PDA

View Full Version : Nieuwe gitaar in da house!!! PRS CE-24



Lexvandoef
16 mei 2011, 23:40
Jeej! Een tijdje geleden begon ik toch weer op zoek naar een nieuwe gitaar te gaan, mede door mijn vriendin die zei dat ze dat toch maar weer eens tijd vond worden... :seriousf:

Anyway, ik heb Les Paul R8's CE-24 weleens vast gehad, super ding joh, lekker eigen zeer veelzijdig geluid, speelde super, en was ook supercomfortabel (licht en hangt lekker om je body heen). Maar wel out of my league prijstechnisch gezien. Niet meer naar om gekeken dus...

Tot ik vorige week een wel erg verleidelijk aanbod kreeg om eens aan de PRS te gaan. Lang twijfelen, nadenken of ik toch iets anders wilde... maar toch de knoop doorgehakt, ik heb net een PRS CE-24 opgehaald!!!

Pfff, feestje zeg! Lekker licht, speelt super ondanks de wat hogere actie van de verkoper, en klinkt echt heel tof. Strak en vet in de humbucker standjes met enorm veel definitie en lekker funky in de 2 single-coil standjes, echt perfect voor die net iets meer achterin de mix of juist erg attacky vette funkslagjes. Nice! Mede daardoor ook super bruikbaar in mijn band. Was wel even bezorgd over het hals profiel, las dat veel mensen hem erg plat vonden en te breed, nou in mijn ogen zou hij niet dikker mogen, nou heb ik natuurlijk ook niet zulke hele grote handen. Hij is iets dikker dan mijn 62 RI telecaster hals, die ik ook al erg tof vond. Ik heb in de winkel wel over wide fat halzen gespeeld, maar dat vond ik toch echt te veel hals.

Het is er een met een mahonie/flamed maple body, maple hals, rosewood toets en wide/thin nek profiel. HFS/Vintage Bass pickups, 5-wat rotary switch en locking tuners. In het kleurtje blauw, welke blauw precies weet ik niet, ik gok royal blue. Hij is gemaakt in 2007 en is echt in nieuwstaat, nog geen krasje of deukje te bekennen.

Jullie zullen het voorlopig even met de advertentie foto's moeten doen, heb ff geen camera bij de hand.

Vrijdag voor het eerst mee repeteren, zaterdag gaatie gelijk mee on the road :). Heb hem al ff over mijn Captain 34 gehoord, lekkere combi, mooie tikje moderne eigen sound zo, bijna hi-fi maar wel erg levendig en dynamisch, helemaal mijn ding!

Picca's:
http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/Screenshot2011-05-16at16May-112432.jpg
http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/Screenshot2011-05-16at16May-112444.jpg
http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/Screenshot2011-05-16at16May-112453.jpg

JTB
17 mei 2011, 09:12
Zeer mooie gitaar zeg!

muziekschuur
17 mei 2011, 09:16
Zou er wel een goeie koffer omheen kopen (als je die al niet had) en wat straplocks. Super om je band snel vast te klikken.

Buzzel
17 mei 2011, 09:25
oeoeoeeee..mooi!

Eko
17 mei 2011, 09:31
Klinkt vast net zo goed als ie er uit ziet! Gefeliciteerd!

jutter
17 mei 2011, 09:35
Gefeliciteerd man! Ik begrijp nu ook waarom je aan mij vroeg wat voor neck mijn PRS heeft. De tussenstandjes gebruik ik ook vaak; zeer bruikbaar! Wat ik ook een dikke plus vind is dat als je met overdrive speelt en dan de volume iets dichter draai dat je een bijna cleane sound hebt zonder hoog te verliezen! Die van mij staat ook hoog afgesteld. Daar ben ik nog steeds mee aan het klooien...Toch staat hij precies afgesteld volgens wat PRS adviseert:
reliëf: 0,25mm
snaarhoogte gemeten op de 12e fret(niet de eerste fret indrukken): lage E 2,00mm, hoge E 1,60mm.
Gevoelsmatig staat het toch te hoog maar dat kan ook aan de frets liggen.
Kan je mij vertellen hoe die van jou staat afgesteld? Daar ben ik heel benieuwd naar!

johanh
17 mei 2011, 09:48
Wil je voortaan even waarschuwen, nu is mijn toetsenbord stuk.
Deze kon de hoeveelheid kwijl niet aan :D

Wat een plaatje..

Gr
Johan

Liquid_Metal
17 mei 2011, 09:53
Awesome guitar!

almarvk
17 mei 2011, 09:54
Mooi gitaar met dito finish! Snap alleen niet de blanke headstock op deze gitaar. Ben wel benieuwd hoe dit speelt en klinkt!

Mr.Bluesbreaker
17 mei 2011, 10:32
Schitterend man! Ik heb er een uit '96 met ebben pegheads en zwarte headstock, maar verder identiek. Heb je een fantastische gitaar aan. Gewoon de aktie met de schroeven op de trem een stuk naar beneden brengen als ie te hoog staat.

Mike999999999
17 mei 2011, 10:37
oe, dat is mooi. Wil er ook altijd nog zo eentje bij. Staat nu 2de op de lijst, wil eerst nog een strat met big dipper:P Wat kost dat nou ongeveer, zo een prs 2de hands?

jutter
17 mei 2011, 10:37
Schitterend man! Ik heb er een uit '96 met ebben pegheads en zwarte headstock, maar verder identiek. Heb je een fantastische gitaar aan. Gewoon de aktie met de schroeven op de trem een stuk naar beneden brengen als ie te hoog staat.

Op het PRS forum adviseert men dit juist niet te doen, tenminste als hij een zwevende brug heeft. De brug staat, als het goed is, al zwevend afgesteld. Als je een open E aanslaat en je trekt de pook omhoog hoort hij precies op Fis uit te komen, niet meer en niet minder.

Mitch
17 mei 2011, 11:45
Alles dat ik verwacht had, maar niet dit :D Te gekke bak hoor! Ik wist niet eens dat ze die met esdoorn hals hadden joh. Maar goed, ik ben ook verre van PRS-expert, ik weet de verschillen tussen McCarthy, CE en Custom al niet uit mijn hoofd. Die rotary switch lijkt me wel wennen, maar voor de rest is dit natuurlijk de ultieme alleskunner. Die van Robbert was inderdaad ook super.

Mr.Bluesbreaker
17 mei 2011, 11:58
Op het PRS forum adviseert men dit juist niet te doen, tenminste als hij een zwevende brug heeft. De brug staat, als het goed is, al zwevend afgesteld. Als je een open E aanslaat en je trekt de pook omhoog hoort hij precies op Fis uit te komen, niet meer en niet minder.

Kan men wel roepen, maar met alleen de zadels lager zetten krijg ik niet de lage aktie die in ieder geval ik er nu op heb zitten. Mijn brug is nog steeds gewoon goed zwevend afgesteld.

jutter
17 mei 2011, 12:02
Kan men wel roepen, maar met alleen de zadels lager zetten krijg ik niet de lage aktie die in ieder geval ik er nu op heb zitten. Mijn brug is nog steeds gewoon goed zwevend afgesteld.

Zo op de foto te zien kunnen je zadels al een stuk omlaag. Ik vraag me af hoe hoog je de snaren nu hebt....

Lexvandoef
17 mei 2011, 13:04
Zou er wel een goeie koffer omheen kopen (als je die al niet had) en wat straplocks. Super om je band snel vast te klikken.

Straplocks komer er aan, heb ik op al mijn gitaren, super handig!


Schitterend man! Ik heb er een uit '96 met ebben pegheads en zwarte headstock, maar verder identiek. Heb je een fantastische gitaar aan. Gewoon de aktie met de schroeven op de trem een stuk naar beneden brengen als ie te hoog staat.

Hij moet nog wel afgesteld worden, sterker nog de fabrieksnaren uit 2007 zitten er nog op!!!:soinnocent: Wordt een klusje voor vrijdagmiddag gok ik zo. Nog bedankt voor het advies!


Alles dat ik verwacht had, maar niet dit :D Te gekke bak hoor! Ik wist niet eens dat ze die met esdoorn hals hadden joh. Maar goed, ik ben ook verre van PRS-expert, ik weet de verschillen tussen McCarthy, CE en Custom al niet uit mijn hoofd. Die rotary switch lijkt me wel wennen, maar voor de rest is dit natuurlijk de ultieme alleskunner. Die van Robbert was inderdaad ook super.

Haha, ja ik was aan het twijfelen dus dit en een thinline tele, maar wilde voor de verandering toch eens iets moderners proberen en dit kwam toevallig op mijn pad :). Volgens mij zit er trouwens altijd een esdoorn hals op, alleen vaak is de headstock zwart. Vind dit wel mooi :).
Die rotary switch is nog ff wennen ja, maar ik denk dat ik hem wel houd, die singlecoil standjes die je er mee kan maken zijn zo sweet! In humbucker modus issie een stuk moderner dan mijn les paul, stuk strakker ook, lekker!
Voor mijn huidige band is dit trouwens wel een uitkomst joh! Nooit meer gitaren wisselen tussendoor :).

Mitch
17 mei 2011, 13:13
Nee, ik kan me levendig voorstellen dat dit een live-lieveling wordt, zeker gezien het soort muziek dat je maakt. Ik vind het lang niet altijd goed werken, splitstanden, maar op de PRS'en gaat het altijd goed. Knap hoor.

Fender75
17 mei 2011, 13:22
Wow, hele mooie gitaar! Die mag er bij ook nog wel een komen.. :)

Thyrif
17 mei 2011, 13:48
Prachtig ding man! Die top ook, damn!
Erg veelzijdig beestje, al is de rotary even wennen. Zelf een CE uit 91, met ietsje kortere hiel dus en helaas helemaal zwart. Is deze nu van mahonie? Mijne is van essen (alder).

Lexvandoef
17 mei 2011, 17:30
Prachtig ding man! Die top ook, damn!
Erg veelzijdig beestje, al is de rotary even wennen. Zelf een CE uit 91, met ietsje kortere hiel dus en helaas helemaal zwart. Is deze nu van mahonie? Mijne is van essen (alder).

Jeps, de body is mahonie met een flamed maple top.

Kan opt moment ff niet versterkt spelen, maar damn, wat speeltie comfortabel zeg, alsof ik hem al jaren heb! :rockon:

minoin
17 mei 2011, 19:25
Prachtig Lex, echt een juweeltje! Als het goed is heb ik er deze week ook een (PRS CE24), maar lang niet zo'n prachtige versie of in deze conditie. Have fun ermee en laat je bevindingen horen!

Lexvandoef
17 mei 2011, 21:18
Kan men wel roepen, maar met alleen de zadels lager zetten krijg ik niet de lage aktie die in ieder geval ik er nu op heb zitten. Mijn brug is nog steeds gewoon goed zwevend afgesteld.

Net de gitaar van nieuwe snaren voorzien en afgesteld :). De trem zweeft nog een klein beetje, maar heb ik wel een stuk naar beneden gebracht, ik gebruik trems toch nauwelijks en heb altijd het gevoel dat de stemvastheid nogal beinvloed wordt door een trem die nogal hoog boven de body zweeft. Maar dat kan ook gewoon inbeelding zijn :). Bovendien zat er geen trem bar bij, dus heftig wapperen doe ik nu sowieso niet... ;)

@Minoin: Vet! Ik kwam deze toevallig tegen in nieuwstaat, vond ik net ff te leuk om te laten lopen. Ben benieuwd naar die van jou.

Nielsje
17 mei 2011, 21:25
Oh, nice!
Dat wist ik niet! Gefeliciteerd met je aankoop man!
Je collectie is aardig uitgebreid tegenwoordig! Wou dat ik het geld nog had om dat soort aankopen te doen.. :(

Ik kom hem wel eens stevig aan de tand voelen binnenkort!
Je zou overigens de rotary kunnen vervangen door een drie standen switch, en dan push-pull pots erin knallen.

Lexvandoef
17 mei 2011, 21:34
Oh, nice!
Dat wist ik niet! Gefeliciteerd met je aankoop man!
Je collectie is aardig uitgebreid tegenwoordig! Wou dat ik het geld nog had om dat soort aankopen te doen.. :(

Ik kom hem wel eens stevig aan de tand voelen binnenkort!
Je zou overigens de rotary kunnen vervangen door een drie standen switch, en dan push-pull pots erin knallen.

Ik was dan ook niet erg serieus op zoek naar een nieuwe gitaar, maar dit kwam toevallig langs en ik kon het gewoon niet laten liggen... :seriousf: Dan maar weer wat extra werken in de zomervakantie ipv in bed liggen..n ;).

Zou wel kunnen, maar het 'probleem' is dat je de humbuckers niet simpel single schakelt met de rotary, een standje is de binnenste single coils in parallel, een ander is de buiterste 2 in parallel en de 3e is de buitenste 2 in serie. Dat zie ik nog niet zo makkelijk met 1 push/push en 1 3-way switch.

Maar goed het begint nu al te wennen :P, en je bent welkom!

Nielsje
18 mei 2011, 00:43
Robert had een dergelijke schakeling op z'n CE-22: twee push-pull pots en een 3-weg schakelaar. Prima ding, leek mij een heerlijke allround gig gitaar.

Mitch
18 mei 2011, 09:59
Ik vond live push/pulls niet zo'n succes. Rustig thuis, of op repetitie gaat het nog wel, maar dan in de drukte, beetje hectiek: ga er maar vanuit dat het misgaat :D Ik zou gewoon wennen aan die rotary als je van plan bent alle standen te gebruiken.

Mr. Dynamite
18 mei 2011, 10:09
Gloeiende :lovelove:

Liquid_Metal
18 mei 2011, 10:17
Ik vond live push/pulls niet zo'n succes. Rustig thuis, of op repetitie gaat het nog wel, maar dan in de drukte, beetje hectiek: ga er maar vanuit dat het misgaat :D Ik zou gewoon wennen aan die rotary als je van plan bent alle standen te gebruiken.

Push/pulls zijn inderdaad lastig te gebruiken. Maar als je je eigen muziek schrijft kun je daar rekening mee houden door pauzes in te bouwen. Zeker in mijn geval kan ik best wat vaker NIET spelen (Mike Portnoy zei: "For most people the challenge is to play. For us the challenge is to not play." Zo ver is het voor mij helaas nog niet).

Mitch
18 mei 2011, 10:22
Je gaat toch geen arrangementen schrijven om rekening te houden met het bedienen van je gitaar? :seriousf: Tering zeg, in de tijd dat ik in een eigen werk band zat en een solo moest schrijven ging ik eerst de globale melodie bedenken, daarna preciezer uitwerken in mijn hoofd en daarna ging ik 'm pas proberen te spelen. En vrijwel altijd op die manier moest ik mijn techniek gaan bijvijlen want wat ik in mijn hoofd had, kon ik nog niet :listen: Nooit aanpassen, grenzen verleggen!
Maar goed, Lex zit in een disco/funk coverband.

Lexvandoef
18 mei 2011, 10:45
Maar goed, Lex zit in een disco/funk coverband.

Ahum, Niels is van de disco, ik ben meer van de funk en soul... ;)

En ik laat de rotary gewoon lekker zitten, ik weet hem al aardig te vinden na een dagje spelen, dus ik heb er wel vertrouwen in... :)


Wou dat ik het geld nog had om dat soort aankopen te doen.. :(

Volgens mij heb jij trouwens meer gitaarwissels gezien dan ik de laatste tijd... ;)

Lexvandoef
20 mei 2011, 23:39
Zo vanavond vuurdoop in de band gehad, Woehoe, lekker! Was een beetje bang dat de singlecoil standjes niet goed hoorbaar zouden zijn (te zacht). Maar niks is minder waar, lekker funky en percussieve klanken komen eruit die zeer goed prikken! Lekker rocky en ballsy op de brughum en mooi helder en toch warm op de nekhum. Hij reageert ook super op aanslag dynamiek trouwens, veel beter dan ik verwacht had.

Maar het mooiste is hoe strak de gitaar klinkt zonder klinisch of dun te klinken :). Voorlopig gaatie naar plekje 1 als we optreden en repeteren, speelt heerlijk weg zeg. Happy!

Mitch
21 mei 2011, 00:06
Niks fijner dan een gitaar die goed prikt, zodat je veel dynamischer kan gaan spelen :ok:

NielsW
21 mei 2011, 12:20
Ontzettend toffe gitaar zeg! En wat maken die dingen ook een heerlijk geluid!

Nielsje
21 mei 2011, 12:42
Ahum, Niels is van de disco, ik ben meer van de funk en soul... ;) Ons repertoire aandoen als alleen 'disco' is wel een beetje te kort door de bocht, Lexman :)




Volgens mij heb jij trouwens meer gitaarwissels gezien dan ik de laatste tijd... ;)

Huh? M'n laatste 'nieuwe' gitaar was de Rebelrelic. Sindsdien is er niets bijgekomen, en al helemaal niets weggegaan..

Liquid_Metal
21 mei 2011, 13:07
Je gaat toch geen arrangementen schrijven om rekening te houden met het bedienen van je gitaar? :seriousf: Tering zeg, in de tijd dat ik in een eigen werk band zat en een solo moest schrijven ging ik eerst de globale melodie bedenken, daarna preciezer uitwerken in mijn hoofd en daarna ging ik 'm pas proberen te spelen. En vrijwel altijd op die manier moest ik mijn techniek gaan bijvijlen want wat ik in mijn hoofd had, kon ik nog niet :listen: Nooit aanpassen, grenzen verleggen!
Maar goed, Lex zit in een disco/funk coverband.

Ik weet meestal vantevoren al precies wat voor sound ik wil (brug/hals-pickup en humbucker/single coil) dus die kan ik tijdens het schrijven van de solo al inbouwen. Ik schrijf solo's meestal stukje voor stukje.

Lexvandoef
21 mei 2011, 18:16
Ons repertoire aandoen als alleen 'disco' is wel een beetje te kort door de bocht, Lexman :)

Huh? M'n laatste 'nieuwe' gitaar was de Rebelrelic. Sindsdien is er niets bijgekomen, en al helemaal niets weggegaan..

We houden toch van kort door de bocht ;)

De laatste gitaar die ik hiervoor gekocht heb was nog voordat je je rr had gekocht ;).

Meer goed, net ook live gespeeld icm de HOOK, damn fijne combi! Wat moderne sound dan ik gewend ben, maar wel erg lekker, voorlopig een blijvertje!

Tupelo
21 mei 2011, 20:38
Hmm... lijkt me best gaaf, specs zijn wel comfortabel; ziet er in ieder geval top uit, congrats !! :)

Lexvandoef
21 mei 2011, 22:20
Hmm... lijkt me best gaaf, specs zijn wel comfortabel; ziet er in ieder geval top uit, congrats !! :)

Thnx tuup!

Mr.Bluesbreaker
22 mei 2011, 11:01
Smerige rig-copycat:D Straks ga je me vertellen dat je ook nog een tele laat bouwen, haha. Hoe bevalt het wisselen met de 5-way switch? Probeer de op een na buitenste eens voor clean, en de buitenste (van rechts) voor OD, dat werkt altijd wel goed.

Lexvandoef
22 mei 2011, 11:20
Smerige rig-copycat:D Straks ga je me vertellen dat je ook nog een tele laat bouwen, haha. Hoe bevalt het wisselen met de 5-way switch? Probeer de op een na buitenste eens voor clean, en de buitenste (van rechts) voor OD, dat werkt altijd wel goed.

Wie had er ook al weer eerder een HOOK.... ;)

Die rotary bevalt eigenlijk wel, heb nu wel door welke standjes waar zitten.
Zo heb ik hem trouwens ook gebruikt, een na buitenste voor funky cleane slagjes en de brug voor od. Makkelijk schakelen, en een killer sound! Vind de hals pickup alleen ook heerlijk voor ietwat smoothere leads!