PDA

View Full Version : Beginnen met pedalen



Notofficial
16 mei 2011, 17:19
Hoi Collega gitaristen,

Ik ben net begonnen met het spelen in een band.
Nou wil ik pedalen gaan aanschaffen.
Ik speel zelf op een Ibanez en een Ario pro 2 met een vox vt50 versterker.
Heeft iemand tips waar je als beginnend bandje mee kunt beginnen?

muziekschuur
16 mei 2011, 17:27
Eerst een buizenversterker aan schaffen.

Mitch
16 mei 2011, 17:32
Ik ben niet volledig op de hoogte, maar de VT50 heeft toch al redelijk wat aan boord? Zit daar misschien standaard een wat beperkt floorboard bij maar dat je wel een floorboard met uitgebreidere schakelmogelijkheden kan kopen, a la Line6?

Verder is het vrij zinloos om zonder achterliggende gedachte pedaaltjes te willen. Zoek je andere drive sounds, delay, modulatie? En wat voor muziek maken jullie? Ben je de enige gitarist? Kortom: context graag :listen:

Johannes
16 mei 2011, 17:33
Heeft iemand tips waar je als beginnend bandje mee kunt beginnen?

Je kunt het beste beginnen in een muziekwinkel, daar zoveel mogelijk verschillende pedalen proberen en er op die manier achter komen waar je uberhaupt naar op zoek bent. Zolang je nog niet weet wat je wil, i het lastig om je advies te geven. Ik kan wel roepen dat je zeker een Boss metalzone moet halen, maar misschien speel je wel jazz...

Vraag
16 mei 2011, 18:31
Een drive kan sowieso geen kwaad... Lijkt mij toch wel het meest gebruikte gitaareffect ever?

driftkop
16 mei 2011, 19:02
Misschien moet je je eerst eens afvragen *waarom* je pedalen wilt. Lukraak pedalen kopen om pedalen te hebben lijkt me weggegooid geld. Het enige pedaal dat je altijd kunt gebruiken is een tuner.

Buzzel
16 mei 2011, 19:05
Maar wat wil je allemaal?

-tuner --> tc poly tune (echt top ding), korg pitchblack, korg dt-10
-drive --> ts9/ts808 of iets van die andere tubescreamers, OCD, iets van Z.vex, en heel veel anders
-delay --> mxr carbon copy, tc electronic flashback
-chorus --> Boss CE...., tc electronic corona.
-wah --> dunlop wah, vox wah, fultone wah

Ik roep nu maar wat raak, maar het zijn zeker pedalen om te proberen. Er is nog veel meer, maar dat ken ik allemaal niet zo goed en waar bij ik niet op de naam kan komen.

Het hangt er ook van af wat je wil spelen in je band! En wat je budget is.

En wat voor gitaren heb je precies. Ik heb ook een aria pro2 maar dat is een 30 jaar oude jazzbak. Net als je ibanez, kan een metalmonster zijn maar ook een heel leuke hollowbody ;)

Mitch
16 mei 2011, 19:09
Dat lukraak maar wat opnoemen heeft geen zin. Laat die gast nou eerst effe zijn vraag verduidelijken.

Buzzel
16 mei 2011, 19:12
Dat lukraak maar wat opnoemen heeft geen zin. Laat die gast nou eerst effe zijn vraag verduidelijken.

Ik vind zelf zoiets wel handig als mensen lukraak wat opratelen. Zo krijg je wat zicht op wat er allemaal te koop is. En kan je met behulp van youtube (gearmandude, pgs enzo) al heel redelijke impressies krijgen van wat je wilt. Zelf als mensen met iets aankomen wat op het eerst niet je gevraagde pedaal is kan het dan wel heel verassend goed uit de bocht komen.

Mitch
16 mei 2011, 20:43
Ja, maar dan ga je dus uit van jezelf. Nu is het de topic starter die een vraag stelt. Als je dan naar die vraag kijkt, zijn er héél veel dingen die je niet weet. Er valt dan iets te zeggen voor jouw punt, dus wat namen laten vallen en dan de topic starter punten geven om zelf verder te zoeken. Maar zoals je vandaag in een ander topic ziet werkt dat niet altijd :D Vandaar mijn voorkeur voor advies op maat. Maar we zullen het wel horen van de topic starter, hopelijk.

Mesjoggah
16 mei 2011, 21:11
Eerst een buizenversterker aan schaffen.

Beetje domme reactie vind ik..

Robdop
16 mei 2011, 21:20
vind ik niet!







:seriousf:

SEAL
16 mei 2011, 21:23
VT-50 heeft al een buis in de voorversterker. meer heb je niet echt nodig.
effecten zitten er ook al in. ik zou een switch voor de versterker kopen (channelswitch en effect-aan uit- in een), verder, inderdaad gewoon goed kijken naar wat voor 'n geluid je zoekt. wat speel je het liefste, waarmee spelen die mensen die dat spelen, wat speelt de band. en ook belangrijk: Budget

voor we iets kunnen zeggen, is het handig om eerst daarvan een lijstje te maken, anders roepen we maar wat raak.

en als je er dan nog niet uit bent, ga naar een winkel en testen!

WtrPlyr
16 mei 2011, 21:43
VT-50 heeft al een buis in de voorversterker. meer heb je niet echt nodig.
http://img.photobucket.com/albums/v621/IantistarI/NotSureIfSerious.jpg
Die buis heeft weinig functie in die voorversterker.

Mitch
16 mei 2011, 21:56
Ja, die moet juist een beetje punch toevoegen om een buizen power amp te simuleren. Daar slagen ze wel redelijk in moet ik zeggen. Het advies om een buizenversterker te kopen is op zich niet raar, alleen een beetje misplaatst in een topic als dit. Maar laten we het on-topic houden a.u.b.

SEAL
16 mei 2011, 22:39
http://img.photobucket.com/albums/v621/IantistarI/NotSureIfSerious.jpg
Die buis heeft weinig functie in die voorversterker.

dead fucking serious... ik heb zelf een AD100VT, 100watt versie van die vt50, van een jaar eerder. die buis in de voorversterker zorgt voor je crunch, eindversterker is gewoon voor harder geluid.

Notofficial
16 mei 2011, 22:57
Omdat ik een beginnende gitarist ben sta ik natuurlijk open voor andere meningen. Ik begrijp natuurlijk ook dat wanneer jullie een duidelijke vraag willen dat ook van mijn kant moet komen. Qua muziek stijlen spelen we een medley van Elvis tot Skunk en van Miss montreal tot 3 doors down. Gewoon een doorsnee coverbandje zullen we maar zeggen

Buzzel
17 mei 2011, 08:50
Dus een beetje een rock en pop bandje.....mmm.

Je moet natuurlijk wel weten waar je wil beginnen. koop je eerst een drive of eerst een tuner of ga je toch eerst voor een chorus? En heb je echt pedalen nodig? kan de versterker niet het gevraagde geluid leveren?

Wat ik gisteren zij zijn wat pedalen waar ik er zelf wat van heb en waar ik er zelf nog wat van wil hebben, dus het zijn dingen die bij mij in de smaak vallen.


VT-50 heeft al een buis in de voorversterker. meer heb je niet echt nodig.


Op mijn muziekschool hebben ze verschillende randall versterker. 2 precies het zelfde model alleen is er 1 nieuwer. In de nieuwe zit een voorversterkings buis in de oude niet, als ik eerlijk ben vind ik die oude versie vele malen beter dan de nieuwe. En die nieuwe gaat die voorversterkings buis nog kappot ook.

Oftewel ik vind een buis in de voorversterking een lokkertje voor gitaristen die er nog niet heel erg veel van afweten. Onzin...

Einzeln
17 mei 2011, 08:55
dead fucking serious... ik heb zelf een AD100VT, 100watt versie van die vt50, van een jaar eerder. die buis in de voorversterker zorgt voor je crunch, eindversterker is gewoon voor harder geluid.

Vox is het daar niet met je in eens:
VOX Valve Reactor circuit that uses a 12AX7 to produce real tube power amp sound.

peter_heijnen
17 mei 2011, 09:27
http://www.rockpalace.com/product/Vox-VFS5

Mitch
17 mei 2011, 12:08
Dat dus, bedankt Peter. Hier ga je sowieso al heel wat aan hebben. Kun je clean, lichte crunch, stevige oversturing regelen, een slapbackje (korte delay, ideaal voor Elvis) aan- en uitzetten en dan heb je nog een knop over voor bijvoorbeeld een chorus of phaser.
Los daarvan is een wah wel aan te raden als je van die sound houdt of dat wil gebruiken in leads, een los stemapparaat is altijd goed en verder, sja... ik zou toch vooral die VFS5 willen aanraden. Laat je meer uit je amp halen.