PDA

View Full Version : champion 600 upgrade



geertjan
15 mei 2011, 22:18
Hallo,

Ik speel op een fender champion 600 versterkertje.
Ik ben heel tevreden over de klank, maar als ik samen speel met andere muzikanten mis ik net wat volume voor hij begint te oversturen.
Zijn er eenvoudige manieren om net wat meer volume uit het versterkertje te halen (andere speaker, buizen?).

Ik weet het, een andere versterker met meer vermogen is de voor de hand liggenste oplossing, maar ik hou van de klank van het ding en van het feit dat hij in mijn rugzak past zodat ik lekker naar de repetitie kan wandelen:)

Alvast bedankt,

G

BamBuFan1
15 mei 2011, 22:30
Hallo,

Ik speel op een fender champion 600 versterkertje.
Ik ben heel tevreden over de klank, maar als ik samen speel met andere muzikanten mis ik net wat volume voor hij begint te oversturen.
Zijn er eenvoudige manieren om net wat meer volume uit het versterkertje te halen (andere speaker, buizen?).
Ik weet het, een andere versterker met meer vermogen is de voor de hand liggenste oplossing, maar ik hou van de klank van het ding en van het feit dat hij in mijn rugzak past zodat ik lekker naar de repetitie kan wandelen:)
Alvast bedankt,
G

Als een harder clean geluid de bedoeling is, dan kom je vrees ik niet onder het plaatsen van een zwaardere trafo uit. Je kunt door de 12AX7-voorversterkerbuis te vervangen door een tammer exemplaar (bv 12AT7) de versterker pas later laten oversturen, maar daarbij lever je ook geluidssterkte in...

Ik heb in mijn Champ 600 een Jensen JCH6/15 speaker gezet en wat componentwaarden veranderd, dat levert een andere klankkleur op, maar geluidssterkte win je daar niet echt mee.

geertjan
15 mei 2011, 23:14
Dank je BamBuFan,

Het is inderdaad de bedoeling om iets harder nog een cleane toon te hebben.
Hoe zou je de klankkleur beschrijven met Jensen speaker t.o.v de orginele?

BamBuFan1
15 mei 2011, 23:17
Dank je BamBuFan,

Het is inderdaad de bedoeling om iets harder nog een cleane toon te hebben.
Hoe zou je de klankkleur beschrijven met Jensen speaker t.o.v de orginele?

Voller. De Jensen heeft duidelijk meer van alles dan de standaard speaker die, zoals de Amerikanen het zo mooi uitdrukken, nogal 'farty' klinkt. Ook wordt het punt van oversturing duidelijker; je kunt hem beter precies op het randje zetten.

cluseau
15 mei 2011, 23:24
Meer vermogen zul je er niet uithalen, daar is een andere voeding voor nodig maar een speaker met hoger rendement zou ook goed kunnen doen.

Je kan een ander speaker grilletje proberen. De originele schijnt nogal te dempen.

De vast ingestelde tonestack kun je proberen te omzeilen, maak R19, 20 en 21 maar eens los en soldeer een cap van 22nF tussen pin 1 van de buis en pin 3 van de connector. Dit beinvloed wel de tone dus is het niet wat je zoekt kun je het zo weer ongedaan maken.

BamBuFan1
16 mei 2011, 16:38
Je kan een ander speaker grilletje proberen. De originele schijnt nogal te dempen.

Helemaal vergeten! De originele is van een soort nepleer en dempt de hoge tonen onnodig. Ik heb hem vervangen voor een el cheapo Oxblood printje en dat was in ieder geval al een hele verbetering (maar echt luider wordt hij er niet van).

muziekschuur
16 mei 2011, 16:48
Een extra speakercabinetje aansluiten. Met eventueel een hoger rendement speaker. (zoals een neodynium driver). Dan kun je tot 3db winnen (= 2x zo hard (je ervaart het als een klein beetje).
In jouw geval zou ik een andere versterker overwegen van 15 watt.

http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Fame-GTA-15-R-15-Watt-all-Tube-Combo/art-GIT0007942-000

Deze is iets groter maar past vast in een iets grotere rugzak. En kost je 277 euro.

geertjan
16 mei 2011, 19:26
Bedankt voor jullie reacties.

Ik ga dat speakertje in ieder geval proberen uit nieuwsgierigheid.

Van dat grilletje had ik ook al ergens gelezen. Er was ergens een fransman die het vervangen had door een lapje jute (voor de vintage look:)). Ga ik ook doen!

Wat die tonestack betreft ga ik de volgende repetitie eens een equalizertje proberen. Misschien is het inderdaad een kwestie van bepaalde frequenties wat te boosten om beter boven de rest uit te komen.

Als dit alles niet voldoende is moet ik misschien inderdaad eens uitkijken naar een andere versterker.

Fame GTA-15 R 15

Dat ziet er een leuk bakje uit. Heb je er ervaring mee Muziekschuur?

Bedankt voor de tips!