PDA

View Full Version : Zelf een versterker bouwen



SunnMustang
17 mei 2011, 15:53
Hallo netters,

Ik zit samen met een klasgenoot te denken om als profielwerkstuk een buizenversterker te bouwen sinds we allebei erg fan zijn van gitaren en knutselen aan alles wat met gitaren te maken heeft. We hebben alleen geen idee hoe we moeten beginnen, we zien een boel Zelfbouwkits, van meerdere honderden euro's en vinden dat een beetje overdreven. Hebben jullie, als ervaren bouwers, de eerste zetjes in de goede richting voor ons? Solderen en natuurkunde gaat ons goed af en het is echt een kwestie van, waar beginnen we.

Rick trodat
17 mei 2011, 16:11
Waarom meteen een buizenversterker ?

De meeste knutselaars beginnen meestal met pedalen, dan kleine simpele op-amp versterkers ( ruby amp, klinkt erg goed! ) dan kleine buizenversterker kits 5e3 kits of champ en gaan daarna een complex project doen.

Tenzij jullie alle kennis van een buizenamp in huis hebben ( vooral veiligheid ) anders zou ik er nog niet aan beginnen. Daarnaast ben je voor het meest simpele project toch al zo'n Eur 200 kwijt. Vooral omdat buizen en trafo's duur zijn.

refused199
17 mei 2011, 16:12
Ben je toevallig dit jaar voor gegaan met het bouwen van een amp voor m'n PWS. Erg leuke bezigheid en erg leerzaam! als je me even een PM stuurt met je mailadres zal ik je m'n verslag sturen.

Overigens moet je wel echt weten waar je aan begint. Ik heb niet een standaard kit gekocht, maar heb alle componenten zorgvuldig samengesteld daardoor was ik ook wel een paar honderd euro kwijt, dus daar moet je wel rekening mee houden..

driftkop
17 mei 2011, 18:44
Om geld te besparen zou je alleen het chassis kunnen bouwen, en een externe speaker kast gebruiken (als je die hebt). Je kunt alles later dan weer in een mooie behuizing stoppen, maar voor de opdracht is dat misschien niet nodig.

Dit boek legt trouwens erg goed uit wat alle onderdelen doen, en heeft een heel hoofdstuk over het zelf bouwen van een simpele versterker: http://www.amazon.com/Guitar-Amplifier-Handbook-Understanding-Amplifiers/dp/087930863X/ref=pd_sim_b_1