PDA

View Full Version : Jcm 900 + ??



wormke
17 mei 2011, 18:34
Hallo iedereen,

ik zit beetje met een dilemma. Jaren terug speelde ik met een jcm 900 en daar een boss gt3 pedaal op. Nu heb ik daar nooit echt mijn klank kunnen uit opmaken, maar had deze ook niet in loop gestoken. Momenteel speel ik met de boss gt3 op een crate flexwave 1200h. Ook weer gewoon achterin ingeplugd. Maar hier krijg ik wel een knappe sound, maar niet zuiver naar mijn zin. Dus na lang ergeren heb ik mijn jcm 900 van onder het stof gehaald, en terug in orde gezet.

Mijn vraag is dus, heb ik iets anders nodig dan de gt3 indien ik deze in loop zou gebruiken, of zijn aparte pedalen toch veel beter? Ik hoor vooral tube screamer terug komen als ik ergens deze vraag stel...

Ik zou graag terug op mijn marshall gaan spelen, dus de zoektocht naar het ideale geluid is begonnen... Ik moet eigenlijk gewoon iets hebben dat alles aankan, want wij spelen een heel breed gamma, van bluesrock tot metal(geluid).

Wie helpt mij?

muziekschuur
17 mei 2011, 18:40
Leer bij de GT3 de amp modelling e.d. uit te zetten. Probeer hem dan in de loop en voor de amp.
Is het dat niet, probeer dan een paar pedalen.

Heb je de JCM900 nieuw gekocht? Heeft hij onderhoud nodig? Een slecht klinkende amp vanwege versleten buizen of andere dingen is natuurlijk iets dat je vooraf wil uitsluiten.

Sluit de GT3 ook eens aan op een stereo installatie. Klinkt dat lekker in jouw oren?

lollol
17 mei 2011, 19:37
En wat als je gewoon alleen de JCM900 gebruikt?:chicken:

wormke
17 mei 2011, 19:56
de jcm alleen is geen optie, daar krijg je geen vettige distortion uit (toch niet zwaar genoeg in ieder geval)

De jcm is ook goed in orde, heb deze een 8 jaartje geleden gekocht, en deze week terug helemaal in orde gezet. De gt3 heb ik ongeveer even lang, en die klinkt op elke versterker weer anders...

allonso1990
17 mei 2011, 20:40
Geen vettige distortion uit een jcm900? Dan doe je echt iets verkeerd, of laat je versterker toch een keer nakijken;)

Mitch
17 mei 2011, 20:47
Afhankelijk van het type kan een 900 wat aan de scherpe kant zijn. Helemaal niks mis mee, maar als je lomp laag wil ben je dan aan het verkeerde adres en heb je assistentie nodig. Of een Powerball :D
Een GT3 is wel aardig gedateerd. Blijft toch allemaal behoorlijk plastic klinken. Eignelijk moet je daar alleen de delays en reverbs van gebruiken als je dat wil, voor de rest is het niet veel. Je moet je afvragen wat je wil. Snel wisselen van een compresste leadsound met delay naar een droge chunky rhythmsound en in één keer door naar clean + phaser? Dan zoek je een nieuwere multi bak. Wil je gewoon een tandje steviger klinken en soms nog iets meer voor lead en af en toe een delay? Dan zijn een drive, een boost/EQ en een delay de betere optie.

stratman1976
17 mei 2011, 21:30
de jcm alleen is geen optie, daar krijg je geen vettige distortion uit (toch niet zwaar genoeg in ieder geval)

De jcm is ook goed in orde, heb deze een 8 jaartje geleden gekocht, en deze week terug helemaal in orde gezet. De gt3 heb ik ongeveer even lang, en die klinkt op elke versterker weer anders...

Ik heb ook vroeger (heel lang geleden, ik wordt oud....) lang een GT3 gebruikt, ben het met Mitch eens: het zwakke punt vond ik altijd de overdrives en distortions. Zeker toen ik naar buizen overstapte. Dan hoor je de beperkingen van zo'n apparaat. Ik moest altijd hemel en aarde bewegen om er een "redelijk" geluid uit te krijgen qua drive. Een wereld van verschil t.o.v. een goed los drive pedaal. Ik heb er met veel plezier gebruik van gemaakt, perfecte bak om een beeld te krijgen van allerlei effecten. Maar uiteindelijk kwam ik erachter dat een goede amp met 1 of 2 goede drive pedalen veel beter klinkt. Je kan dan de pedalen erbij zoeken die een perfecte match zijn met je versterker. Die JCM moet toch echt bruut kunnen klinken.

Jasper.
17 mei 2011, 21:48
Heb je de JCM900 wel eens op hoog volume staan? Hoe hoger boven de drie hoe vetter. En zet er een tubescreamer voor, met gain op 0 en level lekker hoog. En draai de mids niet over de helft als je er een tubescreamer voor zet. Lekker dik wat mij betreft, en niet te vet/zompig. Ik vind dat persoonlijk altijd wel lekker als je dan de gain van het lead-kanaal ook niet boven de helft zet. Lekkere vette heavy-metal sound.

Probeer trouwens eens een patchkabel in de effectsloop. En dan een beetje spelen met de level van de effectsloop. Rond 11 uur zit er ergens een sweet-spot.

wormke
17 mei 2011, 23:29
ben nog niet helemaal mee... wat bedoel je met een patchkabel?

ik dacht sowieso stilaan met losse effecten te werken op de jcm. tube screamer, is dat goed? want dat valt toch goed mee in prijs nog.

De gt3 is inderdaad al oud, maar op die crate klinkt die echt waanzinnig goed met momenten, maar niet zuiver genoeg naar mijn zin...

Mitch
18 mei 2011, 10:14
Als het niet zuiver klinkt moet je een stemapparaatje kopen :D

We kunnen je wel een TS aanraden, maar wat wil je nu precies? Meer gain? Meer laag?

Met een patchkabel wordt bedoeld een korte kabel. Kun je gebruiken om kanalen door te lussen, een effects loop door te lussen zoals wordt voorgesteld en wordt gebruikt tussen pedalen.

Jasper.
18 mei 2011, 14:27
Patchkabeltje is dit:
http://www.image-tmart.com/prodimgs/Y/Y00085/Guitar-Patch-Cable-Effects-Pedal-Cords-AMP-Cord_150x150.jpg

Zoals gezegd een kort kabeltje, die steek je dan in de send en return van de effectsloop.

En een beetje meer details over wat je nou wilt zou inderdaad wel handig zijn.
Wat zijn je knoppensettings?

wormke
18 mei 2011, 14:53
wel, wat ik juist wil... ja kijk, ik speel al jaaaren muziek, maar heb me nooit echt bezig gehouden met de juiste sound, zolang het maar swingt en rockt. Maar daar begint wel verandering in te komen. Zoals ik al zei wil ik een breder gamma klanken hebben. Zo klinkt de jcm ideaal voor mooie cleane dingen (met de gain toch beetje open) maar daar zou ik dan misschien wat chorus bij willen zetten hier en dan, maar kanaal B klinkt ook mooi, maar niet zwaar en ruig genoeg, zeker niet voor snelle solo's.

Mijn settings voorlopig zijn;

Channel A;
Reverb 5
Preamp 4

Channel B
Reverb 7
Preamp 12

en de andere settings zijn;

Presence 10
Bass 9
Middle 2
Treble 7

Maar ik wissel deze settings geregeld.

Dus eigenlijk wil ik gewoon een vettere distortion in optie, en een chorus klank op mijn clean.
Daarmee dat ik denk dat ik genoeg ga hebben aan aparte losse pedalen.

Zou het graag eens opnemen, en heb enorm veel materiaal liggen, maar niks om het daadwerkelijk op te nemen. :(

Jasper.
18 mei 2011, 15:20
Deze settings gebruik ik (kan natuurlijk wel anders klinken, misschien heb je er andere eindbuizen in ofzo)

Voor lead-kanaal:
Presence: 4
Bass: 8
Mids: 4
Treble: 4
Gain preamp: op de helft ongeveer, misschien nog iets minder
En als ik dan het volume boven de 3 heb komt hij echt lekker tot leven.
Voor clean hetzelfde ong. maar dan draai ik de mids iets omhoog.
En als ik iets lomper wil dan zet ik een tubescreamer achtige aan met gain dicht en level open. En natuurlijk de patchkabel in de loop, die maakt het ook wat dikker.

wormke
18 mei 2011, 15:48
patchkabel heb ik der juist eens tussen gestoken, ik hoor der niet enorm verschil in, maar ik hoor het wel, ben nu eens meer richting uw presets gegaan, en dan terug wat afregeln naar mijn zin, en dat komt al meer in de buurt :-)

Dus nu op zoek naar een ts en misschien nog paar effecten voor mijn clean gedeelte, en we zijn weer vertrokken :-)

Het is vooral voor de zwaardere stukken en solos dat ik die ts ga nodig hebben denk ik...

wormke
18 mei 2011, 16:29
iemand ervaring met de Ibanez Jemini? Denk als ik een TS en een Jemini koop dat ik normaal wel genoeg moet hebben om een knappe distortion er uit te krijgen...

Jasper.
18 mei 2011, 16:47
Ik zou dan denk ik gaan voor een Jemini óf een TS. Het mooist zou zijn dat je even wat overdrive pedaaltjes kunt testen. Er zijn ook nog wel andere overdrive pedaaltjes die het misschien goed doen.

Je kan ook eens kijken naar Maxon overdrive pedalen. De OD808 bijv. Volgens mij zijn dat de originele makers van de Ibanez tubescreamers. Maar zijn een stukkie goedkoper.

wormke
18 mei 2011, 17:04
ok thx!! ga zeker nog eens verder kijken, bedankt voor de hulp!

Eens ik iets heb om op te nemen zal ik hier wel eens wat sound neerplanten

wormke
6 juli 2011, 17:07
zo, ondertussen een bestelling gedaan, en me een paar pedaaltjes aangeschaft. Nu ongeduldig afwachten tot ze hier zijn...

dit heb ik gekocht;

boss ce-5 chorus ensemble
boss ge-7 graphic eq
boss ac-3 acoustic simulator
Ibanez ts 9

en dan voor de stroom

fame dct-200 multipower supply
ik weet het, fame is niet echt een goei merk, maar ik hoop dat dit toch wel voldoende zal zijn...

om op te nemen heb ik een zoom h2 gekocht. Onze vorige gitarist had dit ook, en we zijn er eigenlijk altijd best tevreden van geweest...

Jasper.
7 juli 2011, 10:24
Leuke pedaaltjes, ik hoop dat het je bevalt. Probeer de tubescreamer eens met gain op 0 (of heel weinig) en de level lekker omhoog. Tone naar smaak.
Krijg je wat een vettere distortion.

wormke
8 juli 2011, 00:20
ga ik zeker eens proberen! als ik mijn bestelling binnen heb kan ik ook al 'iets' opnemen, dus zal hier dan ook wel eens iets neergooien

wormke
15 juli 2011, 20:40
voila, pakketje gedeeltelijk ontvangen. Ontbrak juist de verdeler en de eq in.

De acoustic sim en de chorus even in loop gezet, en de ts rechtstreeks. Chorus klinkt erg goed, acoustic sim pak minder.

De ts vind ik wel lekker klinken, maar overstuurt wel enorm snel...

ik ga morgen als ik de tijd heb even alles instellen, eens iets opnemen, en hier posten, dan kunnen jullie ineens jullie mening geven, en dan horen jullie ook ineens hoe beperkt ik maar kan spelen... :)

wormke
16 juli 2011, 11:09
nog even een vraagje, hoe zetten jullie meestal de ts? rechtsreeks? of in loop?

Ondertussen alles al geprobeerd, en merk ook dat het gewoon geluid van de jcm onderhevig is aan waar de pedalen ingeplugd staan.

Ik had al een paar dingen geprobeerd;

Volgorde;

acoustic sim - chorus /in loop
ts rechtstreeks

: dan overstuurt de ts vreselijk, en krijg ik een redelijke doffe klank

ac. sim - chorus - ts / in loop

ts overstuurt minder, maar klinkt nog doffer


dan had ik alles in loop eens liggen wisselen, maar het geluid werd er niet beter van. Wat ik wel merk is dat als de ts in loop staat, als laatste, dat mijn geluid van de jcm, de gain in ieder geval, beter gaat klinken...

mijn bedoeling van de ts is eigenlijk gewoon het geluid van de distortion van de jcm nog net iets vettiger te maken, en toch dat zuiver geluid te behouden... maar dat lukt me nu net niet.

Pepe
16 juli 2011, 11:33
Als je nou eens begint met de drive dicht te houden en dan de TS volume matchen met je droge geluid. Vandaar langzaam verder. Hoe meer TS volume, hoe meer bluesy overdrive uit je amp. Hoe mee TS overdrive, hoe overstuurder en modderiger.

Alles vol open op een TS is niet een recept voor het beste geluid.

wormke
16 juli 2011, 12:24
maar wat is nu het beste? ts in loop? of rechtstreeks?

Terminus
16 juli 2011, 12:25
nog even een vraagje, hoe zetten jullie meestal de ts? rechtsreeks? of in loop?

Ondertussen alles al geprobeerd, en merk ook dat het gewoon geluid van de jcm onderhevig is aan waar de pedalen ingeplugd staan.

Ik had al een paar dingen geprobeerd;

Volgorde;

acoustic sim - chorus /in loop
ts rechtstreeks

: dan overstuurt de ts vreselijk, en krijg ik een redelijke doffe klank

ac. sim - chorus - ts / in loop

ts overstuurt minder, maar klinkt nog doffer


dan had ik alles in loop eens liggen wisselen, maar het geluid werd er niet beter van. Wat ik wel merk is dat als de ts in loop staat, als laatste, dat mijn geluid van de jcm, de gain in ieder geval, beter gaat klinken...

mijn bedoeling van de ts is eigenlijk gewoon het geluid van de distortion van de jcm nog net iets vettiger te maken, en toch dat zuiver geluid te behouden... maar dat lukt me nu net niet.

TubeScreamer zet je vrijwel altijd vóór de versterker en niet in de loop. Dat de boel overstuurt als je hem ervoor zet is niet zo gek, het is ook een overdrive pedaal.

wormke
16 juli 2011, 13:19
ik weet het, maar ben nu nog in mijn living aan het testen, en daar zit ik sowieso al redelijk kort op de versterker, dus dat gaat dan nog eens zo snel.

wormke
19 juli 2011, 12:09
voila ben er aan begonnen.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?147757-zelf-eerste-pedalboard-in-elkaar-gestoken...

Jasper.
19 juli 2011, 12:56
Dit al geprobeert:

Voldoende drive uit je versterker. Op kanaal B bijv.
Zodat het al aardig begint te scheuren.
Dan de TS instellingen zo:
Drive - 0
Volume - Beetje hoger dan het volume van je amp. Probeer hem eerst eens op 8/9 te zetten.
Tone naar smaak. (heb ik vol open)
En dan aanzetten. (TS vóór de versterker zetten)
Dan blijft de hoeveelheid gain aardig gelijk, misschien een beetje meer, maar hij krijgt meer ballen.

wormke
19 juli 2011, 13:37
ga ik zeker proberen!

newbreed
20 juli 2011, 19:20
Ik weet niet wat je voor sound zkt. Ik heb zelf jaren geleden
Een jcm900 gehad. Klonk altijd k.., ongeacht wat ik er voor zette
Totdat ik een Akai shredomatic kocht
Die Akai klink op geen enkele amp. Maar op de jcm900 als boost
In combinatie met een eq Instant Limp bizkit (en dat zocht ik toen
Nadeel: werkt alleen goed indien je je eintrap open gooit en het volume
Met de preamp gaat regelen. Dus errug hard!

gainstorm
20 juli 2011, 19:31
Alles wat je in de Loop stopt heeft negatieve invloed op je basis sound:zz:

wormke
21 juli 2011, 01:12
wel heb alles in loop staan nu, buiten de ts.

Op het a kanaal (clean) gebruik ik de chorus en acoustic sim soms, maar alleen voor meer melodieuze cleane stukjes. Voor een bluesy gevoel heb ik de ts op het cleane kanaal afgesteld.

Op het b kanaal (gain open) gebruik ik eigenlijk niks, alleen de jcm zelf, en om zwaarder te gaan heb ik de eq zo afgesteld dat hij dus eigenlijk bijna hetzelfde klinkt, maar dan met meer ballen. Voor solo's zwier ik daar dan nog even de ts bij op en dan is het hek helemaal van de dam. Eigenlijk best tevreden nu...

Alles wat in loop staat zou je geluid slechter maken? Eigenlijk geen last van?

wormke
27 oktober 2011, 23:43
hier nog even op terug komen.

Ben me dit weekend een andere box gaan halen. Ik speelde op behringer boxen en was daar eigenlijk best tevreden van, maar was een jcm 900 1960 lead cabinet tegengekomen en dan ook gaan halen.

Nu verbaasd het me eigenlijk dat ik deze box veel minder ballen vind hebben.

Iemand daar een idee van of dit logisch is? Heb het gevoel dat de klanken meer door elkaar lopen nu. En bij mijn solo's sterft mijn klank veel sneller uit...

Braindead
29 oktober 2011, 22:03
Ik heb (gelukkig) geen ervaring met Behringer boxen en ben geen fan van 1960 cabs maar het lijkt me toch wel stug als die Behringer beter klinken dan die 1960.

Je kabel amp-box is verder in orde?
Je hebt de schakelaar (amp en box) op het juiste ohm staan?
Misschien is je 1960 nog nieuw en moet je ze nog inspelen?




hier nog even op terug komen.

Ben me dit weekend een andere box gaan halen. Ik speelde op behringer boxen en was daar eigenlijk best tevreden van, maar was een jcm 900 1960 lead cabinet tegengekomen en dan ook gaan halen.

Nu verbaasd het me eigenlijk dat ik deze box veel minder ballen vind hebben.

Iemand daar een idee van of dit logisch is? Heb het gevoel dat de klanken meer door elkaar lopen nu. En bij mijn solo's sterft mijn klank veel sneller uit...

wormke
30 oktober 2011, 13:09
nieuw is de box niet, en de kabel is prima in orde...

Fireburst
30 oktober 2011, 13:19
Andere speakers, met een 'smaak' die je minder ligt ?

Ik vind het trouwens positief dat je voorbij het merkje op de kast kijkt en doodeerlijk vertelt dat je de Behringer beter vind.
Ik moet je niet vertellen dat dat merk hier weinig fans heeft... :sssh:

Braindead
30 oktober 2011, 19:19
Sowieso wel een interessante ontwikkeling. Hopelijk heb je een goede smaak wat gitaargeluid betreft en spelen we hier straks allemaal op de holy grail van de cabs. De behringers :D En inderdaad met Fireburst eens.. er zijn er niet veel die er zo voor uitkomen

Ff on topic. Die boxen zijn verder wel in orde? Je hebt ze gecheckt? Ook de bedrading e.d.?

muziekschuur
30 oktober 2011, 20:01
Kan zijn dat de originele speakers uit de 1960 zijn gehaald? En er nu een allegaartje in zit? Misschien is het niet allemaal aangesloten omdat..... er ineens een koper was?

wormke
2 november 2011, 00:07
@fireburst;

de smaak gaat het ook niet zijn denk ik... vind het gewoon bizar dat ik mijn versterker zo fel opnieuw moet afstellen omdat ik een ander cabinet koop...
En ja, het merk heeft niet veel fans, maar ik vind dit beetje hypocriet... je weet pas wat iets waard is als je er op gespeeld hebt. En heb ook al veel slechte dingen in mijn handen gehad, waaronder behringer, maar ook fender etc...


@Braindead;

zelfde als bij fireburst ivm de behringers... :-)
En ja, bedrading heb ik nagekeken.

@ muziekschuur;

ja die optie bestaat ook nog, dan ben ik wel lelijk geript...


dus ja, zo snel mogelijk mijn top en box eens binnen doen. De top moest toch een onderhoudje krijgen...

Braindead
2 november 2011, 18:20
Die optie van muziekschuur ben je zo achter. Even het achterpaneel eraf schroeven en dan weet je of er nog de G12t75 speakers inzitten.

wormke
2 november 2011, 18:42
ja ik weet het, ga dat morgenavond eens zien te doen :)

wormke
9 november 2011, 20:01
jcm is binnen... lag waarschijnlijk dus toch aan de top.

Nog even 2 vraagjes.


Hoe moet deze nu correct aangesloten worden op het 1960 cabinet?

achteraan kan je kiezen;

4(16)8

en welke ingang te gebruiken op het cabinet?


En dan nog een vraagje over mijn pedalen. Ben na al die jaren nu pas begonnen met analoge, losse effecten. Dus moet nog beetje zoeken. Ondertussen er al een deel terug tussen uit gegooid.
Nu staan ze zo;

Gitaar -->
tuner --via bypass-->
volumepedaal -->
ts9 -->
wah -->
Jcm.

in de loop;

Send -->
Chorus -->
EQ -->
Return.

dit alles aangestuurd door een voeding van fame.

klopt deze volgorde zo een beetje?
Heb nu nog een compressor besteld, en had al gelezen dat deze na de wah moest komen?


Greeetzzzzz

Braindead
9 november 2011, 20:52
Gewoon je amp op 16 ohm en je cabinet ook op 16 ohm. Let er wel op dat je je cabinet op de mono stand hebt staan. Het kan ook met beide op 4 ohm maar dat klinkt iets minder IMO.

wormke
13 november 2011, 14:33
dus de schakelaar op de amp links, en de rechtse ingang van het cabinet dan?

wormke
23 november 2011, 23:56
ja dus,


ik heb weeral een vraag... de 900 is gemaakt, en klinkt terug lekker zoals hij moet klinken. Er was dus veel stuk.

Het enige wat ik echt mis is de zwaardere klank (metal) omdat wij heel fel varieren in stijl tussen de verschillende nummers. En daar komt de 900 dus écht wel te kort.
Nu heb ik hier een jcm 800 kerry king staan van een maat van mij om eens te testen, en als hij mij aanstaat koop ik dat ding. Maar het grote nadeel is dat ik de 2 wil gebruiken.

Kan ik deze 2 gebruiken zonder telkens mijn kabels te moeten hersteken? En gaat dit op dezelfde box?

Ik hoor het wel....

Greeetzzzz

wormke
24 november 2011, 00:40
ondertussen mijn antwoord gekregen, ma tis wel kostelijk...

wormke
25 november 2011, 23:03
... en niet nodig.

De versterker getest, en wat een teleurstelling dat ding. Zit gewoon geen bal karakter in. Dan klinkt mijn 900 toch stukken beter...


Dus, nu ga ik proberen aan de hand van mijn noise compressor en mijn ts de klank zwaarder te krijgen. Dit moet toch te doen zijn??

Braindead
26 november 2011, 16:13
Wat je vooral wel moet doen is even een pedaaltje voor je marshall gooien om hem te boosten. Je ts is daarvoor zeer geschikt maar daar lever je dan wel wat laag voor in. Je kan ook een equalizer gebruiken voor het boosten of er 1 in de loop gooien om je geluid te kleuren. Verder gaat een Marshall jcm800/900 nooit zo zwaar metal klinken als een moderne high gain metal bak. Maar dat gezegd hebbende moet je met een Marshall ook wel metal kunnen spelen. Kerry King speelt met de jcm 800 ook gewon metal.


... en niet nodig.

De versterker getest, en wat een teleurstelling dat ding. Zit gewoon geen bal karakter in. Dan klinkt mijn 900 toch stukken beter...


Dus, nu ga ik proberen aan de hand van mijn noise compressor en mijn ts de klank zwaarder te krijgen. Dit moet toch te doen zijn??

wormke
26 november 2011, 18:42
echt metal klank hoef ik niet, maar wel een zwaarder geluid. Nu klinkt hij nog steeds meer 'crunch'. Maar ik ga zeker eens experimenteren met mijn pedalen.

wormke
26 januari 2012, 00:55
voor de geïnteresseerden onder jullie;

Ik heb ondertussen dus volledig mijn klank gevonden met de 900. Hij heeft nog nooit zo goed geklonken als nu. En eigenlijk zonder al te veel aan te passen. Hij heeft een serieus groot onderhoud gekregen, en daarna ben ik terug beginnen afstellen. Adhv een eq heb ik nu eigenlijk de klank die ik zocht. Heb nog een reeks pedalen zitten die ik her en der wel gebruik, maar eigenlijk heb ik met de eq genoeg. De ts gebruik ik alleen nog op het 'cleane' kanaal nu.

Heb nu pas een nieuwe gitaar bijgekocht ook, de Ibanez apex 2, en voor een 900 te zijn, als ik sommige hun mening hier als waarheid moet aannemen, klinkt hij geweldig. We hebben studio plannen dus binnenkort zal je hier wel een voorbeeldje weten te vinden.

Greeeeeeeeetz

kassie
26 januari 2012, 01:19
hier nog even op terug komen.

Ben me dit weekend een andere box gaan halen. Ik speelde op behringer boxen en was daar eigenlijk best tevreden van, maar was een jcm 900 1960 lead cabinet tegengekomen en dan ook gaan halen.



Mijn 1960B vond ik ook een stuk beter klinken na een multiplex achterplaat.. een vastgelijmd stuk hout tussen de baffle en de achterplaat.. het dichtkitten van alle naden en een speakerwissel..

wormke
27 januari 2012, 01:12
das inderdaad geen slecht idee. Maar ondertussen is de box ook nagekeken en het één en ander aan vervangen, dus klinkt nu stukken beter!!

Jasper.
27 januari 2012, 08:06
Uhm, geen metal op een 900? Ikzelf speel regelmatig trash metal. En dat doet hij met gemak op het leadkanaal. Gain gaat bij mij nooit verder dan driekwart. En dan zonder pedaaltje

Kamiess
27 januari 2012, 15:21
Kon het antwoord hier zo niet vinden, maar doe eens een EQ pedaaltje in de loop van de 900.
Heb er eerder ook een gehad met een Boss GE7 in de loop waarmee je haarfijn de klank mee af kan stellen.
Ik gebruikte hem in de coverband > als we even een metal cover deden.
EQ aan en tubescreamer voor de amp aan > dat klonk wel degelijk zwaar.

wormke
28 januari 2012, 13:42
het stond hier wel degelijk, maar zo doe ik het nu, met de eq in de loop. Zonder eq mist hij wat volheid in de klank. De ts er extra bij is gewoon teveel...

kassie
28 januari 2012, 13:53
Ik schroefde altijd het clean kanaal helemaal open voor een volle distortion... evt met een booster of een overdrive pedaaltje.. Lekkere vette sound.

Jasper.
28 januari 2012, 14:32
het stond hier wel degelijk, maar zo doe ik het nu, met de eq in de loop. Zonder eq mist hij wat volheid in de klank. De ts er extra bij is gewoon teveel...

Wat ik zelf doe, kun je misschien ook proberen, is een patchkabel in de loop steken. En dan de lvl van de loop op 10/11 uur afstellen. Moet je even horen wat het beste klinkt, komt nog wel wat precies.

wormke
28 januari 2012, 16:29
ik heb de eq en de chorus in de loop steken dus dat gaat niet... maar heb het wel geprobeerd, en zo afgesteld, zoals je zei

muziekschuur
28 januari 2012, 16:42
Zou je mijn Mesa Boogie V-twin eens voor de amp moeten zetten.

Verder nog een tip. Die ik met zowel de Mesa als een distortion + vroeger uithaalde. Gewoon boosten. Dus distortion of overdrive uit laten maar wel de gain van het pedaal opdraaien tot ver voorbij het punt waar je normaal uitkomt met volume matching. Dan zal de vervorming van de amp meer verzadigen en krijg je vast een zwaarder geluid.

Het kan ook helpen als je de tuning van de hele gitaar eens een halve toon laat zakken. Dan heb je minder snaarspanning en vaak een zwaarder geluid. Als dat wat is kun je vervolgens een zwaardere snarenset gaan proberen. Een dikkere snaar geeft een solider laag.

wormke
29 januari 2012, 14:39
Volledig mee akkoord, op de 7 string ligt bijna staalkabel, maar op mijn jem speel ik liever met 9-46.
Over de amp. Dit had ik ook al eens geprobeerd, maar het geeft teveel oversturing... misschien ben ik te moeilijk :seriousf:

Jasper.
30 januari 2012, 11:00
Ik krijg dit eruit met gain op 12 (van 20) en een Boss BD-2 als boost (gain dicht, lvl op driekwart). Metal genoeg? Als je dit niet lukt, dan moet er wat mis met je amp zijn. Ook zonder pedaal moet je dit wel ong. lukken, maar dan met de gain hoger.

http://soundcloud.com/jasperpost/trash-big-4

wormke
3 februari 2012, 22:09
hm, ik vind dat geluid niet echt knap, zeker niet voor een 900... maar zoals ik eerder aanhaalde, ik ben een moeilijke mens. Nu zit ik ondertussen eigenlijk wel kort op de klank die ik wou, en zeker met de 7string... Voor hoelang weet ik niet... :-)

Maar ik hou wel van een zware klank, om dan geen metal te gaan spelen. Zoals je een refrein zwaarder laat klinken, en een aanloop nemen naar een eruptie, om dan toch net niet dat te doen... ik weet het, ik zit raar in elkaar.