PDA

View Full Version : Changé! Het vierde setje pickups in mijn De Gier



Mitch
17 mei 2011, 12:00
Het kan verkeren. Het uitgangspunt in het ontwerp van mijn custom was een P90 bij de hals en een humbucker bij de brug. Een briljant plan, dat later schaamteloos werd gekopieerd door Gibson in de BFG :D Het werden Seymour Duncans, de SP90-1 en de Custom5. Daar was ik aanvankelijk heel blij mee, maar op een gegeven moment gebruikte ik vrijwel uitsluitend de middenstand omdat de andere standen toch wel vrij stevig klonken en snel oversturing gaven. Het is nogal een blok mahonie, die gitaar, dus dat wil wel. Daarna geswitcht naar Nordstrands. De hals P90 was werkelijk fenomenaal. Een combinatie van zwoel laag en helderheid die zijn weerga niet kende. De middenstand was echt ongelofelijk goed, de brugsound was wel erg middy. Bruikbaar, maar beperkt. Toen er een andere amp kwam met wat minder headroom en ik door verandering van band meer clean nodig had ben ik toen overgegaan naar TV Jones pickups. Dat maakte 'm zeker cleaner maar de magie van de middenstand was weg :(
Uiteindelijk weer verandering van amp (meer headroom) en band, dus het hoefde allemaal zo clean niet meer. Als ik mijn Les Paul had gebruikt en daarna deze, dan klonk -ie lafjes. Ik wist dat het beter kon, dus de stoute schoenen aangetrokken en (op budget) op zoek gegaan naar andere pickups. Het werden uiteindelijk een P90 uit een Historic en een T Top, twee Gibsons dus. Nou moet ik 'm nog over mijn eigen set horen, maar de Hook bij Sander en de mini tranny thuis gaven een zelfde beeld: volle bassen met iets te weinig definitie op het hals element, gode zij dank weer die hemelse middenstand en een prachtig helder en niet te middy brugelement. Back home!

Eerst maar een plaatje!
http://i246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/guitars/DSCN5147.jpg

Over het gebrek aan helderheid heb ik nog een vraag. De chromen cover van destijds had ik niet meer dus ik heb een nieuwe besteld. Die kwam niet opdagen, dus bij een ander bedrijf eentje gehaald. Dat bleek een verchroomd plastic element te zijn in plaats van massief chroom. In principe krijgt de magneet nu dus twee laagjes chroom te zien vóórdat -ie de snaartrilling oppakt. Zou dat de verminderde helderheid kunnen zijn? Ik kan me namelijk bijna niet voorstellen dat het aan het element ligt. Ik ken P90s in deze gitaar, ik ken Gibson P90s bij de hals en heb zo mijn twijfels.
Voor wollige leads is -ie nu uitermate geschikt, maar als het beter kan wil ik nog wel een keer een schuurpapier langs de onderkant van het kapje halen...

Orpheo
17 mei 2011, 12:16
het is mogelijk, maar de laag chroom is zo dun, denk niet dat dat het zou kunnen zijn. wat altijd helpt is de polepieces omhoog gooien .

Mitch
17 mei 2011, 12:31
Ja, dat ga ik zeker nog doen, tenzij het al prima klinkt op de Vox. Dat weten we overmorgen. Maar ik heb de DA5 thuis inmiddels genoeg leren kennen om de lijn door te kunnen trekken naar hoe het op de grote broer gaat klinken.
Het verschil was gewoon opvallend. Ik zit niet zo sterk in mijn natuurkunde, dus ik vroeg me af of twee laagjes chroom misschien een groter verschil zouden kunnen maken dan één. Hoe dan ook, de middenstand is weer fenomenaal en daar was het me vooral om te doen :D

Ik wil overigens iedereen uitnodigen om hier verhalen over meerdere pickup wissels te spuien!

The Running Man
17 mei 2011, 12:44
Effect op geluid...
Durf ik geen uitspraak over te doen.
Anyhow; dat chroomlaagje kan extreem dun zijn.
Hangt een beetje af van de oppervlaktekwaliteit van het kunststof maar
laagdiktes van 500 - 1200 Angstrom zijn niet ongebruikelijk voor decoratieve chroomlagen (tegenwoordig vaak PVD proces)
De chroomlaag wordt aangebracht op een basecoat en daarna nog eens afgedekt met een beschermende transparante kunststof toplaag (kan dus dikker lijken dan ie echt is)

Mitch
17 mei 2011, 19:38
Kijk, dat wist ik dan weer niet ;)
Iemand anders nog ervaring met dit spul? Of nog meer verhalen over meerdere wissels per gitaar?

Nielsje
17 mei 2011, 21:29
Meerdere wissels per gitaar heb ik tot nu toe alleen óf op gitaren van anderen uitgevoerd, of in m'n eigen strats.

Beide gevallen zit je vast niet te wachten op de verhalen :D

Lexvandoef
17 mei 2011, 21:35
Nice! Zeer goeie looks he! Over die neck p90, tsja ik denk dat het toch die pickup eigen is, vond de gibson p90 in mijn gem ook al enigszins modderig en bassig. Aan die laagje chroom kan het niet liggen, die zijn te dun om ook maar grote veranderingen te weeg te brengen.

muziekschuur
17 mei 2011, 21:50
actieve electronica toevoegen?

Mitch
17 mei 2011, 21:52
@Niels: nee, ik ken de afloop al geloof ik :D
@Lex, hmmm, da's nu twee stemmen tegen. Eerst donderdag maar eens kijken hoe het op de grote set is, dan kan ik later altijd nog kijken. Voor een goede P90 zal ik vast nog wel eens budget krijgen, ghehe. Ik was erg optimistisch geworden door de dogear van mijn junior. Hmm, als ik die nou eens omwissel, die gitaar is helder zat... :crazyhappy:

Tristan
18 mei 2011, 00:11
Ik vermoed inderdaad dat een dogear wel beter zou kunnen zijn, moet je 'm wel rechtstreeks in de body schroeven en niet op de slagplaat bevestigen.
Misschien die slagplaat er gewoon afrossen? :D
Anders zou ik zeggen koop gewoon weer zo'n Nordstrand of een Lollar of een Bareknuckle, geen Fralin, die zijn te klinisch, maar dat wist je al. :D
Ik ben wel benieuwd naar die verhalen van Niels, er zitten nu 54's in die Strat toch?
Mijn verhaal post ik ook wel als die RS Fralins eindelijk in mijn ES335 zitten (ik wacht nog steeds op de Schaller tuners).

Nielsje
18 mei 2011, 00:41
Ik ben wel benieuwd naar die verhalen van Niels, er zitten nu 54's in die Strat toch?

Welke van de vier? :)

@ Mitch: Je vind hem nu iets te modderig? Je zou ook wat met de schakeling kunnen experimenteren (condensators e.d.), maar dan moet je wel weten of de pup zelf goed genoeg is, dus: prop hem in een paar andere gitaren en je komt erachter. Je bent overigens altijd welkom :)

Tristan
18 mei 2011, 10:48
Ik ben wel benieuwd naar alle vier eigenlijk, heb je echt vier Strats, welke dan allemaal?

Ervaringen met mijn eigen Strats
- American Standard pickups: mwah
- Lindy Fralin Vintage Hot: slechter dan mwah
- Lindy Fralin Blues: goed voor downtunings
- 54's: super

Nielsje
18 mei 2011, 13:19
Ik ben wel benieuwd naar alle vier eigenlijk, heb je echt vier Strats, welke dan allemaal?

Ervaringen met mijn eigen Strats
- American Standard pickups: mwah
- Lindy Fralin Vintage Hot: slechter dan mwah
- Lindy Fralin Blues: goed voor downtunings
- 54's: super


* 1983 Fender strat MIJ - contemporary -> 54's CS pups
* 1986 Fender strat MIJ - '68 RI -> stock jap pups
* 2006 RebelRelic - '62 model -> Tonerider pups
* 1996 Squire (jawel!) -> stock jap pups uit de 1983 strat

De pups die ik nu heb, sluiten erg goed aan bij de muziekstijl die ik speel. Dat is natuurlijk wel erg belangrijk. De standaard jap pups zijn naar mijn mening erg 'stijl'. Beetje hifhi. En daar moet je van houden. Op het moment speel ik in een disco / funk band, en dan werkt dat geluid naar mijn mening erg lekker.
De '86 strat heeft ze, en ik heb niet de moeite genomen om er wat anders in te zetten. De gitaar heeft een wat vreemd (voor een strat) plat en ietwat breed halsje. Fretjes zijn errug laag (0.8 mm) en icm de elementen wist ik het meteen toen ik hem bespeelde: instant funky!

De strat met de '54 pups is echt een heerlijke gitaar. Die pups zijn volgens mij echt een optimum tussen prijs en prestatie. Het zijn eerlijke pups die echt uit je gitaar halen wat erin zit. De hoeveelheid laag is goed, maar niet overdreven veel, midden is mooi rond en het hoog is aanwezig, maar niet te fel. Maar volgens mij wist je dat allemaal wel :)

De tonerider pups zitten dus blijkbaar standaard in de Rebelrelics, en ik heb niet de moeite genomen er wat anders in te zetten. Hals en midden element zijn lekker, brug is standaard wat dun en fel. Baseplate eronder haalde het dunne weg, maar het schelle bleef. Ik speel echter nooit op de brug stand (alleen pos 1 en 4 meestal). Als ik eens tijd heb zal ik mn '54s erin zetten.

Ik heb Fender mex elementen, en standaard USA pups gehad, maar daar ben ik beiden niet zo te spreken over. '62 CS pups ook wel eens geprobeerd, en alhoewel het wel lekker is, vond ik ze niet zo fijn als de '54s. '62s vond ik wat dichtsmeren (zeker merkbaar met overdrive), terwijl de '54s mooi open bleven.
Fat 50's niet geprobeerd.

Dimarizo en SD heb ik ook ooit een set van gehad, maar ik weet niet meer welke, maar dat was ook niets. Ja, het klonk wel, maar niet als een strat. Boe.
Ervaringen met Kinmans e.d. heb ik niet. Niet dat ik ze niet wil proberen, maar ik heb simpel wel het geld niet om ze te kopen.

Voor iedereen met een standaard strat: koop een set '54s CS ergens op het internet voor 130 euro ofzo, en verpats je oude pups. Wordt je geheid een stuk vrolijker van.

E-J
18 mei 2011, 13:56
@ Mitch:
Een andere P90 met minder output geeft je vast meer definitie en een minder basserig karakter. Ik vind het best jammer dat de TV Jones pickups eruit zijn maar je hebt daar nog een lelijk rood monster voor ;)

@ Niels:
Hoe staat het met die Strat waar de te hoge fretjes je niet van bevielen? Je wilde op den duur een refret?

Nielsje
18 mei 2011, 14:35
@ Niels:
Hoe staat het met die Strat waar de te hoge fretjes je niet van bevielen? Je wilde op den duur een refret?

De frets zijn er inmiddels uit. Binnenkort (..) ga ik samen met een forumlid de hals herfretten. Moet zo gebeurd zijn, heb alleen weinig tijd op het moment, dus het staat allemaal een beetje op hold. Onhandig, dat wel, want heb nu een gitaar minder te bespelen..

Sinner1980
18 mei 2011, 15:20
Ik vermoed inderdaad dat een dogear wel beter zou kunnen zijn, moet je 'm wel rechtstreeks in de body schroeven en niet op de slagplaat bevestigen.
Misschien die slagplaat er gewoon afrossen? :D
Anders zou ik zeggen koop gewoon weer zo'n Nordstrand of een Lollar of een Bareknuckle, geen Fralin, die zijn te klinisch, maar dat wist je al. :D
Ik ben wel benieuwd naar die verhalen van Niels, er zitten nu 54's in die Strat toch?
Mijn verhaal post ik ook wel als die RS Fralins eindelijk in mijn ES335 zitten (ik wacht nog steeds op de Schaller tuners).

Cool,heb je true 60's of pure PAF's? Laatsgenoemde hoot ik zoveel lovende verhalen over dat ik geneigd ben een setje te bestellen voor mn SG

Mitch
18 mei 2011, 16:03
@ Mitch:
Een andere P90 met minder output geeft je vast meer definitie en een minder basserig karakter. Ik vind het best jammer dat de TV Jones pickups eruit zijn maar je hebt daar nog een lelijk rood monster voor ;)

Stel je nou voor om de Supertrons uit de Gretsch te halen??
http://www.the-other-view.com/images/infidel3.jpg

Lexvandoef
18 mei 2011, 16:45
Nee joh gek! Die Gretsch moet je zo laten, niks meer aan doen! :lovelove:

Mitch
18 mei 2011, 16:46
De foto was ook bedoeld als: ben je wel goed bij je hoofd? :seriousf:

E-J
18 mei 2011, 16:59
Ghehe :seriousf:

Ik had het over je TV Jones uit je Gier, niet over La Gretsch :)

Mitch
18 mei 2011, 17:35
Ja, maar als je wil dat ik die in een lelijk rood monster stop heb je 't over ... :???:

De V
18 mei 2011, 20:34
Ik zat laatst nog een pickup wissel te overwegen.
Ik hoopte dat mijn Indie-Rick meer als een Rick zou klinken als ik er een setje hi-gains in zou proppen.
Er stond laatst een goedkoop setje op MP, maar ik zat/zit jammer genoeg niet bepaald ruim bij kas :(, bovendien heb ik naar mijn idee nog lang niet alle geluiden eruit gehaald die er nu in zitten.

Maar nu ik nog eens naar een paar nummertjes van Coldplay luister kan ik me toch niet aan de gedachte onttrekken dat die pups echt een (grote) vooruitgang zouden hebben betekent......

Tristan
18 mei 2011, 20:43
Cool,heb je true 60's of pure PAF's? Laatsgenoemde hoot ik zoveel lovende verhalen over dat ik geneigd ben een setje te bestellen voor mn SG

Ik heb uiteindelijk niet de True 60's besteld, hoewel ze mij die eigenlijk wel aanraadden, maar ja goed, ik had alleen ervaring met de gewone PAF's en volgens mij ben ik niet zo weg van Alnico II magneten, met name in de halspositie vind ik die al gauw wat neuzigs hebben, dus ben ik toch gegaan voor de RS Fralin PAF set.
Goed spul, in de Les Paul van Mitch vond ik ze in ieder geval waanzinnig, zeg maar kwaliteit a la Sheptone maar dan zelfs nog net iets beter.
Ik had mazzel, want ik heb ze rond het einde van vorig jaar besteld en toen hadden ze een 15% off deal, daardoor heb ik ze voor een leuke prijs.
Zoals gezegd, ik wacht nog op de tuners, maar als alles eenmaal in mijn ES335 zit post ik mijn bevindingen.

Sinner1980
18 mei 2011, 21:10
Ik heb uiteindelijk niet de True 60's besteld, hoewel ze mij die eigenlijk wel aanraadden, maar ja goed, ik had alleen ervaring met de gewone PAF's en volgens mij ben ik niet zo weg van Alnico II magneten, met name in de halspositie vind ik die al gauw wat neuzigs hebben, dus ben ik toch gegaan voor de RS Fralin PAF set.
Goed spul, in de Les Paul van Mitch vond ik ze in ieder geval waanzinnig, zeg maar kwaliteit a la Sheptone maar dan zelfs nog net iets beter.
Ik had mazzel, want ik heb ze rond het einde van vorig jaar besteld en toen hadden ze een 15% off deal, daardoor heb ik ze voor een leuke prijs.
Zoals gezegd, ik wacht nog op de tuners, maar als alles eenmaal in mijn ES335 zit post ik mijn bevindingen.

Cool,ben benieuwd. Vindt ze enigzins nog betaalbaar ook.
Tuners? Sorry ik ga off topic maar wat voor tuners?

Tristan
18 mei 2011, 21:21
Schaller M6 Vintage, die zouden als het goed is zonder boren moeten passen op een USA Gibson.

Mitch
20 mei 2011, 09:48
Zo, gisteren praktijktest gehad. Eerst even de Les Paul ingeprikt, want daarmee was het verschil naar mijn smaak te groot met de TV Jones in de De Gier. Maar hij is weer helemaal terug! Knalt als een malle! In mijn eentje was dat al maar daarna met de band ook. Prikt als een idioot door de mix, zoals ik het gewend was.
Toegegeven, het verschil in helderheid tussen de P90 en middenstand/brug is eigenlijk te groot. Daar moet nog wel eens iets mee gebeuren. Brug en middenstand zijn met mijn amp settings aan de heldere kant zodat het net iets prettiger klinkt om de toon en slagje dicht te draaien. Die kunnen dat makkelijk hebben. Schakel je dan over naar hals....52RI met vintage correcte wiring is er niks bij :seriousf: Maar met de toon open kan het goed, prikt -ie al uitstekend, alleen niet op de bassnaren. Met drive daarentegen is het een superlekkere leadsound. Kortom: voorlopig laat ik het zo. Moet even rekening houden met de stand van de toonpot, maar verder... back home! :cheerup:

Tristan
21 mei 2011, 01:57
Klinkt goed!
Tsja, die Gibson P90's, ze kunnen inderdaad soms wat breierig klinken, maar ze hebben in ieder geval wel karakter. :)

FruscianteFan
21 mei 2011, 02:01
Ik zat laatst nog een pickup wissel te overwegen.
Ik hoopte dat mijn Indie-Rick meer als een Rick zou klinken als ik er een setje hi-gains in zou proppen.
Er stond laatst een goedkoop setje op MP, maar ik zat/zit jammer genoeg niet bepaald ruim bij kas :(, bovendien heb ik naar mijn idee nog lang niet alle geluiden eruit gehaald die er nu in zitten.

Maar nu ik nog eens naar een paar nummertjes van Coldplay luister kan ik me toch niet aan de gedachte onttrekken dat die pups echt een (grote) vooruitgang zouden hebben betekent......
Heel erg mee eens. Gister en vandaag weer eens op mijn Indie gespeeld (Jag is nou eenmaal een fijnere gitaar...) en de elementen zijn echt niet verkeerd, maar er zit nog zoveel meer in die gitaar.