PDA

View Full Version : Ibanez artcore AFS75TD vs AM73T



crazylay
16 mei 2011, 19:01
http://www.instrumentguide.com/electric%20guitars/ibanez/am73t%20artcore/big.jpg AM73T

http://www.guitar-museum.com/uploads/guitar/109/110281732122-3.jpg AFS75TD

Ik heb deze 2 op het oog maar welke van deze 2 worden mij aangeraden door jullie?

via youtube en reviews wordt ik niet erg veel wijzer met het verschil tussen deze 2 beauty's :)

Thanks!

Marco

FruscianteFan
16 mei 2011, 19:17
Ik heb op beide niet gespeeld, maar ik denk dat AFS (de single cutaway) een hollowbody is, en de ander een semihollow. Houdt in dat de tweede een massief blok in het midden heeft wat hem wat geschikter maakt voor het hardere/strakkere werk. Misschien is de eerste ook wat dikker dan de laatste.

crazylay
16 mei 2011, 19:34
ze zijn beide full hollowbody kreeg ik net binnen.

crazylay
17 mei 2011, 08:08
helemaal niemand?

Triggy
17 mei 2011, 08:23
Gewoon naar een muziekzaak gaan en op beide
(en wellicht ook anderen) spelen.
Afgaan op specificaties is handig om te orienteren
maar met bespelen kun je pas vaststellen welke het prettigst is.
Aangezien ik een Gretsch-man ben zou ik gaan voor de AF.

Midwolda
17 mei 2011, 09:04
De AM is een zeer comfortabele gitaar, door de iets kleinere body.
Klinkt ook verrassend goed met de standaard pickups, mooie ronde toon.
Mijn handen vonden de hals iets te dun, breedte en radius waren daarentegen weer prima.

Ik heb nog nooit op een AF gespeeld, wel op een ES175.
Die is echt een stuk minder comfortabel om te bespelen dan de AM.

crazylay
17 mei 2011, 10:13
Ok thanks! ik ben wel erg nieuwschierig wat mensen dus van de afs vinden :)

rijsberman
17 mei 2011, 10:57
ze zijn beide full hollowbody kreeg ik net binnen.

Dat klinkt wel heel erg alsof je de Char-interface hebt aanstaan. :D

Misery Signals
17 mei 2011, 11:03
Ik heb de AM77, sparkle zwart.

http://img.photobucket.com/albums/v196/Spencer4hire/AM77%20Nebula/P6020444.jpg

Ongelofelijke gitaar voor het geld. Ik heb wel een splitbare Duncan JB in de brug gezet (wat een merde om alles via de f-gaten te doen trouwens). Er zit in het midden wel een blok hoor. Kan serieus wat gain aan.

Voor lichte rock is er trouwens met de stock elementen niets mis.

MS

Bijl
17 mei 2011, 11:11
Ik heb wel een splitbare Duncan JB in de brug gezet (wat een merde om alles via de f-gaten te doen trouwens).

http://www.spellendroom.nl/%5Cmedia%5Cartikelbeelden%5CDokterBi_gx7wwju7.jpg

Mike999999999
17 mei 2011, 11:25
bijde toch wel hele andere hollowbody's. Wat speel je zelf het meest? De am is toch een meer blues/rock gitaar omdat hij wat meer gain aan kan en iets minder rond van toon is. De afs is volgensmij toch meer een jazz bak, enorme gitaar. Maar het is wat je gewent bent, ik vind zo'n grote hollowbody's enorm fijn spelen, het voelt gewoon alsof je net ff wat meer gitaar in je handen hebt, en je voelt de body resoneren door de drums en de bas. Vind ik ook best fijn eigenlijk.

Misery Signals
17 mei 2011, 11:32
http://www.spellendroom.nl/%5Cmedia%5Cartikelbeelden%5CDokterBi_gx7wwju7.jpg
Je bevestigt eerst draden aan de pots, trekt dan de hele zwik door de f-gaten naar buiten, als je klaar bent met je werk duw je alles terug de f-gaten in en tenslotte kan je de pots door aan de draden te trekken terug door de gaatjes krijgen.
Speel je jazz en aanverwanten moet je die dikke nemen natuurlijk. Die AM is een pak veelzijdiger denk ik.

MS

crazylay
17 mei 2011, 11:58
ik speel voornamelijk Blues, Rock, Pop, alternatief.

beetje van alles wat maar ook veel akoustische muziek.. john mayer etc.

ik zoek gewoon eens een compleet andere sound en wat nog wel kan met onze muziek.

crazylay
17 mei 2011, 12:02
lijstje van een aantal nummers die we doen:

Anathema - Flying
Scorpions - Under the same sun
L Zeppelin - Stairway to heaven
Christy Moore - Ride on
John Mayer - Say
Anouk - If you were mine
CCR - Have you ever seen the rain
Beatles - Don't let me down
Ilse de lange - Flying blind

etc etc.. wel uitgebreid dus.

Ik heb voor het akoustische werk een Faith FV semi-acoustic en voor elektrisch had ik een Epi G400 custom maar die is net weg want die paste totaal niet in onze muziek stijl.

Mike999999999
17 mei 2011, 12:03
In dat geval zou ik de AM kiezen, veel veelzijdiger en toch een hele andere sound. en vooral voor blues ook erg lekker

crazylay
17 mei 2011, 12:07
dat had ik ook in gedachten ja,.. ik ben wel weer van plan om de blues weer op te pakken.

eerder heel erg veel blues gespeeld.. 50's 60's etc.

maar hoe is de AM kwalitatief?

Midwolda
17 mei 2011, 13:52
De AM is heel mooi in elkaar gezet vond ik.
Prima afwerking, strakke bindings, goede lak (niet te dik), fijne knoppen en schakelaar, lekkere Bigsby.
Ik had een Transparent Brown, nog een mooie nerf ook... best wel een beetje spijt van de verkoop.
Probeer er eens één, zou ik zeggen, ik denk dat je blij verrast zult zijn!

Bijl
17 mei 2011, 14:03
Je bevestigt eerst draden aan de pots, trekt dan de hele zwik door de f-gaten naar buiten, als je klaar bent met je werk duw je alles terug de f-gaten in en tenslotte kan je de pots door aan de draden te trekken terug door de gaatjes krijgen.


Geniaal! Dat had ik zelf niet kunnen verzinnen. Een hollowbody staat nog wel op mijn verlanglijstje dus dit ga ik wel onthouden :-)

Timmert
17 mei 2011, 14:30
Ik heb sinds kort ook een AM73.

Erg goed gebouwd, heb nog geen foutjes in de afwerking kunnen vinden.
De hals was qua vorm en vingerposities voor mij even wennen omdat ik voornamelijk Strats speel (de Ibanez is natuurlijk short-scale). Wel prettig om op te spelen.

De sound is heerlijk, met wat gain kun je er een heerlijk blues-geluid uit trekken. (als je John Mayer speelt, denk Try op de JM Trio CD :) )
Pickups zijn behoorlijk goed voor de prijs, al kun je er altijd nog iets anders in schroeven.

Tim

edit: ook het formaat is prettig! Ik kan niet overweg met een 335 type gitaar, deze is dezelfde maat als een gibson ES-339, ietsje groter dan een Les Paul

crazylay
17 mei 2011, 14:35
thanks man! :) ik ben zeer benieuwd naar mijn ervaring ermee straks.. altijd leuk en goed om zulke reacties te lezen ;)

Sinner1980
17 mei 2011, 14:56
http://www.spellendroom.nl/%5Cmedia%5Cartikelbeelden%5CDokterBi_gx7wwju7.jpg

:seriousf:

Geweldig,pas op voor de randjes!:crazyhappy:

reckless_life
17 mei 2011, 18:09
Je bevestigt eerst draden aan de pots, trekt dan de hele zwik door de f-gaten naar buiten, als je klaar bent met je werk duw je alles terug de f-gaten in en tenslotte kan je de pots door aan de draden te trekken terug door de gaatjes krijgen.
Speel je jazz en aanverwanten moet je die dikke nemen natuurlijk. Die AM is een pak veelzijdiger denk ik.

MS

Ik zou ook wel even de randen van de f-gaten afdekken met van die papieren afplaktape, want het is en blijft een gezooi. Geduld hebben is een mooie zaak met dit soort dingen ;)

heinz3110
17 mei 2011, 18:21
Ik heb de AF, maar zonder vibrato. Prachtig mooie houten toon, elementen klinken ook goed, en ik gebruik 'm ook wel voor heavy werk, kan wel, maar klinkt net even te "losjes" voor metaldingetjes . Voor andere stijlen is ie echt prima en errgg lekker voor rauwige blues en smooth jazz, vind ik. Lekkere dunnige neck ook. Speelt als boter, maar dat zal met de AM niet anders zijn.

Nadelen: dikkere body is staand aan een bandje niet zo comfortabel, en je kan niet zo lekker bij de hoogste frets. Boven de 12e fret vind ik het een beetje oncomfortabel spelen.

crazylay
18 mei 2011, 08:51
Thanks voor de reacties! ik heb eerder altijd op fender strats gespeeld, raden jullie mij eerder nu een semi/hollowbody of weer een strat aan?

Ik weet het niet echt zo goed.. aan de ene kant wi lik wel eens wat nieuws proberen maar aan de andere kant heb ik zoiets van ja... straks bevalt het niet en moet ik weer opzoek!...

nja let me know :)

reckless_life
18 mei 2011, 10:14
Ik vind niet dat je de 2 kan vergelijken, maar ok, ik zou anders voor de Ibanez Artcore gaan.
Strats vind je met hopen op de 2de hands markt en zijn altijd wel te vinden moest je later van gedachte veranderen.

crazylay
18 mei 2011, 14:26
ik heb toch gekozen voor de fender strat

ik heb net een Fender Stratocaster standard(mex) opeghaald.

Lake Placid Blue
http://www.oasismusic.co.uk/acatalog/NewMexFenderStdStratLakePlacidBlueRn0311.jpg

toch echt meer mijn ding denk ik.. ik heb eerder altijd veel strat gespeeld en weet nu wat ik heb binnen gehaald.

Thanks voor jullie reacties!

Timmert
18 mei 2011, 20:39
Mooi hoor! gefeliciteerd met de nieuwe aankoop :)

Ik ben zelf ook een Strat speler, maar heb dus sinds kort die AM73 er bij.
Het geeft een leuke nieuwe sound, voor sommige nummers is die meer geschikt dan een Strat.

Maar zoals ik ook weet, kun je nooit genoeg Strats hebben ;)
Ik ben ook alweer stiekem aan het zoeken naar de volgende..

Tim