PDA

View Full Version : Aanvulling op een Yamaha APX5



smullie
17 mei 2011, 12:42
Hey,

Ik heb momenteel een Yamaha APX5 en ik ben daar op zich heel gelukkig mee. Ik vind ze heel fijn spelen, maar ergens (ik weet niet hoe het anders te omschrijven) niet scherp genoeg/klein/te zacht klinken.
Dit is mijn eerste en enige akoestische die ik heb en ik heb bijna nog nooit op een andere akoestische gitaar gespeeld. (De meeste van de mensen die ik ken spelen elektrisch en ik durf amper spelen in een winkel. Dat is de aard van het manneke. Ik heb geprobeerd, maar ik zal eerst nog wat zelfvertrouwen mogen kweken op gitaar voordat ik dat durf. Ik werk er aan en ondertussen durf ik al wat te spelen als er vrienden bijzitten, nadat ik hen gewaarschuwd heb dat het op niet veel zal trekken. Doch dat enkel ter verantwoording dat ik nog niet op andere gitaren gespeeld heb...)

Deze dus:
http://img59.imageshack.us/img59/2937/apx501.jpg

Ik zou er op termijn dus een andere bij willen hebben. Deze moet niet aan te sluiten zijn aan een versterker of zo, dat kan al met de Yamaha en dan klinkt ze al een pak beter, maar ik doe dat toch nooit en ik heb ook geen goede versterker om een akoest aan te hangen (en ik ben ook niet van plan om dat in de nabije toekomst te kopen).

Aangezien ik door heb dat ik toch niet snel zal stoppen met gitaarspelen en er binnenkort misschien een andere (veel meer geld opslorpende) hobby op een heel laag pitje gezet zou worden komt er wel weer wat budget vrij om eens wat meer uit te geven. Ik hoop ergens rond de 500€ toch al iets te kunnen kopen. Het mag 2dehands zijn, maar het zou ook wel eens fijn zijn om eens een nieuwe gitaar te hebben.

Wat verwacht ik ervan:
- cutaway (mis ik nu wel een beetje)
- zowel voor fingerpicken als strumming
- minstens zo fijn spelen als de Yamaha, maar ik besef ook wel dat dat subjectief is en ik dus zal moeten testen.

Wat verwacht ik van jullie: jullie mening, eventueel tips voor 2dehandse akoestische gitaren (liefst belgisch), tips voor nieuwe gitaren, andere tips, ... Ik zal uiteindelijk toch wel eens die winkel binnenstappen om een paar gitaren te testen (heeft er iemand nog een Xanaxke of valiummeke liggen? :chicken:), maar als ik er op voorhand al een deel van kan elimineren en min of meer gericht kan testen, dan zou ik al heel gelukkig zijn... :makeup:

mastermind
26 mei 2011, 10:15
Eastman, no doubt. Met name vanaf de AC3XX series. Volledig massief, ebbenhouten toets en heel goed fretwerk wat heel fijn speelt! Topkam breedte is 45mm wat uitstekend is voor fingerpicking en strumming.

Verder Tanglewood vanaf de TW15 series (de Sundance series). Ook Blueridge zijn erg goed, vind ik persoonlijk iets zwaarder spelen dan de Eastman.

Verder Furch (Tsjechisch handgebouwde gitaren), Hudson vind ik ook erg interessant.

Maar ga gewoon naar een paar zaken en speel eens op verschillende gitaren, kijk wat je fijn vindt spelen, goed klinkt, goed eruitziet, etc.

Suc6!

smullie
26 mei 2011, 10:32
Eastman, no doubt. Met name vanaf de AC3XX series. Volledig massief, ebbenhouten toets en heel goed fretwerk wat heel fijn speelt! Topkam breedte is 45mm wat uitstekend is voor fingerpicking en strumming.

Verder Tanglewood vanaf de TW15 series (de Sundance series). Ook Blueridge zijn erg goed, vind ik persoonlijk iets zwaarder spelen dan de Eastman.

Verder Furch (Tsjechisch handgebouwde gitaren), Hudson vind ik ook erg interessant.

Maar ga gewoon naar een paar zaken en speel eens op verschillende gitaren, kijk wat je fijn vindt spelen, goed klinkt, goed eruitziet, etc.

Suc6!
Thx! Ik ben dat laatste in elk geval al van plan en zal met meer aandacht kijken naar de merken en types die je hier meegeeft... :B