PDA

View Full Version : Stereo effect van links naar rechts



Keevinkos
16 mei 2011, 14:20
Heey gitaarnetters

Hoe heet het effect precies dat je een bepaald spoor eerst links hoort, en dat hij dan langzaam (of snel) automatisch naar rechts gepand wordt? (of andersom uiteraard)
En zit dit effect in Reaper? Daar heb ik net namelijk nodig.

Kevin

Steven Otto
16 mei 2011, 15:00
Ik weet precies wat je bedoelt en hoe je dat moet doen in Reaper. Zit nu helaas op m'n Mac zonder Reaper en is dus een beetje lastig uitleggen zo. :p

Steven Otto
16 mei 2011, 15:15
Toch even snel Reaper voor Mac geïnstalleerd.

Ok. komt ie:

1. Kies je spoor waar je het stereo effect op wilt toepassen. Dit kan ook je master zijn.
2. Klik op de button 'env'. Deze is te vinden op je spoor, rechts van je fader, boven je pan-slide.
3. Vink 'Pan' aan onder Track Envelopes.
4. Je ziet nu een extra, speciaal, spoor onder je originele. Je ziet hier een oranje lijn in het midden van je spoor. Dit stelt de balans voor tussen je linker en rechter kant van je speaker. In het midden betekent dat je signaal even hard links en rechts is. Wanneer je hem helemaal omhoog sleept, is je track helemaal links te horen.
5. Je kan nu spelen met op welk moment je links of rechts hoort, of de overloop ertussen. Je kan dit doen door op de oranje lijn te gaan staan, rechtermuisknop en dan: ' create new point'. Je kan deze dan verschuiven en plaatsen waar je wilt. Dus helemaal omhoog slepen, of naar beneden.
6. In jouw geval moet je dus op moment 1 een 'point' neerzetten en helemaal naar boven slepen. Maak nu een punt aan waar je alleen de rechterkant hoort. Maak hier een point aan en sleep hem helemaal naar beneden.

Snap je een beetje wat ik probeer uit te leggen? Het is op zich niet zo lastig! :ok:

Keevinkos
16 mei 2011, 17:05
Super bedank! Ik zit nu niet op een computer met reaper, dus ik ga vanavond even kijken of het werkt!:)

arcane
16 mei 2011, 17:52
Fijn, weet ik dat ook weer:) Ik was enige tijd geleden ook al op zoek naar deze functie, maar kon het niet vinden en heb de zoektocht maar gestaakt. Bedankt!

Keevinkos
16 mei 2011, 21:11
Super bedankt Steven! Het is gelukt, meteen ook voor diezelfde dingen het effect voor volume gevonden:) Thanks!!