PDA

View Full Version : Laney cub12r, hard genoeg?



dopert
15 mei 2011, 19:48
Hoi,

Ik ben van plan een andere versterker aan te schaffen. Op het moment heb ik een laney 10 watt transitor versterkertje, maar om samen te spelen met een drummer enzo is dat hopeloos.

Ik heb een laney cub12r geprobeerd en die sprak me wel aan. Normaal gezien is die 15 watt (buizen dus), 1watt is ook mogelijk, voor thuis. Ideaal zo lijkt het.

Nu is de simpele vraag: Gaat die versterker wél hard genoeg?

Om de prijs niet al te extreem op te jagen overweeg ik ook een vox vt40+, al is de vergelijking tussen de twee wellicht ver te zoeken.

groeten, robert

rocketx4
15 mei 2011, 20:00
Ga anders naar een winkel en probeer hem uit?
:stop:

dopert
15 mei 2011, 20:11
heb ik gedaan, vandaar dat ie me aanspreekt. Maar ik kan zo in de winkel niet horen hoe hard hij gaat. Best wel hard, maar niet dat je oren eraf vallen. De vraag anders gesteld: Is een 15w buizenversterker genoeg om met een drummer mee te doen?

munkie
15 mei 2011, 20:14
Eh, nee. Ik heb mijn 15 W buizen Marshall Studio 15 wel eens meegenomen naar het repetitiehok maar ook die redt het niet en daar zit een Celestion V30 speaker in van 100 Db.

Ik zou zeggen minimaal 50 W buizen en 75 W transistor naar 1, liever 2 goede 12 inch speakers met minimaal 97 Db rendement.

FruscianteFan
16 mei 2011, 01:34
15 watt buizen kan best genoeg zijn hoor. Ik red het prima, en ik speel met harde drummers.

marter544
16 mei 2011, 12:03
Ik vind het niks, met zo´n underpowered apparaat spelen. Je mist gewoon de ballen die een 100 watt top met cab wel levert. Daarnaast heeft mijn Blackmore een volume knop, ik vind het fijner om die volume knop op standje 1 te hebben met veel headroom dan een kleine amp die voluit staat te blazen. Daarnaast klinken kleine combo´s erg dozig. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik niet veel snap van die 5-15 watt buizen gekte.

Als het al lukt, heb je sowieso geen clean meer, en het zal denk ik erg fel, zoniet schel klinken met een ontzettende projectie waardoor je jezelf snel niet goed meer hoort wanneer je een beetje rondloopt. Daarnaast kan voor thuis een 100 watter ook zacht hoor, en klinkt de mijne dan beter dan de Epi Jr., wat een typisch voorbeeld is van een amp die mensen kopen voor "het buizengeluid op laag volume."

belfrink
16 mei 2011, 12:57
Je mist de ballen en het ziet er niet uit. Op het podium moet je gewoon een dikke combo of stack hebben staan.

Ik sluit me ook volledig aan bij Marter544. Ik speel thuis al jaren over een TSL100 op huiskamerniveau, en soms wat harder. Klinkt allemaal prima hoor. Geluid is vele malen beter dan die "roemruchte" 5-10 watters.

dopert
16 mei 2011, 13:08
oke, conclusie is dus dat die laney niet zonder meer zal voldoen.
Aangezien ik niet veel meer dan 300 euro wil uitgeven kom ik dus op een transistor versteker uit zoals de vox vt40+?

Begrijp me wel goed, ik ga in principe niet echt optreden, gewoon een beetje samen spelen.

marter544
16 mei 2011, 13:13
Moet het voor die 300 euro nieuw zijn of is 2ehands ook een optie? Er staat hier namelijk een Engl Thunder (http://gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=142242) voor niet al te veel geld, en voor dat bedrag ga je niet meer kwaliteit dan dit vinden!

dopert
16 mei 2011, 13:19
In principe nieuw, dan kan ik er een paar vergelijken en dan kiezen. Anders moet het toevallig precies de goede zijn 2de hands. Maar ik vind 300 euro eigenlijk wel veel voor een 2de hands versterker, hoewel suggesties natuurlijk altijd welkom zijn.
Verder, 300 euro mag, minder mag natuurlijk ook.

Rick trodat
16 mei 2011, 13:25
Je mist de ballen en het ziet er niet uit. Op het podium moet je gewoon een dikke combo of stack hebben staan.

Ik sluit me ook volledig aan bij Marter544. Ik speel thuis al jaren over een TSL100 op huiskamerniveau, en soms wat harder. Klinkt allemaal prima hoor. Geluid is vele malen beter dan die "roemruchte" 5-10 watters.

Ziet er niet uit?:seriousf:

Ik lach de ballen uit mijn broek. Alleen sukkels kopen een versterker puur om de looks omdat het stoer staat.

Je kan inderdaad een 100 watter op huiskamerniveau krijgen. Geluid is smaakgebonden, maar als je een lekkere buizenoverdrive wil op huiskamer niveau, zal je inderdaad moeten kijken naar 1-30 watt, waarbij 30 watt al behoorlijk hard is.

Ik heb verschillende malen optredens gehad met een 15 watt super champ op een 10 inch speaker. Met een mic ervoor ging dit prima.

Wat je natuurlijk wel mist is de bass en headroom die een 100 watt wel levert. Maar als ik op een klein podium sta ( wij staan met zijn vijven ), kan het wel eens voorkomen dat je gewoon ruimte mist. Je versterker kan dan lekker voluit.