PDA

View Full Version : Advies en hulp gevraagd storing HOOK Captain 34



Lexvandoef
15 mei 2011, 23:07
Dag techneuten van het forum :).

Om eerst even met de deur in huis te vallen, ik ga binnenkort mijn Captain wel wegbrengen naar Leendert om hem te laten servicen, maar de pech wil dat ik deze week geen tijd heb om hem weg te brengen overdags en savonds, dat mijn andere ampje nu bij Toneblo staat voor een nieuw jasje en dat ik zaterdags dus een gig heb.

De kwestie is als volgt:
Sinds enige tijd merk ik dat het 3e kanaal van mijn Captain 34 minder gain, punch, dynamiek en volume heeft. Als je een akkoord laat uitklinken hoor je eerst een zwakker overdrive geluid en dan als het ware de overdrive over het cleane geluid weg knisperen totdat je een zwak clean geluid over houdt. De andere 2 kanalen doen dit en gedragen zich normaal. Het eerste wat in me op kwam was een kwakkelend preamp buisje. Buisje van kanaal 3 er uit gehaald en nieuw buisje er in, zelfde probleem op kanaal 3. Ligt dus niet aan het preamp buisjes. Nog even wat preamp buisjes omgewisseld om een slecht nieuw buisjes uit te sluiten, nog steeds datzelfde rare gedrag op kanaal 3.
Kanaal 2 en 3 delen trouwens wel de toonregeling, maar hebben een aparte gain en volume regeling en zijn ook iets anders gevoiced. Kanaal 1 is volledig gescheiden. Op kanaal 1 en 2 merk ik totaal niks vreemds in geluid en feel/dynamiek.

Dan nu mijn vraag:
Wat zou er aan de hand kunnen zijn, en belangrijker nog, zou het kwaad kunnen om zaterdags mijn amp te gebruiken en dan alleen kanaal 1 en 2. We moeten die dag van 10:00-16:00 steeds 20-25 min per uur spelen. Hij staat dus een groot deel van de dag te draaien en een nog groter deel misschien standby.
Zou ik hem dus gewoon kunnen gebruiken (alleen over kanaal 1 en 2) zonder mijn amp direct helemaal te hemelen. Ik heb namelijk de indruk dat het nu niet echt heel ernstig is en dat zou ik graag zo houden. En wat zou er mogelijk de oorzaak van kunnen zijn?

Bedankt alvast!

Rick trodat
16 mei 2011, 10:22
Volgens mij kan het inderdaad geen kwaad om de hook op de eerste twee kanalen te gebruiken. Persoonlijk zou ik em even naar cluseau brengen in den haag. Die maakt meestal wel tijd voor je en doet ook aan spoedklusjes. Daarnaast kent hij de hook.Even wat algemene tips over de hook:

- 3e kanaal is gedeeld. Master is apart, als je aan die potmeter draait, wordt het probleem dan erger of minder?

- Heb je al naar de aansluitingen gekeken binnen in de hook van het preamp buisje. Zit daar iets niet goed ?

- Even als je de versterker open hebt met de achterkant van een schroevendraaier op alle caps tikken, om het probleem op te wekken.

Lexvandoef
16 mei 2011, 13:11
Kanaal 3 is qua gain ook gescheiden volgens mij hoor. Het probleem wordt niet erger als ik aan de volumepot omlaag of omhoog draai.

De HOOK zelf heb ik nog niet open gemaakt, als ik daar aan ga prutsen dan overleef ik het niet volgens mij... Op de caps tikken ook niet gedaan.

Rick trodat
16 mei 2011, 13:38
Kanaal 3 is qua gain ook gescheiden volgens mij hoor. Het probleem wordt niet erger als ik aan de volumepot omlaag of omhoog draai.

De HOOK zelf heb ik nog niet open gemaakt, als ik daar aan ga prutsen dan overleef ik het niet volgens mij... Op de caps tikken ook niet gedaan.

Klopt, ff vergeten. Veranderd bij de gain het probleem ? Open maken stelt niks voor en kan iedereen. Als je dit toch niet wilt dan moet je de versterker gewoon wegbrengen:). Als je de versterker toch wilt openmaken kijk dan even links onderin naar de aansluitingen van het preamp buisje:

http://spinoo.free.fr/Ventes/Hook%20Captain%2034/100_0641.JPG

Kijk simpelweg of de draden goed vast zitten, als je niet wilt meten.

Rick trodat
16 mei 2011, 13:39
Dat zijn een beetje de standaard dingen die ik doe. Als je echt deskundig advies wil, vraag dan ff advies van de echte ampgoeroe's van dit forum.

Lexvandoef
16 mei 2011, 16:25
Klopt, ff vergeten. Veranderd bij de gain het probleem ? Open maken stelt niks voor en kan iedereen. Als je dit toch niet wilt dan moet je de versterker gewoon wegbrengen:). Als je de versterker toch wilt openmaken kijk dan even links onderin naar de aansluitingen van het preamp buisje:

Kijk simpelweg of de draden goed vast zitten, als je niet wilt meten.

Oke, ik overdreef misschien een beetje... ;), maar ik kan er nu ook ff niet bij (amp staat opt moment bij mijn ouders) dus ik kan dat helaas ook niet proberen. Bij veranderen van de gain verandert het probleem niet.

Zou wel fijn zijn als ik kanaal 1 en 2 wel gewoon zou kunnen gebruiken zonder het erger te maken/de amp te vernielen. Kan ik in elk geval nog spelen zaterdag. :)

Rick trodat
17 mei 2011, 08:46
Helemaal zeker zeggen doe ik het niet, maar mijn gevoel zegt dat je gewoon zou moeten kunnen spelen.

Kanaal 2 en 3 is gedeeld en alleen de gain en de master zijn apart. Deze reageren niet op het probleem.

Andere kanalen doen het gewoon en aan het buisje zelf ligt het probleem ook niet.

Mijn gok zou zijn dat het probleem aan de aansluitingen van het buisje zou moeten liggen ( spanningen meten ) of anders aan het circuit van het 3e kanaal. Weerstand of condensator gaar.

Lexvandoef
18 mei 2011, 01:18
Ikzelf vermoed ook dat het iets is in het circuitje van kanaal 3, kunnen de expert toevallig mijn hart geruststellen door aan te geven dat het geen kwaad kan om nog 1 gig te doen met alleen kanaal 1 en 2? :)