PDA

View Full Version : rechtshandige brug op linkshandige telecaster, kan dat?



buescher1964
16 mei 2011, 13:38
Ik heb mijn eerste schreden op het pad der zelfbouw gezet: de linkshandige telecaster body is af en nu zoek ik de benodigde onderdelen bij elkaar.
Nu mijn vraag over de brug: ik ben voornemens om een rechtshandige brug te kopen. Het gevolg is dan wel dat het element "andersom schuin" komt te zitten. Heeft dat nog specifieke gevolgen voor het geluid (andere positie hoge en lage snaren of zal dit niet zo spannend zijn en moet ik toch echt fors de poeplap trekken voor een linkshandige brug?

Wie o wie kan me uitsluitsel geven?

snaarplukker
16 mei 2011, 14:33
Het effect is dat je iets minder trebble op de hoge snaren en minder bass op de lage snaren hebt. Mocht je een humbucker op de brugpositie hebben dan heeft het geen effect.

buescher1964
16 mei 2011, 15:02
Het effect is dat je iets minder trebble op de hoge snaren en minder bass op de lage snaren hebt. Mocht je een humbucker op de brugpositie hebben dan heeft het geen effect.

Eer komt geen humbucker in en als het dan juist het middelgebied wat naar voren trekt vind ik het misschien zelfs een prettige bijkomstigheid..Die paar cm verschil in de positie t.o.v. de brug kunnen dus echt verschil maken?

Johannes
16 mei 2011, 15:27
Eer komt geen humbucker in en als het dan juist het middelgebied wat naar voren trekt vind ik het misschien zelfs een prettige bijkomstigheid..Die paar cm verschil in de positie t.o.v. de brug kunnen dus echt verschil maken?

Die paar cm zijn inderdaad belangrijk. Je kunt het verschil in klank goed horen/testen door met je plectrum heel dicht bij de brug aan te slaan en dan steeds verder richting de hals. Je hoort dan de klank erg veranderen, vooral het eerste stukje. Weet je wel waar je een linkse tele brug kan kopen? Zo niet: http://www.axesrus.com Erg veel keuze, veel budget parts, goede prijzen en vlotte afhandeling.

buescher1964
16 mei 2011, 15:53
Johannes,

Dank voor de tip, even gekeken op die site en inderdaad vriendelijk geprijsd ( ook eens vriendelijk voor de linshandigen onder ons)