PDA

View Full Version : Modelling vs Tube amp (Spider IV vs Frontman)



flamed28
15 mei 2011, 20:29
Ik ben op zoek naar een nieuwe oefenversterker (nog steeds, ja) en heb ondertussen een Line 6 spider IV 75 in gedachten.

Laatst had ik het erover met een vriend en kregen we een discussie.
Hij speelt vooral Metal (Metallica, Alter Bridge, Megadeth, Pantera, etc.)
Ik speel vooral Classic Rock en Hard Rock (Zie youtube, zoek: vh1's greatest hard rock songs, dat is een aardige indicatie)
Hij heeft een Line 6 spider II (15, volgens mij) en hij is niet tevreden meer over wat het ding kan, hij vindt de distortion te zwak en hij vindt modelling amps sowieso niks.

Dus hij kwam met de Fender Frontman of een Peavey bandit.
Frontman kost ongeveer hetzelfde als de Line 6.
Peavey is iets duurder.

Maar ik heb zoiets van dat ik voor dit geld beter een (redelijk) high-end modelling amp kan nemen en later een valveversterker van 500+
En geen instap valveversterker (ik ga nu keihard gehaat worden door een aantal mensen...:soinnocent:)

Mn excuses voor de mensen die ik nu heb beledigd. (Voel je alsjeblieft niet aangevallen, het komt uit de mond van iemand die 2 jaar geleden voor het eerst een gitaar aanraakte)
Maar ik hoor graag waarom ik nu de slechtste uitspraak van mn leven heb gedaan.
Of waarom ik misschien best wel een beetje gelijk heb.:)

Dus brand maar los (maar hou het netjes:hippie:)

P.S. Ik speel van tijd tot tijd ook nog een beetje blues en jazz (maar niet zoveel als classic rock)

flamed28
15 mei 2011, 20:43
Sorry de Frontman is geen tube maar een solid state-amp.

Dan komt de volgende vraag (geen prioriteit).
Wat is het verschil tussen tube en solid-state?

Terminus
15 mei 2011, 20:50
Sorry de Frontman is geen tube maar een solid state-amp.

Dan komt de volgende vraag (geen prioriteit).
Wat is het verschil tussen tube en solid-state?

De Fender Frontman is de slechtste versterker boven de 100 euro die ik ooit gespeeld heb, een schelle (maar wel knijterharde) teringzooi met knoppen die totaal niet reageren op hoe je ze indraait. Er is ook geen hard rock of metal uit te krijgen, niet fatsoenlijk in ieder geval.

Bij een tube amp (buizenversterker) worden buizen gebruikt voor het versterken, op Wikipedia kan je hier meer over vinden. Buizen versterkers klinken meestal beter.

flamed28
15 mei 2011, 20:57
De Fender Frontman is de slechtste versterker boven de 100 euro die ik ooit gespeeld heb, een schelle (maar wel knijterharde) teringzooi met knoppen die totaal niet reageren op hoe je ze indraait. Er is ook geen hard rock of metal uit te krijgen, niet fatsoenlijk in ieder geval.

Hoe zit dat bij de Peavey Bandit of de Line 6 Spider IV 75?
Ik heb de Spider getest, en ik vond hem wel aardig klinken. (maar ik heb nog niet zoveel aangeraakt, dus ben nog niet veel gewend)

Terminus
15 mei 2011, 21:15
Hoe zit dat bij de Peavey Bandit of de Line 6 Spider IV 75?
Ik heb de Spider getest, en ik vond hem wel aardig klinken. (maar ik heb nog niet zoveel aangeraakt, dus ben nog niet veel gewend)

Ik heb redelijke ervaringen met Peavey Bandits, al denk ik dat modeling versterkers van Vox en Roland meer veelzijdigheid bieden en zo meer plezier. Maar in die prijsklasse kan je beter kijken naar buizenversterkers, de duurdere modelingversterkers zijn vooral hetzelfde maar dan groter.

flamed28
15 mei 2011, 21:25
Ik heb redelijke ervaringen met Peavey Bandits, al denk ik dat modeling versterkers van Vox en Roland meer veelzijdigheid bieden en zo meer plezier. Maar in die prijsklasse kan je beter kijken naar buizenversterkers, de duurdere modelingversterkers zijn vooral hetzelfde maar dan groter.

Maar die 2 hebben veel minder features en presets en daar gaat t (naast geluid) toch wel om bij mod amps? Of zit ik er (weer eens) naast.

crapton
15 mei 2011, 21:29
Alles draait om je budget. Hoeveel heb je te besteden?

Ik zou een tube amp nemen, ga je langer tevreden mee zijn denk ik.

Bv een:
- Bugera V22 combo
- Bugera 6260 combo

Alternatief modeling maar wel bruikbaar een Vox VT100 combo.

Ik heb de 6260 gehad en die klinkt heel goed. De VT100 getest en die was zeer bruikbaar (ofwel die klonk fatsoenlijk) of in de distortions en reactie op het spel. De V22 krijgt tamelijk lovende kritieken. Bugera heeft nog meer leuk spul zoals de BC30-212.

Iedereen doet hier aan Bugera bashing maar die dingen klinken gewoon goed - zeker voor het geld!! Wel kopen bij bv Musicstore met 3 jaar garantie. Sommig Behringer spul is absoluut bombproof (bv de FCB1010 en div 19"spul) maar andere designs zijn zwaar kl*te. Goed lezen op Internet en Youtube, diverse fora enz.

Line6 Spider Valve kan ook nog wel bruikbaar zijn, maar vind ik toch wat kartonnen dozerig klinken. De Marshall MA50C en de Peavey Vakveking 50W combo zijn beide een drama. Niet kopen.

flamed28
15 mei 2011, 21:42
300 eurie, maar het wordt waarschijnlijk meer.

lollol
15 mei 2011, 21:50
Kijk ook naar de Super Champ XD:ok:

flamed28
15 mei 2011, 21:53
En ik heb al eerder gekeken naar de Vox VT 40+. Ik wil met die modellen niet verder gaan qua watt. (oefenversterker)
Maar als je bij die Spider van 30 naar 75 gaat krijg je gelijk een scherm, véél meer presets en je hebt er een speciaal pedaal voor.
Bij die Vox gaat ie alleen harder

flamed28
15 mei 2011, 22:02
Maar wil iemand plz reageren op mn stelling? :)

HalfBlindLefty
15 mei 2011, 22:09
Tja, daar issie dan weer :)

Deze (niet de Roc Pro uit de adver) Maar het oudere broertje van de mijne ( Ik heb de SE)
http://link.marktplaats.nl/448479672
450 tot 500 zou een leuke prijs zijn voor de Cybertwin. Veegt de vloer aan (wat mij betreft) met alle andere modeling amps.
Denk alleen niet dat je er even een sound in draait, daar moet je even voor gaan zitten.
Ik doe er alles mee, van Blues tot Pink Floyd. Metal is echter niet zijn sterkste kant

Fiendish
16 mei 2011, 01:33
300 eurie, maar het wordt waarschijnlijk meer.

Tech 21 Trademark 30.
Klein, maar beter dan alle andere modelling amps die ik voorbij heb zien komen.
Doet alles van Blues tot Metal.

Fiendish
16 mei 2011, 01:37
En ik heb al eerder gekeken naar de Vox VT 40+. Ik wil met die modellen niet verder gaan qua watt. (oefenversterker)
Maar als je bij die Spider van 30 naar 75 gaat krijg je gelijk een scherm, véél meer presets en je hebt er een speciaal pedaal voor.
Bij die Vox gaat ie alleen harder

Spiders klinken ronduit KUT.
Die Vox zal gewoon een stuk beter klinken.
En daar moet je naar kijken, niet naar die 300 instellingen en hoevel effecten er bij zitten, want hoe meer zooi je in zo'n ding gaat verwerken hoe slechter hij over het algemeen gaat klinken.

Bolder
16 mei 2011, 11:42
Pff waar gaat dit over? Je wilt dat we je afkraken?

Je start een nogal uitgesproken topic maar je weet niet wat een buizen (Engels: "tube") of een transistor (Engels: "solid-state") versterker is?

Bolder
16 mei 2011, 11:48
Om toch even op je onderwerp te reageren;

Dus hij kwam met de Fender Frontman of een Peavey bandit.
Frontman kost ongeveer hetzelfde als de Line 6.
Peavey is iets duurder.
De Fender Frontman vind ik een ontzettend schelle versterker. Zoals als eerder gezegd is reageerd deze niet op draaien aan de knoppen en kan alleen maar loei- en loeihard.

Peavey Bandit was mijn tweede versterker en deze is voor 250 euro 2ehands te scoren. Ik vind het een topding met een redelijk geluid. Alleen vind ik Peavey in het algemeen niet zo speciaal, ik heb er nog nooit een echt goed mooi karaktiristiek geluid uit gekregen.




Maar ik heb zoiets van dat ik voor dit geld beter een (redelijk) high-end modelling amp kan nemen en later een valveversterker van 500+


Een high-end modeling amp? High-end is volgens mij de benaming voor het beste van beste, of klopt dit niet? Dan scoor je die niet voor onder de 500 euro.

Ik zou gaan kijken voor een Peavey Valveking. Buizenamp die zeer geschikt is voor rock tot metal.

Terminus
16 mei 2011, 13:05
En ik heb al eerder gekeken naar de Vox VT 40+. Ik wil met die modellen niet verder gaan qua watt. (oefenversterker)
Maar als je bij die Spider van 30 naar 75 gaat krijg je gelijk een scherm, véél meer presets en je hebt er een speciaal pedaal voor.
Bij die Vox gaat ie alleen harder

Dat pedaal is een voordeel, al kan je die in ieder geval bij Roland erbij kopen. De presets heb je geen reet aan, een modelingversterker afstellen is geen abstracte wiskunde. Daarnaast staan presets erom bekend meestal compleet onbruikbaar te zijn

Dat er een scherm op zit kun je als een voordeel zien, je kan het ook zo bekijken dat hij eigenlijk ingewikkelder werkt en je er dus een scherm voor nodig hebt.

Valt me trouwens op dat de Peavey Vypyr en Fender Mustang serie nogsteeds niet genoemd zijn, schijnen ook erg goed te zijn.

flamed28
16 mei 2011, 17:17
Je start een nogal uitgesproken topic maar je weet niet wat een buizen (Engels: "tube") of een transistor (Engels: "solid-state") versterker is?

Ja dit was nogal dom.
T schoot me pas te binnen dat solid state transistor is toen ik al op reactie versturen had geklikt. :soinnocent:

En ik wist wel wat ze waren, ik vroeg om de verschillen... (maar die weet ik nu ook)

En sorry dat ik bescheiden blijf, ik zal voortaan mn topics wel schrijven alsof ik het heb uitgevonden. :)

flamed28
16 mei 2011, 17:24
En nu OT:

Ik vond de Mustang te bluesgericht.
Maar ik zal m wel eens naast de Vox en de Line 6 zetten.

En ik zal wel (met mn geweldig getrainde oren) kijken of ik een keer kritisch kan testen en niet overal gelijk lyrisch over te wezen. :)

Waarom ik elke keer met modellingamps kom, is omdat ik ze voor thuis wil gebruiken.
Ik hoef geen tubeamp want met de band hebben we al een Fender Vibro Champ en 2 H&K tubeamps (weet niet meer precies welke). Die gaan te hard voor thuis.
Mn ouders zullen ook niet blij zijn als ik thuiskom met een tubeamp

arcane
16 mei 2011, 17:57
En nu OT:

Ik vond de Mustang te bluesgericht.
Maar ik zal m wel eens naast de Vox en de Line 6 zetten.

En ik zal wel (met mn geweldig getrainde oren) kijken of ik een keer kritisch kan testen en niet overal gelijk lyrisch over te wezen. :)

Waarom ik elke keer met modellingamps kom, is omdat ik ze voor thuis wil gebruiken.
Ik hoef geen tubeamp want met de band hebben we al een Fender Vibro Champ en 2 H&K tubeamps (weet niet meer precies welke). Die gaan te hard voor thuis.
Mn ouders zullen ook niet blij zijn als ik thuiskom met een tubeamp


Hij werd al eerder genoemd: een Fender super champ xd
Dat is een buizenmoddeler.
Enorm veelzijdig, en prima te thuis te gebruiken, want deze klinkt op laag volume ook al erg lekker.
Deze zou ik zeker een keer gaan testen als ik jou was.

guhlenn
17 mei 2011, 10:10
En sorry dat ik bescheiden blijf, ik zal voortaan mn topics wel schrijven alsof ik het heb uitgevonden. :)

Wat gek dat jij geflamed wordt zeg.

caliban
17 mei 2011, 10:52
Maar wil iemand plz reageren op mn stelling? :)

Om te kunnen reageren op een stellen, moet die stelling deftig geformuleerd zijn :). Je oorspronkelijke stelling was fout geformuleerd. Schrijf ze een keer opnieuw uit, en dan wil ik er met plezier eens op antwoorden.

flamed28
17 mei 2011, 12:00
Wat gek dat jij geflamed wordt zeg.

Het was sarcastisch en niet aanvallend bedoelt...:supercool:

En nu mn stelling opnieuw, maar dan goed.

Kan ik beter een van de duurdere modelling amps kopen dan een instap valvemodel voor thuisgebruik.
En later (als ik op mezelf woon, en een salaris heb) een valveversterker kopen voor 500+ euro.

Met die spider IV is het geval dat ie vanaf 75 niet alleen groter is t.o.v. de 30watter maar ook betere technologie heeft, en vanaf de 75 (de 300 eurie+ modellen) worden ze eigenlijk alleen maar weer groter.

Dus daarom wilde ik jullie vragen wat jullie van de stelling vinden.
En meningen horen over de bovenstaande amps: Line 6 spider IV 75, Fender Super Champ, Vox VT 40+, Fender Mustang III en evt. andere modellers.

En nogmaals niks van mijn negatieve comments is aanvallend bedoelt. Dat is het nadeel van dit soort dingen tegenover een real-life gesprek. Geen intonatie...:)

guhlenn
17 mei 2011, 12:16
Ik denk dat je eens moet opzoeken wta een stelling is. Daarnaast heb je toch al zelf antwoord gegeven op je 'stelling' :



Waarom ik elke keer met modellingamps kom, is omdat ik ze voor thuis wil gebruiken.
Ik hoef geen tubeamp want met de band hebben we al een Fender Vibro Champ en 2 H&K tubeamps (weet niet meer precies welke). Die gaan te hard voor thuis.

tidalwave_sideburns
17 mei 2011, 13:21
Een modelling versterker voor thuis kopen zou ik niet doen. Koop dan een USB interface en ga op virtuele versterkers spelen.

Bolder
17 mei 2011, 16:16
.
En later (als ik op mezelf woon, en een salaris heb) een valveversterker kopen voor 500+ euro.


Ik zou maar van het geld genieten nu je nog bij papa en mama woont!

Baker
17 mei 2011, 16:40
Een modelling versterker voor thuis kopen zou ik niet doen. Koop dan een USB interface en ga op virtuele versterkers spelen.


Ik zou dat juist wel doen!

Ik heb al jaren een modelling apparaat thuis, en een buizenbakkie in de oefenruimte. Bevalt mij meer dan uitstekend.

En die virtuele versterkers, tja, het is wel leuk, maar de echt goede zijn niet gratis en een echte amp, of op zijn minst een POD heeft toch net iets meer dan dat virtuele VST gebeuren vind ik.

caliban
17 mei 2011, 16:41
Een modelling versterker voor thuis kopen zou ik niet doen. Koop dan een USB interface en ga op virtuele versterkers spelen.

+100, koop liever een kleine buizenamp

Baker
17 mei 2011, 16:46
Sorry hoor, maar ik ben het er echt niet mee eens.
Als je nu al weet dat je voorlopig alleen thuis speelt, wat moet je dan in hemelsnaam met een buizenbak. Die laatste generatie modelling amps is echt zeer overtuigend. Modelling heeft zo ontzettend veel voordelen ten opzichte van buizen:

-Goedkoper
-veel effecten
-Op laag volume ook zeer ok
-Makkelijk op te nemen

Bijl
17 mei 2011, 17:00
Het ligt er gewoon aan wat je zoekt in een versterker. In de oefenruimte gebruik ik een buizenbak die non-stop op het lead kanaal staat te brullen.

Thuis wil ik ook wel eens met andere geluiden expirimenteren, speel ik op een lager volume, en ik heb geen behoefte aan een pedalboard van 600 kilo, dus gebruik ik een modeling versterkertje.

Ik heb ooit in een coverband gespeeld en toen was ik soms wel jaloers op de POD Pro van de andere gitarist vanwege de mogelijkheden qua klank en effecten.

Dus als antwoord op je stelling: Als je thuis alleen maar blues zit te spelen en je wil niks anders, koop dan lekker een 5 watt buizenbakkie. Speel je van alles van SRV tot Cannibal Corpse, ga dan lekker voor die bak chips van Line 6 ofzo.

Bijl
17 mei 2011, 17:07
Sorry hoor, maar ik ben het er echt niet mee eens.
Als je nu al weet dat je voorlopig alleen thuis speelt, wat moet je dan in hemelsnaam met een buizenbak. Die laatste generatie modelling amps is echt zeer overtuigend. Modelling heeft zo ontzettend veel voordelen ten opzichte van buizen:

-Goedkoper
-veel effecten
-Op laag volume ook zeer ok
-Makkelijk op te nemen

Pff, een buizenbak heeft minstens evenveel voordelen:

-Compressie
-Sustain
-Weinig effecten zodat je toch echt gitaar moet spelen
-Op hoog volume ook zeer ok
-Comfortabele verwarming in koude (oefen)ruimtes
-Makkelijk op te nemen met een microfoon naar je Line6 Toneport.

guhlenn
17 mei 2011, 17:14
Wat een leuk mopje!

Baker
17 mei 2011, 18:54
Het is absoluut niet mijn bedoeling om een modelling buizen discussie te starten. Die hebben we al genoeg gehad hier. Waar het me om gaat is dat een modelling bak gewoon heerlijk kan zijn. Vooral thuis, waar het allemaal wat zachter kan/moet.

Maar goed, de post van Bijl vat het aardig samen:


Het ligt er gewoon aan wat je zoekt in een versterker. In de oefenruimte gebruik ik een buizenbak die non-stop op het lead kanaal staat te brullen.

Thuis wil ik ook wel eens met andere geluiden expirimenteren, speel ik op een lager volume, en ik heb geen behoefte aan een pedalboard van 600 kilo, dus gebruik ik een modeling versterkertje.

Ik heb ooit in een coverband gespeeld en toen was ik soms wel jaloers op de POD Pro van de andere gitarist vanwege de mogelijkheden qua klank en effecten.

Dus als antwoord op je stelling: Als je thuis alleen maar blues zit te spelen en je wil niks anders, koop dan lekker een 5 watt buizenbakkie. Speel je van alles van SRV tot Cannibal Corpse, ga dan lekker voor die bak chips van Line 6 ofzo.

Bolder
17 mei 2011, 19:59
Wat een leuk mopje!

Hé Glenn, de 1960A is trouwens weg!

flamed28
17 mei 2011, 20:12
Het wordt dan denk ik toch de bak chips. :)

Het was ook niet de bedoeling om een mod vs tube battle te creëren, die hebben we (zoals gezegd) al genoeg.
Ik wilde gewoon advies voor wat de beste keus zou kunnen zijn. En wat Bijl zei heeft me overgehaald.

Ik hoop dat mensen mijn sarcastische comments nooit meer negatief opvatten.:(

Ik zal voortaan ook mn opening beter op orde maken, en geen mislukte vragen/stellingen meer stellen.

Ik ga (hopelijk) de Spider 75 en de Super Champ testen, en dan kijken wat eruit komt.

Zwaar bedankt mensen,

Stephan

guhlenn
18 mei 2011, 08:29
Hé Glenn, de 1960A is trouwens weg!

Las het al ergens anders. Was ook een erg mooie prijs, dus erg verbaasd ben ik niet.

Bolder
18 mei 2011, 13:44
Ik ben (en waarschijnlijk namens andere forumleden) totaal van mijn stuk gebracht door dit topic.

guhlenn
18 mei 2011, 13:48
HEt is ook nogal een eye opener natuurlijk...

Bolder
18 mei 2011, 13:54
Nog zo'n roelsmoeler

flamed28
18 mei 2011, 16:13
:seriousf:

munkie
19 mei 2011, 11:44
Het loopt weer eens ouderwetsch uit de hand .... :seriousf:

Net een ouwe 30 W Marshall transistorbak gekocht van eind jaren 80, de 5010. Echt Made in England nog met een echte Engelse Celestion G12M-70 speaker. Dit is dus pre Valvestate. Daar heb ik in oefenruimtes vaak genoeg op moeten spelen, heb ik nooit een echt lekker geluid uit kunnen halen.

Je kan de gitaar in de low gain ingang prikken dan krijg je een semi-clean geluidje. Maar de echte kracht van het ding zit in de high gain ingang. Les Paul (kloon) aansluiten, gain vol open en beuken maar. Dan krijg je die typische jaren 70/80 Marshall crunch. Classic rock dus. Volumeknop vd gitaar terugdraaien en hij cleant redelijk goed op zeg maar. Op een koopje, 60 euro op MP.

Dat heb ik toch liever dan modelling (pre)amps die beweren ieder gitaargeluid van deze planeet te kunnen maken, en in de harde praktijk blijkt dan niet 1 geluid echt goed te zijn. Ik heb een Roland Cube 60 en een Line 6 POD. Geef mij dan liever 1 echt goed geluid.

flamed28
19 mei 2011, 13:00
Het loopt idd uit de hand :seriousf:

Maar hoe je dat ding beschrijft klinkt het echt als iets waar ik naar opzoek ben. :) En 60 eurie is (volgens mij) ook een koopje

Je hebt ook een punt over de modellers. Het kán zijn dat geen enkel geluid goed is. Maar daar kom ik soon enough achter. En misschien neem ik dan toch een transistortje. Maar ik blijf nog ff met de modeller in mn achterhoofd. (Ik heb zoveel zin
hem een keer te testen. Dat ik m niet meer uit mn hoofd krijg srry)

Bedankt voor de post

ps. Dit klinkt onsamenhangend, en dat is het ook.