PDA

View Full Version : kleine versterker aan grote hangen om te gebruiken als monitor



meneerrobin
17 mei 2011, 15:22
Hoi!

Ik speel door een fender hot rod white lightning, en ik gebruik veel loops via een boss RC2 of een RC20xl. Omdat waar ik speel zelden installaties zijn (te klein) speel ik gewoon recht door mijn fender. Maar als ik tegelijk nog eens zing en de fender staat niet naar mij maar naar't publiek gebeurt het al eens dat ik mijn loopje niet meer hoor, erg lastig om dan in de maat te blijven.

Ik zag overlaatst ruben block van triggerfinger spelen door zijn 4 kanonnen (2 amps, 2 cabs) en naast hem aan zijn voeten stond een klein voxje, of iets dergelijks, wsl als monitorretje.
Ik heb zelf ook een vox pathfinder 15... mijn vraag is, kan ik die op een veilige manier aansluiten aan mijn hot rod om enkel te gebruiken als monitor? Mijn loopstation zit in de effectsloop wel al, kan die er evt. gewoon bij of is dat een slecht idee?

Groetjes!
Robin

arcane
17 mei 2011, 17:25
Je zou ook een extra 1*12 cabinet kunnen aansluiten. Deze richt je dan op jezelf.
Waarschijnlijk de goedkoopste bruikbare optie.
Bijv: http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Gitaren/Cabinets-1x12-/Fame-GN112-Cabinet-/art-GIT0017543-000

€59,-

Zal uiteraard een minder goede speaker zijn dan in de amp (heerlijk ding, heb precies dezelfde), maar voor monitoring lijkt me dat wel voldoende.

meneerrobin
4 juni 2011, 08:55
Seg ideetje,

Ik heb nog een danelectro nifty seventy staan waarvan de speaker nog volledig goed is, maar de versterker op zich niet. Ik hoorde van een vriend dat ik eventueel die speaker zou kunnen afkoppelen van de versterker en hem rechtstreeks in mijn hotrod zou kunnen aansluiten...

Kabeltjes knippen en solderen lukt wel, maar waar moet ik op letten qua ohms en watts etc? En op welke manier kan ik dan evt. het volume regelen van die 'monitor'?

Groetjes!
Robin

Midwolda
4 juni 2011, 09:03
Heeft je loopstation nog een extra line out?
Dan zou ik daarvandaan een kabel leggen naar de instrument-in van de Vox.
Maar ja, ik ben nogal makkelijk in dat soort zaken. :dontgeti:

Edit: even gegoegelt, zie dat dat niet gaat kunnen.
Splitter-boxje dan maar?

meneerrobin
4 juni 2011, 10:01
Ik heb een lineselector van boss, daarmee zou't dan moeten lukken of wat?

Ik veronderstel da'k hem dan gewoon na de loopstation zet, hem van 'input' naar 'a+b' zet en dan langs één kabel in de hotrod en één kabel in de vox?

Zot, dat ik daar zelf niet op gekomen ben!
Probeer ik straks direct!

Robin

meneerrobin
8 juni 2011, 12:36
Het is gelukt!

Ben content. Wat ik dus nodig had was een line-selector, of een ab-splitter.
Of een kleine monitor.

Drie goeie opties!
Merci gasten!


p.s. heb ander topic geopend voor moeilijkere vraag hieromtrent, ik wil wat zot doen met waar mijn loopstation klinkt en waar niet... hier te vinden (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?146691-loopstation-effectstloop-a-b-splitter-output)

Robin

Nobler
22 juni 2011, 13:41
Je hebt blijkbaar al een oplossing, maar ik gebruik vaak een kleine versterker als monitor, die ik dan inderdaad bij de voet van de microfoonstandaard neerleg met de speaker omhoog gericht en een blokje er onder om hem mooi naar mijn oren te richten. Ik gebruik het liefst een Laney LC15 daarvoor, maar ik heb ook wel een Vox Pathfinder gebruikt. Ik gebruik een Boss ME-50 multieffect, maar je zou er ook een (Boss) stereo chorus voor kunnen gebruiken. Gitaar gaat in het effect, de mono-uitgang gaat naar de gewone versterker en de andere ('stereo') uitgang naar je monitor versterker. Werkt prima. Ik gebruik hem vooral omdat ik mijn podiumversterker van de andere bandleden en de heren geluidsmannen nooit zo hard mag zetten dat het soleren lekker gaat. Met het monitor versterkertje blaast het sologeluid lekker in mijn oren en dan gaat het soleren meteen een stuk gemakkelijker. Je moet dan wel een monitorversterker gebruiken met regelbare vervorming (mastervolume, gainknop etc.), zodat je genoeg hebt voor een lekker sologeluid.