PDA

View Full Version : Marlboro G40r versterker.



rvdwerf
17 mei 2011, 11:01
Beste forumleden.
Ik had een vraag.
Ik kan een marlboro versterker voor een zacht prijsje kopen.

Hij zegt dat het een basversterker is, maar volgens mij is het toch een elektrische gitaarversterker.

Weet iemand hier meer van en is deze versterker de moeite waard?

Mvg
Rick

flo123
17 mei 2011, 11:21
Hoi Rick,

1 kanaals 40W transistor bakje, simpel 12" speakertje, cabinet van geperst hout, 3 ingangen met verschillende gevoeligheid, volume, toonregeling, tremelo, reverb.

Dat was mijn eerste gitaar versterker. Ik hem hem al 25 jaar, en kocht hem toen, rond 1985, 2e hands voor 150 gulden en hij doet het nog steeds. De voedings condensatoren moeten vervangen worden want hij bromt flink. Staat nu op zolder stof te happen.
Werkt prima voor een beetje clean maar het is een erg eenvoudig versterkertje en stelt (ook klankgewijs) niet veel voor. Er zit geen overdrive mogelijkheid op. De tremelo werkt aardig, de reverb is niet veel soeps maar het werkt.
Volgens mij was het toen al een budget (beginners) versterker.

zoon van Piet
17 mei 2011, 11:26
precies wat Flo zegt..
Met de aantekening dat het echt een gitaarversterker is en niet voor bas. En dat het naar hedendaagse maatstaven eigenlijk hartstikke kut klinkt en alleen maar cleane geluiden geeft. En dat het ook mijn eerste (echte gitaar-) versterker was - kocht de mijne nieuw in 1975. Ik zie die dingen nog regelmatig en krijg dan last van nostalgie. Maar gezegd moet worden dat ze dus de tand des tijds heel goed doorstaan..

Plant
17 mei 2011, 11:52
Er zit geen overdrive mogelijkheid op.

Ook niet als je de volumeregelaar uittrekt? Ik had ooit een 50 Watt versie, waarvan de volumeregelaar een push/pull potmeter was. Het stond er geloof ik niet bij. Maar als je die uittrok, kwam er ergens een pak gain bij. Niet dat het ergens naar klonk overigens, dus ik had er niet veel aan, maar het zat er wel op :stop:

flo123
17 mei 2011, 12:53
De mijne heeft geen "pull" mogelijkheid bij de volume knop.

Ron Houben
17 mei 2011, 13:03
Ah! De "poor man's Polytone" . Voor cleane jazzgitaar werd deze zeer gewaardeerd. Vervroming moet je hier niet verwachten.

rvdwerf
17 mei 2011, 13:09
Bedankt voor alle snelle reacties.
Ik weet nu in ieder geval zeker dat ik niet verder hoef te kijken naar deze versterker.

Iemand enig idee wat een goedkoop goed basversterkertje is voor een oefenruimte? Basgitaar staat nu op monitors en pa. Dat klinkt mij te helder.