PDA

View Full Version : Kwaliteitsverschil Peavy/orange-ampeg-... basscabinet?



kamiel
17 mei 2011, 14:28
Hallo,

Ik ben van plan om (op termijn, het budget is er nog niet echt) eindelijk eens een serieuze bassversterker te gaan kopen. En wel een buizenversterker. Nu zoek ik naar iets van een 1500-1700 euro voor der versterker alleen, waar dan nog een 4x10inch cabinet bij mag komen.

De voornaamste opties op dit moment zijn de Peavey tour VB-2, de Orange AD200 MK3 en de Ampeg SVT VR. Ik denk dat het het beste is om een cabinet te nemen van hetzelfde merk als de amp die je koopt, of ben ik dan hier al fout?

Nu is mijn vraag wat het duidelijke prijsverschil maakt bij de cabinets van peavey (+/-330 euro) en die van Orange (+/-770 euro) en Ampeg (van 500 tot +1000 euro). Is het beter om als ik voor de peavey zou gaan toch voor een peavey cabinet te gaan, of juist niet omdat (denk ik dan?) de kwaliteit van de ampeg of orange of nog een hele ander cab toch beter is?

bij voorbaat dank, grts, kamiel.

Wabbie
17 mei 2011, 14:51
Waarom zou je een cabinet nemen van hetzelfde merk als je versterker. Ik zou gewoon kopen wat je het lekkerste vindt klinken bij je versterker.

Oude peavey kasten zijn inderdaad wel goed spul voor wat ze waard zijn, qua klank moet het je liggen uiteraard. Ik heb geen ervaring met de nieuwere peavey kasten. De nieuwe Ampeg en Orange kasten vind ik persoonlijk een beetje te flubberig in het laag, maar jij kunt het weer geweldig vinden natuurlijk. De bouwkwaliteit van deze kasten is prima.

Qua andere merken waar je naar kunt kijken voor een 4x10:

De Eden 410XLT is al jaren een standaard wat betreft 4x10's. Loodzwaar, redelijk duur (iets van 1050 euro dacht ik) en erg strak. Kan daarom misschien niet helemaal je ding zijn. Wel onverwoestbaar.

Trace Elliot 1028h is ook een zeer vette 4x10 kast. Betaalbaarder dan de Eden en minstens net zo onverwoestbaar. Is ook een vrij strak klinkende speakerakst

SWR en MarkBass hebben allebij ook een goede 4x10 in het assortiment. Ik heb ooit een Markbass 4x10 getest (geen idee van het type sorry) die ik veel te donker gevoiced vond, maar die misschien best vet kan klinken voor een buizenversterker.

Trouwens, op het gebied van basversterkers, sluit ook zeker niet de transistor/ Class D/of hybride versterkers uit. Persoonlijk vind ik een buizenversterker voor bas een stuk minder strak klinken dat een versterker met een transistor eindtrap, maar een buizenversterker heeft zeker zo zijn charmes.

Even ter referentie, ik speel bas in een vrij technische metalband en ik hou van een zeer gedefineerd punchy en toch vet basgeluid. Dit is mijn huidige setup:

http://img.photobucket.com/albums/v733/DSW/64465_160274860658565_100000281563608_437210_68573 67_n.jpg

kamiel
17 mei 2011, 15:01
Dus eigenlijk moet ik gewoon zoveel mogenlijk verschillende combinaties gaan testen, maakt niet uit wat ik met wat combineer? :D fantastisch, gelukkig heb ik nog wel enkele maanden tijd voor mijn budget toerijkend is, :D

Wabbie
17 mei 2011, 16:12
Ja, let even op hoeveel vermogen de verschillende speakerkasten aan kunnen en hoeveel ohm ze zijn. Maar voor de rest zou ik gewoon zoveel mogelijk gaan testen als ik jou was.