-Matic



Exi
17 mei 2011, 19:04
We hebben hier een Epiphone SG-400 staan van mijn broertje.
Op zich een prima gitaar, maar de hoge E-snaar blijft maar breken op het punt van de brugzadel. Ik heb al verschillende keren de zadel even bijgeschuurd of geveild, maar het probleem blijft bestaan. Als ik goed kijk, dan zie ik ook dat hij gewoon een beetje is ingesleten.

Het beste lijkt me de zadel te vervangen. Ik heb een beetje rondgekeken en ik zie ze eigenlijk alleen maar per 6 stuks verkocht worden met een prijs die rond de 30 Euro ligt (Guitar-Parts). Weet iemand nog een goedkoper adres voor een zadel van een Epiphone TOM brug?
Voor die prijs kun je tenslotte bijna een geheel nieuwe TOM kopen:chicken:

Ik durf het bijna niet te vragen hoor, maar heeft iemand nog iets liggen in zijn onderdelenbak?:sssh:

nickofzo
17 mei 2011, 19:26
kan het niet liggen aan de hoek tussen brug en tailpiece? te scherpe hoek?

edit: nee geen losse zadeltjes liggen

Exi
17 mei 2011, 20:26
De tom ligt bijna helemaal tegen de body aan, dus onder een redelijk flauwe hoek. Dat is denk ik niet het probleem.
Het lijkt erop dat de snaar gewoon een groef heeft gemaakt in de zadel en daar afbreekt. Misschien is het ook wel verstandig om ze maar meteen alle 6 te vervangen.
Het probleem is dat ik zelf voor de kosten moet opdraaien, omdat mijn broertje platzak is :D

edit: Nog bedankt voor het zoeken.

edit2: En als ik nou eens de zadels van de hoge en lage E omwissel? De lage E is misschien wel wat meer bestand tegen het scherpe staal :)

nickofzo
17 mei 2011, 21:05
of je het probleem oplos door het omdraaien van de zadels weet ik niet, ik weet wel dat je dat zadeltje zelf dus ook moet omdraaien dan. afhankelijk van de plek van de "braam/oneffenheid" zou het kunnen werken. de dikkere snaren hebben wel een scherpere hoek ,maar je geeft al aan dat je hoek redelijk flauw is dus dat maakt geen verschil. dikke snaren kunnen sowieso al wat meer hebben natuurlijk. ik zou zeggen, probeer dat toch eerst maar even.

het is volgens mij gewoon een gok.. of het werkt of je verplaatst het probleem.

edit. ingesleten, hmm je zou bijna zeggen dat je het ergens mee zou opvullen, maar dat slijt waarschijnlijk weer net zo hard weg

Exi
17 mei 2011, 22:33
Opvullen zal niet lekker gaan werken, het is ook zo minuscuul allemaal.
Ik ga ze morgen maar eens omdraaien en er nieuwe snaren op zetten.

Het is trouwens wel toevallig dat dit me weer met Elixer snaren gebeurd.
Ik had een tijdje geleden een goedkope strat staan, waar de Elixer snaren tot twee keer toe waren gebroken bij de tuner (ook hoge E). Ik had er vervolgens andere snaren op gedaan (Ernie Ball) en had er geen last meer van.
Wij zijn allebei fan van de Elixers, maar ik ben bang dat deze Epi toch andere snaren gaat krijgen. Dan maar wat vaker de snaren vervangen.

nickofzo
22 mei 2011, 21:15
hoe staat het ervoor?

Exi
23 mei 2011, 17:04
Hehe, wat vertraging opgelopen.:D
De snaren heb ik reeds gehaald en ik ga ze er vanavond even opzetten.
Ik ben maar voor de gecoate D'Addario snaren gegaan om even te proberen.

U hoort nog van ons!:)

Pirate
23 mei 2011, 17:08
je kan ook nog proberen om je snaren anders om over je brug te laten lopen
euh zo dus

http://img179.imageshack.us/img179/4600/wrapover1ib5.jpg

Mike999999999
24 mei 2011, 01:20
je kun je zadels niet echt omdraaien, de inkepingen zijn gewoon anders, dan zou je lage e snaar niet lekker liggen en nog sneller kapot gaan. Maar je moet de brugzadels eens proberen op zich zelf om te draaien. Ik heb ooit hetzelfde probleem gehad. Ooit heb je tom bruggen die de zadels van de hoge drie snaren andersom hebben zitten als de onderste drie. Als je de 3 van de hoge snaren omdraaid dan lopen ze over het vlakke gedeelde. Heb me ook altijd afgevraagd waarom ze die dingen om draaien in de fabriek

Eko
24 mei 2011, 10:43
30 euries voor een TOM brug lijkt me niet teveel geld. 2 x een set Elixirs verknallen is duurder. De goedkope gitaren hebben ook : goedkoop materiaal!. echt waar! Zet er iets beters op en je problemen worden minder.
De meeste problemen worden ook veroorzaakt door zadels en tuners.

Exi
25 mei 2011, 17:59
Als het mijn eigen gitaar was had ik dat inderdaad al lang gedaan.:)
Naja. Ik heb uiteindelijk de zadels van de E en G snaar maar omgedraaid, omdat er hier bijna geen verschil was in de grootte van de inkeping.
De snaren zitten er nu op en de gitaar is weer geïntoneerd. Vooralsnog is alles prima in orde.
Bij de D'Addario EXP snaren krijg je overigens een reserve hoge E snaar erbij. Dat vind ik wel een goede actie van D'addario.