PDA

View Full Version : Marshall MG30fx vervangen door Fender Frontman 65R voor "fender geluid"



Fender71
15 mei 2011, 20:58
Ik speel 2 jaar gitaar op een goedkope Squier Affinity Tele..

Oorspronkelijk had ik een Laney LX20R (15 watt) versterker, het vermogen was niet echt groot maar toch een sterke bas en een redelijk clean sound.

Later heb ik mij een Marshall MG30FX besteld omdat ik een groter vermogen wilde hebben.
Na 2 jaartjes liggen de wegen duidelijk voor mij en ik heb beslist om voor het echte fender geluid te gaan (Ik hou wel van het geluid en de muziek van o.a Mark Knopfler.)
Als ik naar mijn huidig materiaal kijk, dan zie ik dat ik volledig verkeerd ben. Al een tijdje zit ik te dromen van een donkerrode stratocaster, en die komt er in Augustus. (Ik ga eentje uitzoeken, uitproberen en gegarandeerd eentje kopen...)

Over de versterker twijfel ik een beetje. Ik heb 175 euro betaald voor de MG30FX van Marshall, en op zich is het geen "slechte versterker", maar ik heb het meer voor het buizen-fenderachtig clean sound. Een kennis van mij bezit een fender frontman 100R (transistor), die gaat echt luid - en met z'n witte strat komt er een prachtig clean geluid uit (maar ook wel veel ruis, en daar heeft hij nooit een oplossing voor gevonden.)

Ik heb wat rondgekeken en de frontman 65R lijkt mij een goed idee.
Niet té luidruchtig, want het is voor op mijn slaapkamer, en qua reviews lijkt deze amp wel de moeite waart. De prijs van deze versterker ligt een klein beetje lager dan die van de MG30FX met de helft minder vermogen.
Daarom vraag ik mij af waarom dit zo is, of dit wel een goed idee is en nog enig advies als ik die kan krijgen.. bedankt!

Tankman
15 mei 2011, 21:09
Wat ik nou niet stap he, is dat je een buizen geluid wilt, maar het hebt over een transistor versterker. Ga eens kijken naar een kleine buizen versterker dan.

Terminus
15 mei 2011, 21:13
Er was net een andere topic over Frontman versterkers. De 65 watt gaat veels te hard voor slaapkamerniveau in mijn ervaring, de volumeknop reageert gewoon niet goed. Het geluid is niet te vergelijken met dat van een Fender buizenversterker.

Exi
15 mei 2011, 22:43
Frontman is gewoon net zo ruk als een Marshall MG.
Kun je beter voor een Fender Mustang gaan.

kidrock
16 mei 2011, 02:07
Frontman is gewoon net zo ruk als een Marshall MG.
Kun je beter voor een Fender Mustang gaan.

Ja, of een Fender SCXD en daar zitten zelfs nog buizen in voor het echte buizen geluid :cheerup:

almarvk
16 mei 2011, 07:35
Preamp buisjes ja... Dat is nog niet het 'echte' buizengeluid.

En een overstap van die MG naar de frontman is nou niet bepaald een verbetering. Eerder een achteruitgang... Zoek maar 's op het forum naar kleine buizenversterkers. Er is genoeg leuk spul te krijgen voor een goede prijs.

arcane
16 mei 2011, 08:21
Preamp buisjes ja... Dat is nog niet het 'echte' buizengeluid.

En een overstap van die MG naar de frontman is nou niet bepaald een verbetering. Eerder een achteruitgang... Zoek maar 's op het forum naar kleine buizenversterkers. Er is genoeg leuk spul te krijgen voor een goede prijs.

Nee, een SCXD heeft zowel in de voorversterking alsook in de eindversterking buizen.

almarvk
16 mei 2011, 08:47
Excuus. Mijn fout. Nou; dan kan het wel een goede update zijn.

Kim Wilson
16 mei 2011, 09:08
Ja, ik zou ook iets anders kiezen dan de Frontman. De Mustangs van Fender klinken echt heel goed, en zijn behoorlijk uitgebreid qua sounds en effecten. De Super Champ XD ken ik niet, maar schijnt ook goed te zijn. En ik heb ooit een Fender Performer gehad, een transistoramp met preamp-buisje, die ook heel erg Fender klonk, ondanks zijn solid state eindtrap. De Performers worden niet meer nieuw gemaakt, maar tweedehands kom je ze nog wel eens tegen voor een weggeefprijsje.

arcane
16 mei 2011, 13:17
Ik heb zelf een super champ xd, echt een hele fijne en vooral bruikbare amp. Thuis prima te gebruiken thuis, maar ook bij de bandrepetitie voldoende volume, zelfs clean.
Het ding is enorm veelzijdig, het is nl. wel een moddeling amp, maar wel met buizen dus. je kunt kiezen uit 16 verschillende sounds, varieërend van super clean fender tot jcm 800 en extremer. Bovendien zitten er ook nog goed bruikbare effecten in.
Enige nadeel is dat de amp geen fx-loop heeft. Maar de meeste effecten die je in de loop zou zetten zitten er al wel in, zoals reverbs, delays, tremelos, chorussen etc. Maar dus geen tap functie voor bijv een delay.

En de hierboven genoemde performers zijn inderdaad ontzettend goede transistor versterkers. Maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening. Een vriend van me heeft al jaren een performer 1000. Prachtig clean, en een overdrive die zelfs erg goed geschikt is voor metal. Je komt ze 2e hands inderdaad af en toe tegen. die zou ik zeker ook overwegen te testen.

Fender71
16 mei 2011, 23:37
Nou ja, met buizen-achtig fender clean geluid bedoelde ik niet per sé een buizenversterker omdat een kennis van mij een frontman 100R heeft, t'is een transistor versterker en persoonlijk vond ik het prachtig klinken.

Als het nog beter kan, waarom niet?
Ik heb alleen nog nooit een buizenversterker gekocht... hoeveel kost zo'n ding? Ik heb me eens laten vertellen dat je hem moet laten bijstellen, maar dat kan gerust tien jaar wachten. Hoe gaat dat in z'n gang?

Ontzettend bedankt voor de reacties voorlopig.

Misery Signals
17 mei 2011, 08:44
Het probleem is met zo'n Marshall MG en Fender Frontman dat er Marshall en Fender opstaat. Is een amp voor een klein budget maar heeft eigenlijk soundsgewijs niet veel met het Marshall- en Fender buizengeluid te maken dat jij kent van opnamens, clipjes enz.

Een kleine buizenversterker van 5 watt is een mooie oplossing. Buizenampjes met enkel een volume- en toonknop moet je doorgaans te hard zetten om een drive te krijgen die ok is. Minder als je meer regeling hebt.
Zo'n Blackstar HT5 combootje is wel wat je zoekt denk ik. Twee kanalen, veelzijdig in te stellen en dit voor een 400 Eurootjes.

En bij zo'n 5-wattertje kan je zelf alle buizen vervangen zonder dat ie naar een tech moet. Dat gaat eens om de 2-4 jaar zijn als je hem goed gebruikt.

MS

Exi
17 mei 2011, 13:32
Zo'n Blackstar HT-5 gaat geen "Fender geluid" produceren hoor.

Kim Wilson
17 mei 2011, 15:06
Voor een beetje degelijk Fender-geluid moet je gewoon bij Fender blijven. Dat kan een goeie transistor zijn, Performer bijvoorbeeld, of een goeie modeller, zoals de Mustang of Super Champ.

Ik snap de hype rond die kleine buizenampjes niet zo. Zodra iemand een ampje voor thuis zoekt, worden alle 5 watt buizenamps weer opgesomd, ongeacht wat de TS voor geluid zoekt. Niet elke 5 watt buizenamp is geschikt in elke situatie. Hier wordt gezocht naar een mooie Fender-sound, en de TS geeft aan dat hij zelfs een Frontman mooi vindt klinken. Dan denk ik dat ie ook tevreden kan zijn met een goeie modelling of SS amp, dat hoeft niet per se een buizenamp te zijn.

geert1976
17 mei 2011, 15:18
Gewoon een jaren 70 Fender Champ scoren.
Dit zijn 5 watt buizenbakjes, met het Fendergeluid.
IJzersterk en betrouwbaar, met een prachtig clean geluid.

Daarnaast ook nog eens fijne pedalenvreters.

Moddeling vind ik niks, al die printplaatrommel, nee dank je.

Fender71
18 mei 2011, 17:39
Nu moet ik toch wel twijfelen. 5 watt? Is dat niet erg weinig?
Ik lees dat de Fender Mustang en super champ (mod.) herhaaldelijk worden vermeld en ook de Performer (trans.) kan ik eens bekijken.
Het spreekt van zich dat ik ze allemaal moet proberen testen in de winkel, want ik koop nl. geen kat in een zak:)
Ik bekijk het de volgende weken nog eens.

dank.

Exi
18 mei 2011, 17:53
5 watt buizen is eerder te veel voor thuis. Die kun je echt niet opendraaien hoor!:D
Oude Champjes zijn inderdaad vét!

Ga inderdaad gewoon lekker veel testen.

Joreeen
18 mei 2011, 18:08
Nu moet ik toch wel twijfelen. 5 watt? Is dat niet erg weinig?
Ik lees dat de Fender Mustang en super champ (mod.) herhaaldelijk worden vermeld en ook de Performer (trans.) kan ik eens bekijken.
Het spreekt van zich dat ik ze allemaal moet proberen testen in de winkel, want ik koop nl. geen kat in een zak:)
Ik bekijk het de volgende weken nog eens.

dank.

5 watt in buizen mag je niet als transistor rekenen!
Ik heb persoonlijk goede ervaringen bij de Mustang serie. De 2, is 40 watt (transistor) Gaat echt vlot mee met een drummer (nu niet een harde metaldrummer) en heeft echt een lading aan mogelijkheden!

Succes! :soul:

Fender71
18 mei 2011, 19:45
5 watt in buizen mag je niet als transistor rekenen!
Ik heb persoonlijk goede ervaringen bij de Mustang serie. De 2, is 40 watt (transistor) Gaat echt vlot mee met een drummer (nu niet een harde metaldrummer) en heeft echt een lading aan mogelijkheden!

Succes! :soul:
Wow, bedankt man! net wat een vreemdeling voor de buizenversterkerwereld nodig had..( :sssh: )
Die buizen vervangen dat lijkt mij wel vervelend. Doe jij dat (zelf?) regelmatig? Hoe kom je aan die dingen en hoeveel kosten ze?
(sorry dat ik afwijk)

Joreeen
18 mei 2011, 20:19
Wow, bedankt man! net wat een vreemdeling voor de buizenversterkerwereld nodig had..( :sssh: )
Die buizen vervangen dat lijkt mij wel vervelend. Doe jij dat (zelf?) regelmatig? Hoe kom je aan die dingen en hoeveel kosten ze?
(sorry dat ik afwijk)

Gewoon een muziekwinkel binnenstappen. Tonefactory.nl verkoopt er denk ik... Maar als je het niet ziet zitten om de buizen te vervangen, moet je zeker & vast naar de Fender Mustang serie gaan kijken! Super ampjes voor het geld! Heb ze vaak getest, maar nog nooit heb ik de kans gehad om ééntje mee te brengen :(

Ben nu niet meteen de 'buizenman', maar anderen geven je hier misschien een betere en nuttigere uitleg ivm het vervangen enzo...

Ben eerder een man van de bas, maar mijn gitaarervaring leert mij, dat je superveel moet testen! En zeker en vast eens ALLES van de amp uit proberen! Ampjes die jou misschien kunnen interesseren;
- Fender Mustang (modeling)
- Vox VT (modeling)
- Vox VT+ (iets meer mogelijkheden dan de gewone VT) (modeling)
- Vox Lil' Night Train (set) (buizen!)
- Fender Super Champ XD (buizen/transistor)
- Fender G-Dec (naar mijn mening wel iets 'lomper' in gebruik) (modeling)

Tweedehands kijken kan ook handig zijn, al moet je met de buizen wel wat meer oppassen!

Testen is dus de boodschap! Succes met je zoektocht! :hippie:

Kim Wilson
19 mei 2011, 08:57
De Mustang is geen buizenamp.

Buizen vervangen kunnen heel veel mensen, daar wil iemand je vast wel mee helpen. Ga er vanuit dat je bij regelmatig gebruik ongeveer eens in de 3 jaar nieuwe eindbuizen nodig hebt. En afhankelijk van het merk en type buis kost je dat rond de 30 euro per twee.

Wabbie
19 mei 2011, 10:16
Wow, bedankt man! net wat een vreemdeling voor de buizenversterkerwereld nodig had..( :sssh: )
Die buizen vervangen dat lijkt mij wel vervelend. Doe jij dat (zelf?) regelmatig? Hoe kom je aan die dingen en hoeveel kosten ze?
(sorry dat ik afwijk)

Voor het vervangen van buizen kun je je versterker gewoon naar de lokale muziekzaak brengen. De meesten hebben wel een amptech die prima buizen voor je kan vervangen.
Hoe vaak je buizen moet vervangen wisselt een beetje afhankelijk van gebruik. Sommigen wisselen eens per jaar hun buizen, ik doe het ongeveer eens in de 2 a 3 jaar.